Stel WSNP wordt afgewezen, wat dan?

Started by Piny, Feb 13, 2015, 11:49 PM

Previous topic - Next topic

Piny

...

burningspirit

Vooropgesteld : ik weet er (nog) niet heel veel vanaf.
Als de afwijzende schuldeiser voor minder dan grofweg éénderde van de totale schuld gaat, in jouw geval minder dan 5000 euro dus, kan er nog een dwangakkoord worden opgelegd door de rechter. Mislukt het minnelijk traject dan alsnog en wijst de rechter daarna ook de WSNP af, dan moet je er volgens mij inderdaad rekening mee houden dat dan de schuldeisers weer alle middelen zullen inzetten om je tot betalen te dwingen......
Wij zitten zelf in de start van een minnelijk traject en aan ons is te verstaan gegeven dat in deze fase zelfs nog niet te voorkomen is dat schuldeisers zich weer melden bij je, middels een incassobureau of een deurwaarder.

Voor mij is het verder ondoorzichtig hoe het verder zal en kan gaan. Wij hebben nu nog geen VTLB, waarom niet is me een raadsel. Blijft stressvol en moeilijk dus. Niet de leukste opmerking die ik kan maken, maar helaas wel realiteit volgens mij.
Een bewindvoerder krijg je alleen toegewezen als je WSNP wordt goedgekeurd. Schuldhulpverleners moeten je blijven helpen of doorverwijzen naar een collega die jouw fase in het traject kan begeleiden.
Bezittingen (in jouw geval de scooter) zul je vrijwel altijd van de hand moeten doen, tenzij er een goede reden is om een uitzondering te maken: dit zal zwart op wit moeten staan, bijvoorbeeld dat je de scooter voor woon-werkverkeer echt nodig hebt of dat je de scooter om andere redenen zou moeten kunnen behouden.
sterkte Piny!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

de scooter snel verkopen klinkt ook niet als zuivere koffie en kan je je traject kosten als niet te goede trow handelen, dat geld had je ook kunnen steken in aflossing.
Maar eerst zoals al gezegd is mogelijk dwangakkoord.
Bij eventuele wsnp krijg je andere bewindvoerder als in minnelijk namelijk wsnp bewindvoerder. In minnelijk is bwv niet verplicht sommige doen het wel uit extra bescherming, wordt dan vaak budgetbeheer.
Bij wsnp bv krijg je waarschijnlijk te maken met ggd of andere onafhankelijke partij dan uwv om te beoordelen of je echt niet kunt werken.
Kun je wel bv 20% werken zul je je moeten inzetten voor een baan van 20%.
Heb je een wwb zul je je in moeten zetten voor een betaalde baan van 36 uur.
ht scheelt dat jouw s huld in verhouding klein is dan de meeste mensen die in de wsnp belanden.

Piny

...

tuthola

De gemeente zal als het voorstel word afgewezen een beroep doen op de wsnp. Ik zei daarbij maar wel met dwangakkoord, maar de gemeente vind dat weer van niet, omdat ik niet ten goede trouw heb gehandeld, terwijl ik het bedrag van het laatste half jaar heb terug gestort. Mag de gemeente zomaar bepalen of ik wel of geen dwangakkoord wil aanvragen gelijktijdig met het aanvraag wsnp?

Beste Piny je mag je handjes dichtknijpen dat je gemeente niet gestopt is met het opstarten van minnelijk en aanvraag WSNP daar je niet alleen niet ter goeder trouw heb gehandeld maar ook een schuldeiser betaald hebt wat helemaal niet mag. Je mag nooit de ene schuldeiser voorrang geven door een betaling. Je scooter verkopen voor zitting WSNP is ook niet verstandig en kan het je traject in gevaar brengen.
Helaas hebben wij in het schuldenland bijna geen inspraak op het hele gebeuren dus tel je zegeningen en wees blij dat je uberhaupt nog in een traject zit.

chapter

sluit mij helemaal aan bij tuthola, je had nooit een schudeiser mogen betalen daardoor doe je de ander tekort.
wees idd blij dat je nog in traject zit an ga niet beginnen aan acties als scooter verkopen daarmee leg je zelf een bom onder elk traject want dat is traceerbaar.
Wee eerlijk daar bereik je meer mee

Piny

...

tuthola

Piny ik lees dat jij in de bijstand zit als je spullen gaat verkopen moet je dit opgeven bij je je gemeente dit kan gezien worden als inkomen.
Ik zit nu nog in afwachting van minnelijk traject en er is mij niet gezegd dat ik spullen in huis of van mij mag verkopen,
De gemeente heeft niets gezegd .....heb jij het niet gevraagd ??

Piny

Men mag in de bijstand een x bedrag "zeker meer dan 8.000 euro" aan spaargeld hebben, dus.
Bovendien zit ik niet in de WWB maar in de IOAW, Daar mag je zelf meer vermogen hebben.

Bovendien kan een twee of vierwieler ook voor 50 euro verkocht zijn als deze veel schade heeft.

Tot op heden heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord gehad op mijn eerste kolom, waarschijnlijk heeft niemand deze ervaring opgedaan, maar komt allemaal wel goed, heb er vertrouwen in.
Ben altijd positief ingesteld..

tuthola

Bovendien zit ik niet in de WWB maar in de IOAW,

Dit had je in eerste instantie niet vermeld dus vandaar dat je dan verkeerde antwoorden krijgt, ik krijg het idee dat je het hele WSNP traject niet echt serieus neemt daar je ondanks waarschuwen van onze kant om je scooter niet te verkopen toch je eigen koers vaart. Maar goed jij bent degene die het risico loopt om willens en wetens  de WSNP op het spel zet.

Als de rechter de WSNP niet verleend dan komen alle deurwaarders weer aan je deur kloppen, je schuldhulpverlener trekt zich van je af, een bewindvoerder krijg je niet of je moet zelf  vrijwillige bewindvoering aanvragen die je dan veel geld gaat kosten per maand. Tevens geld het VTLB niet meer voor jou je hebt vanaf afwijzing WSNP weer vogelvrij voor de schuldeisers mochten die beslag op je uitkering gaan leggen heb je recht op de beslagvrije voet dit is 90% van een bijstandsuitkering.

Succes

Piny

...

tuthola

De regel in de WSNP is dat er voor 1 persoon 50 euro per week word gerekend aan leefgeld als er meer personen zijn krijg je er 10 euro per week per persoon bij. Ik weet alleen niet of dit ook geld als het minnelijk wel doorgaat.

Piny

...

burningspirit

Maar.... even kort door de bocht: als je minnelijk traject mislukt en je wsnp aanvraag wordt afgewezen... dan ben je weer terug bij af.
Net als tuthola heb ik ook de indruk dat je het niet serieus neemt allemaal
Je hebt een schuld die je moet gaan regelen, linksom of rechtsom
Minnelijk traject (en ook wsnp) is een gunst (géén recht), hulp van buiten af, die je niet gaat verwerven als je doorgaat op deze voet.

Kortom: als dit mislukt dan ben je dus weer vogelvrij
Het is maar wat jij wilt ....

Zoals je nu reageert, lijkt het net alsof je je rechten los ziet van je schuld.
En dat is niet zo. Je schuld maakt dat je daar aan zult moeten werken en dat is ook wat de schulddienstverlening van je verwacht.. Snap je?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Knibbel

Het is nooit mijn bedoeling en het ligt al helemaal niet in mijn aard om anderen de les te lezen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mij toch lichtelijk erger om de ondoorzichtigheid en gemakzucht waarmee jij over de schuldhulpverlening denkt. Als ik zo jouw berichten leest lijkt het wel alsof jij een mening hebt van: de schuldeisers mogen al blij zijn dat ze geld van mij krijgen. Alsof het voor hun een gunst is in plaats van een recht. Maar het is juist een gunst voor jou als je wordt toegelaten tot een traject en geen recht!!

Quote from: Piny on Feb 15, 2015, 12:04 AM
Vraag me alleen af of het wsnp de schuldeiser meer geld gaat kosten dan het minnelijk traject.
Ik zit niet in een traject, maar volgens mij kost het de schuldeiser altijd geld of het nu via wsnp of minnelijk traject is. Afhankelijk van wat voor jou financieel haalbaar is om in de boedel te stoppen leveren zij altijd in. Zij zullen hun verlies moeten nemen.

Zullen we de zaken eens omdraaien? Jij bent de schuldeiser, misschien ben je afhankelijk van jouw klanten om brood op de plank te krijgen, heb je misschien personeel in dienst die weer afhankelijk van jou zijn om brood op hun plank te krijgen. Als alle klanten niet betalen of maar een derde deel, dan kun je waarschijnlijk jouw tent gauw sluiten met alle gevolgen van dien voor jezelf of voor eventueel personeel. Ook deze mensen hebben lasten en plichten.

Je bent voor jezelf niet aan het uitrekenen of je uitkomt met je VTLB, maar hoeveel je dan extra overhoudt dan dat je nu hebt. Even snel van te voren scooter verkopen? Voor wie? Om straks extra in de boedel te steken? Denk het niet!!

Ik vind dat je erg onverantwoord bezig bent en heel makkelijk alles op de wsnp afwentel.  En nee, ik zit zelf niet in een traject en ik heb heel wat meer schulden dan jou. Zolang als het kan probeer ik dit op te lossen zonder een traject.

Ben blij als je wordt toegelaten tot een traject, menigeen in dit land zou de hemel dankbaar zijn als hun die kans wordt geboden.....

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron