dikke ellende...

Started by tw50, May 01, 2015, 01:04 PM

Previous topic - Next topic

tw50

ja dat is misschien niet eens zo'n slecht idee? Ik ga erover nadenken of ik dat durf... Dank je wel!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

chapter

ik zou ook langsgaan nadat ik heb nagekeken op mijn afschriften dat het ook daadwerkelijk betaald is en bij bv automatische incasso het niet is teruggeboekt.
overleg met gkb als je 1600 gaat betalen wat je waarschijnlijk niet hebt als vakantiegeld in wia. Betaal je aan vaste lasten 0.00 en frustreer je direct je traject. Vaste lasten gaan voor. Dan wil je ook nog boetes betalen waarvan?
Of verdienen jullie beide 1 wia ander baan?

tw50

Ik heb gebeld met de deurwaarder van de woningbouw en kreeg nu gelukkig een vriendelijke dame aan de lijn die alle tijd had. We hebben alles samen doorgelopen en ze heeft het allemaal uitgelegd. Uiteindelijk blijkt dat ik nog maar 549 euro aan de wbv moet betalen terwijl ik zelf dacht 1059 euro. Het probleem is alleen dat alle kosten en rente erbij geteld wordt tot op vandaag en dan komt het totaalbedrag op 2600 euro. Wel vreemd dat ze zegt tja als u nou bijvoorbeeld dit weekend 1000 euro kunt regelen dan kunnen we wel wat regelen. Ja waar zal ik die es vandaan halen?  ::)Ik heb ook gezegd dat de advocaat zegt dat een huurachterstand van 6 weken geen aanleiding is tot ontruimen, omdat pas vanaf 3 maanden achterstand dat gaat spelen. Zij zegt ja u wordt ook niet ontruimd vanwege huurachterstand maar vanwege wanprestatie, omdat u wel betaald hebt maar niet voor de 1e van de maand. Maar als je dus ff 1000 euro regelt is de wanprestatie geen probleem meer? De advocaat heeft 4 weken uitstel gevraagd bij de rechtbank en gaat daarna nog een keer 4 weken uitstel vragen. Dan zou die zitting dus ergens in juli gepland worden. Volgens de advocaat kan hij wel voldoende verweer voeren om ontruimen te voorkomen. Ergens rond die tijd zou ook de schuldenregeling getekend kunnen worden bij de gkb. Zij hebben ook nog wel mogelijkheden geloof ik als de rechter ontruiming zou uitspreken? Heeft iemand hier daar ervaring mee misschien?
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

chapter

dat heb ik al eerder gemeld dat je voor elektra, water  huur etc een moratorium  kan aanvragen. Maar dat gaat niet werken als je zelf van ene aanbieder naar andere 'vlucht' dat kan gezien worden als niet te goede trouw.
Meerdere mensen hebben dat ook gedaan en dan bij volgende betalen ze weer niet en gaan weer naar volgende.
laat het over aan gkb en ga er niet tussen zitten dat frustreert je traject alleen maar
er kunnen geen 2 schippers aan roer staan

tw50

Dank voor je antwoord Chapter! Ik had dat inderdaad al eerder gelezen van dat moratorium maar vroeg me af of iemand daar persoonlijk ervaring mee had? Misschien heb jij dat wel, dat weet ik natuurlijk niet  :). Al met al heb ik het nu de stapel papier weer opgeruimd, het is bijna weekend en morgen is onze zoon jarig  :D. De post is nog niet geweest vandaag en de stapel post van gisteren heb is geordend en betaald.
Allemaal een fijn weekend!

chapter

maak een schema van vaste lasten en ga deze betalen en geen extra rekeningen deze gaan toch mee in traject.
ze willen straks rekening afschriften zien dat alle vaste lasten zijn betaald, anders duurt alleen maar langer eer je gestabiliseerd bent en hoe meer je je eigen weg verspert hoe langer het duurt.
Leg het bij gkb en ga niet van alles doen wat je situatie nog verder blokkeert aangezien je voor moratorium hun hard nodig hebt deze kan je niet aanvragen zonder kgb of advocaat.
aangezien advocaat geld kost wat je niet hebt blijft gkb over.
ik hb dit jaren geleden ook keer laten doen via advocaat toen aangezien mijn wsnp was afgewezen. Ik heb hem toen gekregen is voor 6 maanden. Lukt een wsnp niet binnen die 6 maanden mogen ze alsnog ontruimen of afsluiten. Daarom hamer ik er zo op om gkb aan roer te laten want hoe meer jij ertussen dingen gaat doen hoe langzamer het gaat.
officieel mag je geen schulden afbetalen dus met boetes en huur zorg dat je het zwart op wit hebt zodat ze niet later zeggen je hebt niet aan gelijk berechting gedaan maar schuldeisers voorgetrokken

tw50

Dank Chapter! Ik heb vandaag al een schema gemaakt van vaste lasten en inkomsten! Ik betaal zoveel vaste lasten als ik kan, en ons inkomen gaat vanaf juni naar de GKB zegt onze contactpersoon daar. Het overstappen naar de andere energie-leverancier doe ik niet op jouw aanraden. Ik heb twee weken bedenktijd na de offerte dus kan er dan nog zonder problemen vanaf zien. Vandaag gelukkig niks geks bij de post en ook geen deurwaarder gezien  :D. Wel veel gebeld met UWV want mijn man heeft een wia uitkering en heeft vorig jaar 3 maanden gewerkt bij een uitzendbureau. De ene week heel weinig uren, de andere week meer uren. Ik had toen op internet gekeken hoe het zat met wia en werken en heb daaruit begrepen dat je gewoon erbij mag werken als dat kan. (Me er verder niet in verdiept zoals tot een week of 2 geleden mijn gewoonte was  ::). Nu gisteren een brief van uwv dat we teveel wia hebben gehad en moeten terugbetalen, en een boete vanwege niet doorgeven van wijzigingen. Meteen zelf gaan rekenen en uitzoeken (ja nu wel!! stommerd die ik was!!) en gaan bellen met uwv. Zij hadden veel hogere bedragen aan salaris op hun lijstje dan ik? Ja dat komt omdat ze uitgaan van bruto bedragen en het van vorig jaar is dus wij bruto moeten terugbetalen en dan volgend jaar via belasting kunnen terugvragen. Er komen nu 2 beslissingen van wat we terug moeten betalen en van de boete, en daarmee kan ik dan een regeling treffen met uwv. Dat kan natuurlijk niet want dan gaat ons geld naar de gkb...dus na het weekend deze brief maar naar de gkb mailen. Pas twee weken bezig met nadenken ik en verbaas me erover dat het zo lang geduurd heeft voor ik er uberhaupt over wilde nadenken. Nu ben ik dag in dag uit bezig met ordenen en bekijken van de administratie en de post, terwijl ik het echt een hele lange tijd zo op de stapel legde. Ik kom heel veel brieven tegen die ik nu voor het eerst ook echt lees en denk sjeeeee nooit geweten  8). Ik heb ook zeker na de laatste aanvraag wsnp gedacht dat dat wel ging lukken en dan was het toch geen probleem meer... Tot duidelijk werd dat we er weer niet in mochten en toen viel het allemaal met een klap op m'n hoofd terug. En nu doe ik het dus wel... goedkoop leven, post lezen, bellen... het had allemaal zo ver niet hoeven komen als ik dit de afgelopen 8 jaar had gedaan! We hebben er van de week samen over gepraat hoe het nou toch komt dat wij op middelbare leeftijd er nog steeds zo'n puinhoop van maken? We kwamen tot de conclusie dat er vroeger thuis nooit geld was voor dingen die we graag wilden omdat ook daar altijd schulden waren. Ik ben opgegroeid met deurwaarders en openbare verkopen, en er was nooit geld voor kleding of wat dan ook. Bij mijn man thuis was het niet anders... Ook hij kon niet meedoen met leeftijdsgenootjes omdat er gewoon geen geld voor was. Dat is de reden dat de afgelopen jaren zo gauw er geld binnenkwam gingen we eerst de leuke dingen kopen en doen, en daarna boodschappen en daarna de rekeningen. Dus niet om nou een zielig verhaal op te hangen over moeilijke jeugd enzo, maar dit was wel voor ons een eye-opener waarom we zo onverantwoord in de weer zijn geweest. Natuurlijk hebben we ook gewoon pech gehad met bepaalde dingen, maar het had allemaal lang zo beroerd niet hoeven zijn als nu. Sinds twee weken is er veel veranderd in hoe we het doen en hoe we denken. En ik leer heel veel van de verhalen hier! Echt respect voor jullie! En blij met jullie adviezen en dank je wel voor het lezen!

chapter

je mag idd stuk bijverdienen met wia maar niet alles zou beetje krom zijn
iemand die 32 uur werkt krijgt 32 uur betaald en iemand met wia 32 uur en wia dan heb je dubbel inkomen.
ik weet niet in hoeverre de boete van invloed is op aanvraag wsnp als minnelijk niet lukt.

Maud

Helaas gaat het UWV altijd uit van het slechtste in de mens en leggen ze een 100% boete op. Heb dit zelf ook ondervonden en je kan praten als brugman, het helpt je niet. Bij alles wat je doet kan je beter extra navraag doen, daar voorkom je een hoop ellende mee.

An0niempje

Bij UWV moet je idd alle werkzaamheden doorgeven, ook mijn vrijwilligerswerk moest ik doorgeven... Op zich ook wel logisch, ik sta te boek als 80-100% arbeidsongeschikt bij het UWV, stel ik zou dan wel 32 uur vrijwilligerswerk doen, dan is dat een indicatie, dat ik misschien helemaal niet meer volledig arbeidsongeschikt ben... Alleen beetje jammer, dat ze in mijn geval niet willen zien, dat ik een bijbaan heb van ca 8 uur in de week en vrijwilligerswerk met een vaste middag (4 uur) in de week en om de zoveel weken weekenddienst/nachtdienst + soms extra invallen als er gaten in het rooster ontstaan. Kan doorgeven wat ik wil, alleen voor UWV blijf ik volledig arbeidsongeschikt en dus geen steun/stimulatie van hun in het vinden van werk.... Maar goed, dat terzijde.
Ik had dus meerdere pogingen gedaan om mijn bijbaan door te geven, op alle mogelijke manier en er op een gegeven moment van uit gegaan, dat ze het ondertussen wel echt moesten weten daar en toen na 1,5 jaar werden ze ineens wakker en moest ik de toeslag van ca 6 euro per maand terug betalen. Ik natuurlijk in verweer gegaan dat ik het door had gegeven, dit omdat ik een boete vreesde, gelukkig hebben ze bij mij de boete achterwege gelaten, maar besef dat ik daarin wel geluk heb gehad. Dus laat dit een les zijn voor de volgende keer: geef iedere wijziging op het gebied van (vrijwilligers)werk door aan het UWV en bewaar een kopie van de wijziging.... Dus ook doorgeven wanneer het geen effect heeft op de uitkeringsbedragen....!!! UWV moet namelijk controleren of het echt  geen effect heeft op je uitkering en zo als iedereen weet is het UWV niet de meest makkelijke samenwerkingspartner, ze tegen je hebben is niet fijn (weet ik helaas uit eigen ervaring)

burningspirit

OMG
Hier krijg ik dus weer de kriebels van
Net als jij, tw50, lopen wij al jaren te hannesen en te soebatten
Hoe je het ook wendt of keert: ook wij zijn geen van beiden financieel echt goed opgevoed....
Proberen het zo goed als mogelijk te doen, eerlijk, zuinig en vooral te goeder trouw
Maar eenmaal in het 'schuldenschuitje' beland, is het vreselijk moeilijk om alles goed te doen, niets te vergeten enzovoorts
Toch gloort er licht, voor ons hier allemaal
Samen komen we er achter welke koers we het beste kunnen varen
En om nog maar eens te herinneren aan het gevleugelde woord: je bereikt meer met stroop dan met azijn (Buster e.a.)
Laten we doorgaan met elkaar te bemoedigen en in te lichten
Kennis geeft immers kracht
En gezamenlijke actie leidt tot betere resultaten

Wij zitten nu te wachten (spannend!) op reactie van onze schuldeisers op het (zeer lage) aanbod
Dit antwoord moet er eerst zijn vóór we verder kunnen, eventueel naar de WSNP-aanvraag

Houdt moed
Liefs van mij

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tw50

`Lieve reacties, lieve mensen hier! Fijn dat jullie meedenken en dat je niet veroordeeld wordt! Ik zal voor je duimen burningspirit! Het blijft toch ook spannend tot op het end met die schulden-ellende... Het is wel heel prettig dat we hier in ieder geval ons verhaal kwijt kunnen! Ik kan en wil er met niemand over praten want de schaamte is groot. Vandaag is onze zoon 11 jaar geworden en hij wilde dolgraag een computer. Die hebben we compleet met beeldscherm en alles gevonden op marktplaats voor 60 euro. Kind dolgelukkig en gelukkig had ik nog wat geld ervoor kunnen vrijmaken. Allemaal een fijne zaterdag!

Met5op4

Pfffff.....wat heftig! En op sommige punten ook een hoop herkenning.....(schuld koophuis, ellende door de belastingdienst, al 8 jaar tobben) Wens jullie ook heel veel sterkte en kracht toe!

tw50

Dank je wel Met5op4!! Vandaag weer goed nieuws van UWV... We hoeven al met al maar 500 euro terug te betalen en we krijgen geen boete!! Voor de rest snap ik er nog weinig van want onze wia gaat omlaag naar 525,64 bruto en de toeslag naar 178,79 bruto per maand? Volgens mij komen we dan met de 179 netto per week op 1353 euro netto. En er staat dat de algemene heffingskorting niet meer wordt toegepast op de wia omdat de ziektewet de meest verlonende is? Betekent dat dat de wia dan hoger wordt? Of de ziektewet? Nou in ieder geval blij dat er geen boete is en dat er dus niet nog een belemmering is voor een eventuele wsnp.

tw50

Ik had gisteren weer zo'n brief van een incasso dat ze de deurwaarder gaan inschakelen enz. Ik heb ze gemaild dat we zijn toegelaten tot shv bij de gkb en dat ze daar over een tijdje bericht van krijgen. En of ze e.e.a. willen uitstellen tot dan? Toen dacht ik vannacht toen ik weer es wakker lag van alles: misschien is het geen gek idee om alle actuele schuldeisers zo'n mail te sturen? Wie weet dat dat dan scheelt aan de deur tot dt de schuldenregeling loopt?