Gemeente is misschien te gemakkelijk met doorverwijzen naar wsnp

Started by Piny, Feb 19, 2015, 03:07 PM

Previous topic - Next topic

nooitmeer

Quote from: Piny on Feb 21, 2015, 06:48 PM

Denk dat ze daar wel rekening mee (moeten) houden.

Dat is een aanname. Maar in schuldhulpverlenersland kan dit als nieuwe schuld gezien worden als ze de regels strikt toepassen.
Uiteraard zit hier een vraag bij waarom je opeens moet terugbetalen. Maar dan is het aan de interpretatie van de gemeente, en dat verschild zelfs nog per ambtenaar, wat ze hier mee doen.

Zo wordt eigenrisico voor zorg ook gezien als nieuwe schuld als je in een aanvraag voor een minnelijk traject zit. Burningspirit weet hier over mee te praten.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Joy2014

Nee sorry, ik zei het verkeerd, je moet inderdaad een hoger inkomen schatten natuurlijk

En dus dat je minder toeslagen ontvangt.

Piny

tuthola

Ik weet niet zeker of je een regeling mag treffen tijdens het minnelijk, ik zou dit voor de zekerheid toch gaan navragen bij je hulpverlener zodat je niet voor een verrassing komt te staan.

Piny

chapter

ik zou het ook melden
want je weet dus eigenlijk al dat je bewust of onbewust je salaris te laag hebt ingeschat en meer hebt ontvangen als waar je recht op had.
ze zouden het anders kunnen zien als nieuwe schuld omdat je het nu bewust achterhoud.
Heb je alle schulden goed in kaart of kan er nog 1 opduiken?
Daar ook rekening mee houden dat dit in sommige gevallen ook einde traject kan zijn zoals bij ander lid temudijn

nooitmeer

Als ik jou was zou ik het melden aan de gemeente en overleggen wat je het beste kan doen.

Het vervelende is dat de belastingdienst het te veel ontvangen gaat verekenen met je nog te ontvangen gelden. En hier is in je VTLB geen rekening mee gehouden. En meer dan 80 euro in de maand is toch een slok geld als je het al van minder moet gaan doen.

want "nog geen 1000 euro" is veel geld in dit soort trajecten.

Helemaal niets zeggen en het maar laten lopen is geen optie. Of je nu bewust of onbewust je inkomen lager hebt ingeschat. Andere schuldeisers hebben hier geen boodschap aan, en dat is reden voor een gemeente om aan te merken dat je dit bewust hebt gedaan.
Je wist immers dat je een variabel inkomen had, dus waarom heb je toen niet aan risico management gedaan en een hoger inkomen opgegeven?
Nogmaals, dit kan je onbewust hebben gedaan maar daar moet zo'n gemeente ook van overtuigd zijn.

Piny

chapter

denk je er niet te makkelijk over?
Als ze akkoord zijn ga je nu op vtlb en kun je geen 200 normaliter sparen van je vtlb uitzonderingen daargelaten bv als je auto hebt die je mag behouden maar je moet dan ook apk onderhoud van dat vtlb doen.
Je mag een deel van vakantiegeld houden niet alles
wat je nu spaart zien ze ook aangezien je vaak rekeningafschriften moet laten zien sommige stoppen wat je op rekening hebt in boedel van andere mag je het houden maar als er akkoord is zal er snel een vtlb volgen
weet niet hoe het in minnelijk is maar in wsnp moet je maandelijks rekeningafschriften inleveren en bij zo n grote afschrijving worden wel vragen gesteld

Piny

nooitmeer

Ik weet niet in welke gemeente je leeft. Maar 200 euro in de maand overhouden van een bijstandsuitkering in een minnelijk traject? In een minnelijk traject het vakantie geld volledig houden?

Er zijn legio gezinnen waar men 200 euro in de maand te kort komt, en die leven niet van een bijstandsuitkering en zitten niet in een minnelijk traject.

Ik denk dat er veel geinteresseerden zijn nu, want zo'n instelling wil iedereen wel van een gemeente.

Excuus voor mijn sarcasme, maar dit klinkt bijna te mooi (en eigenlijk te triest) om waar te zijn.

Piny

Knibbel

Neem het mij niet kwalijk als ik het helemaal verkeerd zie. Ik zit niet in minnelijk of wsnp-traject, ben dus een leek op dat gebied. Als ik dit allemaal zo lees, beste Piny, lijkt het wel alsof je alles al zo goed onder controle hebt. Op iedere vraag of advies heb je al een antwoord klaar. Vraag mij dus af waar deze discussie nu naar toe leidt..... Geeft dit enige meerwaarde aan jouw visie?
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Boeddha

Je mag zeker niet je gehele vakantiegeld houden. Zal wat zijn lullig voor de mensen die werken en die ruim 60% moeten inleveren en mensen die in de bijstand zitten alles mogen houden.

Je zal ook een deel moeten inleveren.

En 200 euro sparen van je vtlb en in de bijstand zitten?! Das knap, dan neem ik maar aan dat je vaste lasten niet meer dan 350 euro in de maand zijn. En je van 20 euro per week leeft.

Je bent een voorbeeld voor ons allemaal!!
Be strong, have faith!

Piny