Gemeente is misschien te gemakkelijk met doorverwijzen naar wsnp

Started by Piny, Feb 19, 2015, 03:07 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

artikel is uit april 2014
reacties vrijwel allemaal in engelse taal
ik begrijp hier niets van

wie begrijpt dit wel?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Piny

Die reacties gaan helemaal nergens over, maar dat wat ik lees over de gemeente baat mij wel zorgen.
Maar goed, voor de rechter kun je in principe alles recht zetten, maarja in sommige gevallen had het niet eens zover hoeven te komen.

jan

Wat is jou ervaring hiermee? Ik snap het bericht niet.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Boeddha

Het hele probleem is dat een gemeente zelf een invulling mag en kan geven over het traject.
Waar ze bij de ene gemeente een zeer goede begeleiding hebben hebben ze in een andere gemeente amper mensen om iemand te begeleiden.
Be strong, have faith!

tuthola

Eerlijk gezegd als ik er nu aan terug denk dan heb ik van de gemeente ook amper begeleiding gehad, kreeg te horen dat sociaal.nl contact met mij op zou nemen en moest 1x naar het maatschappelijk werk . Ik moest een andere bankrekening nemen waar ik niet rood op mocht staan om daar me inkomen op te laten storten en de vaste lasten van te betalen. Ik dacht er ook helemaal niet over na om vragen te stellen ik deed gewoon wat er gezegd werd. Moet er wel bij zeggen dat ik in een emotionele moeilijke tijd zat en was mijn schuld het laatste waar ik me druk om maakte, ik had gelukkig nog wel energie genoeg om het allemaal te regelen. Als ik nu de verhalen lees hoe moeizaam en hoe onduidelijk de gemeente is kan ik me er wat wel bij voorstellen dat mensen door onwetendheid langer in het minnelijk zitten dan de ander. Ik snap ook niet zo goed waarom iedere gemeente zijn eigen regels heeft met dingen die landelijk bepaald zijn. Ik zal er zelf wel te simpel voor in elkaar zitten om dit te begrijpen  ::)

Piny

nooitmeer

Veel gemeenten beschikken gewoonweg niet over de kennis om te kunnen beoordelen over complexe shulden.

Ook handteren ze het beleid dat als je nog steeds, ook al is het met hangen en wurgen, je hoofd boven water kan houden dat het allemaal wel goed zit.

Neemt niet weg dat het idioot is dat dit zo verschrikkelijk veel voorkomt. Er is iets goed mis in de maatschappij, ik kan me niet herinneren dat er 20 jaar geleden ook al zo'n toestroom van mensen met een problematische schuld was.
Alles afwentelen op de "crisis" is passé. Dit was 3 jaar geleden een antwoord waar je wat mee kon, maar nu niet meer.

Het probleem zit hem in de idioot hoge lasten druk in dit land. Lasten die alsmaar hoger worden terwijl het inkomen niet mee stijgt. Hierdoor krijg je dat elke tegenvaller er één te veel is, er zijn maar weinig mensen die een tegenvaller van een maand salaris of meer kunnen opvangen. Dit was 20 - 25 jaar geleden, op een uitzondering na dan, geen probleem.
In de afgelopen 10 - 20 jaar zijn de lasten zo idioot snel gestegen, zijn er zo idioot veel extra rare regeltjes bijgekomen (bedankt PvdA en CDA) en hebben we zo'n idioot belasting systeem gekregen dat het gewoonweg niet meer te doen is voor een persoon tot een modaal inkomen (ongeveer 32.000,-).
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Piny

nooitmeer

daar is toevallig laatst over gedebateerd in de kamer als ik me niet vergis.

Volgens de huidige regels mislukt je minnelijk traject op dat moment. Je heb je dan immers niet gehouden aan de regels want er is een nieuwe schuld ontstaan tijdens het minnelijke traject.
Maar ik geloof wel dat gemeenten hier inmiddels wat soepeler mee omgaan.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Piny

Joy2014

Dat is inderdaad wel een heel lastig punt. Dan zou je toch zo laag mogelijk moeten inschatten en ik zou dan maandelijks een proefberekening doen of je nog 'goed op schema' loopt zeg maar.

Ik vind dit overigens ontzettend oneerlijk om dit te zien als nieuw gemaakte schuld aangezien je dit altijd moet schatten.

chapter

je moet nooit lager schatte want dan betaal je terug...
Ik werk zelf onregelmatig met 2 contracten van 0 uur maar zet altijd hoger in en hou het bij als ik denk dat ik erboven kom pas ik het aan dat is ook een voorwaarde dus als je het zelf te laag inschat moet je het zelf bijbetalen.
Vriendin van mij moest aanslag te veel ontvangen toeslag ook terug betalen van vtlb in wsnp en ik aanslag 2014 weer niet in wsnp dus meten wel met 2 maten.
Dat gebeurd vaker ik krijg van gemeente bv wel participatiebudget voor mij en kinderen en ook kwijtschelding gemeentelijke lasten nieuwe is net weer binnen
Terwijl bij mij met gemak uit boedel kan

burningspirit

okee..... het begint langzaam tot me door te dringen waar dit over gaat....
het gaat over waarom wij nu al vijf jaar bezig zijn om eindelijk eens in een traject te komen

ervaringen met onervaren hulpverleners (stagieres, deeltijdfuncties etc) die je verkeerd advies geven
ervaring met gewoon doen wat me wordt opgedragen en er later achter komen dat er een extra probleem is bijgekomen
ervaring met gemeente-medewerkers die minder goed weten dan ik zelf wat er moet gebeuren, mensen die de regels op een bepaalde manier uitleggen en dan heel star volgens een protocol werken, dat er uiteindelijk toe leidt dat alles door elkaar en in de war komt
communicatie onderling tussen verschillende afdelingen van de gemeente, of tussen de gemeente en bijvoorbeeld de belastingdienst of de zorgverzekeraar, waarbij soms weken- of zelfs maandenlang door beide partijen hetzelfde wordt beweerd maar ze komen er niet achter want ze bedienen zich van andere woorden en uitdrukkingen.....

het feit dat je niet precies kunt berekenen wat je in een bepaald jaar verdiend en daardoor teveel toeslagen ontvangt, die bij terugbetalen soms (!) opeens als nieuwe schuld worden beschouwd....
het feit dat je door je houding en standvastigheid soms dingen kunt bereiken, die je niet kon voor elkaar krijgen toen je emotioneel/sociaal een beetje in de prak zat.... geen hulpverlener die daar rekening mee houdt of het überhaupt maar signaleert....

het komt er uiteindelijk op neer dat je, zoals Buster altijd placht te zeggen: kennis moet vergaren om macht en kracht te krijgen... mijn vertaling: om je er door heen te kunnen 'vreten'

de afgelopen weken ben ik bezig geweest om het hele gedoe rond zorgtoeslag/wanbetalerschap dat beëindigd is/ zorgpremie zélf te regelen
mijn cp in het minnelijk zei op een gegeven moment: als je het voor elkaar krijgt om nu al je zorgtoeslag weer op je eigen rekening te krijgen dan is dat een soort van wonder
en wat denken jullie? gisteren ontving ik voor het eerst in jaren weer onze eigen zorgtoeslag..... maar ja... toen ik de achterstallige premie wilde betalen vandaag, bleek dat één van de twee premies al als voldaan te boek stond.... whaaaa.... ja okee, ik had deze week gezorgd dat ik de collectiviteitskorting kreeg, waar ik sinds het begin van mijn werk voor het taxibedrijf recht op heb... maar volgens mij hebben ze bij de verzekering een foutje gemaakt in mijn voordeel.... ik blijf het maar in de gaten houden ... zoals ik al zó lang álles in de gaten hou....

en juist daar... wordt ik toch zo kots- en kots moe van .... alles in de gaten houden, vragen vragen en nog eens vragen tot het me duidelijk is, niet alles voor zoete koek slikken, op een koordje balanceren en bij elke fout/onduidelijkheid mijn blik met gewenst gedrag open trekken .... ik sta er mee op en ga er mee naar bed, al vijf lange jaren lang

intussen bedragjes reserveren, voor het geval er ineens weer iets komt oppoppen dat direct opgelost moet worden... zucht....

jongens.... (en meisjes) jullie allemaal hier zijn bikkels, echt hoor, om in deze jungle toch je weg te zoeken en te vinden....

liefs van mij

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Piny je moet je huurtoeslag zelf in de gaten houden als er veel meer inkomen is dan waar je vanuit bent gegaan, desnoods het te veel apart zetten mocht je onverwacht terug moet betalen.
Soms kan dit einde minnelijk of wsnp zijn, alhoewel ik ook wel hoor dat je het na je traject mag terugbetalen. Heb je nog niet getekend voor wat voor traject dan ook kan dit wel invloed hebben op het te lopen minnelijk, ze kunnen besluiten om alle hulp te stoppen of je mag terug komen als je vaste lasten plaatje weer stabiel is.

Snap je heel goed BS het is een lange strijd voor jullie, 5 jaar is veel te lang om op eieren te lopen ....nog even doorzetten ook al is het zwaar en zou je het af en toe wel willen uitschreeuwen van ellende.
Gelukkig komen er nu wel wat voorzichtige positieve berichten van jou kant dus hoop echt dat het nu toch echt snel gaat.