Vervolg op draadje Wij heten Jiske welkom.

Started by Jiske, Feb 16, 2015, 10:23 AM

Previous topic - Next topic

ollie bollie

Kan je zien wat je in 2015 en 2014 aan rente hebt betaald? Wanneer die bedragen over de jaren minder worden, zou dat betekenen dat de rente alleen nog maar over het verschuldigde bedrag wordt berekend. Wanneer die bedragen gelijk blijven, dan rekenen ze rente over de originele hoofdsom. En is dat overigens nog een extra reden om een lening van de kredietbank te pakken. Je kan die namelijk in minder dan anderhalf jaar volledig afbetalen. Ik denk daarom dat ze niet echt moeilijk zullen doen en je ook geen schuldsanering hoeven aan te bieden.

Of je ze voor de rechter kan slepen wegens nalatigheid, weet ik overigens niet. Daar zal sacredfour wel meer vanaf weten. Wanneer je voor een lening bij de kredietbank kiest, kan je natuurlijk altijd onder protest betalen, zodat je later alsnog met een eventuele rechtzaak verhaal kan halen.
Carpe diem!

Jiske

Ollie,

even geen hypothetische berekeningen meer aub. want het klopt niet en je maakt me er nu alleen maar mee in de war.

@sacredfour

Hier de originele tekst van het telefonisch opgevraagde overzicht t/m 4/1/2016

Geachte heer of mevrouw,

Voor bovengenoemd dossier treft u hieronder, op uw verzoek, een specificatie aan van het verschuldigde bedrag.

Overzicht van vordering dossiernummer: xxxxxxxx

Faktuurnummer              Omschrijving                  Datum                           Bedrag

-hoofdsom krachtens titel                                               E                          9.686,69
-rente berekend tot 4/1/2016                                        E                          10.879,93
-rente berekend vanaf 4/1/2016 tot aan de gehele voldoening                            p.m.
-proceskosten                                                                E                                786,31
-kosten betekening en bevel                                         E                                   82,75
-kosten van derdenbeslag                                             E                                  135,47
-kosten van overbetekening                                          E                                    76,89   
-executiekosten                                                             E                                   654,78
                                                                                          ------------------------------------
subtotaal                                                                        E                             22.302,82
-waarop in mindering gebracht                                      E                              14.201,26

totaal                                                                             E                                 8101,56

Ten eerste is de schuldenstand nu 7958,20
RABOBANKrekening roodstand 0,00

Vanochtend telefoon gehad van een wel zeer behulpzame medewerker van de RABOBANK.

Ik kan idd geen randomreader en bankpas meer aanvragen want de rekening is daadwerkelijk opgeheven.

De stand van de roodstand op de RABOBANKrekening was op 23 november 2015 nog: 432,92 euro.

De RABOBANK heeft dat afgeboekt en bijgeboekt bij de schuld en de rekening opgeheven, nu heb ik dus alleen nog te maken met het incassoburo, maar weet ik ook dat er GEEN akte van cessie is geweest en de RABOBANK nog steeds opdrachtgever is volgens de betreffende medewerker. Ik mag die man dus ook rechtstreeks bellen mocht er wat zijn oid.
Ik zou de rekening ook niet meer moeten terugzien in de vooraf ingevulde Belastingaangifte.

We hebben het ook over de BKR registratie gehad en daar heeft de RABOBANK (nog) niks mee gedaan, dus geen einddatum doorgegeven, omdat dat pas zou gebeuren als de totale schuld zou zijn afgelost aan het incassoburo.

In de tijd dat ik dit hier zit te typen, krijg ik een telefoontje van de RABOBANK.
De goede meneer deed mij, zomaar out of the blue, een voorstel omdat hij na ons gesprek nog eens had zitten denken en deed me het volgende voorstel:

Tegen betaling van 5000,00 euro zou de rekening bij het incassoburo helemaal vereffend zijn tegen finale kwijting.

Hij zou het incassoburo ook persoonlijk hiervan op de hoogte gaan stellen en mededelen dat dit voorstel vanuit de RABOBANK werd gedaan en dat ze dat konden omdat ze opdrachtgever zijn.

Wat vinden jullie daar allemaal van en bovenal WAT NU TE DOEN?
[/quote]

Ik HEB weinig of geen rente betaald want mijn betalingen zijn door inkassoburo gebruikt als afgelossing op de roodstand op de RABOBANKREKENING, waardoor deze nu op 0,00 euro staat en is opgeheven.

ollie bollie

Geen probleem, Jiske. Ik wilde alleen even aantonen, dat je door een lening bij de kredietbank om die 5000 euro af te kopen, goedkoper uit bent dan het door laten lopen van het loonbeslag om de nu resterende 8000 euro te betalen. Dat de rente nu berekend wordt over de originele hoofdsom, maakt het zelfs nog gunstiger dan ik al berekend had.
Carpe diem!

gewoon

Ha Jiske

Het staat een beetje krom omschreven die rente,  maar je blijft rente betalen over de gehele hoofdsom.

En die hoofdsom gaat nu komende tijd afnemen,  en daarmee ook de rente die betaald moet worden.

Alle kosten zijn betaalt, en pas daarna word de hoofdsom minder,  en daar sta je nu voor.

gewoon

Ik zit overigens met het vermoeden dat er geen rente meer gerekend word door de bank al enige tijd,  en deze rekening is opgeheven dus er ook geen rente meer word bij geteld.

Maar het incassobureau deze wel blijft op voeren in hun dossier,  waardoor er een plus in dit dossier aanwezig is aan rente.

En vandaar dat aanbod van 5.000 omdat de rest al betaalt is door de opgevoerde rente.

Weet dit niet zeker,  en vraag mijn af wat SF er van denkt,  maar na het opzeggen van de oorspronkelijke lening en voorwaarden,  is het dan niet redelijk dat het  incassobureau hooguit nog met de wettelijk rente rekent.

gewoon

Misschien dat dit verder niet zo gezegd word tegen jou,  over dat er geen rente meer op een gesloten rekening word geteld.

Denk ik er bij van hee 24 maanden E 129,20 aan rente rekenen is  E 3.100,80

Dossier is nog E 8.101,56 min die rente E 3.100,80 is ... E 5.000,76

Het is dus maar een vermoeden van mij, maar als dit zo gezien word, kun je bijvoorbeeld over een jaar ook nog  komen met een aanbod tegen finale kwijting en nog veel minder dan die E 5.000,--

ollie bollie

Misschien is het handig om hier eens mee naar het juridisch loket te stappen? Zeker vanwege de eventuele nalatigheid van de bank. Hier in mijn stad kan je bijvoorbeeld op woensdag gewoon tijdens het inloop spreekuur naar binnen lopen en dan kijken ze wat de mogelijkheden zijn en of je er een zaak van zou moeten maken.
Carpe diem!

Jiske

In een en dezelfde zaak heb ik 3 dossiernummers over dezelfde zaak, wel allemaal bij een en hetzelfde incassoburo.

1e dossiernummer dateert van begin tot deze affaire speelde tot aan 19-06-2009
Rente in dat dossier vermeld door incassoburo was 660,63 euro

2e dossiernummer dateert tot aan 8-2-2011
Rente in dat dossier vermeld door incassoburo was 3578,48 euro

3e dossiernummer dateert vanaf  1e maand beslaglegging april 2011
Rente in dat dossier tot 4-01-2016 was 10.879,93 euro

Totaal te voldoen destijds bij aanvang loonbeslag  13.281,26 euro
-------------------------------------------------------------------------------------

Financiele Jaaroverzichten van RABOBANKREKENING

Financieel Jaaroverzicht 2008

Saldo 01-01-2008                                                                534,20 D
Saldo 31-12-2008                                                           10.195,58 D

Door U betaalde rente in 2008                                              430,31
--------------------------------------

Financieel Jaaroverzicht 2009

Saldo 01-01-2009                                                           10.195,58 D       
Saldo 31-12-2009                                                             9.876,74 D

Door U betaalde rente in 2009                                                0,00
---------------------------------------

Financieel Jaaroverzicht 2010

Saldo 01-01-2010                                                              9.876,74 D
Saldo 31-12-2010                                                              9.876,74 D

Door U betaalde rente in 2010                                                  0,00

Financieel Jaaroverzicht 2011

Saldo 01-01-2011                                                               9.876,74 D
Saldo 31-12-2011                                                               9.317,74 D

Door U betaalde rente in 2011                                                   0,00

Financieel Jaaroverzicht 2012

Saldo 01-01-2012                                                                9.317,74 D
Saldo 31-12-2012                                                                7.567,74 D

Door U betaalde rente in 2012                                                    0,00

Financieel Jaaroverzicht 2013

Saldo 01-01-2013                                                                 7.567,74 D
Saldo 31-12-2013                                                                 6.317,74 D

Door U betaalde rente in 2013                                                     0,00

Financieel Jaaroverzicht 2014

Saldo 01-01-2014                                                            6.317,74 D
Saldo 31-12-2014                                                            3.067,74 D

Door U betaalde rente in 2014                                                0,00

Financieel Jaaroverzicht 2015                                 

Saldo 01-01-2015                                                             3.067,74 D
Saldo 23-11-2015                                                                    0,00

gewoon

Dit is precies als ik vermoede de bank telt  al die jaren geen rente bij het bedrag,  na dat het naar het incassobureau is gegaan.

En de schuld is dus NUL euro bij de Rabobank op dit moment.

En het incassobureau rekent niet de maximaal toe gestane rente op een vordering, maar gebruikt de rente voorwaarden,  die de bank ooit voor het credit bedacht heeft.

Maar het is al die jaren geen credit meer met variabele rente van 16,3 % maar slechts een vast bedrag uithanden gegeven aan een deurwaarder,  die niet meer rente in rekening hoort brengen  dan het wettelijk maximale.

En dit ook hoog uit, nog aan de bank belooft zal hebben.

Ollie Bollie noemde al hier een zaak van  te maken, dit zou best eens goed kunnen uitpakken de Bank heeft zijn geld nu,  en heeft zijn rente eis laten vervallen.

En het is het incassobureau die met eenzijdige waarheden komt,  en Jiske hoeft niets meer te betalen omdat het zo wel ruim voldoende is geweest.

Denk ik dus !!, en  SF sorry,  dat ik jou weer vraag naar een mening,  maar volgens mij heeft Ollie Bollie het juist om hier eens naar te laten kijken.

gewoon

Het gaat mij iets verder mag een gerechtsdeurwaarder afwijken van de wet, met betrekking tot de maximale rente, en het verdienmodel van de opdrachtgever volgen.

Met mini leningen zou dit dan tussen de 500 tot 600% rente per jaar zijn,  daar moet toch een eenvoudig stokje tussen te steken zijn.

en er geen spaak heel blijft om te stellen,  dat Jiske ergens nog een schuld heeft open staan

Jiske

Goh, als dit zou kloppen...............,

Toen ik op het forum ben gekomen en ben beginnen te schrijven en te lezen hier, heb ik werkelijk ook zitten worstelen met mijn "morele plicht" tav die schuld, zoals Gustav1980 dat noemde in een ander topic.

Vanaf dat ik hier ben gaan posten en ook daarvoor wist ik wel dat er dingen niet klopten, maar ik had mijn dossier niet kompleet en het gevoel dat het nog even niet de tijd was, maar nu wil ik het toch uitzoeken tot op de bodem.
Hoeveel mensen in Nederland zouden zo niet zitten.
Ik voel me toch wel zo genaaid door die kl!@#$%^te RABOBANK en het incassoburo en als er dan ook nog es een deurwaarder bij betrokken is.........wat is er dan loos in Nederland en waar gaat dit land naar toe.

En dan bied de RABOBANK me ook nog ineens aan 5000,00 euro ineens tegen finale kwijting en ben ik de afgelopen jaren van het kastje naar de muur gestuurd van inkassoburo naar de RABOBANK en vice versa als ik hun belde en iets vroeg over deze schuld.
Voor een Jaaroverzicht van notabene, mijn eigen bankrekening, daar heb ik een half uur voor moeten lullen aan de telefoon bij de RABOBANK, en die van 2009 t/m 2013, daar heb ik ook nog 5,00 euro per stuk voor moeten betalen anders kreeg ik ze niet!!!!!!!!!!

Ik moet het allemaal even laten bezinken en me beraden wat en hoe ik dit het beste kan aanpakken allemaal, dus alle input is welkom.

Jiske

@ gewoon

we zullen snel zien of je gelijk hebt met die rente, want ik print vanaf Januari 2015 iedere 31e van de maand een overzicht uit bij "Mijn Incasso" van het incassoburo. Dan weten we exakt  hoeveel afgeboekt is van die openstaande schuld.

Ik wil van die BKR notering af of minimaal een einddatum doorgegeven daar, als die bankrekening is opgeheven door de RABOBANK en ik wil de restschuld uitgezocht hebben en  het op een eerlijke manier geregeld wordt, en wat ik dan (nog) moet betalen dat betaal ik dan gewoon, maar ook geen cent meer.

ollie bollie

Ik denk dat het verstandig is om juridisch advies te vragen bij het juridisch loket. Net zoals Gewoon en jijzelf heb ik het idee dat er iets helemaal niet klopt. En wanneer ze de verkeerde rentevoet hebben berekend over al die jaren, kan het misschien nog eens heel goed voor je uitpakken. Maar dat is nu nog allemaal giswerk.

Het eerste gesprek bij het juridisch loket is overigens gratis. Wanneer ook zij denken dat je een zaak hebt, kan je een advocaat toegewezen krijgen. Daarvoor is wel een eigen bijdrage nodig, maar die is naar draagkracht. Ik heb even een link bijgevoegd voor de eigen bijdrage, dan kan je direct zien of je in aanmerking komt.

http://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen

Bellen naar het juridisch loket is echter vrij prijzig en je zit met lange wachttijden, inloopspreekuur is gratis

Succes!
Carpe diem!

gewoon

Ha Jiske

Met die rente ga je van zelf merken, een paar mailtjes terug vroeg je hoe het kon dat de aflossing bij de Rabobank E 3250,-- kon zijn dat jaar terwijl je dat niet eens betaalt had totaal in dat jaar en hoe dit nu zit.....

En geeft een kijkje achter de schermen welk arrogantie cultuur er heerst,  bij deze jongens.

aflossing  1750,-- jaar
Aflossing  1250,-- jaar
aflossing   3250,-- jaar
Aflossing  restant  jaar

Nu is het nul  in dit dossiertje,  doe nog maar 5000,-- en dan is het wel genoeg.

Wat ik schrijf over die rente het is misschien nog niet  goed geregeld,  en kan naar de SP in Den Haag,  de maximale incasso kosten zijn daar aangepakt om wantoestanden uit te sluiten.

Het kan zijn dat dit ook behandeld moet worden als misstand in Den Haag,  het incassobureau zal graag wapperen met die 16,3 % voor een doorlopend credit,  en moet misschien nog herkend gaan worden als groot onrecht,  omdat het dit NIET meer is,  als het bij de rechter komt,  maar een uit handen gegeven vast bedrag van  E 9.195,58 mooier moeten we het niet maken, ook voor een bank.

En daar komen dan de nodige maximale kosten bovenop plus maximale rente.

Voor de SP die mee leest je word al jaren en jaren,  achteruit gezet voor dat er eindelijk wat van de hoofdsom word afgelost op papier,  doordat  de op gevoerde kosten eerst worden weg geboekt, om zo doende het rente dragende deel zolang mogelijk te laten bestaan.

Al die tijd tegen het verdien model van de opdrachtgever,  dit kan toch niet  echt zijn,  als we met elkaar eens zijn,  over een maximaal bedrag aan rente. 

Jiske

@ gewoon

het begon me vandaag even allemaal teveel te worden. Duizelig, hartkloppingen en jij gaat schrikken, met dat rentegedoe van het incassoburo. Aan de cijfers te zien, van de uitgeprinte maandoverzichten zul je zien, dat jij zeer waarschijnlijk gelijk hebt met je veronderstelling/vermoeden, maar we houden nog een slag om de arm efkes totdat het helemaal zeker is, het dossier scannen en het eerst eens hier op het forum aan iemand laten lezen, ten bewijs dat ik niet uit mijn nek lig te kletsen.

Ik ben van alle commotie vanmiddag maar op mijn "ferrari trappatoni" gaan fietsen en printerinkt, papier gehaald, want dat ga ik vast nodig hebben de komende tijd. Vanavond liggen klooien om mijn, met 2 zegelboekjes van de Jumbo aangeschafte printer, zo te installeren dat mijn scanner het doet, want ik heb geen cd-rom op mijn lap.

Het zou me wat zijn als dat loonbeslag opgeheven zou worden en bovenal ik weer eens sinds jaren vakantiegeld zou krijgen.

Zou de RABOBANK van dit geklooi van het incassoburo op de hoogte zijn?
Mag het incassoburo, zonder opdracht van de RABOBANK als opdrachtgever, dit op eigen houtje doen? Technisch bezien hebben ze immers gewoon de uitspraak van het vonnis uitgevoerd.