Stel WSNP wordt afgewezen, wat dan?

Started by Piny, Feb 13, 2015, 11:49 PM

Previous topic - Next topic

Piny

...

Piny

Volgens mij zoals je bovenaan lees, neem ik dit wel heel serieus.
Schuldeis die voorstel afwees, vraagt mij om het opgenomen bedrag van het laatste halfjaar terug te storten wat niet ten goede trouw is opgenomen.
Nou dit heb ik direct gedaan, dan ziet de schuldeiser toch ook wel dat er een wil is van mijn kant, bovendien ging het niet eens om een klein bedrag!

Het uiterste heb ik dus gedaan.
Wat schiet de schuldeiser er dan mee op om het alsnog tot een wsnp te laten lopen.
Heeft toch totaal geen zin.
Ik heb mijn goede kant laten zien door ten goede trouw terug te storten toch.
Dit doe ik allemaal om voor een minnelijk traject in aanmerking te komen.

In de meeste gevallen gaat een schuldeiser liever met minnelijk traject akkoord, want wsnp heeft meer nadelen (voor beide partijen)

Piny

Ooh nee maar burningspirit, ik neem het wel zeker heel serieuz, dat blijkt wel uit wat ik het laatste half jaar niet ten goede trouw ben geweest tussen aanhalingstekens TOCH hebt terug betaald.
Wil dus al zeggen dat ik alle moeite heb gedaan om voor beide partijen tot een goede regeling te komen toch.
Denk zelf wel dat het een minnelijk traject wordt, want wat schiet die ene schuldeiser er nou mee op om op een wsnp te wachten, misschien kost ze dat nog meer geld.
Dat was ook een vraag.

tuthola

Die 50 euro is meer bedoeld voor mensen met baan met voldoende inkomen en die ook nog vaak een huis gekocht hebben.
Dit is niet waar, dit treft juist de mensen met weinig inkomen die hoge vaste lasten hebben.

Dan heb ik een vraag....waarom stel jij vragen die je klaarblijkelijk zelf al weet of denkt te weten ??
Wij zitten hier op het forum om mensen te helpen en steken hier vrijwillig onze tijd in dan vind ik het een beetje flauw hoe jij op ons reageert.
Ook denigrerend praten over mensen die een baan hebben met voldoende inkomen en een huis gekocht hebben vind ik ronduit asociaal. Deze mensen hebben misschien hun baan verloren door de crisis of door ziekte,  in beide gevallen gaat er 30% van je laatst verdiende loon af dan zit je wel met een gezin en een hypotheek die je niet meer kan ophoesten. Dus graag meer respect voor deze mensen.

Piny

...

Boeddha

En waarom sommige schuldeisers een minnelijke weigeren?

Omdat ze doorhebben dat de saniet (de schuldenaar) de regels niet helemaal goed begrijpen en ze dan liever een rechter mee laten kijken omdat een rechter in de wsnp meer bevoegdheden hebben en er bijvoorbeeld ge-eist kan worden dat de saniet verplicht wordt om onder budgetbeheer komt te staan waardoor er een grotere controle gedaan wordt. Dit ter bescherming van de schuldeisers en de saniet.
Be strong, have faith!

Boeddha

Als je in t minnelijke of wsnp zit dan ga je naar 90% - 95% van de bijstandsnorm qua inkomen. Als je werkt kan je een extra 5% arbeidstoeslag krijgen. Waardoor je dus op 100% van bijstandsnorm zit. Dat is logisch want de schuldeisers zullen geld moeten krijgen.
Huurtoeslag wordt niet als inkomen gezien maar wordt wel gecorrigeerd in je vtlb. Net zoals zorgtoeslag.
Onder de streep zal je minder geld overhouden qua inkomen en dat is, lijkt mij, volledig terecht!
Be strong, have faith!

tuthola

Piny iedere schulden situatie is anders wat jij op andere sites ziet staan geld niet voor iedereen.
Schuldsanering is maatwerk en het ligt er maar net aan wie je bewindvoerder/schuldhulpverlener is.
Vaak gebeurt het dat het VTLB hoger is dan het inkomen en dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Heb je werk en een goed salaris dan kan het zijn dat je VTLB hoger is, denk hieraan vervoerskosten om naar je werk te gaan of de correctie op je eigen risico zorgverzekering die het VTLB hoger maken.
Zo kan het ook gebeuren dat je nog onder de 50 euro per week komt te zitten omdat er domweg geen genoeg inkomsten is.
Als je in de bijstand zit en spullen via marktplaats verkoopt moet je dit wel degelijk opgeven, het is aan de gemeente of je dit bedrag mag houden of niet. Ik denk dat je dit verward met handje contantje wat niet traceerbaar is.
Jij zit in de IOAW en daar gelden andere regels voor heb ik gelezen op een site  :D

Om misverstanden te voorkomen en als je toch al van plan bent om de antwoorden te controleren zou het netjes zijn om eerst te zoeken naar een antwoord en dan je vraag hier stellen. Zoals gezegd ieder schuldenverhaal is anders.

Piny

...

chapter

als je niet in minnelijk zit zoals nu heb je geen vtlb maar wel recht op een bvv die ligt vaak stuk lager
voorbeeld al jouw inkomen totaal is 2000 door alle correcties is je vtlb 2200
Dan kun je wel vtlb hebben van 2200 maar als je inkomen 2000 is kom je eigenlijk 200 tekort
Dat gebeurt zeker op wwb niveau vaker dat je vtlb hoger is als inkomsten en wat er niet is kun je ook niet uitgeven.
Dan kan basis wel zijn 50 euro per week maar ken er genoeg die dat niet eens overhouden.
Bv behoud je je scooter zul je die verzekering benzine etc ook van je vtlb moeten voldoen.
Andere zitten in budgetbeheer maar in llen uitzonderlijke gevallen wordt deze ergoed uit boedel ander moet ook dat uit je vtlb etc.
het is geen 90 maar in jouw geval 95. 5% oor potje onvoorziene kosten bv en als je zou werken 100%
Maar zoals ik al eerder zei ligt het aan hele pakket inkomsten en uitgaven en dan weet je pas wat je overhoud
Bv aanvullende verzekering wordt gecorrigeerd in mijn geval 215 euro per maand
Dan kan het wel gecorrigeerd worden maar als mijn inkomen er niet naar is.....
ik werk onregelmatig heb vtlb van bv 2300 euro en 1 maand verdien ik 1700 kan ik wel vtlb hebben van 2300 maar waar haal ik die 600 vandaan die ik tekort kom, die moet ik wel uit mijn vtlb terughalen door mijn buffer aan te spreken

Piny

Ok dus als ik het goed begrijp, dan kun je alleen met het minnelijke traject de maximale zorg en huurtoeslag behouden en met de wsnp niet.
Daar zorgen ze dus dat je hooguit maan 50 p/mnd over houd.

Stel ik heb aan huur en zorgtoeslag 200 en van mijn uitkering hou ik 70 euro over na aftrek vaste lasten, is dat totaal 270.
Moet ik dan in de wsnp toch die 70 euro afdragen zodat ik maar 50 euro over houd of staat zorg en huurtoeslag helemaal los van alles en wordt alleen mijn uitkering berekend.

Zoals het nu is toen ik aanklopte bij de gemeente, krijg ik gewoon mijn volledige zorg en huurtoeslag, daar komen ze niet aan.
Het enige is dat ze van mijn uitkering 48 euro inhouden, want meer kan ik volgens hun berekening niet missen.
Dan zal dat in de wsnp toch het zelfde zijn toch, of niet.

chapter

nee ook in wsnp maar je ontvangen toeslag wordt wel meegenomen in je vtlb
dat mag je dus wel houden maar is gecorrigeerd
ik krijg bv geen toeslagen maar in mijn vtlb worden die wel meeberekend en wat ik dus niet krijg komt erbij

tot oktober jaar geleden moest je altijd de bwvkoste betalen dat is niet meer zo draagt de een 1000 af per maand ander niets

ja kan hetzelfde zijn vaak hanteren ze in minnelijk ook de recofa richtlijnen zie
http://www.wsnp.rvr.org/download/vtlb/Vtlb-rapport%20januari%202015.pdf

burningspirit

euhm.... laat ik vanuit mezelf spreken: als ik dit allemaal lees, dan wordt het voor mij echt een grote warboel

Ik zit in de start van minnelijk traject.
Startdatum 1 januari 2015. Vanaf die datum is er een termijn van 120 dagen (ong 4 maanden) waarbinnen het minnelijk traject "rond" zou moeten komen. Pas als mijn minnelijk traject als 'gelukt' kan worden beschouwt en inderdaad is gestart vanaf 1-1-2015, kan men VTLB berekening definitief maken.
Tot die datum zal ik zelf in de gaten moeten houden dat mijn primaire vaste lasten (huur, gas/licht, water en zorgverzekeringspremie) worden betaald. Verder moet ik er voor zorgen dat geen nieuwe schulden ontstaan, hetgeen eenvoudigweg betekend dat ik ervoor zorg dat andere vaste (telefoon, brandstof-/OV kosten voor woon-werk-verkeer e.d.)  en flexibele (kosten huishouding, eten drinken, roken, brandstof/kosten OV/kosten fiets etcetera) lasten worden betaald.... en/of niet meer aan de orde zijn. Dus eventueel abonnement van telefoon verlagen of opzeggen, scooter of auto laten staan, gaan fietsen i.p.v de bus nemen, goedkoper boodschappen doen enzovoorts.

Zelf heb ik een keer of 3 al een VTLB berekening gemaakt en ik kwam telkens op iets anders uit. De Beslagvrije voet is op dit moment mijn vaste gegeven, uit die berekening komt steeds hetzelfde.
Wat het belangrijkste is, is dat je je primaire vaste lasten scherp in de gaten houdt en voldoet. Dit heet : stabilisatie, als je je daaraan kunt houden. Bij berekenen van e.e.a. heb ik me het me misschien te gemakkelijk gemaakt maar ik heb in mijn berekening de toeslagen afgetrokken van de kosten waarvoor de toeslagen bedoeld zijn. Stel mijn huur is 500 euro per maand en de toeslag is 200 euro (bedragen voor gemakkelijk rekenen genomen)dan zijn mijn huurkosten 300 euro. Stel mijn zorgverzekering kost 125 euro, toeslag is 75 euro, dan kost mij zelf de zorgverzekering 50 euro.
Dit is volgens mij ook de manier waarop de schulddienstverlening hier mee omgaat.

Vervolgens kun je berekenen aan de hand van je vaste inkomen (in jouw geval jouw uitkering)hoeveel je overhoudt voor de rest, waaronder dan alle kosten vallen die je buiten de bovengenoemde 4 soorten maakt. Dus: al worden de toeslagen dan niet als normaal inkomen beschouwd, ze tellen wel mee in de zin van minder kosten hebben.
Op deze manier leven wij nu al geruime tijd van de BVV en dat is precies wat men in de schulddienstverlening wil zien. Vervolgens zijn er natuurlijk nog meer voorwaarden waaraan je moet voldoen, vooraleer de schulddienstverlening er toe overgaat om je middels een traject te helpen.

Mislukt het minnelijk traject dan is er de mogelijkheid om WSNP aan te vragen bij de rechtbank. Dit is de enige volgorde die mogelijk is. Grof gezegd zijn de voorwaarden voor minnelijk traject en WSNP hetzelfde, maar het kan op details verschillen. Zeker omdat zich twee verschillende instanties met deze twee verschillende vormen van schuldhulpverlening bezig houden. En ook omdat de manier van controleren en benaderen van de schuldenaar van elkaar verschilt in de beide processen. Zoals bijvoorbeeld in minnelijk een bwv vrijwillig kan worden aangesteld, maar in de WSNP wordt er een bwv aan je toegewezen.

Nogmaals: je zult zichtbaar bereid moeten zijn om aan je schulden te werken. Dus GEEN nieuwe schulden maken en eerlijk opgave doen van wat je ontvangt: alles dat niet specifiek bedoeld is om bepaalde kosten te dekken (zoals huur- en zorgtoeslag) en alles dat traceerbaar is als inkomen. Dus óók de bedragen die je ontvangt voor iets dat je verkoopt, of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk dat je doet. In die zin bepalen jouw hulpverleners wat jij mag houden.

Ten slotte kun je er ook voor kiezen om het geheel zelf te gaan oplossen. Maar wat ik van anderen hier op het forum zie, is dat daar een flinke dosis discipline en bakken doorzettingsvermogen voor nodig zijn. Mijn schuld is te groot om zoiets te doen, maar jouw schuld (15.000 euro?) zou daar eventueel wel voor in aanmerking kunnen komen, mits jij er de moed en het doorzettingsvermogen voor hebt. Je zult er dan een heel goed plan voor moeten maken en je daaraan strikt moeten (kunnen) houden.

Als je weet dat je het niet zelf gaat fiksen, zul je je moeten schikken naar wat de schulddienstverlening van jou verlangt. Is het, zoals ik het hier nu neerschrijf voor jou duidelijk Piny?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Zo is het BS...goed opgeschreven.

Piny

...