Dossier gesloten en weer terug bij af.. wat nu te doen?

Started by Leentje89, Feb 10, 2015, 03:53 PM

Previous topic - Next topic

tuthola

Jeetje Leentje wat waardeloos, van boetes heb ik helaas geen verstand.
Ik denk dat je pas naar de schuldhulp kan als je daadwerkelijk in de nieuwe gemeente staat ingeschreven, je kan altijd even bellen

chapter

hoi leentje
vanaf wanneer gaat je huurcontract in vanaf die datum kun je je daar toch inschrijven?
ik zou niet wachten vraag mijzelf wel af heb jezelf ingeschreven voor nieuwbouw met reageren of toegewezen.
een bestaand huis neemt minder kosten mee heb je al bedacht hoe je deze gaat betalen?
Lijkt mij niet handig als je schudhulp wilt aanvragen nu nog een lening oid af te sluiten ervoor. kan als niet te goede trouw worden gezien omdat je wist dat dit extra kosten met zich meebrengt en je het niet kan betalen. lening maand later schuldhulp aanvragen wordt vaak als dubieus gezien net als nu bij neckerman etc te bestellen zo van over maand in schudhulp en dan wordt het wel opgelost! Let dus goed op welke acties je onderneemt en liefst doe het in overleg met nieuwe gemeente.
Ben zelf 6 jar geleden in nieuwbouwhuis gegaan maar het heeft enorm veel geld gekost. Muren etc zijn allmaal kaal dus behangen verven of spack spuiten deed hier iedereen. Er ligt nergens vloer alleen kaal beton. tuin moet je volledig vaak doen op looppad na

An0niempje

En anders misschien toch ergens een kamer/studio overwegen? Zeker een kamer huren is veel goedkoper dan een huis huren en het is een makkelijkere manier van op jezelf leren wonen. Je hebt dan niet een heel huis/tuin te onderhouden en vaak zijn er ook nog huisgenoten waar je contact mee kan leggen, samen eten... etc...

Leentje89

Quote from: chapter on May 30, 2015, 02:21 PM
hoi leentje
vanaf wanneer gaat je huurcontract in vanaf die datum kun je je daar toch inschrijven?
ik zou niet wachten vraag mijzelf wel af heb jezelf ingeschreven voor nieuwbouw met reageren of toegewezen.
een bestaand huis neemt minder kosten mee heb je al bedacht hoe je deze gaat betalen?
Lijkt mij niet handig als je schudhulp wilt aanvragen nu nog een lening oid af te sluiten ervoor. kan als niet te goede trouw worden gezien omdat je wist dat dit extra kosten met zich meebrengt en je het niet kan betalen. lening maand later schuldhulp aanvragen wordt vaak als dubieus gezien net als nu bij neckerman etc te bestellen zo van over maand in schudhulp en dan wordt het wel opgelost! Let dus goed op welke acties je onderneemt en liefst doe het in overleg met nieuwe gemeente.
Ben zelf 6 jar geleden in nieuwbouwhuis gegaan maar het heeft enorm veel geld gekost. Muren etc zijn allmaal kaal dus behangen verven of spack spuiten deed hier iedereen. Er ligt nergens vloer alleen kaal beton. tuin moet je volledig vaak doen op looppad na

Ik ben ook zeer zeker niet van plan om een lening af te sluiten! Het is maar een.heel klein huisje met twee slaapkamers, zonder zolder. Zonder voortuin en met een kleine achtertuin. De huur is laag.

Het is geweldig en ik ben er supertrots op dat ik het toegewezen heb gekregen. Wat betreft het klussen e.d. mijn vader is altijd timmerman geweest en mijn oom wil kosteloos de muren etc voor me doen.

Ik heb al mijn inboedel gratis bij elkaar gekregen en heb van.alle kanten hulp Uit de familie. Ik kijk naar sites waar ik gratis spullen af kan halen en dat gaat super.

Ik ben zeker niet van plan om meer onnodige kosten te maken of nieuwe schulden te maken. Ik heb juist het gevoel dat ik nu voor het eerst in mn leven een goed besluit heb genomen.

An0niempje

ok, jij kan vanaf daar natuurlijk het beste beoordelen over het huisje wat je aangeboden hebt gekregen ;)
Nu ook ff goed gaan kijken naar met welke energieleverancier je in zee gaat... Daar valt ook nog winst te behalen... Tenminste ik naam aan de de huur niet inclusief energie is...
Kan je in aanmerking komen voor huurtoeslag bij deze woning?
Ook altijd goed om even uit te zoeken...

Leentje89

Ja, dat heb ik uitgezocht. Ik kom in aanmerking voor huurtoeslag. Qua energieleverancier ben ik aan het oriënteren wat voor mij het goedkoopste is. 

tuthola

Ik vind de adviezen die gegeven worden ongepast, daar dit de vraag niet was en er gedaan word alsof Leentje achterlijk is. Ik neem aan dat ze na haar eerdere berichten heel goed weet wat er bij een verhuizing komt kijken.
Sorry dat ik iemand voor het hoofd stoot maar wil het opnemen voor Leentje en dat het voor haar niet nodig is om in de verdediging te gaan.

Meelezertje

Ben hartstikke blij voor je; geniet van je huisje
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Meelezertje

Niet blij met de boete natuurlijk. Hoop dat je daar gauw een oplossing voor mag vinden.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Fijn, dat je in aanmerking komt voor huurtoeslag :)
Hoop dat je een hoop woonplezier gaat krijgen in je nieuwe huisje en leuke buren...
Wie weet biedt het ook wel weer nieuwe perspectieven voor werk, als je alles weer een beetje op de rit hebt en weer meer energie hebt om andere dingen uit te zoeken, dan alleen de schulden. Hoop daarom, dat je snel een nieuwe schuldhulpverlener zult vinden.
Ik weet zelf helaas uit ervaring, hoe het is, om meerdere zaken tegelijkertijd uit te moten zoeken: In mijn geval, knokken voor mijn recht in een fraudezaak, een baan, juiste psychologische hulp en nog wat dingen...
Hoe meer ballen je in de lucht moet houden, hoe meer energie het kost...
Gun je een mooie toekomst... Je bent nog jong en hebt dus nog alle tijd om er iets moois van te maken.
Heb je nog iets van een studie gedaan, of doe je nog iets van een studie?

chapter

tuthola mij stoot je niet voor hoofd maar gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik heb een cliënt ambulant en die had ook schulden verhuisde naar andere gemeenten en vroeg bijzondere bijstand aan. Tegenwoordig is dat als  lening. Vraagt schuldhulp en de lening wordt als niet te goede trouw gezien 2 maanden later schuldhulp gevraagd. Hun verklaring voor afwijzing was dat ze bij aanvragen op de hoogte was dat ze haar schulden niet kon betalen en nu een extra schuld is aangegaan. Ze is nu in beroep maar kan zomaar 5 jaar duren dat ze geen nieuwe aanvraag mag indienen!
Het toelaten tot schuldhulp wordt steeds moeilijker... meer mensen met schulden een kleine instroom in minnelijk en wsnp!

Leentje89

Quote from: Meelezertje on May 30, 2015, 06:44 PM
Ben hartstikke blij voor je; geniet van je huisje
Dankjewel, zodra ik alles op een rij heb en onder controle dan zal ik zeker gaan genieten van een nieuw begin.

Leentje89

Quote from: chapter on May 30, 2015, 11:36 PM
tuthola mij stoot je niet voor hoofd maar gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik heb een cliënt ambulant en die had ook schulden verhuisde naar andere gemeenten en vroeg bijzondere bijstand aan. Tegenwoordig is dat als  lening. Vraagt schuldhulp en de lening wordt als niet te goede trouw gezien 2 maanden later schuldhulp gevraagd. Hun verklaring voor afwijzing was dat ze bij aanvragen op de hoogte was dat ze haar schulden niet kon betalen en nu een extra schuld is aangegaan. Ze is nu in beroep maar kan zomaar 5 jaar duren dat ze geen nieuwe aanvraag mag indienen!
Het toelaten tot schuldhulp wordt steeds moeilijker... meer mensen met schulden een kleine instroom in minnelijk en wsnp!

Ik moet zeggen dat ik begrijp waarom tuthola het voor me opneemt in deze. In eerste instantie voelde ik me ook wel een beetje aangevallen door je reactie, maar ik begrijp dat je het goed bedoelt!

Ik kan je echt verzekeren dat mijn situatie niet vergelijkbaar is als die je hebt meegemaakt met je client. Ik ben me er goed van bewust dat nieuwe schulden maken geen optie is. Die lessen heb ik echt wel geleerd ;-)

burningspirit

Hoi Leentje,
Het is gewoon goed om hier te communiceren waar je mee zit/bezig bent. De adviezen die je krijgt komen vanuit het standpunt dat Chapter aangeeft: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Waaraan ik nog wil toevoegen: Twee mensen weten meer dan één.
Boetes en de reactie van CJIB daarop; dat is een onderwerp dat veel besproken is en er zijn hele volksstammen in Nederland die last hebben van de rigide houding van CJIB in deze.
De kans is groot dat er iemand op dit forum is die je daar meer over kan vertellen. Dus ik wil je bij deze zeggen: blijf hier schrijven en vragen. Ik denk zeker niet dat je achterlijk bent; integendeel! Dus ik begrijp niet goed waar deze opmerking vandaan komt suizen. De vragen die jou hier gesteld worden, zijn niet als aanval bedoelt (althans in mijn ogen) en wat jij als antwoord geeft, zie ik in elk geval ook niet als verdediging. Het is m.i. een normale communicatie van de vragen die jij hebt en de serieuze antwoorden van forumleden hier, die wat ervaring hebben en je willen helpen.

Over CJIB en hun wijze van werken kun je ook op internet veel vinden. Er zijn tv programma's die hier aan aandacht hebben besteed en je bent niet alleen! Ook de nationale Ombudsman, het Algemeen Dagblad en diverse advocaten klagen steen en been over het beleid van CJIB. Vooral gijzelingszaken, als buitenproportionele maatregel, die bovendien alleen maar geld kosten in plaats van opleveren, zijn een doorn in het oog van velen die er mee te maken krijgen. Je kunt hier echt veel over vinden.

Wat Chapter bedoelt denk ik, is, dat iets (wat dan ook) zomaar kan worden opgevat als nieuwe schuld of niet-te-goeder-trouw handelen. Wij hebben dat ook gehad met een tandartsrekening. Het hielp niet om hard te roepen dat het toch idioot was te verwachten dat iemand (in dit geval mijn man) met knallende kiespijn zou blijven rondlopen. Wat wel hielp, was gewoon normaal blijven doen en de tandartsrekening zonder pardon tussen de schuldeisers te zetten. En natuurlijk met de tandarts communiceren... wij hadden het geluk dat onze tandarts een menselijk gezicht heeft en ons zonder verdere consequenties heeft geholpen.

Ik zit even mee te denken in jouw situatie, Leentje. Dat jij een eigen huisje krijgt is gewoon geweldig. Ik denk dat je er goed aan doet, zoals hier al geadviseerd is, om met je nieuwe gemeente contact op te nemen en de situatie uit te leggen. Zoals jij jouw huisje gaat inrichten (met gratis spullen en gratis hulp) is al een heel goede sterke stap. En als je eerlijk naar de nieuwe gemeente communiceert, hoe jouw situatie is, heb je al een boel gras gemaaid, zou ik denken. Vertel gewoon dat het niet jouw bedoeling is om bijzondere bijstand aan te vragen en dat je probeert alles zo voordelig mogelijk te regelen. Vertel dat je een nieuw begin wilt maken, maar dat er nog wat dingen in de weg liggen. Volgens mij is openheid hier de sleutel. Openheid en eerlijkheid. Schrijf alle namen op van de mensen met wie je spreekt. Bouw een eigen dossier op, waarin je alle gesprekken en de belangrijke details kunt terug vinden. Probeer zoveel mogelijk bevestigingen daarvan via mail of post binnen te krijgen. Bijvoorbeeld: noteer die-en-die datum gesproken met die en die. Schrijf wat details op en vraag om een bevestiging van het telefoongesprek. Dat kan op een vriendelijke manier. Probeer je voor ogen te houden wat je wilt bereiken: een zelfstandige, schuldenvrije toekomst waarvoor je keihard wilt werken. Straal dat uit en met het nodige geduld zul je hierin uiteindelijk succesvol zijn.

Tenslotte: laat je niet van de wijs door mensen die jou dwars zitten, op wat voor manier dan ook. Verslap niet, formuleer je doel, schrijf het desnoods op en hang het in de keuken of de kamer, zodat je het steeds voor je ziet, waarvoor je alle moeite doet. Mij heeft het geholpen telkens een doel te formuleren en dat als een soort van mantra te herhalen, totdat ik het doel bereikt had. En dan meteen weer een nieuw doel formuleren. Alles stap voor stap, hapklare brokken noem ik dat wel eens en.... "gewoon dóórgaan" zoals een bekende tv-persoonlijkheid zo vaak zei. Zet em op Leentje, je bent heel goed bezig!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)