naar Essent overgestapt, slim??

Started by Joy2014, Mar 01, 2015, 02:01 PM

Previous topic - Next topic

Joy2014

Hoi, ik weet niet of ik het hier goed plaats maar ik had het in een ander topic al gemeld, ik ben gisteren overgestapt naar Essent.

Ik was bij Mediamarkt en ik geloof nooit in mooie praatjes en kap dit altijd netjes en duidelijk af, maar het leek mij ook voor Mediamarkt slechte reclame als het te mooi is om waar te zijn dus toch overgestapt. De man garandeert mij dat ik jaarlijks in ieder geval 30,- tot 40,- bespaar en eerlijk is eerlijk, wat heeft mij doen overhalen de cadeaukaart van Mediamarkt van 175,-. In mijn achterhoofd dat mijn tv op klappen staat (al weet ik dat pas zeker wanneer ik deze week een nieuwe afstandsbediening ontvang voor mijn kastje), en het idee dat ik van m'n ouders ook iets leuks 'moet' kopen van een deel vh geld dat ze me gegeven hebben en ik dacht met die 175,- erbij scheelt dat heel veel geld.

Maar nu spijt, ik ga googelen en zie natuurlijk ook veel negatieve reacties. Daarbij is dit ook niet de slimste tijd om over te stappen. Wat ik nog het ergste vind, het is voor 3 jaar! Als het 1 jaar is is het te overzien en had ik het maar zo gelaten.

Wat ik me nu afvraag. Kan ik hier nog iets mee? Op de brief staat dat ik geen bedenktijd heb omdat ik de cadeaukaart direct heb meegekregen. En eerlijk is eerlijk, dat had de man van Essent ook gemeld. Aan de andere kant, hij heeft me de prijzen laten zien en dan lijken ze echt goedkoper, maar het gaat allemaal zo snel en waar halen ze die cijfers vandaan. Ik zal nog eens kijken naar de cijfertjes, maar is er nog een optie om er vanaf te komen? Ik zat te denken om ze te bellen om mijn contract naar 1 jaar om te laten zetten en als ze dat niet willen dat ik dan zeg dat ik Greenchoice vraag om mij terug te nemen en dan wel voor 3 jaar omdat ik al jaren bij hun zit en tevreden ben en heel misschien zouden zij dan de overstapvergoeding willen betalen als ik gegarandeerd 3 jaar bij hun blijf?

Is dit een idee of zei ik nou iets heel raars? Iemand misschien een ander idee of ervaring?

Oh waarom heb ik nou niet geluisterd naar mijn onderbuikgevoel :-\

Boeddha

https://www.consuwijzer.nl/energie/klantenwerving/colportage/regels-huis-aan-huis-verkoop-colportage-energiebedrijven

Volgens mij kan je er wel vanaf! Gewoon een mail sturen dat je binnen de geldende termijn van 14 dagen er van afziet en dat je de cadeaukaarten, desgewenst aangetekend kan retourneren.
Be strong, have faith!

Joy2014

Dank je Boeddha voor de info. ik had al iets over colportage gelezen, het probleem is dat ik niet denk dat dit hier onder valt. Het was namelijk geen huis aan huis verkoop. Het was in Mediamarkt, als het nou alleen een mannetje aan een tafel was in Mediamarkt dan had het misschien nog gekund omdat het geen Essentwinkel is ofzo, maar op mijn contract staat dus als afgenomen producten:

- Mediamarkt groene stroom zeker
- Mediamarkt gas zeker

Dus producten van Essent en Mediamarkt samen gekocht in een Mediamarktwinkel.

Ook heb ik mijn snoertjes voor de tv betaald met 1 van de cadeaukaarten.

Ik zou zelf het liefst morgen even bellen, wellicht dat ik zo kan onderhandelen of er zelfs wel onderuit kan komen en daarna vragen om dit schriftelijk te bevestigen.

Zou dit een optie zijn of raad je me dit af?

Boeddha

Niet bellen maar mailen. Dan heb je het zwart op wit staan.
En het is niet alleen huis op huis verkoop maar ook in winkels of op straat.
Be strong, have faith!

Joy2014

Oke dank je Boeddha :)

Ben ondertussen aan het vergelijken geweest. En misschien is het toch niet nadelig.

Ik zet hieronder even wat neer. Ben nog even aan het nakijken of het wel nadelig is of misschien niet? Ik snap het Vastrecht alleen niet. Wat er nu staat bij mijn producten op Greenchoice is totaal wat anders dan op de eindnota van 2014 staat. Snapt iemand dit?
Voordat ik dus Essent ga mailen wil ik dus even checken of het misschien niet verkeerd is om alsnog met hun verder in zee te gaan.

Dit ziet er niet zo verkeerd uit toch? Ik heb hier totaal geen verstand van. Tv en internet aanbieders vergelijken is toch heel wat makkelijker ???

Greenchoice enkel tarief

Stroom                              Greenchoice variabel                 prijs v regioleverancier
Tarief per kWh                           0,2220                                          0,2270
Vastrecht p/mnd                      23,27                                            23,27

Gas                                    Greenchoice variabel                 prijs v regioleverancier
Tarief per m3                             0,6359                                           0,6384
Vastrecht p/mnd                     17,15                                             17,15

Essent

Stroom
Normaal per kWh                        22,64         
Laag per kWh                              20,83
Vastrecht p/jr                              54,01

Gas
Tarief per m3                             0,6093
Vastrecht p/jr                           54,01

Boeddha

Vastrecht;
Met vastrecht betaalt de vaste kosten die nodig zijn voor de levering en het transport van energie. Hierbij kunt u denken aan de volgende zaken: de huur van de meter, de aanleg van het netwerk, of het onderhoud ervan. De ene leverancier hanteert een tarief van twee euro per maand en rekent dan hogere energietarieven, terwijl de andere energieleverancier een hoger vastrechttarief vraagt en zo in staat is om de energietarieven laag te houden. Een laag vastrechttarief kan er aantrekkelijk uitzien, maar dat wil niet zeggen dat u goedkoper uit bent! Daarom is het zeer verstandig om, voor u besluit over te stappen naar een andere leverancier, goed na te gaan wat u precies gaat betalen en waarvóór u dan betaalt.

En het scheelt idd jouw overstap! Greenchoice brengt elke maand vastrecht in rekening en Essent 1 x per jaar.
Be strong, have faith!

Joy2014

Nogmaals dank!! :)

Als je het zo ziet staan is dat idd mooi, maar als ik kijk naar mijn eindafrekeningen van 2012, 2013 en 2014 dan is het totaal aan vastrecht tussen de 60,- en 80,- per jaar?? Wat dus weer goedkoper is dan die 2x 54 is 108,- per jaar. Dit bedrag klopt ook sowieso niet. Die man had mij een berekening laten zien waar Greenchoice ongeveer 88,- was en Essent 84,- in een jaar. Waar hij die 84,- nu vandaan heeft begrijp ik. Op hun website zag ik 3,50 per maand voor electra en 3,50 voor gas, dus 7x12=84- per jaar. En dan staat er op mijn contract 2x54,-?

Kan hier zo boos om worden he, ook op mezelf dat ik hier in ben getuind. Had trouwens net een mail ontvangen van Greenchoice of het klopt dat ik overstap, daarin stond ook dat ik al klant ben vanaf 2007.

Balen dat ik al 25,- van die cadeaukaart heb verbruikt. Nou ik ga even kijken wat ik ga doen. Mocht ik er toch niet onderuit kunnen komen, misschien door die cadeaukaart?, dan is dat zo maar ik ga niet akkoord met deze tarieven, deze staan onjuist in mijn contract.

Knibbel

Energieberekeningen, tarieven en eindafrekeningen vind ik net zo ingewikkeld als pensioenoverzichten!!

Ik vraag mij wel af hoe jij aan een vastrechttarief van 54,00 euro komt bij Essent? Op hun website staat inderdaad een lager tarief, maar.... er staat dat deze hoort bij de overeenkomst die ingaat per 1 april 2015. Of ik moet het helemaal verkeerd lezen...

Hun tarieven van voor 1 april 2015 kan ik helemaal niet vinden op hun site. Of ik lees hier weer overheen....

Zelf ben ik ook bij Essent, al zolang wij getrouwd zijn. Wij zijn na meer dan 30 jaar variabel overgestapt naar 3 jaar vast, waar ik nu eigenlijk wel spijt van heb. Maar bij ons contract staan twee vastrechten vermeld: bij elektriciteit een vastrecht leveringskosten van 30,26 per jaar en een vastrect netwerkkosten van 227,00 euro per jaar. Bij gas een vastrecht leveringskosten van 30,26 per jaar en een vastrecht netwerkkosten van 154,00 euro per jaar. Om het nog maar eens ingewikkelder te maken.

En dan die colportagewet? Mij interesseert het heel erg of dit nu ook geldt, omdat dit niet koop op afstand of aan deur o.d. is. Het is in de winkel van mediamarkt afgesloten als product van mediamarkt i.s.m. Essent.

Mijn man zit zelf ook in de energiewereld en heeft via zijn bedrijf zelf veel contacten met Essent, dus ik laat mij helemaal door hem adviseren op dit gebied. Zijn advies: het is tot nu toe altijd probleemloos gegaan bij Essent, dus blijf daar zitten!!

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

gewoon

Hoi Joy2014

Je melde het al even dat het de verkeerde tijd is om over te stappen,  en reken even uit wat je dit gaat kosten je eind afrekening nu, dat is je geschatte gas verbruik voor het hele jaar, waar je iedere maand voor betaalde,... en nu je opname gedeeld door het aantal maanden tot de opzegging.

En wat boeddha schrijft klopt helemaal het is het zelfde als aan huis verkopen,  je word opeens voor een keuze gezet dat de Mediamarkt zich hier voor leent.

Is een beetje als je naar de slager gaat voor runderlapjes en de slager zegt wilt u een plakje worst,  bij de deur zit iemand die je  een gratis worst voor houdt als je tekent voor slagers groene stroom en slagers groene gas.

Groene gas slager ?,...ja  mevrouwtje wij pompen alleen in weilanden niet in woningen als je daar tekent ben je een sufferd, ....waar ? Daar,.. o ja dankjewel slager.

Tot ziens

Joy2014

Klopt Knibbel, dat zijn de bedragen vanaf 1 april, maar dat zijn wel de bedragen die die man ook heeft gebruikt. Ben wel blij om te horen dat jullie er tevreden over zijn.
Nu ik de bedragen voor mezelf nog even heb gezien ben ik opgelucht, alleen dat vastrecht moet omlaag, dan sta ik of gelijk of ik ga erop vooruit, En dan kan ik alsnog blij zijn met de cadeaukaarten ;)
Oh ja, Knibbel, die vastrecht netwerkkosten zijn denk ik de netwerkkosten van de beheerder van de netwerken. Bij ons is dat Liander en de kosten gas en electra zijn samen zo'n 400,-, komt redelijk overheen met jouw tarieven. Dat had ik ondertussen uitgevist want dat is bij Greenchoice en Essent gelijk.

Haha Gewoon, bijzonder voorbeeld ;) Nou, ik dacht net als Knibbel dat het nu dus ook een product van Mediamarkt is. Het staat ook aan de zijkant van de mail nog benadrukt dat je het niet kan annuleren omdat de overeenkomst daar tot fysieke winkelverkoop tot stand is gekomen en dat er geen bedenktijd is. Maar bedrijven doen natuurlijk vaak genoeg iets dat wettelijk niet klopt.
Ik ga inderdaad nog even uitrekenen of en wat ik eventueel moet bijbetalen.

Ik weet nu wel wat ik ga doen. Ik neem toch eerst telefonisch contact op dat ik een contractswijziging wil, het betreft dan de vastrechten. De man van Essent zei dat hun lager zitten dan Greenchoice. Daar ga ik voor en dan wil ik dat per omgaande uiteraard schriftelijk bevestigd hebben. Als dat lukt vind ik het goed, dan ga ik er daadwerkelijk op vooruit.

Bedankt allemaal! :) Ik hoop het jullie morgen te laten weten.

sacredfour

Joy2014 schreef:
QuoteIk weet nu wel wat ik ga doen. Ik neem toch eerst telefonisch contact op dat ik een contractswijziging wil, het betreft dan de vastrechten. De man van Essent zei dat hun lager zitten dan Greenchoice. Daar ga ik voor en dan wil ik dat per omgaande uiteraard schriftelijk bevestigd hebben. Als dat lukt vind ik het goed, dan ga ik er daadwerkelijk op vooruit.

Doe dit schriftelijk en onder de voorwaarde dat je de overeenkomst anders nietig verklaart.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Joy2014

Nog bedankt Sacredfour voor je reactie.  :)

Nou ik heb het iets anders gedaan. Ik heb toch gebeld, dat vind ik toch makkelijker en meestal sneller geregeld en ben daar iets beter in dan om dat juist te formuleren op papier. Nou omdat ik alles direct had meegenomen vervalt de bedenktijd zeiden ze dus. Ik ging erop door en zei wat die man mij had gezegd. Ik nam geen genoegen met haar antwoord en zei dat ik gewoon ben opgelicht en dat klanten zo snel weg zijn. Zij verwees mij naar het klachtenformulier en zei dat ik dan de bijlagen moest toevoegen.  Het was allemaal vlak voordat ik naar m'n werk ging en ik had geen tijd om dat nog in te vullen op dat moment.

Toen besloot ik om na mijn werk direct naar Mediamarkt te gaan om te kijken of de man er vandaag weer stond. Dit was het geval. Hij herkende me nog en ik zei dus dat ik mijn overeenkomst heb ontvangen maar dat het vastrecht niet klopt, dat dat anders is als wat hij me heeft laten zien. Hij pakte een schermpje erbij en zei wat hij me heeft laten zien. Dat was dus goed 83,- totaal, wat ik ook in mijn hoofd had. Ik zei dat ik 108,- in mijn contract had staan en dat ik als ik in mijn mail kon ik het hem kon laten zien. Hij schrok hier erg van. Hij had waar ik bijstond een mail uitgestuurd om dit door te geven en belt mij donderdag terug met een oplossing. Hij zei ook dat hij ervan is geschrokken omdat hij veel mensen verkeerde info heeft gegeven.
Voorheen stond hij bij Gamma en daar gebruikte hij die bedragen. Toen ik ergens anders aan het kijken was hoorde ik ook een Mediamarktmedewerker vragen aan hem of alles goed ging. Hij zei toen van wel maar dat het vastrecht via hun hoger is dan bij Gamma. Ik denk dat de medewerker wat van het gesprek had meegekregen.

Al met al vertrouw ik nu op een goede afloop en ik vind het ook een beetje sneu voor de man, hij was echt zichtbaar geschrokken.

Ik ga er wel helemaal vanuit dat het nu goed komt, hij liet me 84,- zien, dat is prima. Op mijn jaarrekening is Greenchoice iets minder, vorig jaar 80,- maar op de site staat een hoger bedrag.  Hoe dan ook ben ik met Essent, zodra dit gefixt is, er toch op vooruit gegaan aangezien de andere tarieven van gas en electra ook lager zijn.

Wat heb ik nu geleerd, niks direct tekenen maar rustig thuis uitzoeken ::)

Nogmaals dank allemaal! Ik houd jullie op de hoogte wanneer het is gewijzigd :)

HZHNE

Ik heb bij meerdere energiebedrijven gewerkt en baal dat ik dit draadje niet eerder heb gelezen.
Er wordt namelijk een klassieke fout in de tarieven statistiekjes gemaakt.

De aanbieding van Essent was op zich niet heel verkeerd. Maar het staat en valt wel met met name je gasverbruik. Is die laag, dan is dit geen voordeligere aanbieding.

Ik zal proberen het één en ander uit te leggen.

Vastrecht: Dit is in veel berekeningen een verwarrend begrip. Er zijn namelijk 2 soorten vastrecht.

Vastrecht van de Netbeheerders
Vastrecht van de Leverancier (dit zijn eigenlijk gewoon administratie kosten)

Vastrecht van de Netbeheerder is nagenoeg voor iedereen hetzelfde per maand (mits normale meters, en geen groot capaciteitsmeters)

Vastrecht stroommeter zit rond de 23 euro per maand
Vastrecht gasmeter zit rond de 17 euro per maand
Het kan iets verschillen wat netbeheerder betreft

Wat je bij de cijfertje van Greenchoice ziet is het vastrecht van de netbeheerder.
Bij de cijfertjes van Essent zie je de administratiekosten.

Dat zijn dus  verschillende dingen en je kunt op die manier niet goed vergelijken.
Nu heb ik zelf ook Greenchoice en weet dat het vastrecht (administratiekosten) bij hun voor zowel stroom als gas 28,80 is per jaar. Ik heb even een nieuw overzichtje geplaatst, zodat het goed kan worden vergeleken. Overigens vind ik het vreemd dat de jongen in de Mediamarkt dit niet kon uitleggen.

Greenchoice enkel tarief

Stroom                              Greenchoice variabel                 
Tarief per kWh                    0,2220                                   
Vastrecht netbeheerder     23,27  per maand                     
Vastrecht leverancier         28,80  per jaar

Gas                                    Greenchoice variabel               
Tarief per m3                     0,6359                                     
Vastrecht netbeheerder     17,15  per maand                                         
Vastrecht leverancier         28,80  per jaar

Essent
Stroom                              Essent 3jr vast
Normaal per kWh               0,2264         
Laag per kWh                    0,2083
Vastrecht netbeheerder     23,27  per maand
Vastrecht leverancier         54,01  per jaar

Gas                                    Essent 3 jr vast
Tarief per m3                      0,6093
Vastrecht netbeheerder     17,15  per maand
Vastrecht Leverancier         54,01 per jaar

Het grote verschil zit hem in het leveranciers vastrecht van Essent.
Stroom en gas samen zijn samen 50,42 euro duurder dan Greenchoice. Doe dat bedrag keer 3 jaar en je hebt je mediamarktkaart bijna volledig zelf betaalt middels het Leveranciers vastrecht.

Echter hier staat een lagere gasprijs tegen over bijna 3 cent lager dan Greenchoice.
Bij stroom is Essent iets duurder.

Nu de vraag of deze aanbieding interessant is voor jullie?
Dit valt en staat bij jullie gasverbruik. Is deze lager dan 2000 m3 per jaar dan is Greenchoice voordeliger. Bij 2000 m3 speel je gelijk. Immers 2000 * 0,0266 cent is 53,20  euro wat je bespaart, en dit is weer gelijk aan de meerkosten van het leveranciers vastrecht van essent.

Vanaf 2000 m3 is Essent goedkoper. Op elke m3 erboven bespaar je dan  0,0266 cent.

jan

Helaas ben ik veroordeelt tot de NUON en zij tot mij, vanwege de stadsverwarming. Gelukkig kan ik het energie bedrijf zelf kiezen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

HZHNE

Jammer dat je idd aan de nuon vastzit voor warmte.
Ik heb gemerkt dat aanbiedingen bijna altijd gericht zijn op een combi gas/electra
Heel veel mooie aanbieding voor elektra zijn er niet heel vaak.