Hoogte WWB, participatiewet, bijstandsuitkering alleenstaande ouder 2015

Started by Joy2014, Feb 10, 2015, 12:55 PM

Previous topic - Next topic

Joy2014

Hoi, ik zoek op internet en vind wel bedragen maar het is me nog niet 100% duidelijk. volgens mij zit ik nu met mijn WW uitkering een paar euro onder de 'bijstands'uitkering.
Klopt het dat je nu zowel als alleenstaande en als alleenstaande ouder â,¬ 912,79 per maand ontvangt? En klopt het dan dat je als alleenstaande ouder daar 340,- bovenop ontvangt?

Ik dacht namelijk dat dit bedrag nu zo'n 695,- was, ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb getoverd?

Ik heb de gemeente ook al gebeld, die dachten eerst dat het totaalbedrag samen 912,79 was,  dus de uitkering en het kindgebonden budget. Toen gingen ze even in overleg en zeiden dat de uitkering 912,79 is en dat daar toch nog het kindgebonden budget bovenop komt, dit scheelt nogal!!

Nu is het vaker voorgekomen dat als ik 3 keer bel dat ik 3 verschillende antwoorden krijg dus vroeg me af of hier alleenstaande ouders zijn met een bijstandsuitkering.

Alvast bedankt! :)

Joy2014

Ik weet ondertussen waar ik die 695,- vandaan heb getoverd. Het bruto minimumloon is ongeveer 1500,- bruto en dan daar de helft van en dan nog wat eraf om het om te rekenen naar netto.
Ik heb op veel sites van gemeenten gekeken (rijksoverheid doet het bij mij vandaag niet?) en kom inderdaad telkens uit op dat bedrag van rond de 912,-. Is het dan alleen zoveel wanneer je de kosten met niemand kan delen? Ivm die nieuwe kostendelersnorm?

Zo ja dan is het een beetje duidelijk. Ik ben dit nu allemaal weer aan het uitzoeken omdat ik vandaag mijn salarisspecificatie van mijn WW heb ontvangen en die valt behoorlijk hoger uit dan ik dacht! Heel blij mee natuurlijk maar ik wil niet gaan terugbetalen. Het UWV had me ook al teruggebelt en ze zeggen dat het wel klopt. Ik zit overigens dan op 12,- minder per maand dan de bijstand dus mocht mijn WW overgaan in de bijstand dan ga ik er gelukkig niet op achteruit.

Maar als iemand mijn vermoedens nog even wil bevestigen, heel graag! :)

Om een lang verhaal kort te maken: krijg je als alleenstaande ouder in de bijstand nu 912,- en daar bovenop het kindgebonden budget van 340,-?
----------------
Edit
Dit vond ik net weer, ze hebben het hier over 50% van het minimumloon, maar dat is 1500,-, dat snap ik dus niet ???

Bijstand of WWB per 1 januari 2015  (Participatiewet)

NB. Deze bedragen worden jaarlijks in januari en juli aangepast. Deze bedragen worden gebruikt als beslagvrije voet  bij loonbeslagen. (zie "Loonbeslagen" op deze website)

De bedragen zijn netto per maand, inclusief 5% vakantiegeld.

Normen januari 2015

Alleenstaande  tussen 21 jr. - pensioen                 50% min.loon                                â,¬    960,83
Alleenstaande ouder                                                       50% min.loon                                   â,¬    960,83
Gehuwden/samenwonend                                             100% min. loon                               â,¬ 1.377,62
De Wet werk en Bijstand verandert in 2015. Hebt u al een bijstandsuitkering dat verandert er pas wat voor op op 1 juli 2015, voor mensen die voor het eerst een bijstandsuitkering aanvragen krijgen meteen al te maken met de doorgevoerde wijzigingen. De eisen zijn strenger. Zo is er nu de kostendelersnorm. Dit betekent dat uw bijstandsuitkering lager is als er meerdere personen op hetzelfde adres wonen. Uitzonderingen zijn:

een meerderjarig kind of medebewoner die niet met de bijstandsgerechtigde een gezamenlijke huishouding voert. Hun inkomen telt dus niet mee.
studenten, commerciële relaties en personen tot 21 jaar.,

Boeddha

Be strong, have faith!

Boeddha

En kindgebondenbudget is geen inkomen en mag, naar mijn weten, behouden worden boven de uitkering.
Be strong, have faith!

Joy2014

Dank je Boeddha, dat bedrag is inderdaad correct, maar ik dacht dat alleenstaande ouders in de ww of in de bijstand er op achteruit gingen dus ik snap er niks van. En ik snap ook niet dat ze het hebben over 50% van het minimumloon, volgens mij mis ik hier iets.

Ik klaagt overigens niet hoor ;)

tuthola

De hoogte van de alleenstaande ouder en alleenstaande is inderdaad per 1 januari gelijk namelijk 912 euro per maand met daarboven op je kindgebonden budget van 340 euro.
De 50% korting  waar jij het over hebt is als je woonkosten kan delen met bijvoorbeeld een meerderjarig kind of een broer of zus. Dit is voor jou dus niet belangrijk.
Ik weet niet hoe lang je al op dit inkomen staat maar ik denk dat je wel recht hebt op bepaalde toeslagen van de gemeente.

Joy2014

Dank je Tuthola, dat is dan die kostendelersnorm zoals ze dat noemen?

Voor mijn WW heb ik nog een toeslag ontvangen, die is wel behoorlijk verlaagd maar ik dacht dat die helemaal weg zou gaan nu het kindgebonden budget zo is verhoogd. Ik zag 831 op mijn specifiekatie, dit is dus voor 4 weken, per maand dus 900.
Ik had zo'n 150,- minder verwacht dus ik heb voor mijn gevoel echt de lotto gewonnen! Klinkt raar maar jee, ik ben echt verbaasd.

tuthola

lonkes1984

Dat is inderdaad een meevaller... Ik ging altijd uit van 750 euro per maand in de bijstand (ben zelf afgekeurd, maar ik dacht dat) ... Fijn dat het toch meer is!
Don't look back.... You're not going that way!