minnelijke schikking bij restschuld hypotheek

Started by propereend, Apr 24, 2015, 05:34 PM

Previous topic - Next topic

propereend

beste,

Even mn situatie.. Ik ben al enige jaren gescheiden, en heb onlangs mijn huis, dat nog op beide namen stond ( mn ex en ik), verkocht met een hoge restschuld. Mijn ex zit in de wia, en heeft geen uitzicht op werk. Ik heb een vaste baan.

Ik heb een goed contact met de bank en alles in samenspraak met de bank gedaan. Nu komen we op het volgende:
de bank wilt natuurlijk dat ik de restschuld aan hen voldoe, maar zien ook dat dit niet mogelijk is. Hierbij stellen ze voor om een betalingsregeling te treffen. Ik heb aangegeven dat ik middels een minnelijke schikking een bedrag aan hen eenmalig wil betalen. Zodat zowel ik alsmede mijn ex-vrouw geen verdere verplichtingen jegens de bank hierna hebben. Hier staat de bank niet onwillend tegenover..echter moet ik een eerste voorstel doen. Wat is in dergelijke situaties een reeel voorstel.

Voor een goede beeldvorming...het verschil tussen verkoopprijs van de woning en hypotheekbedrag bedraagt ca. 95.000 euro!! (au)... Ik ben alleenstaand met twee inwonende kinderen.

en wat zijn dingen waar ik rekening mee dien te houden....

Boeddha

Kan jullie restschuld niet kwijtgescholden worden door de NHG?
Be strong, have faith!

sacredfour

Bedoel je een eenmalige betaling voor finale kwijting?  De akte die je ex ook betrokken houdt bij de hypotheek is een notariële akte. Om deze te verbreken zodat ex er niet meer bij betrokken raakt moet dan ook met een nieuwe notariële akte gedaan worden. Tenzij de lening, en dus ook de restschuld buiten de executoriale titel van de hypotheekakte valt. Je geeft weinig informatie over de huidige stand van zaken. Heb je nu een huurwoning? De bank zal niet akkoord gaan met een gereduceerde betaling als ze weten dat er wat te halen valt. Heb je al een verzoek gedaan voor kwijtschelding?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

propereend

helaas heb ik geen hypotheek met NHG. dus kwijtschelding is niet aan de orde.

en ja, eenmalige betaling voor finale kwijting. Mijn ex staat nog op de hypotheekakte, was niet mogelijk om die van de akte te krijgen ivm hoogte van hypotheek en mijn inkomen. momenteel woon ik nog in de woning die nu dus verkocht is... Ik ga een huurhuis betrekken, alleen ( met mn twee inwonende kinderen), er valt weinig te halen. heb binnenkort een huurwoning van ca. 600,- met een netto inkomen van 1700 euro.... vandaar het voorstel waarin de bank wel voor openstaat voor een eenmalige bedrag middels finale kwijting...

propereend

vandaag na onderhandeling met de bank tot overeenstemming gekomen.
Met een eenmalige betaling van 23.893,- euro krijg ik kwijting voor de restschuld van 95.000,- euro. Niet heel slecht denk ik zo. Nu dus weer met een schone lei beginnen, zonder schuldsanering. Mijn ervaring is dus zolang je met de bank in gesprek blijft veel mogelijk is... Blij en opgelucht een nieuwe toekomst opbouwen...

Meelezertje

Gefeliciteerd. Een mooie stap gezet, zodat je weer vooruit kan kijken.
Al is 30000 euro nog best een flinke schuld voor iemand met een inkomen van 1700 per maand en een hoge huur. Over hoeveel tijd kan je deze schuld inlossen?
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

chapter

Wauw toch scheelt het enorm.
Blijft verl geld in 1 keer te storten

sacredfour

Het is ook wel mooi als je ineens 31.000 euro kan ophoesten! Welke bank laat 64.000 euro lopen als ze weten dat er wat te halen valt?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

propereend

allereerst is het bedrag verandert naar 23.895,- euro. Dit wordt eenmalig gestort naar de bank waarna ik kwijting verleend krijg voor de rest van de schuld. Dit bedrag wordt gedeeld met mn ex, waardoor we beiden een betaalbaar bedrag overhouden en zonder zware maandlasten kunnen leven. Deze schuld moet dus niet per maand betaald worden maar ineens, wat tot de mogelijkheden behoord. Gelukkig zijn er dus banken (nationale nederlanden in dit geval) die wel klantgericht denken, en zich bewust zijn dat, ook de bank zelf schuld heeft in een te hoge hypotheek verstrekken t.o.v. de waarde van de woning (ondanks het verval in de woningmarkt was de hypotheek te hoog voor de waarde van het huis). Al ben ik zelf hierin natuurlijk hoofdschuldige en fout, want ik heb immers jaren gelden mn handtekening gezet. Maar nu ben ik er vanaf. Op naar mn nieuwe toekomst.

mensen, succes, ik wilde dit vooral delen in positieve zin, immers bewijst het zolang je meewerkt en meedenkt niet alle financiele bedrijven je kapot willen maken en wel degelijk meedenken.

jan

QuoteAl ben ik zelf hierin natuurlijk hoofdschuldige en fout, want ik heb immers jaren gelden mn handtekening gezet.

Dit klopt, maar soms loopt het anders in je leven dan je had verwacht of gehoopt.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

gewoon

Ha  Propereend

Wat een geweldig nieuws er komt een nieuwe toekomst voor jou, door het mee denken van je bank.

Vergeet niet om werkelijk verder te kunnen, je sterk afstand mag nemen aan gedachten als  dat je de hoofdschuldige en de fout bent of zou moeten zijn in deze,  natuurlijk niet!!

Rug recht, 

Goed gedaan Propereend

Veel goeds