dikke ellende...

Started by tw50, May 01, 2015, 01:04 PM

Previous topic - Next topic

tw50

Om te beginnen ben ik blij dat ik dit forum heb gevonden! Ook prettig om mee te lezen en te zien dat wij niet de enige zijn met schulden. Wij zijn een stel van 50 en 54 jaar en hebben nog 1 zoon van bijna 11 die als laatste nog thuis woont, de rest is allemaal zelfstandig en volwassen. We zitten nu zo'n 8 jaar in de shit e het is allemaal begonnen toen mijn man een andere baan aangeboden kreeg. Het concept-conract had hij al gezien en het originele contract zou spoedig komen. Hij moest wel alvast zijn huidige baan opzeggen i.v.m. opzegtermijn. Toen na enkele weken vragen dat originele contract maar niet kwam, en veel erom vragen, bleek dat de nieuwe baan niet door kon gaan. Zij hadden een inscattingsfout gemaakt en het klantenaanbod liep terug. Wij hadden net een huis gekocht en omdat mijn man zelf zijn baan had opgezegd kreeg hij geen ww. We gingen dus in een klap de bijstand in en konden never nooit alle lasten meer betalen. Ons huis werd per executie verkocht en er bleef een restschuld over van 74.000 euro. Met alle andere schulden die we niet meer konden aflossen liep het allemaal razensnel torenhoog op. We kregen op het nippertje een flat van de woningbouw na een aantal weken doodsbang te zijn geweest om op straat te komen te staan met ons kind. We hebben toen schuldhulpverlening gevraagd aan de gemeente die ons hebben geholpen een schuldenoverzicht te maken voor een aanvraag WSNP. Op het schuldenoverzicht stond als ontstaandatum bij elke schuld dezelfde datum. Dit hebben we niet gezien of gedacht dat het wel oke was. Op de zitting werden we afgewezen voor de WSNP omdat alle schulden in de afgelopen 5 jaar waren ontstaan. Dit klopte niet want er waren schulden bij van 10 jaar daarvoor al. In hoger beroep hebben we dit aan de rechtbank laten zien met de bewijzen waar die data opstonden. Ze bleven van mening dat we niet in de WSNP mochten. Toen hebben we een persoonlijk faillisement aangevraagd om in ieder geval wat rust te krijgen. Dit faillisement heeft bijna 4 jaar geduurd, met een bijzonder onvriendelijke curator. Toen het eindelijk werd opgeheven bij gebrek aan baten hebben we omzetting faillisement naar WSNP aangevraagd. We werden niet toegelaten omdat onze situatie niet stabiel genoeg is. Boos dachten we: als je situatie stabiel is, heb je toch geen WSNP nodig? We hebben een advocaat gezocht en moesten 450 euro betalen, die we niet konden krijgen van de gemeente. Vreemd want we zitten al 8 jaar op het minimum. Ook in hoger beroep werden we weer afgewezen. Nu dus hulp gevraagd van de GKB en die zijn nu bezig om ons in het schuldhulpverleningstraject te krijgen. Vorig jaar gingen we van een WW uitkering die per week betaald werd, naar een bijstandsuitkering. Toen hebben we 5 weken zonder inkomen gezeten. Op dat moment kwam er een deurwaarder met een dagvaarding voor huurachterstand. Het vreemde was dat er geen huurachterstand was... Ik heb die dagvaarding op de (hoge) stapel deurwaarders en dagvaardingen gelegd en gedacht: dit is een vergissing. Na een paar weken kwam het vonnis...ik moest de (geen) achterstand betalen en de kosten voor de rechtbank...ik heb gebeld en er werd gezegd dat ik dan naar de zitting had moeten gaan om bezwaar te maken. Dat wist ik dus niet dat je dan bezwaar moet maken tegen een vordering die niet bestaat. Ik heb toen maar een regeling getroffen met de deurwaarder van 250 euro per maand, die ik eigenlijk niet betalen kon. Ik heb 2 x 250 euro overgemaakt en toen kwam er een brief dat de betalingsregeling was vervallen omdat ik de lopende huur niet had betaald. Deze was wel betaald en zelfs na bewijzen te hebben gestuurd bleef mijn regeling vervallen. De belasting heeft steeds de toeslagen verrekend of veel te laat betaald, en er is een aantal keer besla gelegd op onze uitkering. Hierdoor is er uiteindelijk wel een huurachterstand ontstaan van anderhalve maand. Nu kwam er vorige week een dagvaarding van de deurwaarder met een bevel tot ontruiming wegens wanprestatie. De zitting zou 12 mei zijn en als de rechter dat zou uitspreken moesten we binnen 3 dagen vertrekken. We hebben een week achter de rug van hyperventileren, niet slapen... vreselijk! We hebben Sociaal Verhaal ingeschakeld en deze heeft voor ons een advocaat geregeld. De advocaat heeft nu 4 weken uitstel van de zitting gevraagd en zegt dat hij dat krijgt. Daarna vraagt hij nog een keer 4 weken uitstel aan en gaat ons helpen om niet uit ons huis gezet te worden. Vanmiddag komt het plan van aanpak van de GKB met de post en om 16.15 moeten we erheen om het te ondertekenen. Ze gaan dan eerst onze situatie stabiel maken en daarna een schuldregeling opstarten. We krijgen dan weekgeld om van te leven. Nooit eerder in deze situatie gezeten dus weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Ik lees wel heel veel negatieve berichten over de gkb, mensen die geen leefgeld krijgen enzo. Eng allemaal! Al met al zitten we nu met een schuld van 219.000 euro. Ik hoop zo dat er wat rust komt... er zijn dagen dat er 3 deurwaarders op de stoep staan, ik krijg een hartverzakking als de telefoon of de bel gaat. We solliciteren ons een slag in de rondte maar kregen afwijzing op afwijzing. Ik hoop zo dat de post vroeg is vandaag...
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

marco

Welkom, dit is heftig wat jullie allemaal hebben meegemaakt.
Marco en Bianca

Incasso_deskundige

Een heftig verhaal en veel onzekerheid... Sterkte!!!

Om wellicht enige rust te creëren, zouden jullie misschien "beschermingsbewind" kunnen overwegen, zodat dan deurwaarders niet meer bij jullie op de stoep staan, tenzij voor beslaglegging en aanverwante zaken... Wel is het hierbij zaak dat de bewindvoerder de schuldeiser (o.a. deurwaarders en incassobureaus) op de hoogte stelt van het "beschermingsbewind" onder overlegging van een kopie van de beschikking!
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

tuthola

Jeetje wat een heftig verhaal, hoop dat er binnen niet al te lange tijd een oplossing komt ..sterkte.

tw50

Dank voor jullie reacties! De post was inderdaad vroeg gelukkig, en na het lezen van het plan van aanpak van de GKB was ik ietwat verbaasd en teleurgesteld. Het waren allemaal papieren die we moesten tekenen dat vanaf nu al ons inkomen, toeslagen en vakantiegeld naar hun zou gaan. Verder niets over hoeveel ze dan zouden sparen voor de schuldeisers en hoeveel leefgeld we dan zouden krijgen. We hebben nog 3 bekeuringen liggen waarvan ik had gevraagd of ze die dan van het vakantiegeld wilden betalen. Dat doen ze dus niet, want ze betalen de komende drie maanden alleen de vaste lasten en geen schulden. Dat betekent dus dat er verhogingen gaan komen dus daar schieten we geen bal mee op. Ik heb de afgelopen week heel wat uren zitten lezen op internet en het regent klachten over de GKB. Mensen die geen leefgeld krijgen, rekeningen die ze niet betalen enz. Er zijn ook enkele positieve reacties maar het meerendeel is van de wal in de sloot geraakt door de GKB. We zijn dus wel heen gegaan en hebben daar aangegeven eerst de bekeuringen en de huurachterstand te gaan betalen, en daarna verder te kijken. De dame daar leek nogal teleurgesteld dat we niet wilden tekenen. De twee ordners met originele stukken die daar nog liggen wilde ze niet teruggeven? We gaan nu eerst betalen wat kan, en als we de huurachterstand kunnen inlopen zal het op de zitting ook meevallen hoop ik. Als er geen huurachterstand meer is kunnen ze ons toch niet ontruimen? Op de 23ste komt het vakantiegeld dus ik hoop dat er in de tussentijd geen beslag gelegd wordt. Ik denk dat ik dan rond de 14e van deze maand opnieuw een persoonlijk faillisement aanvraag, omdat deurwaarders dan geen beslag meer mogen leggen. Misschien kunnen we dan op de faillisementrekening geld sparen om een akkoord aan te kunnen bieden aan de schuldeisers. Hoewel we dan minimaal 10% bij elkaar moeten sparen dus dat zou een 20.000 euro moeten zijn. We krijgen van de belasting 3000 euro terug dus dat zou een begin kunnen zijn. Nu eerst maar even bijkomen van afgelopen week, kost echt 10 jaar van je leven zoiets... Allemaal een heel fijn weekend! En nogmaals bedankt voor het warme welkom!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

jan

Bekeringen, zijn zonde geld. Ik baal er altijd van, als ik zo'n bon krijg. Voor een schuldenaar betekend, dit dat je echt moet leten op je snelheid. Een bon erbij kun je echt niet gebruiken.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

nooitmeer

Het is allemaal heel heftig, maar reageer je niet wat naief?

Als je in het gemeentelijke schuldhulp traject zit dan kan je niet zomaar uit je huis gezet worden. Hier zijn allemaal convenanten voor waaraan alle partijen zich dienen te houden.
Die 3 verhogingen van het CJIB zullen een druppel op de gloeiende plaat van de andere 200.000 zijn, hoe zonde deze verhogingen ook zijn.
Dan je meteen alles kon overdragen aan de GKB is geen slecht teken, dit betekend dat de GKB inziet dat spoed noodzakelijk is en meteen een hek om jullie wil heen plaatsen voor bescherming. Door nu niet meteen akkoord te gaan ben je nu wederom volledig vogelvrij.

De reden waarom ze de eerste 3 maanden enkel vaste lasten willen betalen is om te inventariseren wat het preciese inkomen is en of er toevallig niet nog meer schuldeisers uit de hoge hoed komen. Na die drie maanden zal er een plan van aanpak komen over hoe de schulden aangepakt kunnen worden. Schuldeisers worden dan aangeschreven en er wordt ze een aanbod gedaan. Soms zullen er zelfs dwangakkoorden via de rechter worden afgedwongen.

Dat het klachten regent over de GKB(en) is niet raar. De GKB maakt een balans op van schulden en inkomen en gaan er vanuit dat dit de volledige lijst is. Maar als er ineens een "nieuwe" schuld bijkomt dan zal deze ook meegenomen moeten worden. Is dit een schuld ontstaan binnen het traject dan moet het uit de lengte of uit de breedte komen. Helaas zien veel mensen dit niet.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

chapter

wil niet verveend overkomen tw maar wat denk je dat persoonlijk faillissement kost buiten dat je die als particulier bijna niet krijgt.
ga je nu huurachterstand inlossen en rest en erna denk je persoonlijk faillissement geen beslagen... een curator geeft je amper leefgeld en kost bakken met geld.
Faillissement is binnen no time wegens gebrek aan baten opgeheven curator haalt nog wat inkomen weg en je bent nog verder van huis als nu
Denk je dat je dat nu terug kan draaien geld zelf indelen hoe je het uitgeeft maar niet de volledige vaste lasten betalen maar zoals al jaren ene achterstand met andere oplossen?
En dan vind je het straks vreemd dat gemeente je niet wilt helpen!!! je zou deze kans met 10 handen moeten grijpen.

haal je kop uit het zand en neem verantwoordelijkheid.
je verschuilen achter ervaringen van gkb etc brengt je geen steek verder.
Deze worden door gemeente gecontroleerd en tuurlijk klagen vel mensen als ze ineens 50 weekgeld krijgen en geen gaten met gaten meer kunnen vullen maar wat je terug rijgt is enorm veel rust!!!!
Ik denk echt dat je het jezelf nu onmogelijk hebt gemaakt. Ook in wsnp aanvraag zal worden meegenomen dat je schulden hebt laten oplopen door niet te tekenen.
en bij aanvraag kun je weer tijd wachten eer je aan de beurt bent
er zijn namelijk voor jou 10 andere die dolgraag geholpen willen worden

tuthola

Ik sluit me aan bij chapter en nooitmeer, hoe erg ik het ook vind voor jullie, je bent nu niet in de positie om niet te tekenen voor hulp met een inkomen op het minimum en een schuld van 210.000 euro.
Ik neem aan dat je na 8 jaar dikke ellende er uitzicht komt op verbetering en niet nog eens 8 jaar deze zware druk op je wilt hebben.
Ook het sparen zal waarschijnlijk niet gaan lukken op deze manier daar je elke cent nodig hebt om je vaste lasten te betalen en je etensgeld, dan heb ik het nog niet over kleding voor jullie kind en jezelf.
Grijp deze kans aan om er uit te komen, dit is het laatste stukje naar een schuldenvrij leven, het zal moeilijk worden de aankomende periode maar die kunnen jullie ook aan gezien de laatste jaren van jullie strijd met de schulden. Nog even de kiezen op elkaar.
Ik weet niet waarvoor de bekeuringen zijn maar mocht je een auto hebben zou ik overwegen deze weg te doen dit scheelt al heel veel geld in de maand, uit je verhaal begrijp ik dat jullie geen werk hebben en een auto dan niet noodzakelijk is.

tw50

Dank voor jullie reakties! De bekeuringen zijn omdat ik te laat was met de apk omdat er een reparatie moest die 450 euro kostte. In dezelfde maand moest ik de 450 euro eigen bijdrage betalen voor de advocaat voor het hoger beroep en dit kon dus niet tegelijk. We wonen in een dorp waar geen openbaar vervoer is en onze kinderen en familie wonen 150 km verderop. Zonder auto is het praktisch niet te doen. Bekeuringen gaan niet mee in een schuldsanering en als je na de laatste verhoging nog niet hebt betaald wordt je opgehaald en moet je de cel in voor 50 euro per dag. Als je dan bijvoorbeeld 1000 euro moet betalen moet je dus 20 dagen zitten. Dan mag je weg en krijg je weer een periode kans om te betalen, doe je dat niet ga je weer voor 20 dagen mee. Door te zitten gaat niet de schuld weg, die blijft gewoon bestaan. We hebben een kind, en ik moet er niet aan denken dat ik de gevangenis in moet. Daarom moeten deze bekeuringen eerst betaald worden. De mevrouw van de GKB zei dat ze niet kon beloven dat de uitzetting niet zou gebeuren? Ik ga dit nogmaals vragen morgen. En waar ik ook mee zit is dat ik las dat als er schuldeisers niet akkoord gaan met de minnelijke schikking de GKB je dan voordraagt bij de WSNP. Daar staat dat als je in de vijf jaar daarvoor boetes bij het CJIB had je niet toegelaten wordt. Dan zijn we weer terug bij af? Ik moet voorkomen dat we uit ons huis gezet worden, voorkomen dat we de gevangenis in moeten, voorkomen dat er beslag gelegd wordt en volgens mij lukt dat niet als ik nu teken bij de GKB? Misschien zie ik het verkeerd, ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Als we drie jaar op een houtje moeten bijten vind ik niet erg, dat doen we al zo lang. Ik zou niets liever willen dan rust krijgen en dit is allemaal heel bedreigend...

chapter

Je noemt nu allemaal excusen. In wsnp zonder baan kun je ervan uitgaan dat auto weg moet hik je daartegenaan.
Liever 2 ton schuld en auto als schuldenvrij.
Cjib kun je gewoon wsnp mee in alleen niet strafrechtelijke boetes.
Gkb kan motarium aanvragen maar denk dat ze nu wel 2 keer nafenken aangezien je niet wilt tekenen. Gaten met gaten wilt vullen en dan failliet verklaren.
Ik vind je een beetje naief.
Je bent niet in positie om keuzes te maken. Geef jezelf schop onder je kont en accepteer hulp anders zit je over 20 jaar in zelfde schuitje.
Gemeente heeft hulp gebofen in gkb als je dat afwijst kun je het op eigen houtje doen.
Dat is afgelopen 8 jaar ook niet gelukt.
Als je je toen hetzelfde opstelde snap ik dat wsnp vraagtekens had. Je wilt kennelijk het op jouw manier doen. En voorwaarde wsnp is naar beide sollicitatieplicht ook dat je je problemen erkent. Dat is wat anders als gaten met gaten vullen

tuthola

Ik snap dat het moeilijk is om alles uit handen te geven maar de auto is echt niet nodig, de kinderen waar je het over hebt zijn volwassen en zelfstandig. Het gaat hier ook om je kind die nog thuis woont en die pas 11 jaar is, nog even en hij gaat naar de hogere school en dat brengt ook kosten met zich mee.
En ja als je in de wsnp terecht komt dan zal je de auto ook weg moeten doen.
Als je toch beslist om niet te tekenen heb je inderdaad je begeerde auto maar de vraag is hoe lang je die nog kan betalen als je vogelvrij bent voor de schuldeisers en wat als er weer een reparatie moet komen!!
Tevens mag je weer in de lange wachtrij gaan staan om bij de gemeente weer aan te kunnen kloppen.
Je kan tegensputteren wat je wilt maar jij bent degene die de nadelige gevolgen van hebt.

Ooit zal er in jullie situatie wat moeten gebeuren en ja daar zijn harde eisen voor, maar bedenk je dat er velen voor je zijn gegaan en die dit zelfde gevecht aanmoesten en er met vallen en opstaan uitgekomen zijn.

Chrissie

QuoteDe mevrouw van het GKB zei dat ze niet kon beloven dat de uitzetting niet zou gebeuren? 

Ze zullen wel alles proberen om het te voorkomen maar  als jullie telaat aan de bel hebben getrokken dan kunnen hun ook geen ijzer met handen breken. Sommige mensen melden zich helaas te laat aan bij de kredietbank en dan kunnen hun het ook niet voorkomen!
Dit is ooit tegen mij gezegd toen ik bij de GKB een cursus volgde!
Hoop dat dit het iets duidelijker maakt voor je!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

tw50

Ik ben er net achter dat de bekeuringen zogenaamde Mulderzaken zijn en dat die wel mee kunnen in de sanering! Pfffff dat scheelt! Nu morgen horen wat ze nou kunnen doen aan de huisuitzetting, en dan ga ik morgen wel tekenen...

tw50

Wel vreemd dat die mevrouw waar ik vrijdag was dit niet wist van de bekeuringen? Ik heb duidelijk gemaakt dat ik daar zo bang voor was, en ze heeft niks gezegd...