minnelijk traject --- hoe werkt het?

Started by burningspirit, Jan 17, 2015, 08:00 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Werkgever heeft al snel teruggebeld en we hebben een afspraak voor volgende week donderdag. Salaris wordt pas in februari betaald over de maand januari. Pfieuw. Zelfde systeem als de vergoeding van de postbezorging. Dan is de kans weer kleiner dat er miscommunicatie ontstaat met de afdeling Werk en Inkomen.

Ander goed nieuws vandaag: mijn man heeft morgen een sollicitatiegesprek. Het gaat om een baan als meubelmaker, eerst drie maanden op proef met behoud van uitkering en dan waarschijnlijk fulltime met een contract. Er zijn eerder mensen op die manier bij dit bedrijf aan het werk gekomen en die hebben nu allemaal een vaste baan daar. Echt, ik ben zo blij voor hem, een rondedansje waard! Ik hoop dat het morgen goed gaat bij het gesprek, maar daar zit ik niet al te erg over in want mijn man heeft al flink resultaat geboekt met zijn therapie.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Joy2014

Oh jemig zeg wat zat het jullie ontzettend tegen!

Maar ook goed nieuws! Ik hoop dat je man de baan krijgt! Wat een leuke baan ook meubelmaker, lijkt me ook leuk :)

Fijn dat het zo goed gaat met therapie. :)

Nou spannend hoor! Succes met afwachten morgen

burningspirit

Het is bijna februari en alles is betaald, behalve de zorgverzekeringspremies.
Onze Zorgtoeslag zwerft nog ergens rond in de buurt van CJIB.... we hebben die ZT echt nodig om de premie te kunnen betalen.... zucht, wat een spanning weer .... :(

Joy2014

Oh wat vervelend, ik was net zo blij voor je in het andere topic :-\

tuthola

BS kun je het verschil van de zorgpremie en de zorgtoeslag wel betalen, in geval van nood kan je dan bewijzen dat je je best hebt gedaan om wel een gedeelte te betalen.
Dat dit net nu weer moet gebeuren zeg!!!

burningspirit

ja tuthola, daar heb ik ook al aan gedacht
als het niet op tijd is, zal ik dat doen
ene premie kent een uiterste datum van 4 februari en de andere 12 februari
ik heb de zorgverzekeraar al gebeld en gehoord dat het niet zo'n vaart loopt als het binnen een week na die beide data is betaald

ben al blij (en trots)dat ik het zo goed onder controle heb dat ik dit nu op tijd kan tackelen hoop ik

burningspirit

Even stoom afblazen ....
Op 16 januari heeft het Zorginstituut Nederland ons afgemeld als wanbetaler. De Zorgtoeslag werd helaas op 20 januari nog naar CJIB overgemaakt. Op 21 januari begon ik met bellen. Sindsdien heb ik, met vandaag erbij maar liefst vier keer anderhalf uur zitten bellen.
Vandaag bleek, dat ondanks alle beloftes dat het geld met twee weken weer op onze rekening zou staan (2 weken na 21 januari, 2 weken na 5 februari...) de belastingdienst pas vandaag 9 februari de afmelding had binnengekregen. De BD had echter geen vraag om ons bankrekeningnummer ontvangen. BD zei dat ik dat met CJIB zelf moest regelen. Bij de zoveelste navraag vandaag bleek dat ik een formulier moet downloaden, invullen en per post opsturen.... eerder kan CJIB geen geld aan ons storten..... mwaaaaahhhh had ik dat 21 januari al geweten dan had ik dat toen al gedaan.....

Pffffffff.... dit valt me echt zwaar tegen
Om nog maar niet te spreken over de deurwaarders et cetera die nu weer beginnen te komen
Jongens ik ben zo moe.... zoals hier vaker wordt gezegd: schulden; je staat er mee op en je gaat er mee naar bed
ik hoopte dat het nu ietsjes rustiger zou worden maar dat is helaas voorlopig nog niet het geval
dit verstoort mijn herstel ook danig, kwam er vanmorgen achter dat na 21 sessies (psychotherapie) mijn klachten niet zijn afgenomen, maar zelfs zijn toegenomen
met de therapeute samen maar weer een nieuwe weg zien te vinden dan
dank voor het lezen
wordt vervolgd

liefs van mij

Joy2014

Oh man, niet te geloven dit weer. Wat vind ik dit vreselijk vervelend voor jullie zeg. Dit moet toch een keer ophouden :-\
Dit is nu toch buiten jullie schuld om?

Jullie doen zo je best en dan gaat het weer mis en door al die stress gaat je gezondheid ook nog achteruit.
Wat gaat dit allemaal moeizaam zeg. Is er niet iemand die jullie hiermee kan helpen?

Knibbel

Oei, wat is dit weer allemaal vervelend Burningspirit. Dat je zo er achteraan moet, achter iets waar je eigenlijk recht op hebt. Je vraagt je af en toe toch af of deze 'officiele' instanties  weten waar ze mee bezig zijn. Tegenstrijdigheid, naast elkaar werken, loze beloftes. Het is schijnbaar  overal hetzelfde.

Probeer maar eens een onterechte betaling terug te krijgen van het CAK. Bellen, bellen en nog eens bellen. Iedere keer een ander verhaal, een nieuwe belofte. De een zegt het ligt aan het zorgkantoor, daar zegt men weer het ligt aan het CAK. Na twee maanden aan het lijntje te zijn gehouden krijg je dan eindelijk het geld teruggestort. Nu was het niet mijn geld, maar die van mijn dochter. Maar het was wel bijna 500 euro eigen bijdrage CAK, die zij ten onrechte in november van haar wajong hebben ingehouden. Hoe zij de maand december moest doorkomen met het kleine restantje wajong was niet hun probleem!

En wat te denken van die puinhoop bij het SVB met al die PGB'ers. Ben ik blij dat mijn dochter geen PGB maar Zorg in Natura heeft..... Het is dat we min of meer afhankelijk zijn van hun, ik kan ze anders missen als kiespijn.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

burningspirit

Het volgende spannende hoofdstuk is aangebroken.
Bericht gehad van het BAC dat het minnelijk traject niet lukt. Briefje erbij om in te vullen: willen we JA/NEE gebruik maken van WSNP?
Hoppa.... mijn buik begon direct te rommelen. Aaaaarch, die ondefinieerbare angst- en stressgevoelens...... :o ::)
Een beetje rondgestruind hier op het forum en op andere sites voor informatie. Toen Juridisch Loket gebeld. Die adviseerden mijn contactpersoon te bellen en door te vragen net zo lang tot ik mijn vragen beantwoord vond. Eventueel dossier opvragen en door advocaat laten beoordelen. Auch. Help.
Pffffffffff

Met lood in de schoenen de cp gebeld. Dit is een hittepetitje, die het een maand geleden heeft overgenomen van de vorige cp. Uiteindelijk toch een goed gesprek gehad. Ze beloofde me een kopie van de reactie van Vesting Finance Fiditon (deurwaarder van ING Bank) te sturen. Dit is namelijk degene die toch weigerde het aanbod te aanvaarden. Als grootste schuldeiser (ongeveer 80 % van totale schuld) kan dit dus het minnelijk traject doen mislukken. Hittepetitje nam gelukkig ruim de tijd voor me en legde me uitgebreid uit hoe het nu verder gaat. De Gemeente biedt nu aan de gang naar de rechtbank voor aanvraag WSNP te verzorgen, met alle toeters en bellen die erbij horen, zoals bijvoorbeeld verklaring over mislukken minnelijk traject. Ze raadde me aan alvast aan ons eigen betoog te gaan werken, over ontstaan, verloop en gevolgen van de schulden. En ik moest vooral niet vergeten de positieve dingen te benoemen. Kan ik gelukkig zelf tenminste weer iets doen ...  ;D

Met een beetje geluk kunnen we de gang naar de rechtbank over ongeveer 6 tot 8 weken gaan maken.
Wordt vervolgd dus.

burningspirit

Wauw Hittepetitje houdt zich aan haar woord! Brief rolde net al van de printer hier.
Wat er in staat is even wat minder....
Vesting Finance Fiditon wijst het voorstel af met de volgende reden:

- Naar onze mening wordt er door betrokkene geen maximale inspanning geleverd om een zo hoog mogelijke uitkering voor alle schuldeisers te genereren.

Grrrrrr.....

chapter

hoi bs
Jammer dat het mislukt is. ING doelt waarschijnlijk op beide geen fulltime baan wat meer afdracht zou betekenen.
Waarom twijfel je aan een wsnp traject ik zou er persoonlijk meteen voor gaan. Ook als er nog een lijk uit kast komt die zich nog niet heeft gemeld gaat die mee en zo erg is een wsnp traject niet vind ik persoonlijk.
Spannend wordt vervolgd.
Hou er wel rekening mee dat advocaat weinig meerwaarde heeft denk ik en geld kost ook met laag inkomen. Terwijl gemeente kosteloos de papieren in orde kan maken 

burningspirit

Ja Chapter, dat klopt allemaal. En ik ben me er van bewust.
Maar ik kan me niet herinneren dat ik twijfel geuit heb over WSNP.
Wat ik bedoelde te zeggen was, dat ik inderdaad bang was, onzeker, gestrest. En voelde me lichamelijk beroerd erdoor. Dat heeft meer te maken met wat er de afgelopen jaren allemaal gebeurd is. En ook wat niet gebeurd is. Wat niet gebeurde was dat het lekker vlot ging allemaal. Wat wel gebeurde was dat er telkens mensen/instanties waren die a.h.w. hun vingers niet aan ons wilden branden. Onze situatie is in werkelijkheid zo heel anders dan die lijkt. Tot op de dag van vandaag moeten we nog vaak uitleggen, hoe het nu kan dat wij een eigen bedrijf hadden en nu toch met de schulden daarvan op ons privé-bordje zitten. Om nog maar te zwijgen over het steeds groter wordende onbegrip van onze omgeving nu we al vijf jaar bezig zijn om het eindelijk geregeld te krijgen.

Ik heb na het gesprek met Hittepetitje het formuliertje meteen ingevuld:
X JA, ik wens gebruik te maken van de WSNP.

De advocaat is allang weer uit mijn hoofd verdwenen, dankzij de zorgvuldige uitleg van het BAC. Wat me eigenlijk het meest geruststelde was, dat zowel het Juridisch Loket als het BAC, in precies dezelfde dringende bewoordingen, waarschuwden voor de korte beroep tijd die je hebt na eventuele afwijzing van WSNP. Die is namelijk slechts 8 dagen.
Mijn vertrouwen is weer een beetje terug en ik zou wel gek zijn om niet in de WSNP te willen. Toch? We hebben geleerd genoeglijk en comfortabel op een houtje te bijten, ons netjes te gedragen en geen domme dingen te doen. Dus we komen er wel. Af en toe zal mijn maag zich van angst nog wel eens omdraaien, maar ik merk dat dit al veel minder vaak gebeurd tegenwoordig. Ik roep af en toe: Het zit gewoon allemaal tussen mijn oren! Ik zie spoken en beren op de weg. En soms zijn ze even levensecht. Vanwege de ervaringen die we hadden. Maar ..... ik ben gematigd blij met weer een stap. De vlag gaat pas uit over pakweg drie jaar. Tot die tijd gaan we er iets van maken gewoon.

tuthola

Fijn dat je eindelijk bericht hebt, hoop dat je snel aan de beurt bent voor de rechtzaak. Nog even spannend  :o

Joy2014

Jammer zeg, maar wanneer hoor je wanneer jullie in de wsnp worden toegelaten?

Ik hoop het heel erg voor jullie. En de tijd vliegt, soms gelukkig maar, dus die vlag komt uiteindelijk