Hoe deze schulden ooit aflossen?

Started by Kimberly, Feb 06, 2015, 04:31 PM

Previous topic - Next topic

Kimberly

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want, inmiddels weet ik het echt niet meer.

Sinds een paar jaar hebben wij schulden doordat, wij uitelkaar zijn gegaan. Na een paar maanden kwamen wij weer bij elkaar en had mijn vriend een behoorlijke schuld opgebouwd in die paar maanden. Ook ik had een kleine schuld door te weinig inkomen.

Wij zijn ervoor gegaan en proberen alles netjes af te betalen. Hij had geen papieren meer dus alles wat wij wisten hebben wij gebeld. Het gebeurd nu nog regelmatig dat er een rekening binnenkomt waarvan wij dus niet wisten dat het ook nog openstond.

Nu is er een rekening van de belastingdienst binnen gekomen voor de kinderopvangtoeslag. Ik wist natuurlijk dat die ooit zou komen maar niet wanneer. Er moet bijna â,¬5000 worden terug betaald. Ongeveer â,¬200 per maand. Alleen kunnen wij dit niet betalen. Heb al een persoonlijke betalingsregeling aangevraagd maar, ze gaan niet akkoord. Zoals ik bij de meeste al had gezien. Ook hoeven ze geen rekening te houden met de beslagvrije voet zeggen ze.

Ik hoop dat jullie mee willen kijken en kunnen helpen om een oplossing te bedenken. Betalingen per maand;

Belastingdienst â,¬200  (vordering 2012 kinderopvangtoeslag)
Belastingdienst â,¬20   (vordering 2012 zorgtoeslag)
Wehkamp â,¬55
Roodstand bank min. â,¬20
Zorgverzekering â,¬30 (eigen risico)

Totaal â,¬325 per maand

Met een inkomen van â,¬1000 per maand en een huishouden van 6 personen is dit gewoon niet te toen.
Een toeslag bij het uwv voor meer inkomen is al aangevraagd maar, duurt inmiddels al sinds december.

Schulden bij incassobureaus zijn al opgelost maar, ik weet echt niet wat ik het beste met deze bedrijven kan regelen.

Anna-Sandra

Quote from: Kimberly on Feb 06, 2015, 04:31 PM
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want, inmiddels weet ik het echt niet meer.

Sinds een paar jaar hebben wij schulden doordat, wij uitelkaar zijn gegaan. Na een paar maanden kwamen wij weer bij elkaar en had mijn vriend een behoorlijke schuld opgebouwd in die paar maanden. Ook ik had een kleine schuld door te weinig inkomen.

Wij zijn ervoor gegaan en proberen alles netjes af te betalen. Hij had geen papieren meer dus alles wat wij wisten hebben wij gebeld. Het gebeurd nu nog regelmatig dat er een rekening binnenkomt waarvan wij dus niet wisten dat het ook nog openstond.

Nu is er een rekening van de belastingdienst binnen gekomen voor de kinderopvangtoeslag. Ik wist natuurlijk dat die ooit zou komen maar niet wanneer. Er moet bijna â,¬5000 worden terug betaald. Ongeveer â,¬200 per maand. Alleen kunnen wij dit niet betalen. Heb al een persoonlijke betalingsregeling aangevraagd maar, ze gaan niet akkoord. Zoals ik bij de meeste al had gezien. Ook hoeven ze geen rekening te houden met de beslagvrije voet zeggen ze.

Ik hoop dat jullie mee willen kijken en kunnen helpen om een oplossing te bedenken. Betalingen per maand;

Belastingdienst â,¬200  (vordering 2012 kinderopvangtoeslag)
Belastingdienst â,¬20   (vordering 2012 zorgtoeslag)
Wehkamp â,¬55
Roodstand bank min. â,¬20
Zorgverzekering â,¬30 (eigen risico)

Totaal â,¬325 per maand

Met een inkomen van â,¬1000 per maand en een huishouden van 6 personen is dit gewoon niet te toen.
Een toeslag bij het uwv voor meer inkomen is al aangevraagd maar, duurt inmiddels al sinds december.

Schulden bij incassobureaus zijn al opgelost maar, ik weet echt niet wat ik het beste met deze bedrijven kan regelen.

Hoi Kimberly,

Wat een rot situatie , zelfs zonder het afbetalen van jullie schulden is het geen vetpot.
Zo ver als ik het nu begrijp lijkt het mij een onmogelijke opgave.
Er zou meer geld moeten inkomen
Worden alle vaste lasten betaald? en hoe doen jullie boodschappen?
Jullie komen zeker in aanmerking voor de voedselbank.
Mijn advies zou zijn zoek hulp bij de gemeente waar jullie in wonen.

Sterkte A.S

Boeddha

Jeetje, wat enorm vervelend voor jullie.

1 tip, ga je aanmelden voor een schuldhulptraject bij de gemeente of een kredietbank.

Is de kinderopvangtoeslag ten onrechte betaald aan jullie?
Want dat wordt aangemerkt als niet te goeder trouw en wordt een schuldhulpverlening een stuk lastiger.

En idd aanmelden voor de voedselbank!

Sterkte en succes.
Be strong, have faith!

Boeddha

Ps. Waar zijn de rest van jullie toeslagen? Huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget?

Met jullie inkomen hebben jullie daar zeker recht op!!
Be strong, have faith!

Kimberly

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Het klopt inderdaad dat wij recht hebben op de voedselbank maar, vind die stap maken zo moeilijk. Sinds dat mijn partner ziek is geworden is het allemaal financieel zo zwaar geworden. Dat is ook de reden dat het niet mogelijk is om meer geld te krijgen. Eerst ging hij dan gewoon veel overwerken en kon ik hier en daar wat doen. Nu hij ziek is kan hij zelf niet voor de kinderen zorgen dus kunnen wij allebei niks doen om aan extra inkomen te komen.

Tot nu toe word alles betaald, lopen wel iets achter maar, doordat mijn partner weekgeld krijgt kunnen wij wat schuiven met de betalingen.

Boeddha de kinderopvangtoeslag is inderdaad onterecht betaald. Ik had het voor eind van het jaar stopgezet aangezien ze van de opvang afgingen. Moest toen 1 dag terugbetalen. Ineens werd er toen in het nieuwe jaar weer betaald. Gebeld hadden ze fout gedaan en ze zou het stopzetten. Maand erop werd weer betaald, weer gebeld was weer niet goed gegaan. Toen heb ik het zelf stopgezet maar, te laat waardoor er nog 1 maand betaald werd. Er moet dus van 3 maanden terugbetaald worden.

Ik ga inderdaad maar, gauw opzoek naar schuldhulp. Had zo gehoopt dat wij er op een of andere manier nog uit zouden komen. Aangezien de belastingdienst geen lagere regeling wil zou ik echt niet weten hoe ik anders alles moet betalen.

Weten jullie wat er zou gebeuren als ik bijv de wehkamp niet meer zou betalen en de bank. Aangezien de belasting ook al 200 euro wil pm komen wij onder de beslagvrije voet. Kunnen hun dan nog iets?

burningspirit

Kimberley,
Sorry voor mijn reactie, zeg ik al bij voorbaat.
Schuiven met betalingen en zelfs sommige schuldeisers niet meer betalen...... :o
Dat kan gewoon echt niet.
Schuldeisers kúnnen niet alleen van alles, ze dóén het ook! Zelfs als het niet mag i.v.m. bijvoorbeeld de beslagvrije voet. Wat je over jezelf afroept als je dit gaat doen is niet te overzien. Dwangbevelen, dagvaardingen, beslag op inboedel, inkomen en toeslagen. Je krijgt te maken met incasso bureaus, deurwaarders en meer.

Ga alsjeblieft A.S.A.P. hulp zoeken bij je Gemeente! Die kunnen je ook verder helpen met allerlei dingen die er zijn geregeld voor de minima, zoals voedselbank, kledingbank enzovoorts.
Als ik jou was, zou ik er niet eens meer over denken hoe dit 'anders' op te lossen is. Bijna alles wat je zelf probeert te doen zal tot meer problemen leiden. Vrees ik.

Wat betreft de kinderopvangtoeslag, die je ten onrechte hebt ontvangen, is het belangrijk dat je kunt aantonen dat je het zelf hebt stopgezet. Misschien geeft dat dan iets minder problemen. Daarin zul je waarschijnlijk wel eventjes door het stof moeten, want je had het natuurlijk apart moeten zetten en bewaren.... Eerlijkheid is hier het beste middel om de schade te beperken. Althans dat denk ik.

Succes en sterkte Kimberley! Liefs van mij.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Ook hoeven ze geen rekening te houden met de beslagvrije voet zeggen ze.

De belastingdienst moet wel degelijk rekening houden met de beslagvrije voet http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/u_moet_betalen/bereken_uw_beslagvrije_voet/

Ik weet niet wie je gesproken hebt bij de belastingdienst maar je hoeft niet altijd klakkeloos aannemen wat men daar zegt. Ik zou zeggen ga hier achteraan de andere schuldeisers moeten zich als ze beslag willen leggen achter de belastingdienst aansluiten daar de belastingdienst voorrang heeft op alle schuldeisers.

Tuurlijk moet je ook naar je gemeente voor schuldhulp maar deze beslagvrije voet kan je met 6 personen net dat kleine beetje lucht geven.
Boeddha heeft het al gevraagd en gezegd jullie hebben recht op huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget ik neem aan dat je deze bedragen wel krijgt of niet ?

Ook zou ik actief achter de toeslag van het UWV aangaan desnoods bel je elke dag tot ze doodziek van je worden  ;)

cp2014

Hoi Kimberley, ik weet dat het jou situatie niet beter maakt, maar wij hebben zo veel keer meer schuld dan jullie.
Het is bij jullie nog te overzien. Is er geen mogelijkheid om voor meer inkomsten te zorgen? Echt met jullie schuld kun je nog buiten schuldhulp blijven. Maak bezwaart bij de belastingdienst en vraag uitstel aan. Zo kun je in de tussentijd misschien iets bedenken. Ik denk dat niet je schuld, maar je inkomen het probleem is. 1000 euro en zes man is gewoon niet mogelijk.
Ook met voedselbank enz. kom je gewoon tekort.
Sterkte

Knibbel

Hallo Kimberley, ook ik schrik behoorlijk van jouw verhaal. Een inkomen van 1000 euro per maand voor een huishouden met 6 personen..... Lijkt mij haast een onmogelijke taak. Zelfs zonder schulden zou je je al in alle bochten moeten wringen om uit te komen.

Van mijn voorgangers heb je al goede raad gekregen en ik zou zeker de woorden van Burningspirit ter harte nemen. Ga niet schuiven of gewoon niet betalen van andere rekeningen. Ga voor hulp naar de gemeente en blijf zeker communiceren met jouw schuldeisers.

Alleen.... je schrijft dat de stap naar de voedselbank nog net iets te ver is. Ik denk dat je in deze situatie eventuele schaamte opzij moet zetten en alleen aan het welzijn van jouw/jullie kinderen moet denken.

Ik wens je heel veel sterkte en hopelijk wordt jullie aanvraag bij het UWV heel snel gehonoreerd.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kimberly

Burningspirit, ik vind je reactie niet erg hoor. Vind het juist fijn als mensen eerlijk zijn. Ik weet dat het niet eigenlijk niet kan. Maar als alles makkelijk te betalen was dan hadden wij ook geen probleem gehad. Wie wil nou niet gewoon kunnen betalen en niet hoeven te schuiven. Laat ik wel zeggen dat wij nooit zover schuiven dat er aanmaningkosten op komen. Er is ook nog geen rekening niet betaald maar, inmiddels weet ik het niet meer. Dat ik daar nu wel serieus over nadenk.

Ik kan inderdaad aantonen dat ik het stop heb gezet en 1 dag van dat jaar heb terug betaald. Ik weet dat ik het had moeten bewaren maar, als zij zeggen er komt vanzelf een acceptgiro dan ga je er vanuit dat het snel is en niet na 3 jaar. Als je dan in een zware periode komt dan pak je dat geld hoe dom achteraf ook. De rekening komt gewoon in een rotperiode.

Tuthola, helaas geld dat alleen voor andere belastingschulden en niet voor de kinderopvangtoeslag. Zo heb ik het begrepen van hun en vind ik ook op meerdere sites. Dit staat er op hun site;

We houden alleen rekening met de beslagvrije voet als u huurtoeslag, zorgtoeslag of kindgebonden budget moet terugbetalen. 

Wij krijgen inderdaad toeslagen anders zouden wij het helemaal niet redden. Het inkomen zelf is 1000 en dan nog wat toeslagen maar, daar tegen over weer een hoge huur.

Als ze rekening zouden houden met de beslagvrije voet en dan bijv. die 200 aan de belastingdienst betalen en de rest van de schuldeisers daar zouden aankloppen dan redden wij het net. Komen wel iets te kort maar, dat valt nog wel op te lossen.

Ik heb al een paar keer gebeld naar het uwv, eerste keer natuurlijk de papieren weer niet ontvangen zoals altijd. Daarna gelukkig wel ontvangen en zou het nog 2 weken duren maar, inmiddels is die tijd ook weer voorbij. Ik ga morgen weer bellen.

Kimberly

CP2014 wat erg dat jullie zoveel schulden hebben. Ik weet dat onze schuld meevalt in de afgelopen 3 jaar hebben wij al 40.000 euro afgelost. Ik was er bijna maar, door deze rekening erbij op het verkeerde moment zie ik niet meer hoe ik het moet betalen. In totaal hebben wij nog 8500 euro aan schulden. Doordat wij de afgelopen jaren al zoveel hebben betaald vind ik het nog erger dat wij het nu niet meer redden terwijl wij er bijna waren. Daarom ga ik ook liever niet in de schuldhulp maar, denk dat er weinig meer op zit. Eind van het jaar krijgen wij nog wel een bedrag van 2000 euro maar, daar heb ik op dit moment weinig aan.

Ik heb inderdaad bezwaar aangemaakt en kreeg 8 weken uitstel. Echter kwam hun beslissing al eerder en moet voor de 28ste betalen. Hierop zal ik weer bezwaar maken en hoop dat er nogmaals uitstel komt.

Het inkomen is inderdaad op dit moment een probleem. Ik wil van alles doen maar, het zal vanuit huis moeten of waar ik de kinderen mee kan nemen. Mijn vriend is te ziek om op de kinderen te passen vandaar, nu ook dit lage inkomen. Ik doe de hele dag niks anders dan iets proberen te verzinnen maar, ik weet het gewoon niet meer. Het is niet met 100 euro per maand opgelost.

Knibbel ik weet dat ik het opzij moet zetten maar, vind het zo moeilijk. Het voelt ook als falen naar de kinderen toe. Je hoort voor ze te zorgen maar, kan het eigenlijk niet dat vind ik heel erg.

tuthola

cp2014 iedereen die een schuld heeft die als een molensteen om je nek hangt is vreselijk, voor de een is het 8.500 euro voor de ander 150.000 euro. Als het je belemmerd om je vaste lasten te betalen en eten voor je gezin te kopen heb je een mega probleem, de hoogte van de schuld doet er dan niet toe.

Kimberly dat stukje info over de belasting wist ik niet, eigenlijk belachelijk dat het voor de KOT niet op gaat.
Tja de voedselbank is niet iets waar je graag naar toe wilt gaan weet ik uit ervaring maar toen ik eenmaal de stap gezet had was ik blij met het eten dat ik kreeg. De eerste keer er heen gaan ging ik met lood in mijn schoenen, voelde me zo klein. Na die eerste keer was het gedaan met de schaamte, er zijn daar vrijwilligers die het goed met je voor hebben en niet oordelen wat het in mijn geval een stuk makkelijker maakte. Dus meid ga er achteraan en draag deze schaamte met opgeheven hoofd.
Bedenk je dat je het voor je kinderen doet.

Heel veel sterkte en beterschap voor je man.

Joy2014

Ik weet uit ervaring dat het een moeilijke tijd is om werk te vinden hoor helaas. Maar je bent wel op zoek zie ik. Ik denk wel dat het nog moeilijker is om thuis werk te vinden of om de kids mee te nemen. Heb je nu misschien geen recht op kinderopvangtoeslag? Omdat je moet afbetalen? Misschien heb ik daar eerder over heen gelezen maar vroeg het me even af. Ik heb jaren geleden ook behoorlijk wat moeten terugbetalen doordat ik zelf de overgang van creche naar bso niet tijdig had doorgegeven, gelukkig kon ik twee jaar de maandelijkse last net dragen en kreeg ik wel de kinderopvangtoeslag voor de bso doorbetaald.

Ik snap ook je schroom naar de voedselbank maar bedenk dat niemand je raar aan kijkt jullie zitten allemaal in het zelfde schuitje, maar ik kan me je gevoel voorstellen hoor, ook voor jezelf. Maar je maakt het jezelf nu nog moeilijker door het niet te doen.

burningspirit

Lieve Kimberley,
Hoe is het nu bij jou?
Ik wil bevestigen dat het niet uitmaakt hoeveel schuld je hebt, als je je dagelijkse behoeften niet meer kunt betalen. Als dat opeens gebeurd, zoals bij jou door een onverwachte hoge kostenpost op je bord, is dat heel erg frustrerend.
Ik hoop eigenlijk dat je op enig moment een stapje achteruit kunt zetten om het probleem eens heel technisch te kunnen beschouwen. Dat heeft mij enorm goed geholpen. Ik ben toen begonnen met het maken van een actueel maandplaatje: wat komt er binnen en wat gaat (moet) er uit? Dan zie je al heel snel waar de grootste knelpunten zitten. Neem die knelpunten dan heel praktisch onder de loep: kan ik er verandering in aanbrengen (nee? dan verder naar het volgende punt) en hoe en hoe snel? Wat je snel kunt doen, doe je eerst. En vlak daarna maak je een plan voor de oplossingen die iets meer tijd nodig hebben.
Ik begrijp uit jouw verhaal een beetje dat je het moeilijk vindt om te accepteren dat je nu in deze toestand zit. Klopt dat?
Als je moeite hebt om naar de schuldhulp of voedselbank (of andere voorzieningen die je kunt aanvragen) hou dan voor ogen dat je linksom of rechtsom goed voor je kinderen wilt zorgen. Schuldgevoel en schaamte zijn niet helpend daarbij.
Dus kom op meid, vat de koe bij de horens en ga aan de slag.
Maar misschien ben je daar allang mee bezig..... dan ben ik dus te laat met mijn geneuzel hier  ;D ;D  ;D en laat ik dat nu toch heel erg hopen  ;D 8)
liefs nogmaals, en hou vol Kimberley
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

sacredfour

Laat de belastingdienst weten dat je graag wil betalen, maar dat met de bedragen die zij maandelijks vragen, je onder de grens van de  beslagvrije voet komt.  Vraag  Wehkamp om voorlopig 25 euro te betalen en de zorgverzekering om een reductie naar 20 euro. Kijk verder of je alle toeslagen ontvangt waar je recht op hebt.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.