Kan 'n nieuwe schuld verhaalt worden bij ex partner?

Started by Paros, Apr 24, 2015, 11:29 AM

Previous topic - Next topic

Paros

Ik heb 'n vraag welke ik niet kan vinden op het internet.
Mijn zus is 6 jaar geleden gescheiden. Haar huwelijk was gebaseerd op huwelijkse voorwaarden. Na de scheiding hebben zij onderling afgesproken dat zij geen partneralimentatie vraagt. Echter is haar situatie zo gewijzigd dat zij nu wel partneralimentatie wil voor de resterende 6 jaar.
Nu ben ik gevraagd om hier in te bemiddelen zonder tussenkomst van de rechter. Wij zouden dan een overeenkomst opmaken die door beiden worden getekend.
Nu wil haar ex partner dat zij onder budgetbeheer gaat voor 6 jaar. Dit omdat hij beweert dat als zij schulden maakt en in de schuldhulpverlening terecht komt, de schuldeisers bij hem kunnen aankloppen. Maar volgens mij kan dit niet aangezien de schulden na de scheiding gemaakt zijn/worden.
Wie kan mij antwoord geven?

Paros

Bedankt Peter voor je snelle reactie, maar ik kan hier niet het antwoord vinden.
Het gaat namelijk om de vraag of nieuwe schulden die na de scheiding zijn gemaakt door mijn zus, bij haar ex partner verhaald kunnen worden door de schuldeisers.
Hij beweert namelijk dat aangezien er niet zwart op wit is aangegeven dat hij geen partneralimentatie hoeft te betalen, de schuldeisers bij hem kunnen aankloppen.

peter

Hij heeft enkel een onderhoudsplicht, bed, bad en brood. Voor schulden, na de scheiding, is ze zelf verantwoordelijk.
Peter
Administrator Forum

Paros

Bedankt weer Peter. Ik vermoedde dit al, maar wilde zekerheid hierover.

chapter

het is toch raar dat er schulden gemaakt zijn en worden en opgelost moeten worden door partner alimentatie.
Misschien zijn er ook andere opties dat zij mer gaat werken bv als ze dat nog niet deed.
Ik weet niet of ze ook kinderen hebben maar dan is er al vaak een op draagkracht berkeende alimentatie gedaan.
Vraag mij ook af of je daar achteraf op terug kan komen als je eerst het niet wilt... schulden maakt en wel wilt

An0niempje

Het verhaal vertelt nergens dat die zus nu al schulden maakt...
Het kan natuurlijk en dat Paros dat niet gemeld heeft, het kan ook zijn dat de ex er alleen bang voor is, dat die schulden in de toekomst wel gemaakt worden.
Vraag ik mij dan alleen af, waar die angst vandaan komt? Is die angst gegrond? Zijn er in het verleden wel schulden gemaakt? Hebben ze samen schulden gehad?
Of is het alleen maar zoeken naar een reden om maar geen alimentatie te hoeven betalen en is de reden dus zo willekeurig uit de lucht gegrepen?

Lizayra

Heel verhaal getypt maar alles verdwenen.
Een rechter zal het verzoek om PA meestal afwijzen als blijkt dat de behoefte van (in dit geval) de vrouw niet direct voortkomt uit de scheiding. M.a.w. mevrouw heeft het 6 jaar zonder PA gered en nu niet meer, dit komt niet door de scheiding.
Tevens is de draagkracht van de man misschien niet eens toereikend om naast KA ook nog PA te betalen. Zijn er geen kinderen in het spel dan geldt misschien niet eens de termijn van 12 jaar.
Als ik dus de ex-man was zou ik niet zonder meer accoord gaan met dit onderhandse dealtje.

Boeddha

In principe kunt u altijd nog een verzoek tot vaststelling van partneralimentatie doen als dat ten tijde van de echtscheidingsprocedure niet is gedaan. Echter, als u van de vaststelling van alimentatie definitief heeft afgezien is het niet mogelijk om nog partneralimentatie te vragen. Als u definitief heeft afgezien van alimentatie moet dit blijken uit uw echtscheidingsconvenant of een andere overeenkomst met uw ex-partner.

(Bron echtscheidingswinkel)
Be strong, have faith!

chapter

Quote from: An0niempje on Apr 24, 2015, 02:25 PM
Het verhaal vertelt nergens dat die zus nu al schulden maakt...

Maar volgens mij kan dit niet aangezien de schulden na de scheiding gemaakt zijn/worden.
Wie kan mij antwoord geven?

An0niempje

QuoteZijn er geen kinderen in het spel dan geldt misschien niet eens de termijn van 12 jaar.

Hier wordt niets gezegd, dat het bij PA anders is dan bij KA:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Fbrochures%2F2010%2F12%2F09%2Finformatieblad-alimentatie%2Falimentatie-2014-maart-j-23184.pdf&ei=5Mo6Va7yB4L4PL3HgfAN&usg=AFQjCNE0wrMIsYP-AhWRc2JNOlyzhwKRQA&sig2=JFZgpH5MGsYmb440uTZVow

Wanneer stopt de alimentatie?
•   Als de afgesproken of door de rechter vastgestelde periode is
afgelopen. Het maakt niet uit of u de periode samen hebt
afgesproken of dat de rechter hem heeft vastgesteld.
•   Als degene die de alimentatie krijgt gaat trouwen, een
geregistreerd partnerschap sluit of gaat samenwonen met
iemand anders alsof ze getrouwd zijn of een geregistreerd
partnerschap hebben.
•   De alimentatie stopt in ieder geval als één van u overlijdt.
•   Maakt u geen afspraken over hoe lang de alimentatie duurt of
heeft de rechter geen periode vastgesteld? Dan stopt de
alimentatie automatisch na 12 jaar. Als uw huwelijk korter was
dan vijf jaar, bijvoorbeeld 4 jaar, dan stopt de alimentatie na 4
jaar. Dit geldt alleen als u geen kinderen hebt

Lizayra

Dat laatste punt doelde ik ook op, huwelijk korter dan 5 jaar dan maximaal het aantal huwelijksjaren, tenzij er kinderen zijn.

An0niempje

Alleen dat vertelt het verhaal ook niet, hoelang het huwelijk heeft geduurd, eigenlijk vertelt het begintopic dus niet zo veel en dan ga je gissen wat nu de werkelijke situatie is....