dikke ellende...

Started by tw50, May 01, 2015, 01:04 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Dat zou je kunnen doen: niet geschoten is altijd mis, alleen blijf je in deze helaas overgeleverd aan de goodwill van de schuldeisers... Aangezien je totdat een traject begonnen is vogelvrij blijft... Tenzij je natuurlijk zelf goede terugbetalingsafspraken kan maken, rekening houdend met de bvv, alleen dat dat zelf maken van die betalingsafspraken is nu niet aan de orde voor jou...
Wel is het goed, om in contact te blijven met de schuldeisers en jouw goodwill naar hun toe te tonen, wat dat betreft zou het in je voordeel kunnen werken, dat je te verteld dat je bezig bent met het zoeken naar een oplossing en je ze dus ook verteld aan welke oplossing je nu aan het werken bent en of ze daar alsjeblieft rekening mee willen houden.
Uiteindelijk blijven ook de schuldeisers nog steeds mensen, die gevoel zouden moeten hebben ;)
Ik heb in december een brief geschreven, dat ik naar aanleiding van de hele situatie psychisch ingestort was en dat ik daarom op aanraden van de psychiater een tijdje opgenomen moest worden (strikt genomen was het eigenlijk geen opname maar een verblijf in een herstellingsoord, maar ik denk het opname is vast bekender bij hun ;) ). Ik heb daarbij toen een verzoek gedaan om mij die rust te gunnen en mij dus die periode met rust te laten, mijn advocaat heeft dat verzoek nog eens bevestigd en dit heeft er toen wel toe geleid, dat ze mij idd die periode met rust hebben gelaten.
Ik en daarin eerlijk geweest, dat als ik die rust niet zou krijgen, dit psychisch grote gevolgen zou hebben en dat hebben ze gelukkig serieus genomen. (het was ook echt een eerlijke weergave van mijn psychische toestand)

tw50

Hallo Anoniempje, dat is ook niet ff niks! Hoop dat het nu weer wat beter gaat met je? Ik ga vandaag die mails versturen. Een fijne dag!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

tw50

Deze tips las ik in de mail die ik elke maandag krijg, hoe toevallig dat ze dit keer over geldzorgen gaan  :)
Ik dacht ik deel ze hier, wie weet haalt iemand er nog iets uit...in ieder geval een goeie leidraad voor als er weer licht gloort aan het eind van de tunnel ja toch?  :D

Geldzorgen scheuren je leven in stukken. Pieker jij vaak over geld? Ga dan aan de slag met deze tips en ontdek hoe je eindelijk weer rustig kunt slapen.
1. Stop met piekeren, start met plannen
Piekeren is, na pure haat, een van de meest schadelijke mentale activiteiten. Het beschadigt je lichaam. Piekeren is niet productief, niet effectief, niet inspirerend en niet positief. Piekeren maakt je klein en kwetsbaar. Tijd om ermee te stoppen.

Zet je piekergedachten om in een plan. Pak een stuk papier, schrijf op waar je je allemaal zorgen over maakt. Gebruik deze zorgen vervolgens als uitgangspunt voor een bevrijdingsplan.

Vraag je het volgende af:

Wat zijn mijn zorgen concreet?
Wat kan ik per probleem doen om het op te lossen?
Neem even de tijd om oplossingen te bedenken. Wees creatief. Het is makkelijk om te denken dat er geen oplossing is. Ga er vanuit dat er altijd een goede oplossing is, maar dat je die gewoon nog niet gevonden hebt.

Een beetje creativiteit opent deuren waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.

Zodra je manieren hebt bedacht om je zorgen een voor een weg te nemen heb je een bevrijdingsplan gemaakt. Je weet namelijk wat je te doen staat om vrij te worden van die vervelende geldzorgen!

2. Stop de gaten
Wanneer er meer geld uit gaat dan er binnen komt ontstaat er een probleem. Dacht je dat meer geld de oplossing was? Tja, is het effectief om een zinkend schip leeg te scheppen?

Wat je nodig hebt is een drijvend schip. Om financieel te blijven ‘drijven’ is het van levensbelang dat je de gaten dicht stopt. Hoe je dat doet? Simpel, zorg dat je minder gaat uitgeven.

Ja, dat betekent terugschalen op je levensstandaard. Het betekent minder status, minder nieuwe spullen, minder hippe merken, minder buiten de deur eten en minder op vakantie. Je dacht toch niet dat het repareren van je schip vanzelf ging?

Zorg ervoor dat je minder uitgeeft dan je verdient. Bereik dat door alleen geld uit te geven aan dingen die essentieel zijn. Onthoud waarvoor je het doet. Geen vakantie in de wereld kan je dat gevoel van vrijheid bezorgen dat je ervaart wanneer je geen geldzorgen hebt.

3. Los je schulden af en verklaar ze taboe
Wanneer je rood staat heft de bank gemiddeld zo’n 15% rente. Daar wordt de bank heel rijk van, en jij heel arm.

Rente betalen is zonde. Zeker als het niet nodig is. Wil je van je geldzorgen af? Verklaar het maken van schulden (buiten je hypotheek, dat is een schuld met onderpand) dan vanaf nu als taboe.

Het aflossen van je schulden moet hoogste prioriteit krijgen. Weg met die onnodige uitgaven. Vanaf nu koop je niets meer op afbetaling. Lenen om te consumeren is leven boven je stand. Het lijkt leuk, maar het maakt je een gevangene. Besef dat vrijheid meer waard is dan die nieuwe auto.

4. Begin met je vrijheidsbuffer
We schreven eerder over het opbouwen van een vrijheidsbuffer. Een som geld die je spaart om jezelf vrij te voelen. Begin met het opbouwen van zo’n buffer. Spaar iedere maand een bedrag en laat deze rekening de komende maanden en jaren verder groeien.

Hoe meer geld je op deze rekening hebt staan, des te minder geldzorgen je zult hebben. Dat wil zeggen, zolang je er vanaf kunt blijven.

Lees hoe je je eigen vrijheidsbuffer opbouwt: Spaar je Vrijheid bij Elkaar.

5. Omarm minimalisme: verkoop je zooi
Heb je een tijd boven je stand geleefd? Dan is de kans groot dat je waardevolle spullen in huis hebt die je nooit gebruikt. Tijd om Marktplaats vol te zetten met deze producten.

Op deze manier kun je aardig wat geld onttrekken uit je oude gewoonte. Gebruik dit geld om je schulden af te lossen of je vrijheidsbuffer te spekken. Op deze manier word je steeds vrijer!

6. Leef naar goed oud-Hollands gebruik
Hollandse zuinigheid, we zijn er bekend en berucht om. Wat je er ook van vindt, deze oud-Hollandse deugd is een van de fundamenten onder een gezond huishoudboekje. Zuinig leven wil zeggen dat je geen onnodige uitgaven doet. Het houdt in dat je niet verspilt, dat je niet zomaar iets vervangt als het niet nodig is.

Zuinig leven betekent ook op zoek gaan naar de beste koopjes, online vergelijken, meer tweedehands kopen en je niet verliezen in materialisme.

Met spenderen word je niet rijk. Het zijn meestal de mensen die zuinig zijn die financieel onbezorgd kunnen leven.

7. Laat de magie los
Geld is een gereedschap, niet het einddoel. Maak het in je hoofd niet mooier dan het is. Je maakt je toch ook niet druk om het verzamelen van meer hamers dan je nodig hebt?

Geld is een middel om te voorzien in je levensbehoefte. Dat is niet altijd zo geweest, en dat zal niet altijd zo zijn. Het is wel de manier waarop we het nu doen.

Het leven gaat niet om geld. Het leven gaat om het leven. Wil je gelukkig zijn? Focus je dan op al die dingen die geld niet kan kopen: vriendschap, liefde, familie, genieten van het moment, lachen, dankbaarheid, natuur.

Het is fijn om geld te hebben, en niemand zegt dat je het niet zou mogen of moeten hebben. Het is echter niet effectief om geld te aanbidden. Spullen maken je niet gelukkig. Je kunt al die zooi niet mee je graf in nemen. Houd je bezig met zaken die er echt toe doen en zie geld voor wat het is, een krachtig gereedschap.

"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

tw50

Ook nog even spaar je vrijheid bij elkaar waar naar verwezen wordt...interessante visie vind ik? Zo heb ik er echt nog nooit over nagedacht  :o

Spaar je vrijheid bij elkaar
Geld geeft je keuze. Keuze betekent vrijheid. Toch leidt meer geld niet automatisch tot meer vrijheid. Ontdek hoe je gelukkiger wordt van het geld dat je nooit uitgeeft!
Hoe geld je gevangen kan zetten
Geld kan vrijheid creëren. Toch gaan geld en vrijheid niet altijd samen. In de meeste gevallen leidt meer geld namelijk tot gevangenschap.

Stel, je gaat meer verdienen. Er komt meer financiële ruimte. Dit geeft je keuzes, en deze keuzes geven je vrijheid. Maar, zodra je een keuze maakt (en het geld dus vastlegt in goederen of diensten) is deze vrijheid weg.

Sterker nog, spullen maken je minder vrij. Spullen vereisen namelijk bescherming en onderhoud. En dat kost geld. Even was je rijker. Even had je meer vrijheid, maar nu is het verdwenen.

Hoe kun je geld gebruiken om echt vrijer te worden?

Gelukkig door geld niet uit te geven
Een aantal jaar geleden kwam ik tot een interessant inzicht. Ik had de gewoonte ontwikkeld om meer geld te sparen. Ik spaarde voornamelijk omdat ik een buffer wilde opbouwen en zo wat veerkracht te ontwikkelen. Fulltime voor mezelf werken terwijl ik net een huis had gekocht was soms best spannend.

Naarmate mijn spaarrekening groeide besefte ik echter iets heel belangrijks: het geld dat ik níet uitgeef draagt meer bij aan mijn geluk dan het geld dat ik wél uitgeef.

In termen van persoonlijk geluk is geld beter besteed aan mijn spaarrekening dan aan een nieuwe televisie, nieuwe kleding of een nieuwe auto.

Waarom? Heel simpel. Zolang ik het geld heb, heb ik keuzes. En zolang ik keuzes heb, heb ik vrijheid. Zodra ik het geld omzet in een auto is de keuze weg. Dan heb ik gekozen voor een auto, en kan ik niets anders meer met dit geld doen.

tw50

Vandaag alle actuele schuldeisers gemaild, en met lood in m'n schoenen de energiemaatschappij gebeld. Uitgelegd dat de afspraak is dat de lopende maanden worden betaald en zij dan niet afsluiten, en dat door de dagvaarding van de woningbouw ik dubbele huur moest ophoesten en ik daarom april niet had kunnen betalen. Dat dat dus over een week of 2 wel kan...Nou ze had alle begrip! Sjee stomverbaasd was ik dat het zo makkelijk ging! Dus deze steen is ook van m'n nek af gelukkig! Wel weer gedoe met de WIA, aan de ene kant hebben ze ons teveel betaald en aan de andere kant te weinig, hoop berekeningen waar ik niet zoveel van snap. Als ik ze bel zegge ze: ja dat had afdeling A moeten regelen, afdeling A zegt nee dan moet u bij afdeling C zijn, afdeling C zegt wij snappen het ook niet meer...Nu is dus de toeslag verlaagd en de WIA verhoogt en volgens mijn berekeningen hebben we nu deze maand 200 minder daardoor. En een half jaar geleden had mijn man geen werk en kregen we het dubbele als nu, nu heeft hij ook geen werk? Ik was toch bij Humanitas vandaag en daar gevraagd hoe ik dat nou moet oplossen, nou dan doen hun dus! Fijn! En dat allemaal op vrijwillige basis, petje af voor die mensen daar! Al met al heb ik nu het gevoel dat ik alles heb gedaan wat moest, dus nu afwachten.

burningspirit

Hahahah TW50  ;D Jij kletst je gewoon de weg uit de 'dikke ellende'. Geweldig!
Heel veel van de hierboven beschreven dingen herken ik maar al te goed. Stuk voor stuk juweeltjes, die niet zouden misstaan onder de topic: "Kleine dingen om blij van te worden". Met dit verschil dat het wel erg veel kleine dingen bij elkaar zijn....  ;D
Naar wat ik hier zo lees ben je hard op weg om je meer 'bewust' te worden van allerlei dingen; een 'mindfullness' way of living/thinking denk ik.

De brieven/mails naar de schuldeisers... dat heb ik ook gedaan. Het heeft mij in elk geval wel meer rust opgeleverd. En ook een aantal vage opmerkingen (nukkig: 'u krijgt geen info meer van ons' of vaag: 'we sluiten het dossier') waarvan ik de strekking pas sinds kort heb door gekregen. Resultaat was dat ik in de afgelopen maanden van meerdere schuldeisers kwijtschelding/weg-boeking van de schulden heb gekregen, m.a.w.: ze hebben het niet meer opgeëist. Dus in plaats van een kleine 170.000 euro, hebben we nu een schuld van om en nabij 140.000 euro. Scheelt toch!
Dus 'toi-toi-toi' TW50, je bent in elk geval goed bezig.

En weet je.... het is zó waar: de dingen die je met geld niet kunt kopen, zijn het allerbelangrijkste in een mensenleven. Ook ik zie dit nu pas echt goed.
Sindsdien kan ik er ook veel meer van genieten en zoek het op.

We komen er wel en als we uit de ellende zijn hebben we een gigantische training gehad en zijn we beresterk!  ;D ;D ;D

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

Ah! Het valt me ineens weer in: ik leerde kort geleden dat er een groot verschil is tussen 'doel' en 'waarde'. Een doel is iets dat op een gegeven moment bereikt is: ik wil een nieuwe auto en als ik die gekocht heb is het doel bereikt. Als ik schuldenvrij ben is dat een doel dat ik heb bereikt.
Een waarde in mijn leven is iets heel anders. Een waarde is iets dat belangrijk voor me is en dat mijn hele leven met me meegaat. Écht waardevol is voor mij het welzijn van mijn gezin. Of ik geld heb of niet, of ik een auto heb of niet, ik blijf het waardevol vinden als het goed gaat met mijn man en kinderen. En met goed bedoel ik dat ze zich redelijk gelukkig voelen en gezond zijn. Dus ook zonder geld (of auto of what ever) zal ik hierop focussen. En als ik straks weer wat meer geld heb, zal het niet anders zijn.
Dus: een doel bereik je op een gegeven moment en een waarde gaat je hele leven door mee.
Met beide is niks mis. Maar het is wel fijn om je bewust te zijn waarmee je bezig bent. Toch?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tw50

Hoi Burningspirit! Lekker dat er een aantal afgehaakt zijn! En ja net als jij heb ik ook zoiets van: je kan 2 dingen doen...of je gaat in de put zitten of je maakt er het beste van! In beide gevallen heb je dezelfde situatie alleen voel je je dan ook nog ellendig. Dus ik kies voor het laatste  :D. En ik ben het helemaal eens dat de meest waardevolle dingen in het leven niet te koop zijn, en die kan geen deurwaarder van je afpakken! Voor de rest ben ik heel verbaasd over wat ik in de afgelopen twee weken allemaal geleerd heb hierdoor. Zoveel dingen die ik altijd vermeden heb omdat ik ze te moeilijk of te vervelend vond, die ik nu wel moet doen en eigenlijk valt het alles mee. Ik heb een aantal dagen moeten buffelen om de administratie te ordenen en alles op een rijtje te krijgen. Het is te vergelijken met een huis waar je een jaar niks in doet, dan moet je ook twee weken schoonmaken om het weer een beetje toonbaar te maken. Als de administratie bij is is het met een paar minuten per dag gefikst. Ik ben over het algemeen nu redelijk rustig, krijg weinig post en de bel gaat ook al een week niet  ;D. Het enige waar ik me nog zorgen oer maak is de ontruiming en hoe ik het ga doen met weekgeld. Gisteren was de zitting en de advocaat heeft een brief en een fax gedaan naar de rechtbank dat hij optreedt als gemachtigde en 4 weken uitstel vraagt om verweer te kunnen voeren. Op het moment van zitting krijgt de rechter dan die brief en volgens die advocaat wordt dat uitstel altijd verleend. Je krijgt dus van te voren niet te horen dat dat zo is. Ineens had ik vanochtend dat ik dacht ow jee... wat als ze nee hebben gezegd en ze staan morgenochtend voor de deur om ons eruit te zetten terwijl we van niks weten? Maar dit scenario lijkt me niet echt waarschijnlijk... Vandaag alvast 1 bekeuring betaald en die andere 2 kunnen volgende week van het vakantiegeld, lekker als die weg zijn! Ik denk dat ik ons ook maar ga aanmelden bij de voedselbank... geen idee hoe het allemaal gaat lopen en dat lijkt me allicht schelen in het geld voor boodschappen. Misschien kan ik dan nog een klein beetje overhouden om een buffertje op te bouwen. Verder ga ik een lijst maken met noodzakelijke boodschappen voor de week en daarmee in de supermarkt opschrijven wat alles precies kost en dat optellen. Dan weet ik hoeveel ik dan kwijt ben, en kan ik een plan maken. We hebben vrij veel dieren: 2 honden (een grote en een kleine), een papegaai, 2 hangbuikzwijnen, 4 kippen en 2 karpers in een vijver. Voor de hangbuikzwijnen hebben we gelukkig een heel goed nieuw tehuis gevonden want die eten voor een tientje per week en met stro erbij kosten ze 50 euro per maand. Dus dat gaat alvast schelen. De kippen doen een maand met een zak legmeel voor 9 euro. De honden eten nu voor 24 euro per 3 weken dus die zullen ook op goedkoper voer over moeten. Verder roken we allebei en houden ook wel van een biertje of een wijntje op z'n tijd... Dus daar zullen we drastisch mee moeten minderen of stoppen. Al met al een leerzaam gebeuren, maar het is wel tijd dat we deze les eindelijk leren...

tw50

Gatver gatver gatver wat haat ik vrijdagmiddagpost! Van de week een brief van UWV u heeft 800 teveel gehad en 479 te weinig, dus u moet 500 terugbetalen en niks over boete. Vandaag 6 brieven van UWV over 5 duizend nog wat teveel maar in ons geval 2900? en 380 boete...ik snap niet veel van hun berekeningen en ga maandag wel bellen. Heb echt geen fut of zin meer om t nu nog te doen. Verder niemand aan de deur dus das wel fijn. Nu proberen om een soort van lekker weekend te gaan hebben...zucht...ben t FF zat! Allemaal een fijn weekend!

tw50

Hoi allemaal  :), even vertellen hoe het gaat hier. Gisteren besloten dat ik in ieder geval bezwaar ga maken tegen de boete van UWV en ga vragen hoe het nou allemaal zit met teveel en te weinig wia en toeslag. Mijn man zat toen in een reintegratie-traject bij het uwv en heeft aan die man ook verteld dat hij werk had gevonden via het uitzendburo en in het rapport van deze man staat dit ook vermeld. Nu zegt uwv dat we niet gemeld hebben dat mijn man werkte maar das dus niet waar.
Verder het huishoudboek gezocht en afgestoft, en alles gaan opschrijven en uitrekenen. Gisteren boodschappen gedaan en de wekelijkse boodschappen gedaan voor 41 euro. We hebben dan voor 7 dagen eten en drinken in huis voor 3 personen. Vier dagen aardappels, groenten en vlees, een dag macaroni, een dag patat en een dag pannekoeken. Verder dan drinken, brood, shampoo, boter enz. Dan uitgerekend hoeveel brokken de honden eten en hoe lang we met een zak kippenvoer doen. Als we dan van de kinderbijslag 3 zakken hondenvoer halen en 2 zakken kippenvoer kunnen we drie maanden door, en hoeft dat niet van het weekgeld af. Er blijft dan nog 170 euro kinderbijslag over voor kleding en schoenen voor ons kind. Geen idee hoeveel weekgeld we gaan krijgen en of we het kindgebondenbudget mogen houden of niet. Maar alle berekeningen geven me wel wat rust, te weten dat het in ieder mogelijk is om van weinig te kunnen eten. Vroeger deden we voor 20-30 euro per dag boodschappen, idioot als ik er nu oer nadenk  ::) Verder de meterstanden opgenomen en we gaan dit komende week en die week erna iedere dag doen. Dan kunnen we uitrekenen wat we nou daadwerkelijk verbruiken en misschien het maandbedrag naar beneden bijstellen. We betalen nu 190 euro per maand, dus dat is wel veel. Vandaag gaan we een fiets ophalen voor 10 euro zodat we allebei een fiets hebben, voor het geval we toch het autootje niet kunnen houden.
Verder een brief van een deurwaarder dat ze na mijn email besloten hebben het dossier te sluiten  :D
Ook nog begonnen met een buffertje in ons geldkistje, en daar zit nu 20 euro in. Al met al goed bezig vind ik zelf!
Het enige waar ik nog over twijfel is de huurachterstand...zal ik nou van het vakantiegeld wat er overblijft als ik de twee bekeuringen betaald heb de rest naar die achterstand overmaken? Of zal ik dat in de buffer stoppen? Ik weet niet of het verschil zal maken bij de rechtszaak ivm de ontruiming als ik nog meer aflos of dat ik dat geld beter kan vasthouden? De helft van aug. 2014 en de maand september 2014 staat nog open, en de huurverhogingen van een paar maanden, dit is ongeveer 200 euro. In totaal dus 1059 euro staat er nog, en ik zou dan nog ongeveer 400 euro kunnen overmaken. Willen jullie met mij meedenken alsjeblieft? Alvast bedankt weer voor het lezen, en een fijne zondag!

chapter

Wat auto betreft kun je zelg betekenen of je deze kan betalen.
Mogelijk moet verzekering belasting benzine ban je weekgeld af.
Dan is het waar ligt je prioriteit. 40 euro weekgeld en auto of 70 zonder auto.
Als je weekgeld krijgt mag je niet ook nog eens 380 ofzo aan kgb behouden dan zou je 170 per week hebben.
Overleg met gkb over huur. Ook over terugvordering.
Als op wsnp uitdraaid wil rechter dat ook weten.
Zoek bv in mail naar bevestiging dat je het jebt doorgegeven.

tw50

Dank je wel Chapter voor je antwoord! Inderdaad is overleg met gkb over de huurbetaling een idee, dat ga ik doen! Ik weet ook niet wanneer ik op weekgeld wordt gezet, weet niet precies vanaf wanneer het inkomen wat we per week krijgen naar de gkb gaat. Het deel wat per maand gestort wordt gaat vanaf juni naar hun. Dus ik moet wel zorgen dat ik geld heb om van te leven tot ik weet wanneer ik dat van de gkb krijg. Ik zal blij zijn als ik daar wat duidelijkheid in heb, hoeveel en wanneer dat weekgeld dan komt. Inderdaad zal het kindgebondenbudget dan wel niet naar ons gaan, zoals jij het uitlegt is het dan inderdaad teveel wat je dan zou krijgen. En die auto dat is nog een punt van overweging, op dit moment moet ik bijvoorbeeld 1 x per week naar therapie met ons kind een half uur rijden hiervandaan. Ik heb gevraagd of er reiskosten hiervoor vergoedt zou kunnen worden, maar dat doen ze niet. Openbaar vervoer is hier niet, en een taxi kost 7,50 retour p.p. Dat is dus 15 euro alleen voor de therapie. Boodschappen op de fiets is wel te doen, dat is het probleem niet. Onze zoon zit ook op sport in een volgend dorp, en ook dat is te ver op de fiets...Zolang ik niet weet hoeveel leefgeld er nou gaat komen kan ik ook geen berekening maken of de auto kan blijven. Hij doet 24 euro verzekering per maand en 23 euro wegenbelasting. Hij rijdt 1 op 18 dus met een tientje benzine kom je een heel eind. Maar zeg 60 euro per maand wat ie kost is 15 euro per week...als we 70 euro krijgen blijft er dan nog 55 over...das krap voor 3 personen denk ik?

tw50

Gebeld met uwv vandaag en uitgelegd dat echtgenoot bij reintegratie liep bij uwv en daar heeft doorgegeven dat hij werk had bij het uitzendburo. Zij gaan dit navragen en dan is inderdaad de boete onterecht zegt ze. Duimen dat dit lukt en die boete verdwijnt! Gebeld met gkb en overleg gehad over extra geld storten naar huurachterstand, ze zegt ja als dat kan is dat goed. Voor de eigen bijdrage van de advocaat moet ik naar de bijzondere bijstand, en zolang de zorgverzekering nog via cvz loopt hoef ik die niet te betalen, dan kan ik wachten tot we daar afgemeld zijn. Op mijn vraag hoeveel vaste lasten ik nou moet betalen en hoeveel ik moet reserveren voor boodschappen had ze ook niet echt een duidelijk antwoord. Zoveel mogelijk vaste lasten betalen zegt ze...ja dat doe ik natuurlijk maar ?. Het stabilisatieplan is er nog niet en wanneer dat komt wist ze ook nog niet. Dus zit niks anders op dan afwachten.

chapter

vraag alles op mail ter bevestiging lijkt mij niet dat je ineens geen zorgverzekering meer hoeft te betalen maar dan premie aan je zorgverzekeraar betaald.
heb je bij bijzondere bijstand al gemeld van advocaatkosten er staat mij iets bij dat je die moet melden voor de zaak start. maar dat kan per gemeente verschillend zijn
ik zou alle vaste lasten betalen dan hou je nog 700 over?
Dat lijkt mij meer als genoeg dus waarom zou je nu vaste lasten laten varen als je bv uitgaat van 70 per week heb je 420 als buffer over

nogmaals laat op papier mail zetten dat je niet straks krijgt je hebt je niet aan afspraken gehouden... vaste lasten gaan voor alles ook straks in budgetbeheer

tw50

Hoi Chapter, dan voor de tips! Ga ik zeker doen. Het formulier voor de bijzondere bijstand moet ik uitprinten dus dat doe ik vanmiddag even bij de bibliotheek (mijn inkt is op thuis). Ik denk dat ik dan de zorgpremie gewoon aan de zorgverzekering betaal en niet aan het cvz? Gkb zegt zolang je nog niet bent afgemeld bij cvz hoef je aan hun niet te betalen, dus dan doe ik het gewoon aan de zorgverzekering zelf. Ik kan nu niet gaan bellen met gkb en vragen of ze alles per mail wil bevestigen toch? Ik zal de volgende keer niet bellen maar mailen met haar dan heb ik de antwoorden wel op papier.