Ook hier problemen

Started by watje, Apr 04, 2015, 05:56 PM

Previous topic - Next topic

watje

Hallo

Zal proberen in het kort mijn verhaal te doen.
Heb in 2009 met mijn toenmalige partner een huis gekocht, en voor het gemak, omdat hij de rekeningen betaalde, werden alle toeslagen van hypotheek en zorg op zijn rekening gestort.
In september 2010, zijn wij uit elkaar gegaan, hij is toen tot het huis verkocht werd, heb ook gewoon de hypotheek en andere vaste lasten nog steeds mee betaald, daar blijven wonen  tot het in oktober 2012 verkocht werd. Wij hielden hier geen restschuld aan over, dit werd over genomen door de nationale hypotheek garantie.
Nu blijkt dat de belasting een betaling voor mij, van ruim 1100 euro, na deze datum op zijn rekening gestort heeft die ze nu terug vorderen. En verder ook nog wat bedragen, waardoor mijn schuld bij hun nu is opgelopen tot ruim 1500 euro.
Het afgelopen jaar hebben ze voor deze schuld, ondanks dat ik in de bijstand zit, werk wel 20 uur per week maar niet genoeg om hier uit te komen, mijn huur toeslag in gehouden, ook mijn zorgtoeslag werd ingehouden door het CIJB.
Nu heb ik een dwangbevel gekregen om deze schuld binnen twee dagen te voldoen.
Had vorig jaar al schuldhulpverlening aangevraagd, en moest in januari komen voor bellen. Ook de belasting gebeld, en die gaven aan, geen openstaande schuld.
Ik heel blij naar mijn contactpersoon van de schuldhulpverlening gemaild, dat ik geen belastingschuld meer had, die hebben inmiddels ook al bederijven aan geschreven, maar dus niet de belastingdienst.
Maar nu dus een dwangbevel.

Een watje

Boeddha

Welkom Watje. Wat een gedoe!
Ik vraag mij af of je dat geld niet kan terughalen bij je ex? Hij heeft toch dat bedrag ontvangen, ook al was dat geld voor jou bestemd.

Belastingdienst is een hele nare schuldeiser als je niet met ze communiceert, ze staan meestal open om een betalingsregeling te treffen. Nu er een dwangbevel is, gaat het al heel lastig worden.
Nogmaals bellen met de persoon die op de dwangbevel staat om een regeling te treffen?

Heel veel sterkte en succes.
Be strong, have faith!

jan

Hoi W,

Het valt allemaal niet mee. De belastingdienst is een lastige schuldeiser, waarmee je zo snel mogelijk contact moet gaan zoeken. Boeddha heeft een goed punt, als je dinsdag contact opneemt, dat je misschien nog een regeling kunt treffen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

nooitmeer

Mijn ervaring is dat je ook na een dwangbevel nog gewoon een regeling kan treffen. Maar blijf in contact met ze.

Met het dwang bevel is wel de belastingdeurwaarder ingeschakeld, en die kan wat sneller beslagen leggen dan een gerechtsdeurwaarder die dit enkel met een gerechtelijke uitspraak kan doen.

Meestal zijn de medewerkers van deze diensten heel meegaand als je normaal en eerlijk tegen ze bent en zijn er tal van regelingen te treffen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

burningspirit

Even ter aanvulling op gaan communiceren met de BD; dit is iets wat je zeker moet doen!
Maar misschien is het ook een goed idee om je contactpersoon in te lichten en te vragen of die de belastingdienst alsnog kan aanschrijven. Je kunt vertellen dat je dit niet had zien aankomen.
Wij hebben vorige week een lijst gekregen van SHV met openstaande bedragen van alle schuldeisers, die waren aangeschreven. Zoals ik het begreep geldt pas vanaf de ondertekening van deze lijst, dat er geen nieuwe schuldeisers meer bij mogen komen. Als ik het goed begrijp zit jij nog in de aanschrijf-fase en zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om alsnog de belastingdienst aan te schrijven.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

sacredfour

Ook tegen een dwangbevel kan je bezwaar aantekenen. Is deze onterecht dan kan je de zaak alsnog aanvechten. Het is echter onwaarschijnlijk dat de belastingdienst het beslag op de toeslagen stopzet.
De belastingdienst is wel verplicht deze inhouding te matigen zodat je niet onder de beslagvrije voet komt. Je moet de belastingdienst hier wel attent op maken in je bezwaarschrift. 

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

watje

Iedereen bedankt voor het mee denken, heb om twee uur vanmiddag een afspraak bij de belastingdienst. Zal jullie op de hoogte houden.

An0niempje

En? Hoe is het afgelopen?

Scheelt dat 1500 euro gelukkig nog een te overzien bedrag is, mits je tenminste een goede betalingsregeling kan treffen en ze niet zoveel bedragen in gaan houden, dat je met andere betalingen in de knoei komt. Al is de bijstand natuurlijk geen vetpot en ook geen handige situatie voor het terug moeten betalen van bedragen, ook al zijn de bedragen op zich nog te overzien... Het in contact blijven met de bd, wat hier boven aangegeven is, sluit ik mij volledig bij aan.

Ook sluit ik mij aan bij de vraag: kan je het geld niet terughalen bij je ex?

Als ik het goed begrijp, werden zowel jouw toeslagen, als zijn toeslagen tijdens samenleven op zijn rekening gestort? Hebben jullie het (direct) bij de bd aangegeven, dat jullie uit elkaar waren? En heb je toen ook een nieuw rekeningnummer doorgegeven? Als jij namelijk op tijd een nieuw rekeningnummer door hebt gegeven, dan lijkt het mij, dat de bd niet bij jou aan had moeten kloppen, maar bij je ex. Heb je niet op tijd een nieuw rekeningnummer doorgegeven, dan snap ik, dat ze het via jou terughalen, maar dan nog zou jij het mijns inziens op jouw beurt bij je ex terug moeten kunnen halen....

Succes er mee iig.

An0niempje

Zit nog wat te bedenken.
Als je er niet uitkomt met de bd en je ex, is er dan niet iemand die het geld voor kan schieten, zodat je iig geen schuld meer heb bij de bd en dat je dan die persoon terugbetaald?