Vordering bank na schone lei

Started by Iomio, Feb 12, 2015, 09:48 PM

Previous topic - Next topic

Iomio

Hoi allen,

In mei 2014 heb ik de schone lei toegekend gekregen, ik ben hier echt ontzettend blij mee!

Maaarr, nu doe zich het volgende voor; na de toelating in de Wsnp, is mijn bankrekening met een debetsaldo nooit geblokkeerd of opgeheven. Deze rekening heb ik gedurende de hele Wsnp met debetsaldo en al gebruikt als rekening waar mijn inkomsten en vaste lasten op werden af-/ en bijgeschreven. Ik kon immers geen nieuwe rekening openen. Ik heb het wel gevraagd of het nodig was, maar nooit echt een duidelijk antwoord gekregen. Mijn bewindvoerder was hier dus van op de hoogte, maar heeft geen actie ondernomen.

Nu heeft de bank zich nooit gemeld als schuldeiser gedurende mijn Wsnp en staat ook niet op de slotuidelingslijst. Nu heb ik na uitspraak schone lei direct bij een andere bank een nieuw rekeningnummer aangevraagd en gekregen. De andere rekening wou ik natuurlijk opzeggen, maar met een debetsaldo is dit niet mogelijk.

Nu heb ik sinds 2011 ontzettend vaak met de bank en met mijn bewindvoerder gecorrespondeerd wat ik nu met de rekening aan moet, omdat er een debet van -â,¬1000 op stond. Op de dag van uitspraak toelating Wsnp in 2011 stond er -â,¬550 op de rekening. Hierop heb ik van beide partijen geen reactie gehad. Mijn bewindvoerder heeft in 2011 een keer de bank gewezen op het feit dat ik toegelaten ben tot de Wsnp en dat er geen debet saldo op deze rekening mocht bestaan. Geen reactie. Ik ben de rekening al die tijd blijven gebruiken.

Nu ben ik afgelopen week bij de betreffende bank geweest en kon aantonen hoezeer ik mijn best had gedaan om hun te wijzen op het feit dat ik toegelaten was tot de Wsnp, maar geen reactie kreeg. De medewerker gaf aan inderdaad te zien dat ik ruimschoots mijn best had gedaan, maar er indaad geen reactie was geweest, waarvoor excuses. Maar geen oplossing, men wil nu alsnog dat ik de â,¬1000 betaal voordat de rekening opgeheven kan worden. Ik ben van mening dat ik na inmiddels 44 maanden schrijven, bellen, e-mailen, tijd en energie en op afspraken komen wel op wat meer coulance had mogen rekenen. Hiervoor moest ik dan een klacht indienen, de doorloop tijd hiervan is minimaal 8 weken en maximaal 12 maanden. Stel, ik dien een klacht in en wacht 12 maanden incl. oplopende debet rente verder af.. En ze besluiten "nee, sorry. Hier gaan we niets mee doen" is de schuld van de rekening alleen nog maar meer geworden.

Ik dacht eigenlijk dat ondanks dat ik de rekening ben blijven gebruiken, er vast een gedeelte in de Wsnp valt. Schuldeisers hebben toch ook een verantwoording om te controleren o.i.d ? Ze zijn er zelfs meerdere keren door mij en mijn bewindvoerder op gewezen.  Het debetsaldo op de dag van uitspraak was -â,¬550,- deze had mee kunnen gaan in de Wsnp, het bedrag van â,¬450 blijft dan over wat ik nodig had om op het +0,00 te komen. Deze â,¬450 ben ik bereid om direct over te maken, maar ik vind het nu principe kwestie. Wat mag de bank nog van mij eisen?

Kan iemand van jullie mij helpen deze vraag te beantwoorden?

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Groetjes

tuthola

Beste Iomio

Heel apart dat met de roodstand niets gedaan is tijdens de wsnp en ook niet ter sprake is gekomen bij het verlenen van je schone lei.
Ik heb dit niet aan de hand gehad maar denk net als jij dat je die 450 euro wel moet betalen en de rest valt onder de wsnp.. Volgens de wet mogen ze de 550 euro niet claimen van jou dus je kan eventueel een aangetekende brief versturen met een kopie van je schone lei, ik heb het idee dat de bank dit niet voor de rechter laat komen daar ze weten dat ze fout zitten.
Mocht je het niet vertrouwen zou ik je bewindvoerder bellen en vragen of  hij dit rechtzet dit was toch zijn/haar taak in mijn ogen.
Ik heb dit wel met een andere maatschappij gehad die begon te dreigen om betaling na mijn schone lei hier was de aangetekende brief met kopie schone lei voldoende.

Succes

sacredfour

Ik denk dat tuthola gelijk heeft. De bank heeft geen claim meer op deze 550 euro. Als je in staat bent om de rest van het debet saldo in een keer af te betalen, doe dit dan samen met een brief waarin je de rekening opzegt. Het maakt niet uit dat de bank hier niet mee akkoord gaat. Blijven ze daarna toch nog rekeningafschriften opsturen, stuur deze dan retour met de mededeling "geen contract, retour zender"
Trouwens, vergeet niet de kosten die ze jouw in rekening hebben gebracht voor deze 550 euro ook af te trekken!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Ik heb hier nog eens over nagedacht. De bank ziet geld dat op je rekening staat niet als jouw geld, maar als een lening van jouw aan de bank. Is de account negatief, dan is dit een negatieve lening. Dit negatieve saldo wordt pas een probleem als de bank je in gebreke stelt en het geld opeist.   Ik denk dan ook dat Iomia in gebreke moet zijn geweest om dit als een schuld te hebben kunnen aanmerken voor de WSNP. Was dat ook zo? Het is in ieder geval belangrijk dat je alle schriftelijke informatie hierover nog even goed bewaart.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Iomio

Hoi hoi,

Dank voor jullie antwoord. Ik mocht 1000 rood staan (studentenrekening) maar had ik bij aanvang Wsnp, geen nieuwe rekening moeten krijgen omdat er bij aanvang een debet saldo was?

Ik heb mijn bewindvoerder aangeschreven, ik wacht het nog even af. Tips en werkelijk alle hulp blijft welkom! Dankjulliewel!!

Groetjes!

tuthola

Je had inderdaad bij aanvang een andere bankrekening moeten openen waarop je niet rood mag staan, vervolgens daar je inkomen op laten storten en je vaste lasten van gaan betalen. Zo is het bij mij ook gegaan met het verschil dat de gemeente dit meteen tegen mij gezegd had toen ik aan het minnelijk begon.  Dus iemand heeft een steek laten vallen. Ik had destijds ook een roodstand bij de Rabo ik had toevallig nog een oude rekening bij de ABN die ik ben gaan gebruiken.

Iomio

Hi,

Even een update, ik heb de klacht ingediend en wacht nog maar even af.
Weet een van jullie waar ik kan traceren of mijn slotuidelingslijst verbindend is verklaard? Ik heb namelijk zelf geen bevestiging hiervan ontvangen.

Gr.

Boeddha

http://lrs.rvr.org/
Hier kan je het opvragen, maar gegevens zijn maar 6 maanden zichtbaar na einde WSNP.

En anders naar je rechtbank bellen. Op je papieren staat een Insolventienummer.

Maar heb je geen brief gekregen dat je een schone lei gekregen hebt? Daar kan je dan een kopie van maken.

Heb je ook geen slotuitdeellijst ontvangen?
Be strong, have faith!

Iomio

Hi,

Dankjewel, ik heb het vonnis schone lei wel ontvangen maar geen slot uitdelingslijst. Heeft dit eventueel consequenties voor het vonnis? Ik ging er vanuit van niet.

Groetjes