6500 zes weken.

Started by Ollert, Jan 21, 2015, 03:43 PM

Previous topic - Next topic

Ollert

Hallo!

Op dit moment is mijn directe schuld ongeveer 6500,- dat ik in het afgelopen jaar heb opgebouwd.
1750 Huurachterstand
1250 DUO achterstand
2500 Privé schuld bij een kameraad

Plus overige schulden, zoals verzekering, boete en dergelijk.
De drie genoemde hebben de meeste prio.

-Voor eind feb 2015 moet ik een flink stuk ingelopen zijn met de huur.
-DUO heeft aangekondigd beslag te laten leggen, wanneer ze komen weet ik niet, ik heb vernomen dat het eerste bezoek dient als pressie-middel.
-Privé schuld treft mij persoonlijk, heeft ogenschijnlijk minder prio, maar is toch nijpend.

Mijn zorgverzekering is per maand 150,-
Huur 250,-
Eten en drinken lukt op 50,-
De bank houdt 50,- per maand in.

Inkomsten via WWB komen naar alle waarschijnlijkheid deze maand op gang, hoe hoog dat is weet ik niet zeker, minimaal 700,-. Of ik met terugwerkende kracht twee/drie maanden krijg is de vraag.
Daarnaast heb ik bezit van rond de 3000,- mocht ik ALLES willen verkopen.

Dit alles is mijn situatie, beknopt. Verder zit ik via de gemeente in een traject om aan werk te komen. Daarnaast moet ik verplicht solliciteren en heb ik evt een opdracht in het verschiet over twee weken, dat 200,- oplevert.

Schuldhulp heb ik contact mee gehad. Ik weet even niet hoe ik het allemaal binnen korte tijd moet oplossen zonder uit huis getrapt te worden of het meeste van mijn spullen te verkopen.

Er zullen vast mensen zijn met ervaring die mij goede tips kunnen geven. Ik vind het zelf een redelijk ingrijpende situatie maar ben bereid er veel voor op te geven. Mijn doelstelling is om voor december dit jaar een rijbewijs te halen.

tuthola

Hallo Ollert zo op het eerste gezicht zit je flink in de problemen, je eerste prioriteit moet je huurschuld worden zodat je niet op straat komt te staan. Misschien kan je zoals aangegeven wat spullen van jezelf verkopen voor deze nijpende kwestie.
Verder is het moeilijk advies te geven daar je nog meer achterstanden hebt met vaste lasten en ik het idee krijg dat je dit zelf met je inkomen niet kan oplossen.
Ook door het gebrek aan inkomen kan je geen betalingsafspraken maken misschien is het een idee om voor hulp naar de gemeente gaan.
Even ter aanvulling ....het behalen van je rijbewijs heeft nu geen prioriteit dit kan je pas gaan doen als je schulden stabiel zijn en je alle vaste lasten kunt betalen. Een rijbewijs is duur en vraag je zelf af hoe je kameraad hier tegenaan zou kijken wel voor rijbewijs gaan maar noppes terug betalen.

Joy2014

Hallo Ollert, vervelende situatie.
Heb je wel toeslagen aangevraagd?
Ik zou inderdaad wat Tuthola zegt wel verkopen zodat je in ieder geval je huur kan betalen.
Helpt schuldhulp je niet verder? Ik weet verder niet hoe dit werkt.
Heb je zelf al contact opgenomen met de woningbouwvereniging? Dit zou ik met spoed doen. Niet alleen bij de woningbouw overigens
Ik hoop dat je inkomen snel geregeld is en je kan afbetalen.

Ollert

Wat ik heel erg heb gemerkt is dat schulden hebben een enorme impact kan hebben op de algemene gemoedstoestand. Ik ben nog maar bij vlagen blij en heb me tot voor kort, een lange tijd gedragen als een mietje en mislukkeling. Dat is iets dat ik mijzelf heb aangepraat en het heeft effect op zoveel vlakken, zo ook relaties. Dat is mij inmiddels wel duidelijk.

Niemand kan het leven bepalen en dingen naar eigen hand zetten is moeilijk. Ik heb nu geen keus dan diep te buigen en mijn hele levensstandaard om te gooien en door te zetten, het is wel moeilijk tho.

Jammer dat ik mijn spullen moet verkopen. Ik heb een goed werkend computersysteem waar ik mijn dingen op doe en een piano waar ik graag op speel. Maar het zij zo. Door in deze cyclus te hangen van kopzorgen komt er toch nog weinig terecht van sociale contacten, die alleen nog maar een boost krijgen als ik in huis toch niks meer voor handen heb.

Ik weet niet of ik met terugwerkende kracht geld krijg van de gemeente, maar als dat zo is, zeker voor twee á drie maanden. Dat komt neer op 1400-2100 euro.

Samen met de spullen en een flexibele regeling komt dat neer op rond de 5000 euro binnen nu en vier weken. Daar moet toch al een hele hoop mee te regelen zijn. Als ik daarna nog geld ontvang van de gemeente moet deze hele situatie binnen drie-vier maanden gedaan zijn.

Wat ik dan moet doen is niet verder schulden opbouwen en zorgen dat ik kan gaan sparen. Een rijbewijs is iets dat ik echt nodig heb en moet binnen een jaar te realiseren zijn. Het is in ieder geval een stimulans.

Ik weet niet hoe dit overkomt op de mensen hier met wat langer ervaring. Mijn motivatie zit er, ik moet het alleen doén. En dat is misschien de hoogmoed die mij laat vallen, ik weet niet waar de valkuilen liggen.

burningspirit

Beste Ollert,
Je valkuil kan zijn dat je je prioriteiten een beetje vaag stelt en misschien ook dat je teveel tegelijk wilt.
Heel simpel is het eerst belangrijk dat je je vaste lasten kunt betalen: huur, energie, water en zorgverzekering. De huurschuld is belangrijk om eerst aan te pakken, en op gelijke hoogte de andere drie hierboven genoemde dingen. Ik kon er niet helemaal wijs uit worden nog, weet niet of je ook bij energie- water en zorgverzekeringsleverancies schulden hebt.
Als jij met de verkoop van je piano dit kunt oplossen heb je al een begin.
Je computer vervangen door een goedkopere kan ook een optie zijn, helemaal geen computer kan eigenlijk niet, maar als dat tijdelijk is kun je het misschien kosteloos even overbruggen.

Dan is het belangrijk dat je gaat kijken wat je inkomen kan worden. Een uitkering is een noodoplossing, werken is beter. Basis van je berekening moet wel de uitkering zijn, als je werk vindt en je hebt meer te besteden, ben je eerder uit de schulden. Dat moet de basisgedachte zijn.

Mijn advies: zet alles op papier, voorlopige inkomsten en noodzakelijke uitgaven; m.a.w. maak een maandplaatje. En kijk wat je over houdt. En maak naar aanleiding daarvan afspraken met je schuldeisers. Als het je zelf niet lukt om overzicht te krijgen, vraag dan iemand om mee te kijken. Inderdaad kan hulp vragen bij de gemeente ook een goede optie zijn. Probeer in dat geval de voor jou moeilijke adviezen en opdrachten wél op te volgen. Ook bij de gemeente hebben ze er baat bij dat jij uit je problemen komt en jezelf kunt redden. Ze hoeven je dan op den duur minder te helpen met bijvoorbeeld de aanvulling van je inkomen d.m.v. uitkeringen.
En één ding: je kunt niet aan het halen van je rijbewijs gaan denken als je je financiën niet op orde hebt. Je rijbewijs staat nu onder aan je prioriteitenlijstje. Althans dat zou het bij mij staan als ik in jouw schoenen stond.

Succes en zet door!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Ollert

Laat het rijbewijs achterwegen. Het is voor mij een motivatie om het zo snel mogelijk op te lossen. Deze situatie kan in drie maanden opgelost zijn, het ligt er aan welke route ik bewandel.

Het enige wat ik nodig heb is geld en de manier waarop het moet komen doet er nu niet toe. Het is niet de bedoeling deze last elders op te dumpen, anders dan enkel tijd te winnen. Maar dat gaat hem sowieso niet worden.

Mijn maandelijkse vaste lasten zijn 400,- rond, inclusief kamerhuur (+gwl, etc.) per maand.
Dat is dan ook alles dat ik nodig heb om te kunnen leven, dat is niet veel.

De inkomsten die ik over feb - mrt - apr potentieel kan genereren is 2400,-
De inkomsten die ik met terugwerkende kracht kan krijgen via WWB is tenminste 1400,-
De inkomsten die ik kan genereren met de verkoop van goederen is bij benadering 3000,-

Schuldhulp biedt maatschappelijk werk aan. Zij kunnen mij verwijzen naar de voedselbank. Daar heb ik verder nog geen info's over. Ook zijn er vrijwilligers die werken als "schuldhulpmaatje", mensen die me kunnen begeleiden bij het in stand houden van de financiële rompslomp.

Ik heb geen weet van toeslagen.
De zorgtoeslag wordt direct verrekend met mijn maandelijkse zorgpremie.
Huurtoeslag kan ik niet aanvragen wegens geen eigen voordeur.
Verder weet ik niet op wat voor toeslagen ik kan rekenen maar ik vermoed dat dit het wel was.

Huurachterstand moet ik sowieso voor maart inlopen.
Ik weet niet hoe DUO daar over denkt.
Privé schuld valt een beetje in het midden.

In kan het snel en pijnlijk afhandelen, dwz, huis uit en spullen kwijt.
Of rekken en kijken of ik sowieso mijn compu kan houden, sinds ik daar altijd veel mee werk.

Kaatje

Denk dat het belangrijk is om voor jezelf de cijfers actueel te hebben en ook alles weet van je toeslagen, hoogtes en eventuele verrekeningen.

En potentiële inkomsten is geen geld wat je nu hebt en zijn geen zekere inkomsten. Mijn mening is dat je op basis daarvan lastig afspraken kunt maken.

Stel je prioriteiten en handel daarna. Als dat betekent dat je nu spullen moet verkopen om een dak boven je hoofd te hebben, waarom zou je dan niet een deel van je spullen verkopen?

tuthola

Quote from: Ollert on Jan 24, 2015, 07:59 AM
De inkomsten die ik over feb - mrt - apr potentieel kan genereren is 2400,-
De inkomsten die ik met terugwerkende kracht kan krijgen via WWB is tenminste 1400,-
De inkomsten die ik kan genereren met de verkoop van goederen is bij benadering 3000,-

Zoals Kaatje al zei deze inkomsten zijn niet zeker, je verwacht geld te kunnen verdienen maar dan krijg je geen  WWB uitkering meer als je weer WWB moet aanvragen zit je weer in het zelfde schuitje met opnieuw aanvragen en dat het dan weer lang duurt eer je uitgekeerd krijgt je rekeningen en leefgeld gaan gewoon door dus die 2400 euro die jij denkt te verdienen heb je dan nodig om de eerste 3 maanden te overleven. Overigen bij een nieuwe aanvraag krijg je niet meer met terugwerkende kracht daar je inkomsten gehad hebt.
Het zou mooi zijn als het gaat hoe jij het in je hoofd hebt maar reken op het slechtst mogelijke scenario dan is de teleurstelling niet zo groot.

Ollert

De inkomsten die ik heb opgesomd zijn allemaal afkomstig uit de WWB. Daar ben ik sinds oktober mee bezig en zou het in principe met terugwerkende kracht moeten ontvangen, zodra het is toegekend. Tezamen met de verkoop van spullen zou dit een slordige 5k - 6k moeten opleveren.

Met aftrek van de vaste lasten (400pm) is dat een redelijke stap maar nog niet alles.

Ik ga nu dus volkomen uit van WWB omdat ik niet aan het werk kan komen sinds afgelopen oktober. De participatiewet zegt dat elk groot bedrijf (25+ werknemers) een werknemer moet aanstellen die via het participatiebureau wordt aangewezen. Op die manier kan ik stage lopen en werkzaam raken in de branche waarin ik ben opgeleid. Dat allemaal is nu dus nog onzeker, dus ga ik uit van het geld dat ik via de WWB kan krijgen, in totaal, tot en met april/mei.

chapter

De inkomsten die ik over feb - mrt - apr potentieel kan genereren is 2400,- bedoel je hier bijstand mee of mandelijks inkomen?

tuthola

Beste Ollert je gaat alleen uit van je vaste lasten maar je moet ook eten kan me niet voorstellen dat je al die maanden op water leeft. Ik heb het idee dat je er te makkelijk over denkt. Je WWB is 700 euro minus 400 euro vaste lasten hou je 300 euro over hier moet je van eten en een klein beetje hou je dan over om aan je schuld te betalen. Als het kan zou ik mijn spullen zo snel mogelijk verkopen zodat je in je kamer kan blijven en de hoognodige schulden betalen.

gewoon

Hoi Ollert

Denk dat Tuthola het juist ziet als je zegt ik kan in drie maanden E 2400,-- genereren dan denk je net even te snel je hebt in die drie maanden ook kosten je huur is dan weer 750,-- verder dit geld heb je nodig voor lopende kosten in deze maanden is bijvoorbeeld die E 400,-- vaste kosten en leefgeld E 200,-- is in drie maanden  1800,-- dus kun je eigenlijk hiermee E 200,-- per maand in lopen.

Die uitkering met terug werkende kracht van  E 1400,--kun je wel gebruiken voor een aflossing na een gemaakt betaling,s voorstel,  beter dus niet hoger dan E 2.000 totaal en verder met E 200,-- per maand

Je spullen verkopen kan natuurlijk,  maar geen dingen die nodig zijn,  zoals een pc die slechts weinig waard is bij verkoop, en er geen genoegen genomen word met  die E 2.000,--

Misschien kun je het allemaal sneller naar je gevoel, maar belangrijk is dat niet teveel belooft zodat je afspraken tot betalen niet na kunt komen.

Joy2014

Wat mij niet duidelijk is, heb je ook reeds contact gezocht met de woninbouw, DUO, etc?

Zo niet, dat zou ik echt als eerste doen, niet pas als het geld binnen is. Wel vervelend dat je nog op je geld moet wachten.

Ik snap dat je graag je rijbewijs wilt halen maar wat de dames hiervoor al zeggen, dat kan nu niet natuurlijk. Als je alles afbetaald hebt ook aan je vriend, dan geld opzij zetten voor rijles, en voor een buffer!
Het is een mooi doel hoor, maar eerst het andere :)