Toeslagenschuld

Started by VerlorenHoop, Mar 19, 2015, 01:37 PM

Previous topic - Next topic

VerlorenHoop

Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum dus hoop dat ik mijn vraag in het goede "hoekje" plaats.

Ons verhaal even in het kort.

Ik woon samen met mijn partner samen hebben wij 2 kinderen.
Wij kennen elkaar bijna 5 jaar.
Mijn partner was ten tijden van onze ontmoeting verslaafd, verslaafd aan cocaine alcohol en diazepam.
Hij had een eigen zijn. Na een aantal maanden werd hij ziek. Zo ziek dat hij 2x bijna kwam te overlijden.
Ik "moest" alles regelen. Zijn zaak, al zijn rekeningen maar niet te vergeten de rechtszaken om zijn 2 kinderen uit zijn vorige huwelijk.
Mijn partner zat in een drugs circuit, bedreigingen aan onze deur waren geen uitzondering.
Ik heb mijn partner voor de keuze gesteld of ik er uit of de drank/drugs. Hij koos voor mij, is volledig clean en uitgebloeid tot een prachtig persoon.

Maar nu de schulden hoopten elkaar op, de ene beslaglegging van zijn zaak na de andere kwam binnen. Zijn zaak was al "verkocht" de inboedel dan het pand was een huurpand dus een kwestie van de huur op zeggen. Van het verkoop geld heb ik veel kunnen afbetalen. Maar niet de schuldeisers uit het donkere circuit van mijn partner.
Goed, het bleef een aantal jaren qua ongure types stil. Het aflossen ging ietsjes beter maar was nog steeds aanmodderen.
En daar waren ze weer de ongure types uit zijn duistere verleden. Ondertussen was ik zwanger van ons tweede prachtige kind. Een familielid van mij en een van mijn partner overleed, beide ons erg dierbaar. Wat een klap.

Alles werd en is mij teveel, ik moest van die rekeningen af, van de beslaglgeggingen van de voorkom afsluiting van het gas&licht brieven maar bovenal van de ongure types uit mijn partner zijn verleden.

Ik heb (heel stom maar alsjeblieft veroordeel mij niet, ik heb mijzelf al tientallen keren voor mijn kop geramd en huilend in slaap gevallen) heb ik de kinderopvangtoeslag omhoog gegooid 1 jaar lang. Met als doel de types te betalen en wat losse rekeningen. Maar nu is daar een schuld van bijna 8000 euro. Buiten onze andere schulden (totaal nog ongeveer 8000 erbij).
Ik was het zat ik kon niet meer en nog steeds kan ik niet meer. Ik ben op, depressief en ziet het allemaal niet meer zitten. Ik wil graag de wsnp in. Ik wil gaan leven. Met een budget met weinig geld. Maar ik wil geen zorgen meer ik wil niet weg moeten duiken als ik de poitie onze straat in zie rijden.
Ik wil geholpen worden zowel financieel als geestelijk.

Maar kom je de WSNP in met toeslagschuld? Ik lees niet veel erover op internet en wat ik lees geeft mij weinig hoop.
Hoe moet dat al je wordt afgewezen?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn warrige verhaal

Boeddha

Lieve Verlorenhoop,

Ten eerste welkom hier.

Wij zullen geen oordeel vellen over hetgeen wat er gedaan is. Je zegt het al zelf, het is stom geweest, maar het is zoals het is.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen!

Maar ik kan het niet leuker maken dan het is. Helaas zal je niet toegelaten worden als je niet te goeder trouw bent geweest.

Je praat over een totaal schuld van â,¬ 16.000 euro. Klinkt misschien raar, maar dat is zeker te overzien!

Je zal (jullie zullen) de 'tering naar de nering' moeten zetten.

Reken je beslagvrije voet uit
http://www.kbvg.nl/beslagvrijevoet

En ga dat communiceren naar je schuldeisers dat jullie op je beslagvrije voet leeft en toon dat ook aan.

Heb je vragen, stel ze gerust!
Be strong, have faith!

VerlorenHoop

Hou Budha!

Dank voor jouw antwoord.
Hoewel het mij niet gelukkig stemt toch bedankt voor je moeite.
Toevallig heb ik net een meneer gesproken van het bureau dat hier oa de wsnp regelt.
Hij vroeg mij naar de grote van de schuld. Ik heb hem verteld dat het grootste deel kinderopvangtoeslag is. En  gevraagd of dit direct al een reden is om toetreding te weigeren. Drie keer heb ik het gevraagd en hij zei mij dat dit geen reden hoeft te zijn voor weigering? Aanstaande Donderdag heb ik een afspraak met oa hem en dan zouden we het allemaal doornemen.
Ik ben dus benieuwd

Boeddha

Helaas spreek ik uit ervaring, dat mijn WSNP afgeketst is door 'niet te goeder trouw' bij Kinderopvangtoeslag.

Pas na hoger beroep en een goede onderbouwing van advocaat en psycholoog ben ik alsnog toegelaten.

Heb je aangegeven bij die meneer hoe de schuld is ontstaan? Want daar zit het verschil waarschijnlijk.

Be strong, have faith!

VerlorenHoop

Ja heb ik ook aangegeven!
Nou goed, ik moet je eerlijk zeggen dat ik allang blij ben eindelijk een afspraak te hebben.
Ik krijg ook een gesprek met maatschappelijk werk dat vind ik ook wel fijn.
Misschien zal ik tegen die tijd ook in hoger beroep moeten?
Ik "verheug" mij voor nu in ieder geval op de afspraak. Even met een onafhankelijk iemand praten en wie weet krijg ik wat tips en tricks hoe ik het moet gaan doen als wij niet toegelaten worden.

Boeddha

Hebben jullie al het minnelijke traject doorlopen?

Be strong, have faith!

chapter

zijn de schulden nu gezamenlijk of alleen op je partner?
toeslagschuld zeker als ze weten dat je met frauderen het omhoog hebt gezet (bewust dus) kun je normaliter eerste 5 jar wsnp niet in.
Daarbij is de vraag of je überhaupt de wsnp in hoeft.
Voor wsnp is criterium dat situatie onhoudbaar is en je niet meer kunt betalen.
jullie hebben relatief kleine schuld.
Als schulden van jullie beide zijn zouden jullie vanuit wsnp beide 36 uur moeten gaan werken.
Mits en geen lichamelijke beperkingen zijn maar kinderen zijn geen reden om niet te gaan werken.
als je beide werkt zou je in no time uit wsnp zijn en zou je het dus ook zelf kunnen regelen.

Met wie heb je een gesprek? iemand van de gemeente of een zelf gevonden bureau

VerlorenHoop

Hoi Budha

Nee dat hebben we nog niet doorlopen.
Donderdag heb ik de allereerste afspraak met trouwens een officiële instantie via de gemeente.
Wij werken allebei. Mijn partner 40 uur heeft net weet een verlenging voor een jaar gehad. En ik 16 uur heb net mijn vaste contract binnen!

Knibbel

Hallo Verlorenhoop, ben even stil geweest van jouw verhaal. Wat een akelige toestanden moet dat zijn geweest voor je. Al die jaren vol onzekerheid, zorgen en angsten. Jeetje, ik was al altijd bang dat er een deurwaarder of iemand van een incassobureau aan mijn deur zou staan, maar als ik jouw verhaal lees,  ik geloof dat ik duizendmaal liever een deurwaarder aan mijn deur zou willen hebben, dan zo'n ongure, lounche figuur uit de drugswereld. Gevaarlijk types.....

Het bewust opschroeven van de toeslagen... Ook al is het niet correct wat je hebt gedaan, en normaal gesproken keur ik zoiets ook echt niet goed, ik kan in jouw situatie wel begrip opbrengen voor jouw handelwijze. Je hebt in paniek gehandeld en dan denk je niet meer rationeel na of zoals een van mijn voorgangers ook al aangaf: een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Ik hoop dan toch wel dat je hiermee in ieder geval de schuld bij deze ongure types hebt kunnen inlossen, zodat je daar in ieder geval niets meer van te vrezen hebt.

Ik hoop het en gun je van harte dat er iets positiefs uit het gesprek bij de gemeente komt en dat je linksom om rechtsom toch in een traject terecht kunt of dat een minnelijk traject opgestart kan worden. Maar mocht dit nou niet het geval zijn kun je altijd nog proberen om zelf een accoord of betalingsregeling met jouw schuldeisers te treffen. Jullie totaalschuld is nog te overzien, jullie hebben beiden een baan, dus het zou te doen moeten zijn. Het vraagt alleen heel veel geduld, een flinke portie discipline en een groot doorzettingsvermogen.

Zelf ben ik in december 2012 begonnen mijn schulden aan te pakken. Ik heb er toen voor gekozen om dit zelf te doen en niet naar de gemeente te stappen. De totaalschuld was toen ca. 26.000 euro en nu maart 2015 is die gezakt naar ca. 9.700 euro. Er is echt wel hoop als je er maar in wilt geloven.

Heel veel succes volgende week bij de gemeente en sterkte!!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron