Stel met schulden (en bezig met WSNP) tijdelijk inwonend

Started by Robke71, Apr 17, 2015, 10:05 PM

Previous topic - Next topic

Robke71

Beste iedereen,

Onze dochter en haar vriend zijn in een aanvraag WSNP gewikkeld. Nu kan hij een betere (jaarcontract) baan krijgen, maar in een andere provincie. Hiervoor willen ze graag verhuizen, maar omdat ze van een andere provincie komen krijgen ze niet 1, 2, 3 een andere woning.

Nu willen wij ze graag tijdelijk in huis nemen, maar vragen ons af of ons inkomen dan meegerekend in hun WSNP cq. boedelafdracht.
Zij zullen wel moeten bijdragen in de huiselijke kosten. Immers vervalt onze huurtoeslag.

Moeten wij nog ergens rekening mee houden?

Grt.

jan

Waarom nemen jullie geen contact op met de bewindvoeder. Leg hem of haar deze vraag voor. Als hun bij jullie komen inwonen, dan is er meer geld voor de boedel. En laat deze afspraken op papier zetten.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Robke71

Er is op dit moment nog geen bewindvoerder aangesteld. Ze zitten nog in het aanloop proces.
Hun contactpersoon bij de Kredietbank is onbereikbaar (vakantie, verlof, vergadering, in gesprek.....enz.)

Hoopte dat iemand hier ons antwoord kon geven.

Boeddha

Dan is dit geen WSNP maar een minnelijk traject waar ze mee bezig zijn.

Verhuizen naar een andere gemeente betekent dat het minnelijk traject daar weer opgestart moet worden.

Bij jullie inwonen kan in hun voordeel werken. Ze delen, jullie, kosten waardoor zij meer geld kunnen inlossen in de boedel.
Als jullie geen uitkering hebben dan is het een overweging waard.

Jullie schoonzoon laat die nu een vaste aanstelling achter? Zo ja, dan kan dat voor problemen zorgen.
Want in een traject moet er gezorgd worden voor, zoveel mogelijk, inkomen en stabiliteit. Een jaarcontract is minder stabiel omdat de kans aanwezig is dat het contract na een jaar niet verlengd gaat worden.
Be strong, have faith!

Boeddha

En verhuizen, brengt hoge kosten met zich mee. Hoe willen ze dat gaan betalen?
Be strong, have faith!

tuthola

Boeddha heeft daar een goed punt wat betreft het werk en het opnieuw opstarten van een minnelijk traject.
Het is moeilijk hier een goed advies in te geven daar ik/wij niets weten van de schulden van je dochter en haar vriend. Staat het water aan de lippen.....zijn er deurwaarders aan de deur? is er loonbeslag? Dit zou ik goed nagaan daar je niet wilt dat een deurwaarder straks bij jou aan de bel trekt omdat ze op jou adres staan ingeschreven.
In een aanloop naar minnelijk traject ben je niet beschermd tegen schuldeisers, als ze jou bijvoorbeeld een paar maanden niet de vaste lasten kunnen betalen kom je dan zelf in de problemen ?
Dit zijn allemaal rot dingen daar je je kind het liefste in huis neemt zonder allemaal gedoe eromheen.

chapter

wat ook meegewogen zou moeten worden is idd of je traject aanvraag wilt stoppen en opnieuw opstarten kost tijd, maar ook heeft zij werk en moet dat gestopt worden bv voor verhuizing.
hoe lang is het houdbaar dat ze bij jullie intrekken 24 uur per dag... woningen liggen iet voor het oprapen en een wachttijd van 4 jaar is niet ongewoon.

marco

Dit is best moeilijk, als je een gezin in je huis opneemt moet je afspraken maken, leefregels en de kosten voor kost en inwoning. Als ze in een traject zitten wordt het moeilijker. Ik vind dat je, goed moet laten voorlichten over de financiële gevolgen. En wat nu als dochter lief, man lief ineens niet meer ziet zitten en andersom?
Marco en Bianca

Robke71

Oke, bedankt voor jullie informatie.

Loonbeslagen lopen nog. Kredietbank onderneemt nog geen acties om schuldeisers te vragen om de beslagen te stoppen. Ze zitten nu nog in het voortraject, maar ik weet dat een minnelijk traject onhaalbaar zal zijn. Bedrag is te groot. Of iedereen moet genoegen nemen met weinig....

Hij had overigens nu ook een jaarcontract. Echter gaat hij nu meer verdienen.
Ook haar inkomsten lopen steeds verder terug (minder uren). Hier ligt meer werk, waardoor ook zij meer inkomsten kan binnen halen. Alleen dat moet wel nog van de grond komen.

Verhuizen doen we zelf. Vrachtwagen huren en volgooien (Ben zo zelf vorig jaar ook verhuisd  :P).

MathiasRots

De hoogte van wat er kan worden gespaard (afgelost) in het minnelijk traject is vaak niet de reden dat de schuldeisers het voorstel uit het minnelijke traject niet accepteren

Een minnelijke traject maakt zeker kans als het VTLB (de spaarcapaciteit) in het minnelijke traject volgens de RECOFA richtlijnen wordt bepaald,de schulden  te goeder trouw zijn ontstaan,  de schuldena(a)r(en) fulltime werken en een contract voor onbepaalde tijd heeft / hebben.

Het strengere regime in het wettelijk traject  (bewindvoerder, sollicitatieplicht, fulltime werken, etc) voegt voor de schuldeisers dan niets toe.  Zeker omdat het wettelijke traject minimaal â,¬ 3.600,- minder in de boedel gaat opleveren omdat de kosten van de bewindvoerder uit de boedel moeten worden betaald.

chapter

robke
beslag gaat er pas vanaf als er een minnelijk traject akkoord is of je in wsnp bent toegelaten.
het lijkt mij verre van ideaal komende 3-4 jaar op elkaars lip zitten terwijl ze nu woning hebben en beide baan. GKb zal niet staan te juichen als door verhuizing zij haar baan kwijt raakt en hij mogelijk in proeftijd al bv ontslagen kan worden.
Daarbij zal omdat andere gemeente is het hele traject opnieuw beginnen, aanmelden wachten tot je aan de beurt bent etc. Wat gerust 3-12 maanden vertraging kan opleveren.
vtlb zal flink verlaagt worden aangezien ze jullie inkomen wel meenemen in draagkracht voor vaste lasten etc die kun je dan door 2 delen bv

burningspirit

Quote from: MathiasRots on Apr 20, 2015, 10:26 PM
........  de schuldena(a)r(en) fulltime werken en een contract voor onbepaalde tijd heeft / hebben.

Dit zou mooi zijn maar is niet realistisch. Is bijna niet meer te fiksen tegenwoordig. Dat weet ook de Kredietbank.
Maar buiten dat, denk ik dat de focus het beste kan liggen bij wat er gebeurd, als je gaat verhuizen naar een andere gemeente en/of intrekken bij familie.

Intrekken bij jullie sleept jullie sowieso mee in hun traject. Vraag is of dit verstandig is en of je dit wilt. Dan is het belangrijk inderdaad of het vol te houden zal zijn, mocht de tijdelijke situatie onverhoopt lang duren. Mijn idee is dat jullie je dochter beter zullen kunnen helpen en steunen, als je haar met haar gezin niet in je huis haalt.
Persoonlijk zou ik de nieuwe baan alleen aannemen, als ook voor de nieuwe behuizing en/of de reiskostenvergoeding wordt gezorgd. Op een of andere manier. En anders gewoon blijven waar ik ben en vanuit de huidige situatie verder gaan met proberen regelingen te treffen en ander werk te zoeken.
Goed onderzoeken waar de voetangels en klemmen zitten!

En inderdaad: het minnelijk traject is pas onhaalbaar als dat duidelijk gebleken is. Wij zitten nu in de eerste fase van het minnelijk traject en hebben ook een gigantische schuld. De hoogte van de schuld is zeker niet het enige criterium dat meetelt. Bovendien leven wij nu op bijstandsniveau (dus minimale aflossingscapaciteit) en hebben we als enige positieve gebaar dat we zeer gemotiveerd zijn om aan het werk te komen.
Daarbij komt, dat het altijd eerst doorlopen moet worden en pas na mislukken zal de volgende stap gezet kunnen worden: wsnp-aanvraag. Die aanvraag kun je niet eens indienen en wordt niet gehonoreerd als je niet het bewijs van een mislukt minnelijk traject kunt tonen. Via onze schuldhulpverlener gaat binnenkort een voorstel namens ons richting schuldeisers van minder dan 2 %.....! Hoe dan ook: men zegt ons dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn en dat er wel gekker dingen gebeuren dan een minnelijk traject met een zo lage schuldvoldoening.

Sterkte met alles en liefs van mij.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

MathiasRots

QuoteDit zou mooi zijn maar is niet realistisch. Is bijna niet meer te fiksen tegenwoordig. Dat weet ook de Kredietbank.

Een bijna  fulltime baan met een contract voor bepaalde tijd is vaak ook al goed.  Dit omdat er dan een  WW uitkering op volgt.  Het punt wat ik wilde maken is dat als je zonder baan in het minnelijke traject komt en daardoor niet veel kan aflossen  de schuldeisers vaak de strengere controle in een wettelijk traject wensen omdat er zo meer 'druk' staat op het vinden van een baan.

QuoteMijn idee is dat jullie je dochter beter zullen kunnen helpen en steunen, als je haar met haar gezin niet in je huis haalt.

Daar ben ik het zeker mee eens.