Dossier gesloten en weer terug bij af.. wat nu te doen?

Started by Leentje89, Feb 10, 2015, 03:53 PM

Previous topic - Next topic

Leentje89

Gisteren is na 7 maanden mijn dossier van het minnelijk traject gesloten.

Ik ben 25 jaar en ik woon in bij mijn vader. Mijn vader heeft na zijn scheiding met mijn moeder een hoop schulden overgehouden en heeft met hard werken een heleboel afbetaald. Niet alleen hij heeft er hard voor gewerkt, ik ook. Dat is ook de oorzaak van mijn eigen schulden. In plaats van dat ik mijn eigen vaste lasten ging betalen, ben ik de afgelopen jaren druk bezig geweest met het betalen van de schulden van mijn vader. En zijn vaste lasten.

Helaas heeft mijn vader sinds twee jaar een WAO uitkering en hij ontvangt maar â,¬ 700,- per maand. Ik werk fulltime en mijn salaris is â,¬ 1456. Omdat er beslag is gelegd op mijn inkomen, ontvang ik â,¬ 856 per maand. Het gezamenlijke inkomen van mijn vader en mij  is dus om en nabij de â,¬ 1500,-

De reden waarom ik dit samen reken is omdat er met alles -echt alles- ook rekening wordt gehouden met mijn inkomen. Mijn vader heeft bijvoorbeeld geen recht op toeslagen etc. omdat mijn inkomen wordt meegerekend.

Ik zag door de bomen het bos niet meer en heb mij vorig jaar juli aangemeld bij de gemeente voor schuldhulpverlening. Een traject is opgestart en ik heb veel 'opdrachten' moeten maken. Een kasboek bijhouden, de oorzaak van mijn schulden achterhalen, begrotingen maken, noem maar op. Ik heb me voor alles voor de volle 100% ingezet en ik heb alles goed gedaan. Dit klinkt natuurlijk ontzettend raar.... maar mijn probleem is echt niet dat ik niet met geld om kan gaan. Mijn probleem is dat ik een te groot verantwoordelijkheidsgevoel heb voor het geluk en een schuldenvrij leven van mijn vader. Dit terwijl mijn leven in alle ellende maar voorbij vliegt.

Gisteren heb ik mijn zoveelste gesprek gehad bij mijn schuldhulpverlener. Ze was zeer direct. Ze moest het dossier wel sluiten omdat ze niet meer wist hoe ze mij kon helpen. We liepen vast. De reden dat wij vastlopen is dat ik 350 euro kostgeld betaal aan mijn vader en hij hier eigenlijk nog niet genoeg aan heeft om alle vaste lasten te kunnen betalen. Er gaan dus soms ook vaste lasten van mijn eigen rekening af. Absoluut niet de bedoeling volgens mijn schuldhulpverlener, maar wat moet ik dan? Als mijn vader bijvoorbeeld de energie niet kan betalen en ik doe het ook niet.. dan zit ik straks toch net zo goed in de kou?

Daarnaast gaat het dus niet lukken om van mijn â,¬ 856 euro het kostgeld te betalen, mijn eigen vaste lasten van ongeveer â,¬ 280 euro en ook nog de maand rond te komen.

Er zat voor mijn schuldhulpverlener dus niets anders op om mijn dossier te sluiten en mij te vertellen dat ik maar terug moet komen als ik op mezelf woon en geen kostgeld maar af hoef te dragen. Als ik heb gewerkt aan mijn verantwoordelijkheidsgevoel. Alles leuk hoor, ik wil ook echt wel op mezelf gaan wonen, maar ik kan mijn vader niet laten stikken. Zo raar is dat toch niet?

Dat er iets moet gebeuren om deze vicieuze cirkel te doorbreken is mij zeer duidelijk. Helaas dacht ik eindelijk goede hulp gevonden te hebben, maar kom ik van de koude kermis thuis.

Vinden jullie dat mijn schuldhulpverlener hier gelijk in heeft? Zie ik het verkeerd?
Of zijn er misschien toch nog mogelijkheden waar mijn schuldhulpverlener en ik niet aan hebben gedacht? Ik hoor graag jullie mening..

Joy2014

Hallo Leentje, wat een nare situatie. Ik heb hier helemaal geen verstand van en kan hier dus helaas geen zinnig woord over zeggen.
Wel vind ik het heel lief hoe je je vader zo helpt, wel jammer dat jij nu in hetzelfde schuitje zit.
Is het misschien een optie dat je inderdaad op jezelf gaat wonen en dat jullie dan beiden apart hulp vragen? Dan heeft je vader ook weer recht op toeslagen denk ik, en dan komen jullie allebei uiteindelijk uit de problemen.
Ik weet niet of dit mogelijk is hoor, ik roep maar wat.

nooitmeer

Het allergoedkoopste zou het huren van een kamertje zijn. Je daar ook in laten schrijven. Dan komen alle toeslagen voor je vader weer vrij. Dan heb jij een echt huur contract met bijbehorende verplichtingen.

Andere opties zijn er bijna niet. Als je een kamer bij je vader zou gaan huren dan wordt hij wederom gekort op zijn uitkering, dit wordt dan ook als inkomen gezien.
Ga je een voordeur/samenlevingscontract aan dan wordt zijn inkomen ook bij alles mee geteld in welk hulp verleningstraject je ook gaat.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

tuthola

Beste leentje op zich ben ik het wel eens met je hulpverlener je bent 25 en nog te jong om de geld problemen van je vader op je te nemen terwijl je zelf ook schulden hebt.
Ik vind het heel lief van je dat je dit voor je vader doet en snap dat je nu voor een moeilijke keuze staat.
Als je besluit op jezelf te gaan wonen krijgt jou vader niet alleen de toeslagen van huur en zorg maar ook een aanvulling op zijn WAO uitkering. Het is ook moeilijk om te oordelen daar ik niet weet of je vader onbewust toch afhankelijk van jou is geworden wegens zijn ziekte dit soort dingen spelen allemaal mee in deze lastige keuze.
Blijf je bij je vader wonen blijf je allebei  in een uitzichtloze situatie zitten....eens zal je het nest uitvliegen en misschien is dat nu er de tijd voor.

Leentje89

Oké, thanks voor jullie reacties! Ik weet zelf ook wel dat dat de beste oplossing is maar de knop moet om. Ik moet voor mezelf kiezen en dat valt me niet mee. Zeker de laatste dagen voel ik me echt zo rot. Ik kreeg gisteren een brief van GGN, ze komen volgende week vrijdag beslag leggen. Nou ik heb gelijk gebeld en volgens de zaak behandelaar kan ik voor een regeling in overleg gaan met de deurwaarder. Ik ben er stuk van. Mijn hoop en vertrouwen in een goede afloop is op dit moment erg ver te zoeken....

tuthola

Voor wie komen ze beslag leggen voor jou schulden of die van je vader ?
Ik lees dat vooral jij bezig bent met de schulden maar niets over je vader, je vader zal ook zijn verantwoording moeten nemen ten opzichte van jou.
Als je bij je vader blijft wonen is het dan geen optie om samen in een traject te komen ?  zodat jullie allebei een eigen traject gaan doen of is deze optie al besproken ?

Leentje89

Ze komen voor mijn schulden. Ik heb daar meerdere dossiers open staan. Wat betreft mijn vader.. hij heeft bijna geen schulden meer. Dat is in de afgelopen jaren allemaal afgelost door steeds grote bedragen te betalen of in te gaan op een korting van het incassobureau etc. Dat is dus ook de reden waarom mijn schulden zijn ontstaan. Ik heb dat voornamelijk van mijn loon gedaan en ja, de echt belangrijke dingen voor mij zijn dus blijven liggen .  Hij heeft nog 1 grote en een kleine schuld lopen maar die zijn goed te overzien en af te lossen.

En hoe zit het met de WSNP? Kan ik dat aanvragen? of een saneringskrediet? Ik probeer van alles maar ik weet het echt niet.. en even op mezelf gaan wonen kan ook niet want waar haal ik dat geld vandaan.  :(

sacredfour

Leentje89, wat de deurwaarder betreft, laat ze weten dat er beslag is gelegd op je inkomen en dat ze mee kunnen doen aan het beslag. Zie de voorbeeld brieven op dit forum.Ga geen regeling treffen als je al aan je minimum bestaansinkomen zit! Beslag op de huis raad kunnen ze ook vergeten omdat dit toch allemaal van je vader is?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

tuthola

Hij heeft nog 1 grote en een kleine schuld lopen maar die zijn goed te overzien en af te lossen.

Kan je vader dit van zijn 700 euro in de maand betalen of spring je hier ook bij?
Zelf kan je geen WSNP aanvragen dit gaat via de gemeente en moet je het minnelijk doorlopen.

Ik heb je verhaal nog rustig doorgelezen en snap eerlijk gezegd niet waarom jou hulpverlener je heeft weggestuurd. Ik weet niet precies hoe dit werkt maar naar mijn weten mag jij doorgaan met de genomen beslissing om minnelijk op te starten. Moet ik er wel bij zeggen dat jij niet meer aan de schulden van je vader mag betalen. Misschien is het handig als je naar de juridische raadsleden van je gemeente gaat en jou situatie uitlegt die weten waarschijnlijk meer dan je hulpverlener.
Ik zie namelijk het verschil niet tussen kostgeld betalen en zelf huren.

Leentje89

Nog bedankt voor de tip van de brief trouwens Sacredfour.. hopelijk gaan ze daarmee akkoord! Ik werk bij een heel klein bedrijf met maar 10 mensen aan personeel dus het is moeilijk voor mij om hier weer een deurwaarder te laten komen, maar wellicht wel de allerbeste oplossing.

Mijn vader betaald die schulden zelf, een laag bedrag per maand.

Ik snap het verschil ook niet tussen huren en kostgeld. Behalve dat er bij het huren nog meer vaste lasten bij komen en ik dus eigenlijk in eerste instantie niet beter af ben.

De reden waarom mijn schuldhulpverlener het dossier heeft gesloten, is omdat ik me niet aan de afspraken hield volgens haar. Ik ben namelijk naast het kostgeld alsnog wat vaste lasten gaan betalen wat dus niet de bedoeling is.

Ik mag weer terug komen als ik maandelijks meer overhoud en alleen mijn eigen vaste lasten betaal ;-)
Ik zal eens kijken of ik in contact kan komen met de juridische raadsleden.. dankjewel voor je hulp!

tuthola

Ok nu snap ik je verhaal wat beter, het is dus noodzaak dat jij niet meer extra geld voor je vader uitgeeft.
Het is dus niet zo dat je moet verhuizen om in aanmerking te komen voor een traject.
Ook snap ik dat het lastig is maar nogmaals je vader zal hier ook zijn eigen verantwoording in moeten nemen.

Leentje89

Ja, alleen nu is alles te laat want mijn dossier ligt alweer onderin de la. Wat is het toch zwaar en gecompliceerd om schulden te hebben pff.... ik slaap niet meer, eet nauwelijks, slapen is moeilijk. Ik droom van een schulden vrij leven.
Ik heb mijn administratie nagekeken en van de 13 schuldeisers hebben er al 6 loonbeslag gelegd. Dat zijn de allergrootste. De andere schulden zijn klein.
Alleen de GGN komt a.s. voor beslag op de inboedel, ik  Heb een grote schuld bij hun dus ik hoop echt dat ze Och willen aansluiten bij het loonbeslag.

sacredfour

Laat de deurwaarder ook (schriftelijk) weten dat je geen bezittingen hebt en dat beslag op huisraad geen zin heeft omdat alles van je vader is, hij is tenslotte de huurder/eigenaar van de woning. Willen ze hier toch niet aan meewerken(onwaarschijnlijk) dat zijn er nog wel andere oplossingen!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

tuthola

Beste Leentje met alle respect wat je doet voor je vader lees ik ook dat jij aan je eigen vaste lasten 280 euro kwijt bent dit vind ik behoorlijk hoog voor een thuiswonend kind. Kan je hier nog op bezuinigen ??
Je houd door loonbeslag 856 -/- 280 = 576 -/- 350 = 226.
Menig gezin moet van dit bedrag een hele maand eten, als je vader structureel te kort komt zal je het kostgeld moeten ophogen zodat hij het wel kan betalen zodat jij het minnelijk kan volhouden.
Daarnaast goede afspraken maken met je vader dat je dan echt niet meer kan betalen omdat jij net als hij uit de schulden wilt komen.
Ik weet het het is dan niet veel wat je overhoud maar bedenk je dat er mensen zijn die het minder hebben en naar de voedselbank moeten van narigheid.

En dan het beslag ...staan er veel waardevolle spullen in huis ?? zo niet denk ik niet dat je je ongerust hoeft toe maken daar het vaak een dreigement is. De spullen zijn van je vader, in principe mogen ze alleen naar de spullen kijken die in jou kamer staan.

Je beslag is erg hoog en vraag me af hoe lang het duurt eer je uit de schulden bent als het beslag er voor lange tijd op staat.

Ik begrijp je verantwoordingsgevoel heel goed maar niet als jij dreigt kopje onder te gaan, dit kan ook niet de bedoeling van je vader zijn.
Dus kop op meid en ga met je vader praten daarna terug naar de gemeente met de nieuwe afspraken die je met je vader maakt.

tuthola

Ik zie nu het stukje van sacredfour die heeft meer verstand van beslaglegging dus doe wat hij je adviseert.