En dit is mijn verhaal

Started by Anna-Sandra, Feb 01, 2015, 08:17 PM

Previous topic - Next topic

Anna-Sandra

Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag een heel stukje getikt en uiteindelijk kreeg ik het niet gepost.
Dus probeer ik eerst dit bericht te posten voor ik weer een heel verhaal heb zonder nut ;)

Wat fijn een plek te hebben gevonden waar ik mijn verhaal kwijt kan zonder iemand die het niet wil te belasten.

Mijn verhaal begon zo'n 8 jaar geleden.
Ik besloot te scheiden van mijn man en voor mezelf en onze 3 kinderen te kiezen, ondanks alle ellende is dat toch de juiste keuze geweest.
Mijn ex was het er niet mee eens en alles is erg moeizaam verlopen, hij heeft er dan ook werkelijk ales gedaan om het mij zo moeilijk mogelijk te maken.
Uiteindelijk ben ik uit onze koopwoning gevlucht naar een huurhuis in een dorp 45min verderop. Mijn paard en honden heb ik achter moeten laten ....hij heeft ze verkocht.
Helaas waren we in gemeenschap van goederen getrouwd en heeft hij veel schulden gemaakt waar ik de helft van op mijn brood kreeg....Mnr kreeg het voor elkaar om wonend in ons koophuis in de schuldhulp te gaan.
Mij lukte het niet in het dorp waar ik woon en alle schuldeisers kwamen bij mij aankloppen.
Ik vulde het ene gat met het andere en werkte me een slag in de rondte en zorgde voor inmiddels mijn 3 kinderen waar hij niet meer naar om keek. Mnr had op dat moment een relatie met zijn 15 jaar jongere nichtje en ze verwachtte een kindje....
Ook de allimentatie bleef uit waardoor ik de domme keuze heb gemaakt om toeslagen waar ik geen recht op had te laten uitbetalen met de gedachten dat ik dat met  alle allimentatie die ik nog moest krijgen wel kon oplossen.
Het was pittig zo alleen en dat ik mijn huidige man leerde kennen was zeker een lichtpunt.
Ook hij kwam uit een relatiebreuk en bracht behoorlijk wat ellende mee maar we gingen er samen voor en loste kleine schuldeisers op.
Ook kregen we eindelijk allimentatie en werd de woning van mijn naam gehaald zonder dat ik ben uitgekocht...maar ik was allang blij
We kregen een prachtig kado onze dochter en we zijn na 3 jaar op een maandag in oktober getrouwd
Helaas verloor mijn man zijn baan en konde wij onze betaalafspraken niet meer na komen.
Omdat hij niet meer aan een baan kwam is hij als zzper aan de slag gegaan en dat liep redelijk
Ik heb alles wat ik kon verkopen verkocht om het hoofd boven water te houden maar er was geen houden aan.
Al snel lag er beslag op mijn loon en werden we van de weg geplukt met de auto door de belastingdienst.
Ook de inboedel was niet veilig. Eten kopen was bijna niet meer mogelijk en de verantwoording voor mijn kinderen was killing.
Uiteindelijk zijn we hopeloos gaan bellen met de gemeente en kwamen we na een tijdje bij het GKB terecht. Mijn man moest zijn bedrijfje weer opdoeken om Ãœberhaupt in aanmerking te komen voor de schuldhulp.
Op dit moment worden de schuldeisers aangeschreven met een voorstel en hopen we dat niemand dwars gaat liggen en dat we na heel wat jaartjes ellende de zon weer gaan zien schijnen.
Als wij eenmaal in het traject zitten krijgen we het zo veel makkelijker dan hoe we het nu hebben.
De schulden zijn opgelopen naar 77.000 euro , we zijn er ons van bewust dat wij die samen niet weggewerkt krijgen
We maken nu bijna een jaar gebruik van de voedselbank en staan geregeld langs de zijlijn van het leven iedereen raast door en ze hebben gelijk.
Ik werk met EMB clientjes en maak schoon bij vrienden.
Ook maak ik op bestelling taarten en knip ik mensen uit de omgeving om wat geld voor de verzorging van de kinderen bijelkaar te krijgen.
Ook mijn man pakt alles aan wat hij kan maar het blijft moeilijk rondkomen
Het begint allemaal zijn tol te eisen ik ben kapot op maar moet door ben veel vaker ziek en kribbig.
Onze spullen zijn sterk verouderd en aan vervanging toe en dit weekend gaf mijn wasmachine de geest.
Dus zo staat het er bij ons voor....en dan heb ik nog niet eens de helft aan wat je tegenkomt beschreven.
Maar dat weten de meeste van jullie wel en dat is zo fijn aan deze site ...je kunt het er lekker even uitgooien ;-)

tuthola

We wachten je verhaal rustig af...

Joy2014

Dit stukje is in ieder geval gelukt ;)

jan

QuoteHet begint allemaal zijn tol te eisen ik ben kapot op maar moet door ben veel vaker ziek en kribbig.
Onze spullen zijn sterk verouderd en aan vervanging toe en dit weekend gaf mijn wasmachine de geest.
Dus zo staat het er bij ons voor....en dan heb ik nog niet eens de helft aan wat je tegenkomt beschreven.
Maar dat weten de meeste van jullie wel en dat is zo fijn aan deze site ...je kunt het er lekker even uitgooien ;-)

Welkom!!!

Dit is zo verschrikkelijk herkenbaar en het lijkt net of de duivel er mee speelt, alles gaat op hetzelfde moment stuk. Je kunt hier lekker je verhaal doen, zonder dat je er op wordt afgerekend.

Het hebben van schulden, put je ook uit, je maakt zorgen en je slaapt slecht, dit heeft invloed op je gezondheid. Maar ik zie veel lichtpuntjes bij jullie. Jullie houden van elkaar en jullie hebben alles inzichtelijk en jullie proberen een uitweg te zoeken.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

tuthola

Anna-Sandra wat moedig dat je hier je verhaal neerzet, ik weet even niet zo goed wat te zeggen daar ik jou situatie heel erg schrijnend vind.
Misschien kan jou gemeente je helpen met het aanschaffen van een wasmachine, ik zeg misschien want elke gemeente heeft zijn eigen regels als het om schuldhulp gaat maar niet geschoten is altijd mis.

Je bericht komt nuchter over maar ik denk dat je er helemaal doorheen zit, ik voel je paniek nu de wasmachine stuk is met 4 kinderen.....als de gemeente niet kan helpen hoop ik dat je in je omgeving iemand hebt die je kan helpen.

Heel veel sterkte en schrijf je frustratie hier maar lekker van je af het is niet niks om zo lang met schulden bezig te zijn.

Anna-Sandra

Quote from: tuthola on Feb 01, 2015, 10:12 PM
Anna-Sandra wat moedig dat je hier je verhaal neerzet, ik weet even niet zo goed wat te zeggen daar ik jou situatie heel erg schrijnend vind.
Misschien kan jou gemeente je helpen met het aanschaffen van een wasmachine, ik zeg misschien want elke gemeente heeft zijn eigen regels als het om schuldhulp gaat maar niet geschoten is altijd mis.

Je bericht komt nuchter over maar ik denk dat je er helemaal doorheen zit, ik voel je paniek nu de wasmachine stuk is met 4 kinderen.....als de gemeente niet kan helpen hoop ik dat je in je omgeving iemand hebt die je kan helpen.

Heel veel sterkte en schrijf je frustratie hier maar lekker van je af het is niet niks om zo lang met schulden bezig te zijn.

Hoi Tuthola,

Je hebt gelijk ik heb het ff moeilijk vandaag, ik had mijn budget berekend en kwam op 40 euro pw tot de 20e. Maar ook het benzine geld om naar de voedselbank te kunnen moet er nog vanaf
Nu is voor mij een onmisbaar huishoudelijk apparaat stuk en moest ik wel een ander dus via marktplaats een ander gevonden maar zoals je al begrijpt die 40 euro ging van ons voedingsbudget.... en we moesten er nog heen om hem te halen.
Inmiddels staat hij boven te draaien en daar ben ik blij om.
Ik heb even overwogen om voorlopig op de hand te wassen maar naast mijn werk en andere verplichtingen krijg ik dat niet rond
Vanmiddag de vriezer en trapkast uitgezocht en voor de komende week menu's samengesteld maar het valt niet mee.
We gaan het niet redden dat is al duidelijk en daar raak ik van in paniek, maar dat laat je niet merken aan de kinderen
Ik ga dan direct mijn huis door en wil van alles op marktplaats zetten.
Er komt weer een oplossing maar die komt niet van de gemeente we hebben al vaker geprobeerd in nood daar de oplossing te zoeken zonder resultaat.
Helaas hebben we weinig mensen om ons heen die hulp kunnen en willen bieden.
Wij komen er steeds weer achter dat we het zelf moeten oplossen , en elke keer als het weer lukt is het een overwinning.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik de verhalen op dit forum lees ik een beetje bang wordt.
Hopelijk maken wij geen fouten en worden we  zonder problemen toe gelaten tot de schuldhulp maar ik heb er nu even een hard hoofd in.
Ik ben zo bang dat er nog een lijk uit de kast komt...en alles van tafel wordt geveegd.
We zullen moeten afwachten.

Joy2014

Wat een shitsituatie op het moment. Ik hoop ook ontzettend dat jullie worden toegelaten tot schuldhulp. Volgens mij doen jullie ontzettend jullie best en ook al zie je het nu even niet, de zon zal uiteindelijk ook voor jullie gaan schijnen.

Is er misschien ook een kledingbank in de buurt? Daar zouden jullie ga ik vanuit ook gebruik van kunnen maken.

Ik hoop dat je voor nu wat kan vinden om te verkopen.

Sterkte

tuthola

Fijn dat je een goedkope oplossing hebt gevonden voor de wasmachine die inderdaad een must is met 6 personen. Onbegrijpelijk dat dit in ons rijke landje kan gebeuren!!
Uit ervaring weet ik nu wat je doormaakt dus leef met je mee, je geloofd het nu niet maar er komen betere tijden, voor nu is het roeien met de riemen die je hebt.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik de verhalen op dit forum lees ik een beetje bang wordt.
Van deze verhalen kan je leren dat je altijd moet blijven opletten en goed luistert naar wat er van je verwacht word. Niet bij iedereen worden er fouten gemaakt. Als jij je vaste lasten betaald en geen nieuwe schulden erbij maakt dan ben je een aardig end in de goede richting.

Gezina

Hoi Anna-Sandra

Misschien ook een tip, als je op internet(bv Facebook)  kan zoeken in jouw omgeving zijn er misschien mensen die iets hebben opgezet dat je gratis spulletjes kan ophalen of misschien kan ruilen??

Juist voor mensen die het moeilijk hebben, dit wordt vaak gedaan door mensen die in dezelfde situaties zitten of zaten en bekend zijn met de problemen daarom heen.

Anna-Sandra

Wat lief dat jullie meedenken!

De weggeefhoek en marktplaats gratis af te halen zijn bij ons geen onbekende site's , ik probeer alles uit te pluizen

Wij maken idd 1 x per half jaar gebruik van de kedingbank :-) , dat heplt enorm.
Ook ben ik naar de speelgoedbank geweest in December....je kunt niet alles als nieuw inpakken maar ze kregen wel kado's en dat is fantastisch.

Op dit moment betalen wij alle vaste lasten en maken geen nieuwe schulden al hoe wel....er zijn wat kleine eenmalige rekeningen die ik nog moet voldoen en daar heb ik het zweet van op mijn rug we komen er gewoon niet aan toe.

Verder komt vandaag mijn jongste zoon thuis met een brief met de mededeling dat het vandaag zijn laatste zwemles was via school. Helaas heeft hij zijn A diploma niet kunnen behalen :-(
Ik baal enorm , we kunnen hem het niet bieden en stichting leergeld komen we op dit moment niet voor in aanmerking

Ook kreeg ik vandaag een brief van de Menzis.
Het aanvullende pakket wat ik heb aangevraagd krijg ik niet i.v.m. betaalachterstand.
Ik moet eerst een jaar de premie op tijd betalen (ik voel me altijd een klein kind met zulke teksten)
Dit houd voor mij in dat ik niet naar de fysio kan voor de behandeling van Ischias

Ik kreeg vandaag nog 15 euro betaald voor een taart die ik 5 dec voor de school van de kids had gemaakt :-) die konden we goed gebruiken!

Gezina

Hoi Anna -Sandra,

Ik ben bang dat je de aanvullendeverzekering wel kan vergeten voorlopig, want als je een schuld hebt bij je ziektekostenverzekering dan mogen ze je weigeren. :(

Zit je straks in een Minnelijktraject/WSNP dan zit waarschijnlijk als schuldeiser je Ziektekostenverzekering in de regeling en dan kan je tijdens het hele traject (3 jaar) geen av verzekering afsluiten.

Het wordt nl als een "vrijwillige verzekering"gezien ook al heb je het voor je gezondheid nodig. Maar ieder geval is anders dus blijf altijd navragen.... Nee heb je Ja kun je krijgen ;)

Boeddha

Dat is niet waar dat je in de wsnp geen aanvullende kan afsluiten als je een schuld hebt bij de zorgverzekering.

Juist na toelating tot de wsnp heb ik mezelf weer aanvullend kunnen verzekeren! Je krijgt een volledige correctie van je polis. (Gelukkig maar!)
Be strong, have faith!

Gezina

Ligt er dus werkelijk aan wie je aan de telefoon krijgt voor info....tegen mij werd gezegd (verschillende personen/verschillende instanties ) dat je geen av kunt krijgen als je in de schuldhulpregelingen zit zoals minnelijk traject en WSNP ???

Daarom zei ik ook altijd blijven vragen....Ben blij dat het jou gelukt is .Ik werd al 4x afgewezen... :(

Joy2014

Oh jee, wat balen allemaal zeg, van het zwemdiploma ook :-\ Kan hij zich al wel goed redden? Was het afzwemmen al in de buurt? Hier kan de gemeente ook niet mee helpen?
Anders in de zomer maar lekker vaak met hem gaan zwemmen bij een meertje ofzo, gratis uiteraard.

Sinds ik op deze site kom schrik ik nog meer van hoe het gaat in de zorg. Ik vind het echt onmenselijk dat je nu niet aan je ziekte behandeld mag worden. Is hier niet iemand die kan bemiddelen met de zorgverzekeraar? Zoals je huisarts of fysio? Dat dit gewoon medisch noodzakelijk is?

chapter

Let wel het wordt niet altijd gecorrigeerd  dat bepaalt rc
Met inkomen rond bijstandsuitkering  zou het al lastig zijn met aanvullende
Voorbeeld ik betaal 89 bij de 1 basis.. aanvullende  bij ander 124.50
Wordt gecorrigeerd  maar had ik bv bijstand dan hadden ze wel kunnen  corrigeren maar is vtlb bv 1500 en je inkomen 1100.
Hoe kom je dan rond?
Basis verzekeraar laat mij voor duur wsnp niet gaan dus heb ik bij aanvullende 50% toeslag.
Gelukkig gaan ze akkoord ondanks hoog bedrag 215 per maand zorgverzekering  voor 1 persoon... kids zijn gratis meeverzekerd.