Vervolg op draadje Wij heten Jiske welkom.

Started by Jiske, Feb 16, 2015, 10:23 AM

Previous topic - Next topic

Jiske

Nou die achterstand heb ik dus wel:

370,70 euro achterstand bij CZ ivm eigen risico betalen ivm die tandartskosten/zorgkosten vorig jaar. Rekening net voor eindejaar in de bus gevallen.
Aflossing 30,00 per maand en nu 1 keer betaald.
Zal ik toch eerst betaald moeten hebben anders knikker ik de schuldhulpverlening in.

Voor de rest niks, dat heb ik al allemaal overleefd.

Wel vanmorgen een begrafenisverzekering afgesloten/heropend want dat lijkt me toch verstandig. Alleen al voor als er dadelijk nog meer leuke dingen gebeuren en ik van blijdschap een hartaanval krijg. LOL

En gelijk ook weer mijn budget bijgeteld zodat ik weer precies weet op de cent af waar mijn geld blijft.

ollie bollie

Ik denk niet dat ze je voor het eigen risico van cz de schuldhulpverlening in knikkeren hoor. Zo te zien heb je je boekhouding prima op orde. Ik denk echt dat je een goede kans maakt, omdat je zo bijna 3000 euro uit kan sparen en minder rente hoeft te betalen. Cz is geloof ik ook geen achterstand. Je hebt net de rekening gekregen en een betalingsregeling, waar je niet bij achter loopt. Misschien even vrijblijvend bellen en het verhaal globaal uit leggen? Niet geschoten is altijd mis toch?
Carpe diem!

Jiske

Ik denk toch dat ik, goed onderbouwd, ga voor rentestop.

Als ik een nieuwe lening moet aanvragen, zit ik met aflossing en rente over 5000 euro, net zo goed minstens 4 jaar vast en mogelijk een hogere aflossing per maand dan ik nu aan loonbeslag heb.

Ik ga de bank aanschrijven voor het vermelden van een einddatum op de BKR-registratie want de rekening is immers opgeheven en daarna voor die rentestop of andersom, dan kan ik nog altijd zien.

Ik heb nu een vast aanspreekpunt bij de bank, met rechtstreeks telefoonnummer, dus ik kan beginnen te regelen.

Verder gaan er binnen nu en 5 maanden weer 1300,00 euro van de schuld af, mede door inbeslagname van vakantiegeld en kan ik wellicht aan de bank vragen om een nieuw voorstel van hun tegen finale kwijting.
Dat bedrag moet dan toch aanmerkelijk lager zijn, mocht ik die rentestop krijgen dan gaat het daar ook wel snel en korter dan een nieuwe lening.

ollie bollie

Mag ik vragen hoeveel je nu kwijt bent aan loonbeslag? Dan kan ik namelijk exact het verschil uit rekenen. Die 5000 die ze nu hebben aangeboden, geldt alleen wanneer je dat in 1 x betaalt. Wanneer je dat niet doet, gaan ze weer over naar het originele bedrag.

Ik wil je overigens niets opdringen hoor. Ik ben gewoon een ontzettende autist met cijfertjes. :)
Carpe diem!

Jiske

Nee joh je dringt je niet op. Het is heerlijk als je eens kunt brainstormen over wat de mogelijke opties allemaal zijn.

Het loonbeslag is miv. januari 230,83 euro per maand en mijn vakantiegeld valt ook onder het loonbeslag en dat is plusminus 900,00 euro per jaar.

Ik had overigens al uitgerekend dat ik nu 129,20 euro per maand aan rente en kosten betaal en ik los 101,63 euro per maand af aan de schuld.

ollie bollie

Ok, daar gaan we. Laten we de rente even vergeten en gewoon de kleine 8000 aanhouden die er nu nog staan. 2016 los je dan 3669,96 af, 2017 hetzelfde (gaan we even uit voor het gemak, geen rekening houdend met loonsverhoging) en in 2018 nogmaals 660.08 oftewel nog net geen 3 maanden. Dan ben je dus 27 maanden aan het afbetalen.

Pakken we nu een lening van de kredietbank a 5000 euro met (voor het gemak de rente even over het hele jaar en de hele som gepakt, kan het alleen in je voordeel uitvallen) 500 euro rente. Ik dacht dat de kredietbank iets van 10 % in rekening bracht. Samen 5500 dus. Wanneer je daar ook 230 per maand af lost plus je vakantiegeld, wat je nu ook al doet, dus dat lijkt me geen probleem. 2760+900= 3660 aflossing in 2016, blijft er voor 2017 1840 euro over. Tel ik daar voor het gemak nog even 10 procent rente bij (zal minder zijn, omdat je er al binnen dat jaar vanaf bent) dan kom je op 2024 uit. Tot aan je vakantiegeld heb je dan 5 maanden, samen goed voor 1150 euro en dan je vakantiegeld erbij, dan heb je in 2017 al alles afgelost. 17 maanden dus. En dan heb ik de rente over het oorspronkelijke bedrag over het hele jaar gerekend, maar effectief zal die nog minder zijn, omdat je elke maand aflost.

Kortom, een lening bij de kredietbank zal je 10 maanden aflossing schelen, terwijl je elke maand hetzelfde betaalt. :)
Carpe diem!

Jiske

Djeez, je lijkt Overtoom wel.

Zou je ook even voor me kunnen uitrekenen hoeveel de bank mij kwijtscheld aan schuld en aan totale rente als ik die 5000,00 euro uit een hoge hoed kan toveren. LOL.

Ik vind dat bod out of the blue namelijk zo vreemd, het lijkt Miljoenenjacht wel.
Dat doet een bank toch niet zomaar, dus wat zou er hier aan de hand kunnen zijn?

ollie bollie

Ik kan het nog leuker maken. Wanner je 150 per maand aflost aan de kredietbank, krijgen we de volgende berekening:  5500 lening +rente voor 2016, 12 x 150= 1800 + 900 vakantiegeld= 2700 resterend voor 2017 is dan 2800. 10 % rente voor 2017 maakt dan 3080. 2700 kan je ook in 2017 afbetalen, blijft er 380 euro over. Daar nog 38 euro rente bij = 418 euro, oftewel een kleine 3 maanden. Dan zit je dus ook op 27 maanden, alleen betaal je maar 150 per maand. Ruimte genoeg over om cz af te lossen dan. :)
Carpe diem!

ollie bollie

Misschien is de bank bang voor een schuldsanering, dat zou misschien betekenen dat er minder voor hun over blijft. Klopt de beslagvrije voet wel? Misschien hebben ze die eens nader bekeken en zijn ze tot de ontdekking gekomen dat je teveel aflost. Vandaar misschien dit aanbod om je rustig te houden.

Pakken we even 8000 euro +13 % rente voor 2016, dat maakt 9040 euro. Aflossing ongeveer 3670 euro. Blijft er 5370 over voor 2017. Tellen we daar weer 13% rente bij, wordt het 6068. Trekken we daar weer de aflossing voor af houden we 2398 over. daar weer 13% rente op (das iets te veel, want je bent er binnen dat jaar vanaf, maar dat doen we even voor het gemak) kom je uit op 2709 euro voor 2018. Vakantiegeld eraf, blijft er nog 1809 euro over en een kleine 8 maanden afbetalen. Wanneer ze de rente dus door laten lopen, ben je er pas na 32 maanden vanaf.

Dit is overigens bij benadering, ik kan het nog secuurder, maar dat zal niet zoveel schelen. :)
Carpe diem!

ollie bollie

De bank scheldt je bij 13 % rente en 3 jaar looptijd rond de 2100 euro aan rente + die kleine 3000 euro kwijt. Het is iets minder, omdat ik een berekening van 3 jaar aan houd en niet 32 maanden.

Nou begin ik toch ook te twijfelen of ze wel de juiste beslagvrije voet hebben aangehouden. Want het is inderdaad vreemd dat ze je zomaar een kleine 5000 euro kwijt schelden.... Terwijl ze in feite alleen het loonbeslag door kunnen laten lopen, want dan krijgen ze hun geld toch wel.
Carpe diem!

Jiske

Je bedoelt toch 2100,00 euro aan rente per jaar kwijtschelding aan rente en dat is even over de duim voor het gemak 3 jaar 6300,00 euro en die 2000,00 euro aan schuld. Dat maakt samen 8300,00 euro. Zomaar ineens!!!!!!!!!!

Als ik nou eens zou dreigen met een rechtszaak met inachtneming van mijn toenmalige gezondheidstoestand en destijds grove nalatigheid van clientbescherming van de RABOBANK, ik mocht immers maar 1000,00 roodstaan, zou ik dan een kans maken om die te winnen?

Nee, de beslagvrije voet klopt, heb ik al zelf uitgerekend.

ollie bollie

Nee, die 2100 euro is rente die je in 3 jaar betaalt terwijl je die 8000 euro aan het aflossen bent en 13% rentevoet aan houdt. Omdat ze nu 5000 euro aanbieden tegen finale kwijting, zou je dus 3000 euro minder betalen + plus die 2100 euro die ze aan rente zouden vangen, wanneer je doorgaat met die 8000 euro af te lossen. Dat maakt samen een kleine 5000 euro die ze niet gaan krijgen als je nu afkoopt.
Carpe diem!

Jiske

Het is rente op rente per maand over het totaal verschuldigde bedrag tot aan de dag der GEHELE voldoening Ollie Bollie. Volgens mij zit je nu toch fout.

Ik had overigens al uitgerekend dat ik nu 129,20 euro per maand aan rente en kosten betaal en ik los 101,63 euro per maand af aan de schuld en dat blijft, loonsverhogingen daargelaten die onder het beslag vallen, zo tot aan het eind.

BTW het wordt me wat te laat joh, het was een enerverende dag en ik heb een hoofd als een wasketel van dat getel.

Welterusten en tot morgen.

ollie bollie

Ik kan me niet voorstellen, dat wanneer je bijvoorbeeld nog maar 600 euro hoeft af te lossen, ze toch rente gaan rekenen over de gehele oorspronkelijke som. Dat zou echt gekkenwerk zijn...
Carpe diem!

Jiske

Nee dat is zo en dat was al bekend, zo werkt de RABOBANK en zo staat het in het vonnis, lees maar terug.

Mijn schuld op de RABOBANKrekening is inmiddels, 23 november jl. afgelost en de rekening is opgeheven maar die contractuele variabele MAANDELIJKSE  rente over die wijzigt niet door inlossen van de roodstand.

Trouwens geen hond die me daarover inlichtte, daar moet je maar allemaal zelf achteraan en ware het niet dat ik een draadje gelezen had met de antwoorden van sacredfour, dan had ik niet, net alsof mijn neus bloedt, voor een nieuwe pinpas en randomreader gebeld.