Dossier gesloten en weer terug bij af.. wat nu te doen?

Started by Leentje89, Feb 10, 2015, 03:53 PM

Previous topic - Next topic

chapter

je hebt mij prima verwoord bs. Ik vind leentje helemaal niet achterlijk of wat dan ook. Diep respect hoe zij vader heeft ondersteund.
Het is gewoon soms heel bizar hoe iets kan lopen. Bij mijn cliënt heeft maatschappelijk werk/ggz haar geadviseerd bijzondere bijstand aan te vragen voor inrichtingskosten. Maar dat is haar nu duur komen te staan terwijl zij en ook wij en ggz/maatschappelijk werk er geen rekening mee hadden gehouden dat na hun advies de weg nu dicht is voor schuldhulpverlening door gemeente. Dat gun ik leentje niet na alle ellende die ze al heeft gehad. Mijn intentie was dus ook niet als kritiek maar als een pas op. Wat onschuldig ijkt kan ernstige gevolgen hebben net als jullie met tandarts.
Als je sleutel hebt kun je je meteen inschrijven en melden bij gemeente misschien ook wel vooraf, informeer even

An0niempje

En ook ik sluit me bij mijn 2 voorgangers aan. Natuurlijk vind ik Leentje niet achterlijk :)
Ik snap ook eerlijk gezegd niet, waar die gedachte vandaan komt...

Leentje89

Hoi,

Lang geleden dat ik iets heb geschreven. Ik heb contact gehad met mijn schuldhulpverlener uit het minnelijke traject. Ze heeft gezegd dat als ik kan aantonen dat ik rond kan komen van mijn beslagvrije voet, ik weer wordt toegelaten in het traject.
Je zou denken makkelijk gedaan, maar helaas is de praktijk anders.

Ik ben nog steeds vaste lasten aan het betalen voor mijn vader, ik kan voor mijn gevoel niet anders. Maar, we proberen het inkomen van mijn vader te verhogen maar we weten niet waar we moeten beginnen en zijn.
Hij ontvangt eigenlijk een wao uitkering van 950euro netto. Hier ligt beslag op en hij houdt 680 over per maand. Het beslag is gelegd door de zorgverzekeraar en er wordt daarboven premie voor het CVZ ingehouden.
Hij had recht op wat huurtoeslag maar nu blijkt dat hij teveel heeft ontvangen en zijn toeslag voor de komende maanden wordt ingehouden om het te verrekenen. Dus als ik binnenkort op mezelf ga heeft hij maar dat lage inkomen zondert toeslagen oid. Niemand kan daarvan rondkomen.

Iedere maand denk ik kom op meid nu je eigen dingen betalen en niet van een ander, dan heb ik een toekomst. Maar het is zo moeilijk.

Weet iemand een weg die wij in kunnen slaan om dit te veranderen?

Meelezertje

Leentje, moet je vader ook niet gewoon schuldhulpverlening aanvragen? Dat kan toch los van jou, nu je op jezelf woont. Je kunt niet én je eigen leven op de rit krijgen én het leven van je vader. Dus je hebt geen andere keuze dan nu echt voor jezelf te kiezen. Help je vader met goede raad, ga met hem naar de gemeente, doe alles, maar hou het op morele steun en misschien een keertje bij jou eten.
Je hebt een heel goed hart en je zou zo graag je vader willen helpen, maar dat doe je echt het beste doordat hij zelf een traject in gaat. Dan ben jij over 3 jaar klaar en heeft je pa ook veel geleerd en dan hebben jullie het allebei beter.
Veel sterkte. Hoe gaat het in je nieuwe huisje?
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Leentje89

Meelezertje, bedankt voor je reactie. Ik zit nog niet in mn nieuwe huisje, dit zal ong over twee maanden plaatsvinden. Vandaar dat ik het nu ook allemaal goed wil regelen.
Wat betreft schuldhulpverlening voor mijn vader... hij heeft bijna geen schulden meer omdat ik die heb afbetaald dus ik denk niet dat schuldhulpverlening een oplossing is helaas.

Meelezertje

Waarom kan je pa niet zelf rondkomen? Veel of weinig schuld is niet bepalend. Als hij 950 te besteden zou hebben ipv 680 en zijn toeslagen zou hij dan  wel kunnen rondkomen, begrijp ik dat goed?
Hoe dan ook lijkt het mij dat hij dus wel een schuldenprobleem heeft. Misschien niet zo groot. Maar hij kan er alleen met externe hulp vanaf komen.
Ik kan er dan verder niet veel van zeggen. Misschien anderen wel. Ik hoop van harte dat je over 2 maanden toch in je huisje mag en je eigen leven kan gaan opbouwen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Leentje89

Ja klopt helemaal. Van de 950 euro en toeslagen van de belasting zou hij rondkomen. Echter de toeslagen ontvangt hij dus nu de rest van het jaar niet meer.