help minderjarige zoon maakt schulden

Started by Lizayra, Apr 22, 2015, 05:54 PM

Previous topic - Next topic

Lizayra

Mijn zoon verblijft momenteel in een instelling wegens drugsmisbruik en onhandelbaar gedrag. Hij was nog maar net vertrokken of de schuldeisers meldden zich bij ons. Bleek dat hij van "vrienden" geld had geleend (eentje 100 euro en eentje 95 euro). Ook 2 paar boze ouders aan de telefoon gehad, hij had op hun adres spullen besteld bij websites en de rekening niet betaald.
Hij is 17 jaar, de spullen waren reeds gebruikt dus konden niet meer terug gestuurd worden (185 euro, 90 euro en 89 euro). Of ik dat even voor de 23e kon betalen?
pff, ben nu bezig met betalingsregelingen want tja, minderjarig dus veranwoording van de moeder. En ik kan moeilijk die mensen met ons probleem opzadelen.

tuthola

Ik hoop dat je er uitkomt met de ouders om het in delen te kunnen betalen, en ja je bent helaas het haasje als ze nog minderjarig zijn. Heel veel sterkte met je zoon en zijn herstel bij de instelling dit gaat je niet in de koude kleren zitten.

jan

Dit is altijd heel vervelend, maar je zoon is verantwoordelijk voor zijn eigenschulden.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/schulden-van-kinderen.html

Sterkte met je zoon en ik hoop dat het straks beter gaat.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

tuthola

Dit wist ik niet Jan, maar als ouders bij je aankloppen dat je zoon op hun adres schulden hebt gemaakt kan ik me voorstellen dat het de druk verhoogd om het als ouder toch te betalen.

Lizayra

Dat wist ik niet Jan. Maar dan nog vind ik het niet kunnen tegenover die mensen, die hebben hier ook niet om gevraagd. Ik probeer alles te betalen, in termijnen. En dan kan hij mij terug betalen sls hij terug komt en weer een baantje gevonden heeft. Ik hoop dat het hierbij blijft en er niet meer rekeningen boven tafel komen.

Lizayra

Ik heb trouwens gebeld met 1 van de leveranciers, Zalando. Hoe het kan dat een minderjarige via Afterpay iets kan bestellen. Nou, ze kunnen niet zien of iemand minderjarig is dus dat checken ze niet. En blijkbaar is er ook geen kredietcheck op het bestellen met achteraf betaling. Gaan ze nog veel ptobkemen mee krijgen denk ik zo.

Boeddha

Be strong, have faith!

jan

Quote from: Lizayra on Apr 22, 2015, 06:45 PM
Ik heb trouwens gebeld met 1 van de leveranciers, Zalando. Hoe het kan dat een minderjarige via Afterpay iets kan bestellen. Nou, ze kunnen niet zien of iemand minderjarig is dus dat checken ze niet. En blijkbaar is er ook geen kredietcheck op het bestellen met achteraf betaling. Gaan ze nog veel ptobkemen mee krijgen denk ik zo.

Hij koopt op krediet en dat mag alleen een meerderjarige. Geen ID check enz. Hier gaan ze problemen mee krijgen. Die afterpay is bedoeld om mensen aan het kopen te krijgen. Het risico is m.i. voor hun.

Trouwens voor schuldenaren is dit ook een probleem, zo kom je weer verder in de ellende.
Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Lizayra

Het idee van een koop ongedaan maken is dat je de goederen afbestelt of retourneert ljkt mij. Dat is in mijn geval niet mogelijk omdat de kleding en schoenen al gedragen zijn. Verder gaat het om een gouden kettinkje dat hij aan zijn vriendin gegeven heeft.

Boeddha

Je kan het wel proberen!
dat staat er ook bij, dat koop ongedaan moet worden.
Niet geschoten is altijd mis!
Be strong, have faith!

Weegschaaltje

Oeiiii wat klinkt dit herkenbaar zeg. Sinds 5 jaar geen contact gehad te hebben met mijn zoon, zijn we door nare omstandigheden het contact aan het herstellen. Hij was heel ver afgegleden. Gokken, drugs en drankproblemen. Hij is in aanraking gekomen met justitie en moet ook binnenkort 3 maanden zitten. Her en der ook schulden gemaakt. Bij elkaar zo een 1000,- euro. mede door zijn gok en drugs verslavings . Het geluk bij hem is dat hij nu tijdelijk kan werken. Hij heeft daardoor zelf al wat af kunnen betalen. Ik beheer op het ogenblik zijn financiën totdat hij geheel uit de schulden is. Het verschil met jouw is dat ik hem zelf laat opdraaien voor zijn schulden. Heb ook goede afspraken kunnen maken met diegene waar hij de schulden heeft staan. Dit zijn overigens ook bekende van hem waaronder zijn broer die een verstandelijke beperking heeft. ( die ook overigens schulden heeft door nalatigheid van zijn vader. maar dat is een heel ander verhaal )

Ik hoop dat je zoon in gaat zien dat hij verkeerd bezig is geweest en dat hij weer op t rechte pad terecht komt. Ik leef heel erg met je mee want ik weet hoe zwaar het is en in wat voor rollercoaster je terecht komt. Heel veel sterkte.

jan

Eigenlijk horen kinderen niet met hun 18e jaar al meerderjarig te zijn.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Lizayra

Wat erg Weegschaaltje, ik hoop dat ook jouw zoon het rechte pad gevonden heeft.
De 90 euro en 185 euro heb ik inmiddels betaald, de 100 euro aan een van de vrienden ook. De andere vriend mag zich eind volgende maand bij mij melden voor z'n geld. Helaas heb ik de andere ouder nog niet kunnen betalen (de 89 euro) en bij hen is nog een rekening binnen gekomen van 85 euro, zucht!
Zalando heb ik voor het laatst gemaild op 20 april, diverse malen achteraan gebeld maar nog steeds geen reactie op mijn mail, schandalig. Ik heb gevraagd om uitleg hoe het kan dat een minderjarige op krediet kan kopen, en of ik in termijnen kan betalen.
Heb wel met mijn man afgesproken verder niet meer in te gaan op verzoeken van andere personen om geleend geld terug te betalen, ik denk dat we die verantwoordelijkheid bij mijn zoon leggen als hij terug is. Maar ik ben bang dat teveel financiele druk mijn zoon direct weer op het verkeerde pad zal brengen (waarmee hij veel geld kan verdienen binnen korte tijd) dus zit wel in tweestrijd wat dat betreft. Heb dan liever dat hij alleen nog mij moet terugbetalen in een rustiger tempo middels een normaal bijbaantje.

Joy2014

Oh wat moeilijk zeg,

Sterkte Lizayra

Ik vind het overigens ook belachelijk dat een minderjarige dit kan.

Meelezertje

@ Jan: "Eigenlijk horen kinderen niet met hun 18e jaar al meerderjarig te zijn"

Mee eens!

@ Lizayra, veel kracht en wijsheid toegewenst.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45