Minnelijk traject en belastingen

Started by Pontecorvo, Feb 23, 2015, 06:09 PM

Previous topic - Next topic

Pontecorvo

Hallo allemaal,

Ik heb hier al eens eerder wat vragen over gesteld maar er zijn voor mij nog steeds een aantal dingen onduidelijk.

Ik ben afgelopen jaar begonnen (in opdracht van de gemeente) met maandelijks een bedrag te sparen voor mijn schuldeisers (zo'n kleine 50 euro per maand).
Afgelopen maand heb ik te horen gekregen dat alle schuldeisers akkoord zijn met het gedane betalingsvoorstel en nu is het traject van 3 jaar dus officieel begonnen.
Doordat ik vorig jaar ook al een aantal maanden gespaard heb zal het traject dus zo'n 2,5 jaar gaan duren.

Jaarlijks krijg ik aanslagen van de waterschapsbelasting en gemeentelijke heffingen, samen is dit ongeveer zo'n 500 euro.
Ik krijg hier geen kwijtschelding voor omdat mijn inkomen (WAO) iets te hoog is.
In 1e instantie werd mij verteld dat ik deze aanslagen zelf moest betalen van het geld dat ik maandelijks over hou en waar ik dus van eet en leef (dit is een bedrag van zo'n 400 euro wat ik maandelijks overhou).
Later werd mij door een andere medewerker verteld dat ik deze aanslagen moest betalen van het geld wat ik anders zou sparen voor de schuldeisers, en dat ik het ook mocht betalen van het geld wat ik inmiddels al had gespaard.
Ik heb deze aanslagen dus vorig jaar betaald van het spaargeld.

Inmiddels heb ik 1 van de 2 nieuwe aanslagen alweer binnen.
Voor alle zekerheid heb ik hier wederom contact over opgenomen met de schuldhulp.
Men vertelde mij inderdaad dat ik dit van het spaargeld moet gaan doen.
Het enige wat ik verder hoefde te doen was de aanslagen naar hun opsturen zodat ze kunnen zien dat ik dit daadwerkelijk moet betalen.

De week erop had ik weer een vraagje en had weer contact met de schuldhulp.
Wederom kwamen deze aanslagen ter spraken en tot mijn grote verbazing kreeg ik nu te horen dat ik dit zelf moet betalen.
Helaas heb ik geen vast contactpersoon, ik spreek dus elke keer iemand anders.
Men vertelde mij dat ik afgelopen jaar ook niet mijn spaargeld had mogen gebruiken maar omdat men mij dat destijds heeft verteld werd dit verder over het hoofd gezien.

Aan het eind van het gesprek zei de medewerkster dat ze op dat moment 4 collega's om haar heen had en dat ze dit toch nog eens op tafel ging gooien en ze vroeg mij om even te wachten.
Toen ze na een kwartier terugkwam kreeg ik toch te horen dat ik de aanslagen WEL van mijn spaargeld moet betalen.
Het schijnt dat dit in elk individueel geval verschillend is, iets met een negatieve of positieve uitkomst/berekening.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Feit is nu dus dat ik jaarlijks 12 x 48 euro spaar = 576 euro, ik heb begrepen dat ik daarnaast zo'n 150 euro van mijn vakantiegeld moet afdragen, maakt samen 727 euro.
Maar van dit bedrag gaat dus zo'n 500 euro af voor de belastingen.
In feite kan ik dus maar 227 euro per jaar overmaken naar mijn schuldeisers, en kom ik na 3 jaar sparen bij lange na niet aan het bedrag wat men deze schuldeisers heeft voorgesteld.

Ik heb gehoord dat in mei aanstaande een 1e her-controle plaats zal vinden en dat ik dan ook al wat geld moet overmaken naar de schuldeisers, het zal niet veel zijn.

Als ik hier vragen over stel aan mijn schuldhulpinstantie zegt men dat de schuldeisers geen garantie hebben gekregen dat het voorgestelde bedrag na 3 jaar ook daadwerkelijk haalbaar is en dat dit allemaal wettelijk is geregeld.

Kan iemand mij vertellen hoe men zoiets als dit berekent en waarom in mijn geval deze belastingen niet zelf betaald hoeven worden?

tuthola

Hoi  Pontecorvo de gemeente maakt dan een draagkrachtberekening....in mijn hoofd weet ik hoe het werkt maar kan het op papier niet  uitleggen zou ook niet zinnig zijn daar elke gemeente zijn eigen regels hierin heeft.
Ik heb in 2013 ook een draagkrachtberekening gekregen en heb toen paar keer gebeld naar contactpersoon maar snapte er niets van. Vervolgens naar de gemeente zelf gegaan en die meneer heeft het toen goed uitgelegd zodat ik het begreep wat hun op papier gezet hadden.
Als ik hier vragen over stel aan mijn schuldhulpinstantie zegt men dat de schuldeisers geen garantie hebben gekregen dat het voorgestelde bedrag na 3 jaar ook daadwerkelijk haalbaar is en dat dit allemaal wettelijk is geregeld
Misschien een idee om deze uitspraak op papier te krijgen zodat je altijd gedekt bent mochten ze volgend jaar zeggen dat je het toch zelf had moeten betalen. Mocht je helemaal safe willen spelen dan 50 euro per maand apart houden als je het kan missen. Heb je het na je traject niet nodig hebben heb je wel een leuk spaarpotje.

chapter

je moet denk ik wel net als in wsnp wel kwijtschelding aanvragen
als je afwijzing hebt kun je die aten zien
in mijn gemeente bv moet ik beschikking toelating en vtlb erbij doen en kreeg toen wel kwijtschelding wat ik normaal met inkomen >3000 nooit zou krijgen.
bwv wilde afwijzing dan uit boedel maar hoefde het niet te betalen alleen hondenbelasting

Pontecorvo

Quote from: chapter on Feb 24, 2015, 02:04 PM
je moet denk ik wel net als in wsnp wel kwijtschelding aanvragen
als je afwijzing hebt kun je die aten zien
in mijn gemeente bv moet ik beschikking toelating en vtlb erbij doen en kreeg toen wel kwijtschelding wat ik normaal met inkomen >3000 nooit zou krijgen.
bwv wilde afwijzing dan uit boedel maar hoefde het niet te betalen alleen hondenbelasting

Ik snap niet precies wat je bedoelt.
Ik heb al bericht gehad van de belastingen dat hun automatische check uitwijst  dat ik niet in aanmerking kom voor kwijtschelding omdat de inkomensnorm is overschreden.
Ik heb de kwijtscheldingsformulieren wel alsnog aangevraagd en ga het toch proberen, dit moet ook van de schuldhulpinstantie.

De mensen van de belasting hebben mij wel al gezegd dat het feit dat ik in de schuldhulp zit en schulden heb geen invloed heeft op hoe hun dingen berekenen, dat vind ik een beetje eigenaardig.
Ze kijken puur naar wat ik per maand aan inkomsten binnenkrijg en wat ik aan vaste lasten moet betalen, geen schulden dus.
Ik moet in de kwijtscheldingsformulieren zelfs opgeven wat ik aan toeslagen krijg, hier kijkt schuldhulp niet eens naar wanneer men je vtb berekent, dus die extra 300 euro aan toeslagen wat ik per maand krijg daar kijkt de belastingen wel naar.

Geen schijn van kans dan op kwijtschelding, net als de voorgaande jaren.
Komt bij dat het schuldhulptraject pas is begonnen en ik nu maandelijks zo'n 200 euro meer over hou dan voorgaande jaren.

chapter

In je vtlb worden toeslagen wel meegenomen en gecorrigeerd en daardoor mag je het behouden.
Bij mij zeiden ze het ook maar toen wsnp toelating en huidige vtlb erbij gedaan die hoog is 2300
Duurde wel lang 7 maanden maar toen toekenning kwijtschelding.
Nu ook weer brief geen automatische vrijstelling maar vul hem weer in

HZHNE

Je kunt natuurlijk wel proberen kwijtschelding aan te vragen nu je in het traject zit. Ik weet dat ons in de provincie vaak de belastingen wel worden kwijtgescholden als je in een traject zit.

Vorig jaar heb ik dit met zo'n 15 van mijn cliënten van mij geprobeerd. 13 kregen alsnog vrijstelling vanwege het traject. 2 niet omdat het bedrag maandelijks werd gereserveerd.

Nee heb je, ja kun je misschien krijgen.