Veel schuldenaren niet geholpen door gemeente

Started by peter, May 14, 2015, 10:03 AM

Previous topic - Next topic

peter

Dat komt door onder meer de zware criteria waaraan zij moeten voldoen om in aanmerking te komen voor schuldhulpverlening, door strenge criteria die gemeenten daarvoor hanteren en door het gedrag en de motivatie van de betrokken personen zelf.

Dat staat in een onderzoek van de Hogeschool van Utrecht in samenwerking met de NVVK, de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren.

zie: http://www.nu.nl/binnenland/4049031/veel-schuldenaren-niet-geholpen-gemeente.html
Peter
Administrator Forum

peter

QuoteStaatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) zegt tegen de NOS dat iedereen die bij een gemeente aanklopt, individueel moet worden bekeken. Klijnsma adviseert mensen die niet geholpen worden naar de gemeenteraad of de ombudsman te stappen.

Als je niet wordt geholpen, wordt er geadviseerd om naar de gemeenteraad of de ombudsman te stappen.

QuoteGeconcludeerd wordt in het rapport dat het beleid moet worden aangepast en dat schuldenaren intensiever moeten worden begeleid om hun motivatie om het traject vol te houden te vergroten.

Als mensen het gevoel hebben aan hun lot te worden overgelaten, dan houden ze zo'n traject niet vol. Ook moeten mensen worden beschermd tegen soms niets ontziende schuldeisers, zoals de belastingdienst.

QuoteJoke de Kock van de NVVK spreekt van oneigenlijke gronden waarop mensen worden uitgesloten van schuldhulp. Veel andere problemen komen volgens haar juist voort uit financiële problemen. Zo kunnen die juist weer problemen veroorzaken in het gezin of voor de gezondheid.

Niemand mag worden uitgesloten van schuldhulp. De oneigenlijk gronden, worden door de gemeente zelf verzonnen. Als mensen worden uitgesloten, wordt het probleem steeds groter, waardoor gezinnen en families worden ontwricht.
Peter
Administrator Forum

Dick

QuoteAls je niet wordt geholpen, wordt er geadviseerd om naar de gemeenteraad of de ombudsman te stappen.

Schuldhulp zou alleen maar beter worden als het werd uitgevoerd onder verantwoording van de gemeente. Als de gemeente haar verantwoording niet neemt en door "regeltjes" mensen bewust buiten de schuldhulp houdt, dan wordt de maatschappelijke schade steeds groter.

QuoteJoke de Kock van de NVVK spreekt van oneigenlijke gronden waarop mensen worden uitgesloten van schuldhulp. Veel andere problemen komen volgens haar juist voort uit financiële problemen. Zo kunnen die juist weer problemen veroorzaken in het gezin of voor de gezondheid.

Niemand mag worden uitgesloten van schuldhulp. De oneigenlijk gronden, worden door de gemeente zelf verzonnen. Als mensen worden uitgesloten, wordt het probleem steeds groter, waardoor gezinnen en families worden ontwricht.

Waar is het vangnet voor deze mensen?
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

tw50

Ik heb dit ook gelezen natuurlijk en ik weet niet of er in verschillende gemeenten andere regels gelden of dat er andere voorwaarden worden gesteld? Mijn ervaring is tot nu toe heel goed. Als je in onze gemeente je administratie niet op orde hebt krijg je hulp van humanitas. Bijzonder vriendelijke en ter zake kundige vrijwilligers die je helpen alles uit te zoeken en te ordenen. Ook wij hebben huurschuld en zijn toegelaten tot shv van de GKB. Het zou toch vreemd zijn als in verschillende gemeenten andere regels gelden? Ik weet ook niet of je bezwaar kunt maken als je niet toegelaten wordt? Er moet toch een mogelijkheid zijn voor deze mensen?
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

Chrissie

Ergens is het triest dat dit gebeurt want een ieder heeft recht op een tweede kans!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

son7

Quote from: tw50 on May 14, 2015, 12:18 PM
Ik heb dit ook gelezen natuurlijk en ik weet niet of er in verschillende gemeenten andere regels gelden of dat er andere voorwaarden worden gesteld? Mijn ervaring is tot nu toe heel goed. Als je in onze gemeente je administratie niet op orde hebt krijg je hulp van humanitas. Bijzonder vriendelijke en ter zake kundige vrijwilligers die je helpen alles uit te zoeken en te ordenen. Ook wij hebben huurschuld en zijn toegelaten tot shv van de GKB. Het zou toch vreemd zijn als in verschillende gemeenten andere regels gelden? Ik weet ook niet of je bezwaar kunt maken als je niet toegelaten wordt? Er moet toch een mogelijkheid zijn voor deze mensen?

Hallo tw50,
ieder gemeente heeft zijn eigen beleid. En maakt quasi haar eigen regels.Daarom hebben sommige gemeentes ja ook zoveel macht ! Mijn ervaring is nog steeds dat de gemeente zo min mogelijk burger met schulden in haar gemeente wil vermelden,hoe rijker de gemeente, hoe minder ze iets voor je doet ! Als ze dan lastig wordt, zetten ze je gewoon op straat. Vriendenpolitiek en corruptie zijn mijn ervaringen vanuit het bestuur en zou ik graag eens willen weten, hoe veel Nederlander in het rest van het land eigenlijk iets bekend is over ¨Gemoedsbezwaar¨en wat dat inhoudt ? Want ik denk dat het aan informatie desbetreffend nog zwaar tegen valt. En dat laat namelijk zien, dat de mensen die arm zijn gewoon arm zullen blijven net als in de middeleeuwen !

jan

Volgens de letter van de wet is de gemeente verantwoordelijk voor de invulling en uitvoering van deze wet. Als je niet geholpen wordt, kan je naar de nationale ombudsman.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

burningspirit

Alvorens naar de Nationale Ombudsman te gaan moet je eerst een aantoonbare poging hebben gedaan om er zelf met jouw Gemeente uit te komen. Dus : een klacht indienen en de reactie hierop kunnen laten zien.
Dit even ter aanvulling.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)