Onderhands (via bank) huis laten verkopen of zelf makelaar uitkiezen?!?

Started by Marzzz, Mar 24, 2015, 08:52 AM

Previous topic - Next topic

Marzzz

Goedemorgen,

ik heb laatst al een post geplaatst of ik de hypotheek moet laten klappen of het huis vrijwllig verkopen en toen kreeg ik 3 éénduidige reacties: zélf verkopen!
Nogmaals dank voor die reacties, mede daardoor heb ik dit ook in gang gezet.
Nu kreeg ik weer de keuze (door de bank voorgeschoteld):
1. zelf makelaar uitkiezen en alle kosten (waaronder ruim 5000,- aan courtage) ook zelf betalen
2. door de bank laten verkopen (onderhands dus)
bij deze optie laat je via een volmacht alle beslissingen door de bank nemen.
- zij kiezen een makelaar uit
- zij gaan bepalen de verkoopprijs
- zij onderhandelen/gaan eventueel akkoor met biedingen
- zij betalen ALLE kosten (notariskosten. taxatie, courtage) en die zijn ca. 7500,- (die ik anders zelf zou moeten betalen)

Nadeel:
- ik ben alle controle kwijt..................

Toch is deze optie ook uiteindelijk duidelijk geadviseerd door de zeer gerenommeerde makelaar die ik op het oog had. ING zegt ook dat zij, zolang ik ook geen achterstand opbouw (heb ik nu niet) altijd voor de beste prijs zullen gaan.

De hypotheek is 415.000
- WOZ-waarde vorig jaar 327, dit jaar 326
- vraagprijs zal dus rond de 325 uitkomen
- verkoopprijs werd door "mijn"makelaar geschat op 312-315.
Salaris is 64.000 bruto en ik heb een vrij "zekere" vaste baan.
Ik ben geen wanbetaler en heb geen achterstanden.

Ik woon in de regio Zuid-Kennemerland, 5-kamer woning, groot huis dus, zeer ruime tuin op het zuidwesten, maar m'n huis ligt wel een een vrij drukke 70-kilometerweg, gescheiden doro ene ventweg weliswaar

Voordat mijn ex-partner (mede hoofdelijk aansprakelijk) en ik die volmacht tot onderhandse verkoop gaan tekenen, heb ik aan jullie slechts één vraag:

- denken jullie dat wij er wijs aan doen om te besluiten tot onderhandse verkoop?

Groeten,

Marzzz

sacredfour

Als dit betekend dat je een volmacht moet tekenen zou ik dit niet doen. De bank doet niks voor niks. dus ook de verkoop voor jouw zullen ze aan proberen te verdienen. Wil je de makelaars kosten beperken dan kan je je huis zelf te koop aanbieden. Er zijn hier internetsites voor te vinden. Mijn buurman had zijn huis op die manier binnen een week verkocht!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Marzzz

Dit zegt ING erover. Op basis van dit verhaal heeft de door mij gekozen makelaar geadviseerd om de verkoop via ING te laten verlopen en mijn ex-partner en ik daarmee akkoord gaan.

-   U kunt onderstaande makelaar in de arm nemen. Het enige punt van kritiek wat ik daarbij heb , is dat u daarvoor hoge kosten dient te maken, waardoor u in de problemen gaat komen met overige betalingen, die u dient te voldoen, bijvoorbeeld de termijnbetaling van de hypotheek.
-   De andere optie is dat u ons een volmacht geeft voor de verkoop. Deze volmacht stelt ons in staat de woning voor een marktconforme prijs te verkopen door ons makelaarsnetwerk. Dit is in beginsel dus niet de executieprijs, zoals uw makelaar dit stelt. Al begrijp ik wel waarom hij dit zo brengt. Zolang er geen grote achterstand ontstaat op de hypotheek, hebben wij geen enkele reden om uw woning via een veiling te verkopen. Op die manier wordt de schuld namelijk voor ons ook alleen maar groter, die we weer op u dienen te verhalen. Dit is dus geen gewenste situatie.
Het nadeel is dat u hierbij de verkoop uit handen geeft, het voordeel is dat u geen kosten hoeft te betalen voor een makelaar of notaris. Stel dat de makelaar de woning wel voor meer kan verkopen, dan bent u dit verschil al weer kwijt door de kosten die u aan de makelaar dient te betalen.

Lizayra

Niet veel verstand van, maar zijn de notariskosten niet voor de koper?

nooitmeer

Tja,

Dit is een lastige. Eigenlijk moet je om een bewijs van inzet moeten kunnen vragen bij de bank.
De bank heeft er namelijk geen enkele behoefte aan om het huis te verkopen als jij ook maar iets aan de hypotheek betaald. Dus ze lopen geen meter harder als toch elke maand toch de centen binnen komen.

En als je ze een volmacht afgeeft dan hebben ze macht. Zij bepalen de prijs, en zij bepalen de tijdstippen. Als zij vinden dat je maar thuis moet zijn om 10:30 voor een bezichtiging dan heb je dat te doen want anders "executie".

Probeer eens te onderhandeling te starten over een rente stop tijdens de volmacht? Dat zet wat meer druk op de ketel richting de bank.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!