alsnog pandrecht paulianeus?

Started by robert1969, Jan 19, 2015, 03:50 PM

Previous topic - Next topic

robert1969

Ik zit met het volgende:
Heb een vordering van de fiscus die ze doorzetten na een niet succesvolle beroepsprocedure door mij (met support van boekhouder). Vanaf het moment dat ik eerste brieven kreeg over openstaande vordering heb ik aangevoerd het bedrag (flinke naheffing) niet ineens te kunnen ophoesten en ben uit eigen beweging een maandelijks bedrag aan t overmaken en telkens aangegeven dat er bij mij thuis weinig tot niets te halen valt bij evt. beslaglegging of iets dergelijks.

Ik heb op 22-09-2014 een dwangbevel ontvangen en daarna is het maandenlang stil gebleven.....
Heb zelf nog wel direct een brief gestuurd met het verzoek om toch nog eens te proberen een regeling te treffen en daar kreeg ik eind december pas een reactie op dat dat verzoek wederom afgewezen is en de vordering doorgezet wordt.

Nu verwacht ik dus al een hele tijd eens een keer een deurwaarder aan de deur om beslag te leggen....of in ieder geval een deurwaarder waar wél iets mee te regelen valt ipv de stugge fiscus.
Dit overigens in overleg met en op advies van mijn accountant.....

Vandaag werd ik echter getipt door iemand over pandrecht.....
Ik heb ooit een lening gehad bij mijn ouders (2006), grootste gedeelte is afgelost (alles via officiele weg) maar een gedeelte is mondeling kwijtgescholden.
Stel dat ik nu aanvoer dat mijn ouders hebben aangegeven dat zij zekerheid willen hebben over het openstaande deel en daarvoor mijn inboedel als pandrecht willen.... In hoeverre wordt dit door een deurwaarder als paulianeus gezien en evt aangevochten als ik nu nog een akte laat registreren?

sacredfour

Je ben nu wel een beetje laat om dit te doen. Een pandakte moet geregistreerd worden. Nu de datum van registratie na het dwangbevel komt , kan dit gezien worden als paulianeus handelen.
Er valt echter goed te onderhandelen met de belastingdienst.
Je alternatief is om de boedel te verkopen aan de familie waarbij je een schuld hebt. Je moet dit dan wel met een rekening doen waarvan de datum voor het dwangbevel ligt. Het werkt in principe hetzelfde als de pandakte, alleen is registratie niet noodzakelijk. Je moet een lijst maken van alle bezittingen en die aan het verkoopdocument hechten. Dit moet ondertekend zijn door de koper en verkoper. Zou je dit doen dan is het wel verstandig de belastingdienst in te lichten over het feit dat je geen bezittingen hebt en dat beslaglegging inboedel niet aan de orde is.
Maar nogmaals er valt te praten met de belastingdeurwaarder.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

robert1969

Quote from: sacredfour on Jan 19, 2015, 06:56 PM
Je ben nu wel een beetje laat om dit te doen. Een pandakte moet geregistreerd worden. Nu de datum van registratie na het dwangbevel komt , kan dit gezien worden als paulianeus handelen.
Er valt echter goed te onderhandelen met de belastingdienst.
Je alternatief is om de boedel te verkopen aan de familie waarbij je een schuld hebt. Je moet dit dan wel met een rekening doen waarvan de datum voor het dwangbevel ligt. Het werkt in principe hetzelfde als de pandakte, alleen is registratie niet noodzakelijk. Je moet een lijst maken van alle bezittingen en die aan het verkoopdocument hechten. Dit moet ondertekend zijn door de koper en verkoper. Zou je dit doen dan is het wel verstandig de belastingdienst in te lichten over het feit dat je geen bezittingen hebt en dat beslaglegging inboedel niet aan de orde is.
Maar nogmaals er valt te praten met de belastingdeurwaarder.

Ik heb al diverse malen bij de fiscus aangegeven dat doorzetten van vordering/beslaglegging weinig zin heeft, lettende op de waarde van mijn bezittingen. Ik heb zelf een betalingsregeling voorgesteld waar ik me voorlopig ook aan houdt. Fiscus valt m.i. niets mee te regelen, blijven (schriftelijk) volharden in het doorzetten van de vordering. Dit is overigens precies zoals mijn accountant het voorspelde: wachten tot de deurwaarder komt, met die valt wél wat te regelen....
Maar ondertussen zijn we maaaaanden verder en gebeurd er weinig tot niets.

Dank voor advies met betrekking tot pandrecht. Ik zie een nadeel bij die verkoopakte, namelijk dat ik (lijkt me) bewijs moet hebben dat ik het echt verkocht heb en er geld voor gekregen heb. Dat is er niet.
Zou ik ook een verkoopakte kunnen opstellen waarbij de inboedel wordt gebruikt als afbetaling van die oude lening waar nog een deeltje van open stond?
Inboedel is minder waard dan het openstaand saldo dus het is niet zo dat ik mijn inboedel voor "een appel en een ei" verkoop

sacredfour

Je hoeft in de verkoopakte geen uitleg te geven over de ontvangen gelden. Als er schulden zijn bij de koper dan kan het ene tegen het andere worden weggestreept. Een bewijs van schuld is genoeg.  Het is wel belangrijk dat je de boedel op zijn werkelijke tweedehands waarde waardeert en dat je een goede beschrijving geeft.
Mijn ervaring is dat er met de belastingdeurwaarder goed valt te onderhandelen. Hou er ook rekening mee dat de belastingdienst ook beslag kan leggen op je auto of bankrekening.
Alhoewel mijn auto is geregistreerd op mijn naam, ben ik niet de eigenaar. Je kan dit dus ook doen met een auto. Toen ik mijn auto kocht heb ik de verkoper een verkoopdocument laten tekenen met de naam van een derde erop die de werkelijke eigenaar is. Natuurlijk kan je een auto ook verpanden.
Ik zelf heb ook te maken gehad met naheffingen. Je moet daar altijd bezwaar tegen maken, ook al zijn ze correct. Zolang de bezwaarprocedure loopt heb je uitstel van betaling wat je helpt om een beetje kapitaal op te bouwen. Wordt je bezwaar afgewezen dan kan je ook nog in beroep bij de belastingrechter. Voordat je het weet ben je een paar jaar verder!

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

robert1969

Quote from: sacredfour on Jan 20, 2015, 10:07 AM

Ik zelf heb ook te maken gehad met naheffingen. Je moet daar altijd bezwaar tegen maken, ook al zijn ze correct. Zolang de bezwaarprocedure loopt heb je uitstel van betaling wat je helpt om een beetje kapitaal op te bouwen. Wordt je bezwaar afgewezen dan kan je ook nog in beroep bij de belastingrechter. Voordat je het weet ben je een paar jaar verder!

Mijn bezwaar is inmiddels afgewezen en de termijn om opnieuw in beroep te gaan (bij belastingrechter) ook.....
Ik (en accountant) zijn het zwaar oneens met de uitspraak, maar heb me er destijds maar bij neergelegd dat verder bezwaar maken alleen voor langere onrust en onzekerheid zou zorgen.
Toch kriebelt het soms nog en denk ik "had ik maar"...maar goed...termijn om in beroep te gaan is verstreken.....

sacredfour

dat je bezwaar in eerste instantie is afgewezen is begrijpelijk. Dit gebeurt standaard. Hetzelfde gebeurt met je bezwaar tegen een boete. Het OM wijst ze standaard allemaal af. Erger nog, het OM laat een computer los op je bezwaar. Je moet er in de bezwaarprocedure dus al standaard vanuit gaan dat je naar de rechter moet. Ik maak standaard bezwaar tegen alle overheidsbeslissingen die mij treffen, tenzij ze natuurlijk in mijn voordeel zijn.

robert1969

Quote from: sacredfour on Jan 20, 2015, 05:09 PM
dat je bezwaar in eerste instantie is afgewezen is begrijpelijk. Dit gebeurt standaard. Hetzelfde gebeurt met je bezwaar tegen een boete. Het OM wijst ze standaard allemaal af. Erger nog, het OM laat een computer los op je bezwaar. Je moet er in de bezwaarprocedure dus al standaard vanuit gaan dat je naar de rechter moet. Ik maak standaard bezwaar tegen alle overheidsbeslissingen die mij treffen, tenzij ze natuurlijk in mijn voordeel zijn.

Ik heb bezwaar gemaakt tot aan een hoorzitting met 2 ambtenaren die mijn bezwaar 100% afwezen.
Achteraf gezien had ik misschien door moeten blijven gaan met bezwaar maken omdat ik het met een deel van hun redenatie niet eens ben. Was het toen echter beu en heb de bezwaartermijn helaas aten verlopen......

sacredfour

Hou ons op de hoogte hoe het afloopt met de belastingdeurwaarder. Succes!