Vraag over 2 afzonderlijke schuldhulpverleningen op 1 adres

Started by Belinda, Feb 26, 2015, 02:25 PM

Previous topic - Next topic

Belinda

Goedemiddag,

Hierbij zou ik graag een vraag willen stellen voor wat betreft schuldhulpverlening. Ik heb sinds gisteren mezelf ingeschreven bij mijn moeder om mijn zaakjes op orde te kunnen stellen voor wat betreft mijn schulden. Heb voorheen geen adres meer gehad was als het ware 'zwervende'. Om te beginnen met alles aan te pakken zal ik toch een adres moeten hebben, vandaar ik mij nu heb ingeschreven bij mijn moeder.

Nu zou ik graag willen weten hoe dat zit als mijn moeder voor haarzelf (dus afzonderlijk van mijn schulden) een schuldhulpverlening voor haarzelf wilt aanvragen? Is dat mogelijk op 1 adres? Of moet ik nu weer een ander adres gaan zoeken?

Dus is het mogelijk om voor 2 personen afzonderlijk een schuldhulpverlening aan te vragen op 1 adres?

Hopelijk kan iemand mij een antwoord/advies hier op geven. Ik probeer nl. al heel de tijd met de gemeente/schuldhulpverlening contact te krijgen maar die reageren niet echt  :-\

Alvast bedankt voor jullie antw.

Boeddha

Welkom Belinda.

Lastige vraag, heeft je moeder een uitkering? En jij?

Vanaf 1-7-15 zal er een nieuwe wet in gaan dat er gekeken gaat worden hoeveel mensen er op 1 adres staan. Waardoor de uitkeringen gekort gaan worden. Dit zal inhouden dat er minder geld gaat binnenkomen.

Ik denk voor het slagen van een traject dat het beste is om een kamer/woonruimte te vinden voor jezelf zodat jullie apart van elkaar het beste een traject kunnen doorlopen.
Be strong, have faith!

Belinda

Hallo Boeddha,

bedankt voor je reactie. Mijn moeder is 79 jaar en sinds kort weduwe. Zij heeft inderdaad een uitkering maar ik heb een baan/vast inkomen. Ik wil uiteraard een eigen woonruimte/kamer zien te vinden maar ik moet ergens beginnen om geholpen te worden en op deze manier stap voor stap iets voor mezelf te vinden. Ik ben nu al bijna een jaar 'zwervende' en op deze manier kom ik niet verder. Ik heb verder geen andere mogelijkheid om mij in te schrijven dus dit zou voor mij echt de enige manier zijn om ergens mee te beginnen. Want ook inschrijven voor een woning begint ook bij het hebben van een 'inschrijfadres'.

Weet dus nu even niet wat te doen?

Boeddha

Ik snap je volkomen.

Je moeder heeft geen bijstand op haar leeftijd maar wellicht wel pensioen enzo. Als ik jou was zou ik het even goed uitzoeken wat er kan gebeuren qua inkomen.

Als jij schulden hebt, zullen de schuldeisers nu zich weer gaan melden nu je bent ingeschreven. Laat heel duidelijk op papier zetten wat van je moeder is! Anders heb je kans dat ze straks beslag gaan leggen op de inboedel. Het lijkt mij dat jullie daar niet op zitten te wachten.

Meld je zo snel mogelijk, persoonlijk, aan bij je gemeente.

Heb je al duidelijk wat je schulden zijn? En hoe hoog?

En blijf vooral zelf in contact met je schuldeisers. Dat je er alles aan wilt doen om het op te lossen.
Succes.
Be strong, have faith!

nooitmeer

Voor AOW heeft het geen gevolgen. En voor het pensioen ook niet.

https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/eigen_kind/

Wel laten vastleggen wat van je moeder is. En dan, zolang je geen kostgeld en of huur betaald, zijn er geen beperkingen.
Je kan ook een huur bedrag afspreken en op papier zetten. Dus dan heb je een zakelijke relatie met je moeder. Zie: https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/huurder_verhuurder/
Ook dit heeft geen gevolgen voor de AOW van je moeder. Wel moet ze er rekening mee houden dat dit als inkomen wordt gezien en dus moet aan geven bij de belasting. Zolang het bedrag redelijk laag blijft (uit mijn hoofd onder de 5000,- per jaar) dan moet dit geen problemen opleveren. Met een huur overeenkomst heb je dus een eigen ruimte in het huis. Dat is dan ook de plek waar de deurwaarder mag komen als deze voor jouw schulden komt.

In een ander draadje werd ongeveer de zelfde vraag gesteld. Maar dat had betrekking op een uitkering, AOW is een recht dat je per jaar opbouwt wanneer je in nederland woont en ingeschreven staat op een adres. En hier mee geef ik al meteen aan dat jij zelf het afgelopen jaar 1 jaar deel van je AOW weggegooid hebt.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Belinda

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, hier kom ik al verder mee :) Wel vraag ik me nog af of wij (mn moeder en ik) dus afzonderlijk ons kunnen aanmelden voor schuldhulpverlening bij de gemeente Rotterdam. Dus dat zou betekenen er 2 aanvragen hiervoor komen op 1 adres die verder "niets" met elkaar te maken hebben. Ik geloof als je dus partners bent dat anders zou zijn of misschien niet zou kunnen, maar aangezien mijn moeder mij alleen maar helpt met een 'inschrijfadres' en zij zelf ook hulp nodig heeft zouden wij allebei afzonderlijk van elkaar hulp moeten kunnen aanvragen?

Joy2014

Hallo Belinda, ik kan je helaas niet helpen met je vraag maar wil je wel veel sterkte wensen.

nooitmeer

Ik zou zeggen: Neem contact op met de gemeente. Elke gemeente heeft een eigen beleid, er zijn enkel wat wettelijke kaders waarin ze zich moeten bewegen.

Aangezien het een redelijke unieke situatie is zou ik er ook geen harde uitspraak over durven doen.

Naar de gemeente toegaan en de situatie uitleggen. Dit zal ook voor hen een unieke situatie zijn.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Knibbel

Nu zit ik dus niet in de wsnp of minnelijk traject. Dus misschien is dit een domme vraag, maar als je samenwoont en beiden een afzonderlijke schuldhulptraject hebt heeft dit gevolgen voor de vtlb? Krijgt ieder dan minder vtlb?
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Boeddha

Een hele goede vraag Knibbel. Ik zou het ook niet weten.

Het lijkt mij als je samen de huur betaald dat dat berekend wordt in het VTLB. Dus ieder 50%. Maar apart van elkaar hebben ze hun eigen zorgverzekering, maar betalen wel weer mee aan de andere vaste lasten. En ook aan de waterschap en gemeentelijke belastingen.

Ik ben erg benieuwd en ik hoop dat Belinda ons op de hoogte blijft houden over dit traject.
Be strong, have faith!

Belinda

Ik heb al meerdere malen naar de Gemeente gebeld en elke keer krijg ik het antwoord dat ik 'binnen 48 uur'  >:( zal worden terug gebeld. Mijn geduld raakt een beetje op dus had gehoopt er hier iemand zou zijn die hier meer van zou weten.. Maar goed, ik zal nog even geduld moeten hebben denk ik. Ik hou jullie zeker op de hoogte! Groetjes

Boeddha

Misschien een optie om persoonlijk langs te gaan? Alle gemeenten hebben inloopuren.
Be strong, have faith!

chapter

je zou denken net als een stel die apart van elkaar in traject gaat.
ieder eigen vtlb
inkomen moeder wordt verhoogt met huur die je dan wel zal moeten betalen en jouw vtlb zal lager zijn omdat je kosten kunt delen en dus in verhouding meer kan aflossen.
sta je alleen ingeschreven maar woon je bv elders samen of woon je ook op het adres
je moeder zal haar toeslagen als ze die had kwijtraken omdat jouw inkomen meegerekend wordt

MathiasRots

@Belinda

http://www.wsnp.rvr.org/download/vtlb/Vtlb-rapport%20januari%202015.pdf

In het VTLB rapport (bovenstaande link) staan mogelijk de antwoorden die je zoekt.   

Verder eens met chapter en nooitmeer inzake toeslagen, etc.  Separaat wonen is beter in deze situatie.