naar Essent overgestapt, slim??

Started by Joy2014, Mar 01, 2015, 02:01 PM

Previous topic - Next topic

Joy2014

Dat is inderdaad wel jammer dat je daarin niks te kiezen hebt Jan.

Wow HZHNE, Bedankt voor je ontzettend uitgebreide en duidelijke uitleg. Nu snap ik die rare bedragen van Greenchoice op de site, vd netbeheerder.

Op mijn jaarafrekening van 2014 heb ik echter als ik niet vergis 80,- vastrechtkosten. Het jaar ervoor geloof ik 60,-. Verder ga ik op niet akkoord met de 108,- van Essent, die man had 2x 42 laten zien en geen 2x 54,-. Ik zou vandaag worden teruggebeld, hij zette het in de computer waar ik bij stond om dit op te lossen. Dit is niet gebeurt, dus morgen maar weer een bezoekje naar Mediamarkt.

Wanneer het bedrag weer worrt verlaagd naar 84,- dan is dat 4,- meer dan Greenchoice. Dan zou ik met die lagere gasprijs toch wel iets goedkoper uit zijn?

Ik krijg trouwens ook altijd nog geld terug van energie opwekken, geen idee of hierin ook verschillende tarieven zijn.

HZHNE

Een termijn bedrag zegt helemaal niks.
Bij de jaarnota word je op werkelijk verbruik afgerekend.
Dus ja ze kunnen het termijnbedrag nu op 84 zetten, maar als je meer verbruikt hebt zul je bij de jaarnota toch bij moeten betalen.

Zo is mijn moeder ooit het schip in gegaan met energie direct.
Uw termijn bedrag gaat wel 30 euro per maand omlaag.
Mijn moeder tuint er in. (dochter een beetje pissed)
Maand bedrag van 156 naar 116.
Met één druk op de knop en nergens op gebaseerd.
Tot de jaarnota kwam en ze ruim 800 euro moest bij betalen.

Ik kan het termijn bedrag vrij nauwkeurig uitrekenen als je dat wilt,
Zowel met de Greenchoice als de essent tarieven. Ik heb daar nog wat tools voor van mijn oude werkgevers.

Als het verbruik doorgeeft van de afgelopen 3 jaarnota's kan ik een redelijk goede indicatie maken.
Dit geldt overigens voor iedereen. Heb je een aanbieding gekregen en wil je die naast je huidige tarieven leggen. Ik reken het graag voor jullie uit.

Joy2014

Dank je, lief aanbod. :). maar ik denk dat ik het dankzij je vorige uitleg wel wat meer snap.

De 84,- is geen termijnbedrag, dat is het vastrecht van Essent, het vastrecht per jaar moet 84,- per jaar zijn (2x42) ipv die 108,- (2x54). Zo heeft de Essentman mij laten zien en als hij dat verandert vind ik het goed.

Mijn termijn heb ik bewust ook niet te laag. Vorig jaar 100,- betaald per maand en dit jaar incl opwekking 300,- terug, toch laat ik het staan zo. De Essentman zei zelf ook, zullen we die 100,- laten staan.

Dus met de vastrecht die dan vergelijkbaar is met Greenchoice, op 4,- per jaar na en een lagere vastprijs moet ik toch gelijk blijven of heel iets erop vooruit gaan?

Vervelend voor je moeder trouwens.

Joy2014

Nou het duurde even maar oke. Vrijdag had ik Mediamarkt gebeld. De man van Essent was er niet maar ik heb zijn collega gesproken. Zij vond het ook heel vervelend maar moest me toch doorverwijzen naar de klantenservice. Daar had ik een aardige dame aan de telefoon en zei moest het een en ander overleggen en zou me terugbellen. Zij heeft me dezelfde ochtend teruggebeld en ze zouden het verschil naar mij overmaken, dus 108-84,- is 24,- per jaar. Dit hebben zij direct voor mij overgemaakt, dus 72,- totaal en dat stond vandaag op mijn rekening.

Gelukkig is het wat warmer en ik heb de kachel niet aangehad, ben wel een koukleum en zit met twee dekens op de bank haha. Maar het gaat 1 april waarschijnlijk in en een paar dagen ervoor moet ik de meterstanden doorgeven, dus nu even nog meer op letten zodat ik hopelijk niet of niet veel hoef bij te betalen.
:)

autist69

Ik zit bij nuon.
Ben extreem zuinig.
Het is bij mij nu 15.5 graden.
Is er een leverancier waar je geen warmte vastrecht heb ?

Smile

Hallo  :)  Wij  hebben Essent, zij hebben n  zogenaamde  verbruikers  manager  die je online  kunt  inzien en bijhouden.Wel  gemakkelijk  zo  zie  je  wat je  verbruikt  en zie  je ook of  je je  betaling  moet aanpassen , dus   geen verrassingen  bij de  eind afrekening. Wij  betalen  liever  iets  meer  zodat  je in ieder  geval niet hoeft  na te  betalen, soms  geld  terug  krijgt, dus  n meevaller  :)
Groetjes  , Smile :)

Bloem2

Quote from: autist69 on Jan 06, 2016, 04:11 PM
Ik zit bij nuon.
Ben extreem zuinig.
Het is bij mij nu 15.5 graden.
Is er een leverancier waar je geen warmte vastrecht heb ?

@Autist, bij elke leverancier betaal je vastrecht al is er onderling wel prijsverschil.
Het loont altijd de moeite om eens te kijken op een vergelijkingssite of je ergens
voordeliger uit bent.
Let bij het overstappen wel op dat je niet een huidig contract voortijdig verbreekt
want dan betaal je een boete en verdien je nog niets.

HZHNE

Bedoel je gas of warmte?

Met gas kun je overstappen naar een andere leverancier met mogelijk een lager vastrecht
Bij warmte heb je geen mogelijkheid om over te stappen naar een andere leverancier.

Overigens zijn er twee soorten vastrecht.
Die van de leverancier, deze kunnen per energieleverancier fors verschillen.
en het vastrecht van de netbeheerders. (dit zijn de kosten van de meters) Deze is altijd gelijk bij welke leverancier je ook zit. Daar kun je dus ook niet op besparen.