Gemeente is misschien te gemakkelijk met doorverwijzen naar wsnp

Started by Piny, Feb 19, 2015, 03:07 PM

Previous topic - Next topic

Joy2014

Er heeft even geleden ook iemand gereageerd die nu (in minnelijk of wsnp?) meer overhoudt dan daarvoor, als ik me niet vergis 450,-, voor iemand alleen. Ik zou daar zelfs met mijn dochter erbij nog rond de 200,-  van kunnen overhouden mits ik nog meer op let dan nu.

Ik weet verder niks van het minnelijke maar wil je veel succes wensen. :)

Piny

Knibbel

Nou dan ben ik dus echt heel dom bezig dat ik niet meteen naar de gemeente ren voor een traject. Wij proberen juist zonder traject uit onze schulden te komen. Wij werken keihard hiervoor, onze vaste lasten zijn zoveel hoger dan jij voorstelt. Ondanks ons inkomen houden wij zeker geen 200 euro per maand over. Was dat maar zo! Wij hebben geen auto, nog niet eens een snorfiets. Een oude fiets en de benenwagen, dat is ons vervoermiddel. Maar dat is onze eigen keuze....

@joyce2014, het maakt voor mij totaal niets uit of Piny wel of niet 200 euro per maand overhoudt, fijn voor Piny. Ik misgun haar/ hem ( is mij nog niet duidelijk man of vrouw?)  niet. En dat anderen in de bijstand in een traject meer overhouden, prima.... Dat gun ik iedereen. Wat mij wel irriteert is de manier waarop Piny anderen op dit forum benaderd. Iedereen op dit forum doet zijn best om anderen te helpen met raad, advies, steun, ook naar Piny toe. Maar zogauw Piny iets lees wat volgens haar/ hem niet klopt of zint, staat zij meteen klaar met een tegenwoord en ze doet voorkomen alsof deze personen maar wat uit hun nek l...... Het zijn anders wel mensen die heel goed weten waar ze het over hebben, die ervaring genoeg hebben op dit gebied. In plaats van gebruik te maken van hun ervaring en wijsheid, wil Piny toch haar eigen koers varen. Nou prima toch, doet ze dat. Vraag mij alleen af wat zij/hij dan wil bereiken met deze instelling.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Piny

jan

QuoteOf heb ik nu ook weer teveel gezegd.
Ik ben klaar hier!

Ok, doei !!

Ik heb geprobeerd je verhaal te volgen, maar ik snap niet waar je heen wil en ik snap er helemaal niets van.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Joy2014

Ik vind dit jammer.
Knibbel, ik snap jou en anderen wel een beetje wat irritatie betreft en sommige dingen kunnen anders gezegd worden. Ik vind Piny's laatste post ook te ver gaan. Maar Piny heeft zo te zien ook het een en ander opgezocht op internet en zet de link erbij waar ze/hij de info vandaan heeft. Dan snap ik die overtuiging wel.
Daarbij komen sommige geschreven woorden soms ook anders over dan dat je een face 2 face discussie met elkaar voert.

burningspirit

Beste Piny,

Er is niemand die hier beweerd, dat jij geen geld over zou kunnen houden. De mensen die hier op het Forum op jou reageren doen dat allemaal om te proberen te helpen.
Dat jij er achter komt dat je waarschijnlijk toeslagen moet terugbetalen is alleen maar goed. Dat je er geld voor opzij kunt zetten is helemaal top.
Wat je echter écht wél moet doen: overleg en communiceer met je hulpverlener in het traject. Ook al ken je alle regels en wetten op dit gebied, het is vooralsnog aan een schulddienstverlener om te bepalen hoe het traject gelopen wordt. Elke situatie/gebeurtenis die jouw inkomen of uitgaven-patroon drastisch be?invloedt, moet je met deze contactpersoon overleggen. De schuldhulpverlener bepaalt in hoeverre jouw veranderde situatie invloed heeft op de voortzetting van het traject. In onze Gemeente is het gelukkig zo, dat sinds kort belastingschulden niet meer als een beletsel worden gezien, louter en alleen omdat die nooit vast staan. Voorheen was dit wel zo en kwam er dus bijna niemand in aanmerking voor een traject. De Belastingdienst kan immers tot in lengte van jaren terugkomen op aanslagen en toeslagen. Dat wij zonder overleg naar de tandarts waren gegaan is ons wel even kwalijk genomen, maar dat liep gelukkig met een sisser af want de tandarts rekening (via eigen bijdrage) is gelukkig gewoon in het traject meegenomen.

Wij hebben van onze contactpersoon nu een stapeltje enveloppen gekregen met antwoordnummer, waarin we kopieën moeten stoppen van de stukken die die invloed bewijzen.
Wij hebben de stukken al ondertekent in november, maar het traject loopt pas officieel vanaf 1 januari dit jaar. Dit kan, omdat er één stuk was in november, dat niet gedateerd was. Nu is er de datum van 1 januari op gezet omdat op dat moment alle schuldeisers werden aangeschreven. Vanaf 1 januari is er een periode van 120 dagen dat het traject 'rond' zou moeten zijn. Soms gaat het sneller, soms duurt het langer. Pas als elke schuldeiser 'ja' heeft gezegd tegen het voorstel dat de Gemeente namens jou/ons heeft gedaan, is het traject definitief. In ons geval dus 3 jaar vanaf 1-1-2015. Einde traject, als er niks mis gaat is dan dus 1-1-2018. Bij jou kan dat anders zijn, misschien heb je een korter of langer traject, om wat voor reden dan ook.
Soms duurt het langer voor het allemaal rond is, door allerlei redenen kan dat gebeuren. Zolang het nog niet rond is, wordt er in ons geval geen VTLB  uitgekeerd maar moeten we van het geld dat we binnen krijgen alle vaste lasten zelf betalen. De schuldeisers hebben vrij spel tot alles rond is. In jouw geval heb je dus al een VTLB systeem; m.a.w. jouw inkomen komt bij de Gemeente binnen en zij maken het VTLB over naar jou, waarvan jij dan weer je kosten moet betalen. Klopt dit zoals ik het hier neerschrijf? Dat zou voor mij al verklaren dat je redelijk veel overhoudt, want zo te lezen heb je je financiën wel op orde.

Als jij alles zelf heel goed weet, dan kan ik me er alles bij voorstellen dat je op dit Forum wel klaar bent. Rest mij alleen nog de vraag: wat is je bedoeling dan? Dit is het enige dat ik nog niet zo goed begrijp.

groet van Burningspirit

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Het klopt niet dat je met  bijstand je hele vakantiegeld mag houden, het eerste jaar moest ik 590 euro afdragen aan de boedel met mijn wao uitkering op bijstandniveau. De jaren daarna mag je wel wat meer houden maar er moet zeker een gedeelte in de boedel.

Joy dat van die 450 meer hebben in de wsnp dat kan omdat iemand dan een hoger inkomen heeft en vaak ook hogere vaste lasten ook kan je VTLB omhoog gaan als je nog minderjarige kinderen in huis hebt.

Knibbel/Boeddha Piny heeft een andere uitkering dan de bijstand die iets hoger ligt dan de normale bijstand dus daar kan het verschil van die 200 meer overhouden aan liggen.

Piny bereid je maar vast voor op tegenvallers zoals het eigen risico van de zorgverzekering die je plots kan overvallen. Over dat mensen hier maar wat roepen komt het doordat jijzelf niet de goede informatie geeft en alles in je eigen voordeel bekijkt. Beetje laag om geen respect te hebben voor mensen die zelf hun eigen schulden op lossen zegt dat meer over jezelf dan over deze mensen.

Ik zou bijna hopen dat jou traject alsnog mislukt en dat zeg ik niet snel!!!

nooitmeer

Uiteraard gun ik iedereen het beste. Ik gun iedereen een schulden vrije toekomst en dan vooral de mensen die er echt alles aan doen om deze toekomst te bereiken, met of zonder hulp van buiten af. Ik ben dan ook de laatste die zal zeggen dat deze mensen geen extra'tje mogen krijgen.

Ik heb enorm veel respect voor mensen die inzicht tonen in hun schulden (en dus ook hun leven), mensen die heel bewust bezig zijn en er alles aan doen om een goed leven te hebben met hun schulden.

Ik heb geen respect voor mensen die de boel willens en wetens willen storen, die eigenlijk alles maar toegeworpen willen krijgen. Zich zelf absoluut niets toeschrijven en dat alle schulden of andere problemen aan anderen toe te wijzen is.
Die ook geen respect tonen naar anderen. Mensen die wellicht wel de verantwoordelijkheid willen nemen om hun schulden netjes te willen oplossen.

Piny, ik wens je alle goeds toe. Een schulden vrije toekomst.
Maar als ik je een advies mag geven? Zie het allemaal niet te makkelijk. Neem het niet te licht op en probeer iets aan te nemen van mensen die al in deze trajecten zitten en het klappen van de zweep kennen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

peter

Peter
Administrator Forum