Wel een vonnis - geen dagvaarding ontvangen

Started by MathiasRots, Apr 14, 2015, 10:09 PM

Previous topic - Next topic

MathiasRots

Mijn vriendin heeft door het tijdelijk geen opdrachten te hebben gehad als ZZP-er enkele kleine schulden gemaakt.  Vandaag is er een vonnis in de brievenbus gestopt door een deurwaarder.   Zij heeft geen dagvaarding of iets dergelijks ontvangen en het vonnis kwam dus als een verrassing en ze heeft geen verweer kunnen geven.

Volgens mij is er een procedurefout door de deurwaarder gemaakt en is het vonnis daarom nietig. 

Wie heeft hier eerder mee te maken gehad?

jan

Een dagvaarding wordt altijd aangetkend verzonden.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

MathiasRots

@Jan

Mijn vriendin heeft geen dagvaarding ontvangen via  aangetekende post.  (we wonen namelijk op hetzelfde adres)

jan

Vraag aan de griffier om inzage in het dossier.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Boeddha

Een dagvaarding wordt meestal door de deurwaarder uitgereikt aan de deur. Als je niet thuis bent dan wordt het in een dichte envelop met zegel door brievenbus gedaan.
(Ambtelijk stuk)
En dit is absoluut niet vervelend bedoelt, maar door ervaring komt het ook voor dat partner verzwijgt dat hij/zij voor de rechter moet verschijnen. En voordat er een rechtzaak komt zijn er al heel veel brieven vooraf gegaan. (Anders hebben ze zeker geen zaak bij de rechter).

Of bij de griffier stukken opvragen of bij de gerechtsdeurwaarder.

Succes.
Be strong, have faith!

MathiasRots

Mijn partner was in overleg met de deurwaarder inzake een betalingsregeling. Ze had een voorstel gedaan, daarna is het weken stil geweest vanuit de deurwaarder en gisteren stond er deurwaarder aan de deur met een vonnis.

Mijn partner gaat vandaag bellen met de griffier.

sacredfour

Ik denk dat de beste manier om zo iets af te handelen is verzet indienen tegen het verstekvonnis. Het maakt dan niet zo veel meer uit of de dagvaarding aan haar betekend is.  En natuurlijk zoals hierboven als is gesuggereerd, vraag de casefile op bij de griffier.  Je moet dit verzet wel snel indienen.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Incasso_deskundige

Voordat een dagvaarding wordt betekend, moet het deurwaarderskantoor het adres verifiëren. Tenzij je vriendin net in de dagen na verificatie van haar adres is verhuisd, zou de dagvaarding dus op het correcte adres moeten zijn betekend.

Verzet instellen heeft enkel nut als je het inhoudelijk niet eens bent met de inhoud van de uitspraak. In de verzetprocedure zal de zaak immers simpelweg opnieuw inhoudelijk worden behandeld en zal dus ook weer een proceskostenveroordeling volgen! Financieel zal de zaak dus (meestal) niet veranderen...
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

MathiasRots

@Incasso_deskundige

Klopt, in verzet gaan heeft geen zin. De vordering is niet betwist en klopt ook gewoon.