gehuwd en beslagvrije voet

Started by Nico, Mar 16, 2015, 01:21 AM

Previous topic - Next topic

Nico

Mijn situatie is dat mijn echtgenote in het BRP, voorheen GBA, geregistreerd is en nog in het buitenland woont. Ik maak maandelijks geld naar haar over tot haar komst om in haar onderhoud te kunnen voorzien.
Ben ik nu voor de Beslagvrije voet getrouwd ?

jan

Ik weet dit niet. Ik adviseer je contact op te nemen met een sociaal raadsman. Dit is trouwens de eerste keer dat ik dit hoor of meemaak.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Incasso_deskundige

Ik denk/vrees dat je voor de vaststelling van de beslagvrije voet niet als "gehuwd" wordt aangemerkt, nu je partner niet op hetzelfde adres als jou woonachtig is.

De categorie is volgens mij namelijk "gehuwden en ongehuwd samenwonenden" en zover ik weet wordt hierbij aangesloten bij de regels die gelden voor de WWB. Bij mijn weten is het voeren van een gemeenschappelijke huishouding daarbij doorslaggevend.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

jan

Zo had ik het nog niet gelezen. Ik neem aan dat als ze in Nederland is, de beslagvrije voet kan worden aangepast. Ik hoop dat je, financiële problemen hebt opgelost of onder controle hebt, voor dat ze hier is.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Nico

Vandaag ben ik naar het juridisch loket gestapt en het schijnt dat ik als gehuwd wordt aangemerkt.
De criteria, geregistreerd staan in het BRP/GBA als gehuwd is al voldoende.
Ik heb de opgegeven artikelen opgezocht en dat brengt bij mij toch enige twijfel hoe dat geinterpreteerd moet worden. Jurisch loket is stellig dat ik als gehuwd aangemerkt wordt.
Artikel 475d op
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/volledig/geldigheidsdatum_19-03-2015#TweedeBoek
en
http://maxius.nl/participatiewet/artikel3
Wie kan dit verifieren / beamen?
Alvast bedankt
Nico

chapter

ik de participatiewet zou ik ervan uitgaan dat je gezien wordt als duurzaam gescheiden... je partner staat toch ook niet op jouw adres ingeschreven als ze in buitenland woont

Nico

Duurzaam gescheiden is gescheiden van tafel en bed en niet van toepassing in mijn  situatie.
http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud?pid=837
U bent duurzaam gescheiden als u officieel nog getrouwd bent, maar in werkelijkheid niet meer bij elkaar woont. Bovendien leiden u en uw partner allebei een eigen leven (alsof u niet meer getrouwd bent) en verwacht tenminste één van u dat deze situatie zo blijft. Dat wordt ook wel een scheiding van tafel en bed genoemd.

• Elke dag hebben we meerdere malen skype contact.
  • Elke maand maak ik geld over om in haar onderhoud te voorzien.
  • Om haar hierheen te halen, is ook al een en ander in gang gezet.
Deze 3 feiten gebeuren niet bij duurzaam gescheiden.
Daarom kan ik stellen dat ik in feite getrouwd ben.
De gemeente beschouwt mij ook als getrouwd en de huwelijksregistratie staat op mijn adres met haar naam.
Omdat er verschillende interpretaties zijn, stelde ik ook de vraag.

Nico

Vandaag kreeg ik te horen, dat de deurwaarder weliswaar toegeeft dat ik gehuwd ben, maar omdat mijn vrouw nog in het buitenland woont en zij niet kunnen vaststellen wat haar inkomsten zijn, reden is, om mij de bvv van een alleenstaande te geven en anders halveren zij de bvv.
@chapter en @Incasso_deskundige
Hoewel jullie zeggen dat ik als alleenstaande aangemerkt wordt, heeft de deurwaarder bovenstaande redenen en meteen een dreiging van een sanctie.

Ik heb me rot gezocht naar jurisprudentie hierover, maar kan het niet vinden, alleen de aangegeven artikelen van het juridisch loket.
Tevens gaat men in mei al mijn vakantiegeld incasseren en volgens mij mag dat niet !
Om nu hiervoor naar de rechter te moeten om het te laten bepalen, heb ik echt het geld niet. Dus als ik jurisprudentie hierover heb, kan ik daar naar verwijzen.

Boeddha

Vakantiegeld mag alleen volledig beslag op gelegd worden als je huidige inkomen hoger is dan de beslagvrije voet.
Is je inkomen nu lager dan de bvv dan mogen ze daar geen beslag op leggen.
Verleden jaar is daar een uitspraak over geweest door de Hoge Raad!
http://www.rechtvoorzijnraapjuristen.nl/beslag-en-vakantiegeld/

Be strong, have faith!