Incassokosten

Started by KarinJ, Mar 21, 2015, 04:18 PM

Previous topic - Next topic

KarinJ

Goedemiddag,

Ik ben niet helemaal thuis in deze materie daarom probeer ik via dit forum antwoorden te krijgen. Alvast mijn dank daarvoor!

Vandaag kreeg mijn zoon een brief van een incasso/gerechtsdeurwaarder inzake een vordering van Unive ad. 94 euro! Geen datum vanaf wanneer deze vordering is en mijn zoon kan zich hier ook niets van herinneren.
Er wordt aangegeven dat de vordering eerder in handen was van een ander incassobureau en dat de incasso op verzoek van Unive door hen wordt overgenomen.  Mijn zoon weet van geen aanmaningen van het genoemde incassobureau.

Als het inderdaad zo is dat er een vordering openstaat dan zal hij natuurlijk betalen. Ik vind echter de bijkomende kosten heel erg hoog.

Hoofdsom: 93,91
Proceskosten: 214,31
Betekening: 82,75
Rente: 5,07

Er wordt in de brief gevraagd binnen 14 dagen te betalen.

Het lijkt wel of een rechtelijke uitspraak is geweest gezien de omschrijving van de kosten maar er wordt gesproken over een incasso. Dan had mijn zoon toch ook eerder een dagvaarding moeten hebben?

Iemand die hier iets over kan zeggen en wat we eventueel kunnen doen!

KarinJ

Ik zal er nog even bij vertellen dat mijn zoon in een minnelijk traject zit en dat hij circa drie jaar geleden contact met Unive heeft gehad over eventuele openstaande vorderingen. Toen werd aangegeven dat ze niets konden vinden!

In januari heeft hij een aanrijding met zijn scooter gehad ( niet zijn schuld)! De tegenpartij is verzekerd bij Unive en het heeft heel lang geduurd voordat uberhaupt de zaak in behandeling werd genomen en de uitbetaling van de schade is net vorige week in orde gekomen onder druk van de huidige verzekering van mijn zoon. Was het dan niet zo dat Unive op dat moment had kunnen weten dat er een schuld openstond en dat ze dan deze vordering hadden moeten verrekenen?

gewoon

Hoi Karin er is wat meer info nodig over deze rekening en ook is het goed om te letten op de kleine letters soms is het een voorbeeld brief en is het nog niet bij een Rechter geweest,  maar is de brief dus danig geschreven dat dit lijkt.

KarinJ

Voor zover ik het kan beoordelen zijn er geen kleine lettertjes! Zie de bijlagen! Of hij voor 3 april even 396,04 wil betalen terwijl de hoofdsom 93,91 is!

sacredfour

Schrijf ze(niet bellen!!)dat je graag de schuld zou willen voldoen zodra ze hierover meer duidelijkheid geven.
Doe een verzoek voor:
Een kopie van de overeenkomst waaruit de (vermeende)schuld voortkomt.
Een kopie van het vonnis
Een kopie van de eventuele akte van cessie  als dit van toepassing is. 
Laat ons weten hoe het afloopt!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

KarinJ

Bedankt voor de reactie! Is het dan ook wel of niet verstandig te vermelden dat hij in een schuldhulpverleningstraject zit?En een bijstandsuitkering heeft?

En moeten we budgetbeheer erbij betrekken of zelf oplossen? Dit is zijn laatste jaar en het zou wel heel zuur zijn als door dit akkevietje er weer een nieuw traject opgestart zou moeten worden.

sacredfour

Nee, stuur eerst de brief. Later kijken we wel wat verstandig is. Het gedeelte van de akte van cessie kan je weglaten. Vraag alleen een kopie van het vonnis en de overeenkomst.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

KarinJ

Prima, bedankt! De brief heb ik klaar, kan ik dit ook per e-mail doen of beter aangetekend?

En moet ik ook vragen om bewijzen van eerdere aanmaningen en incasso’s en/of bewijzen dat die mijn zoon hebben bereikt. Er wordt gezegd dat de vordering eerder bij Graydon in behandeling is geweest. Mijn zoon heeft nooit brieven of iets dergelijks gehad!

sacredfour

Karinj dat komt later allemaal wel. Aangetekend versturen hoeft niet. Per email kan ook, doe het dan wel als een formele brief met bijlage bv met een PDF bestand.

KarinJ

Bedankt voor de info! De brief is per e-mail verzonden en ik hou jullie uiteraard op de hoogte van het vervolg!

KarinJ

Ik heb nog geen reactie van de deurwaarder ( ze hebben de mail wel ontvangen daar heb ik een bevestiging van)!

Ik heb eigenlijk een vraag: wat als de deurwaarder niet op korte termijn reageert en de uiterste betaaldatum van 3 april wordt overschreden? of wordt door mijn vraag de eventuele betaling opgeschort?

Ondertussen is er nog een achterstallige rekening van 2010 in de bus gevallen van de Nederlandse Zorgautoriteit ad 400 euro. Deze is nu naar budgetbeheer gegaan en zij zoeken dat uit!  Alle schuld bij de zorgverzekeraar is meegenomen in de minnelijke regeling en nu 5 jaar na dato opeens weer een rekening.

We hebben het idee dat er een aantal schuldeisers moedwillig 3,5 jaar geleden geen opgave van openstaande vorderingen hebben gedaan en nu na 4/5 jaar het opnieuw proberen omdat ze waarschijnlijk denken dat mijn zoon er uit is. Ook Univé dus!

Zo is hij straks uit de schuld, in de schuld!

sacredfour

Jouw brief schort de betalingsverplichting op. Zonder bewijs is er natuurlijk geen betalingsverplichting.
Gewoon even afwachten.

KarinJ

Bedankt! Dat geeft rust!

KarinJ

Goedemorgen,
De deurwaarder heeft het vonnis gestuurd deze dateert van 22  oktober 2009! Ik heb van de deurwaarder niet de oorspronkelijke overeenkomst tussen Unive en mijn zoon gekregen zoals gevraagd. Maar misschien is het vonnis ook wel voldoende omdat hier de vordering natuurlijk wordt genoemd en ik aanneem dat de rechter de vordering heeft getoetst. Vonnis uitvoerbaar bij voorraad. Kosten toen totaal 308,21 exclusief de wettelijke rente over 45,85.

In 2012 heeft mijn zoon contact gehad met Univé over eventuele vorderingen toen werd er niets gevonden> Nu komt dit opeens oppoppen na 5,5 jaar. Hoe zit het eigenlijk met verjaring?
Alvast bedankt voor de reactie!

sacredfour

Een vonnis verjaard pas naar 20 jaar. Is hij bekent met het vonnis?  Heeft hij nog schriftelijk bewijs dat Unive  heeft gezegd dat er geen vorderingen openstaan?
Schrijf het incassobureau dat hij in 2012 te horen heeft gekregen dat er geen schuld meer openstond bij Unive. Vraag ook voor een bewijs dat het vonnis betekend was aan hem, omdat hij zich niks meer kan herinneren over een vonnis. Ga ook vragen aan Unive zelf of dat ze nog een vordering hebben op hem (schriftelijk). Zeg hier niks over tegen de deurwaarder en zeg ook niks tegen Unive over de deurwaarder. Laten we hopen dat ze ergens in de procedure een fout hebben gemaakt! Doe dit alles weer met de zin: dat je graag de schuld zou willen voldoen zodra ze hierover meer duidelijkheid geven.