minnelijk traject --- hoe werkt het?

Started by burningspirit, Jan 17, 2015, 08:00 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Burningspirit, hoe werkt dit minnelijke traject nu eigenlijk? Laten we voor de eenvoudigheid hier aannemen dat de gemeente het minnelijke traject runt. Maakt de gemeente dan de afspraken met de schuldeisers? Hoe ziet zo’n afspraak eruit? Moet de schuldenaar ook zijn handtekening zetten bij elke afspraak met de schuldeiser? Hoe ziet het contract eruit van de schuldenaar met de gemeente?

Naar aanleiding van bovenstaande vraag van SacredFour in het topic "Minnelijk traject en geld ontvangen" heb ik even deze nieuwe aangemaakt.

SF, ik weet het ook nog niet precies, maar wil hier het vervolg voor jullie communiceren.
De Gemeente maakt de afspraken met de schuldeisers, ja.
Zij hebben alle schuldeisers aangeschreven met de vraag hoe hoog de vordering is. Dit hebben ze aan ons gecommuniceerd d.m.v. een lijstje. Bij het merendeel van de schuldeisers staat een schuld van â,¬1.00 verondersteld. Behalve van de bank en nog een paar anderen, daar staat het exacte bedrag. De enige die nu een reactie heeft gegeven is de Zorgverzekering, die ons volgens de brief die we kregen, heeft afgemeld bij het Zorg Instituut (voorheen CVZ).

Hoe het nu verdergaat weet ik niet. Ik heb gebeld en ben niet verder gekomen dan de naam van onze contactpersoon en de mededeling dat die er niet was op dat moment. Daarbij vrij dreigend te horen gekregen dat ik nooit meer mocht bellen op een ander tijdstip dan tussen 9 en 12 uur 's ochtends en dat onze cp er alleen maar was van maandag t/m donderdag. En ook .... dat het niet hun (van het BAC) gewoonte is om persoonlijk kennis te maken met de schuldenaren. Wel kan ik haar mailen en ik kreeg het mailadres, Nu wil ik dit weekend een mail aan haar sturen maar weet eerlijk gezegd nu nog niet wat wijsheid is om daarin te schrijven. Misschien kan iemand me wat tips geven.
Zoals ik het begrijp zou deze maand het vtlb aan ons overgemaakt moeten worden. Maar..... het contract van mijn nieuwe werkgever is nog niet klaar. Daarover ben ik wel in contact.
Ik ben over dit alles redelijk nerveus, dus ik zal echt volgende week aan de slag moeten om te voorkomen dat we aan het einde van de maand weer problemen krijgen met onze vaste lasten.

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

gemeente laat toch bina altijd andere organisatie minnelijk doen, niet het gemeentehuis zelf maar gkb of bac bij jullie.
wat voor baan heb je gevonden?

burningspirit

ja klopt het bac doet het
maar ik heb geen idee of onze gemeente de schulddienstverlening uitbesteedt, of gaat uitbesteden
en ik vind het nogal vreemd dat cp en schuldenaar elkaar niet kennen
maar misschien ligt dat aan mij

een baan van 10 uur per week als taxi begeleider op schoollritten van en naar speciaal onderwijs school
eerst was het een leerbaan maar vanaf januari krijg ik een contract en salaris

chapter

naar mijn idee is gemeente opdrachtgever maar doet die verder weinig maar laat een nvvk organisatie de uitvoering doen
Ja dat met kind wist  ik maar super dat het nu betaald is  :D

Temudjin

Je moet al je schulden op papier kunnen tonen en kopieën ervan inleveren. Het duurt zo'n 4 maanden voordat je ja of nee krijgt te horen, alle schuldeisers moeten akkoord gaan.. Zo niet dan gaat het naar de rechter toe (WSNP)

burningspirit

Klopt helemaal.
Alleen wordt ik nogal nerveus doordat me niet wordt duidelijk gemaakt hoe het nu precies verder gaat. Wanneer er met vtlb gewerkt gaat worden. Hoe het moet met een baan waarvan het contract er nog steeds niet is. Et cetera.
Bloednerveus zelfs, dat ik er achteraan moet bellen en bang ben fouten te maken.
Maar goed, ik zal de stoute schoenen deze week toch moeten aantrekken. Nog 12 dagen en de maand is alweer voorbij. Denk dat ik gewoon in mijn mail moet vragen hierover. En nieuwe stukken (van belasting en zorgverzekering)bijsluiten in de bijlage. En het taxibedrijf bellen om te vragen over het contract.

cp2014

Quote from: burningspirit on Jan 19, 2015, 12:54 AM
Klopt helemaal.
Alleen wordt ik nogal nerveus doordat me niet wordt duidelijk gemaakt hoe het nu precies verder gaat. Wanneer er met vtlb gewerkt gaat worden. Hoe het moet met een baan waarvan het contract er nog steeds niet is. Et cetera.
Bloednerveus zelfs, dat ik er achteraan moet bellen en bang ben fouten te maken.
Maar goed, ik zal de stoute schoenen deze week toch moeten aantrekken. Nog 12 dagen en de maand is alweer voorbij. Denk dat ik gewoon in mijn mail moet vragen hierover. En nieuwe stukken (van belasting en zorgverzekering)bijsluiten in de bijlage. En het taxibedrijf bellen om te vragen over het contract.

Burningspirit, dit soort zaken zijn bij ons dus ook nog niet bekend. Ook de angst om een fout te maken zit er bijmij goed in. Want dan wordt je eruit gezet hoor ik.
Ik weet nu dus ook niet wat en hoe. We hebben een lijst gekregen met namen van schuldeisers en bedragen (die niet helemaal kloppen) en verder nog niets.  Wanneer met vtlb gewerkt gaat worden weet ik ook nog niet. Moet ik nu al sparen voor de boedel?
Cp van ons is ziek momenteel en ik weet nog niet wie er nu verder kijkt naar onze zaak.
Erg verwarrend maar laten we hopen dat het voor de zomer rond is.

tuthola

Beste cp, je hebt een lijst meegekregen die niet kloppen .....als er een schuldeiser niet op staat dit ter aanvulling naar je contact persoon sturen daar je er niet een vergeten mag. Dat er bedragen niet kloppen zal misschien niet zo een punt zijn aangezien de schuldeisers zelf precies weten wat er open staat. Het gaat erom dat je  geen schuldeiser vergeet mocht het uitdraaien op een minnelijk traject.

Als de gemeente NIET heeft gemeld dat je moet gaan sparen voor de boedel hoef je dit nog niet te doen het is wel raadzaam om zelf op een VTLB te gaan leven dit word met name als het op WSNP uitdraait door de rechter gewaardeerd.
Ik zou me nu meer zorgen maken over de rekening van de tandarts waarvoor je een betalingsregeling hebt getroffen.
Verder is het nu afwachten wat er gaat gebeuren, ik snap heel goed dat je hier nerveus van wordt en precies wilt weten wat er gaat gebeuren helaas is hiervoor heel veel geduld nodig.

cp2014

Quote from: tuthola on Jan 19, 2015, 12:07 PM
Beste cp, je hebt een lijst meegekregen die niet kloppen .....als er een schuldeiser niet op staat dit ter aanvulling naar je contact persoon sturen daar je er niet een vergeten mag. Dat er bedragen niet kloppen zal misschien niet zo een punt zijn aangezien de schuldeisers zelf precies weten wat er open staat. Het gaat erom dat je  geen schuldeiser vergeet mocht het uitdraaien op een minnelijk traject.

Als de gemeente NIET heeft gemeld dat je moet gaan sparen voor de boedel hoef je dit nog niet te doen het is wel raadzaam om zelf op een VTLB te gaan leven dit word met name als het op WSNP uitdraait door de rechter gewaardeerd.
Ik zou me nu meer zorgen maken over de rekening van de tandarts waarvoor je een betalingsregeling hebt getroffen.
Verder is het nu afwachten wat er gaat gebeuren, ik snap heel goed dat je hier nerveus van wordt en precies wilt weten wat er gaat gebeuren helaas is hiervoor heel veel geduld nodig.

Bij onze tandarts heb je gewoon de mogelijkheid om facturen in delen te betalen. Ik zie dat niet als een regeling, maar het maakt natuurlijk ook niet uit hoe ik het zie.
Ik ga vragen aan de tandarts of ik na een aantal maanden de rekening dan ineens betaal. Zo kan ik zelf het bedrag opzij zetten. Het is een aardige man, dus ik hoop dat hij akkoord gaat.

Ik weet wel bijna zeker dat ze er allemaal op staan, maar wat gebeurd er als je er toch 1 bent vergeten. Moet je die dan betalen van je vtlb of mag dat niet? Of is alles dan voor niks geweest?

tuthola

Als je per ongeluk 1 schuldeiser vergeet en je hebt een minnelijk traject is dat het einde van het traject. Bij WSNP is dit niet het geval dan gaan alle schulden van voor de uitgesproken datum WSNP door de rechter mee in het traject.

cp2014

Quote from: tuthola on Jan 19, 2015, 12:56 PM
Als je per ongeluk 1 schuldeiser vergeet en je hebt een minnelijk traject is dat het einde van het traject. Bij WSNP is dit niet het geval dan gaan alle schulden van voor de uitgesproken datum WSNP door de rechter mee in het traject.

:o Dan moeten we nogmaals effe alle papieren langs. Je weet maar nooit.

burningspirit

@tuthola
dit "als je 1 schuldeiser vergeet" is nu precies waar ik zo de zenuwen over heb
met mijn verstand weet ik dat ik er geen vergeten ben
maar mijn ervaringen met mensen die me gruwelijk hebben belazerd.... geven me de 'creeps'
wat nu, als er een of andere idioot op deze aardkloot rondloopt, die, om welke reden dan ook, iets uit zijn of haar hoge hoed tovert (en met slimme juridische trucs en met hulp van medeplichtigen) ons weer terug bij af brengt... wat dan?
ik weet het, het klinkt paranoia, maar zo voel ik me nu ook
ben continu op mijn hoede
het enige dat scheelt is dat ik daar inmiddels wat ervaring mee heb  :o

@cp over de tandarts: het slimst zou zijn om de tandarts zijn factuur te laten terugtrekken, alsof die door iemand anders betaald zou zijn.... zoiets.... en voorlopig alleen hulp te accepteren die niets kost en/of niet in het normale financiële circuit te zien is.... :-[  jaja, ik weet het, dit is glad ijs, maar je zult creatief moeten zijn, ook al heb je nog zo'n (kies)pijn.... voorlopig zijn we nog afhankelijk en vogelvrij, dit hoort er ook allemaal bij .... helaas

tuthola

BS je bent al zo lang bezig met je schulden dus het lijkt me sterk dat jij er nog een vergeten bent, ik had ook begrepen dat jij denkt dat het op een WSNP aankomt dus hier hoef je je dan ook niet druk over te maken.
Alleen bij een minnelijk traject kan een vergeten schuldeiser er voor zorgen dat je weer helemaal overnieuw moet beginnen.

burningspirit

De geleerden zijn het niet eens over minnelijk of toch uiteindelijk wsnp.
De mensen van de gemeente met wie ik in de afgelopen tijd sprak zijn er niet zo zeker van dat een minnelijk zou mislukken. Maar goed, ik moet me nu even een beetje rustig houden. Valt gewoon niet mee.
Als ik bel of mail bereid ik me goed voor en bij twijfel bel ik niet of parkeer ik de mail gewoon eventjes. Tot ik zeker weet dat ik geen fouten maak. Zoiets.
Overigens is de tijd dat ik wacht van geen enkel belang. Er zijn mensen die nog langer moeten wachten dan wij. En anderen die het binnen een paar maanden geregeld hebben. Het zegt allemaal niks. Maar ik doe mijn best om vertrouwen (al is het maar een klein beetje) te houden.

burningspirit

ja hoorrrrr
net anderhalf uur getelefoneerd
mijn Zorgtoeslag werd ingehouden door CJIB, vanaf 1 januari hebben we weer allebei een normale ziektekostenverzekering (afgemeld als wanbetaler bij ZIN) maar de Zorgtoeslag was niet bij mij binnengekomen.

Gisteren eerst de Zorgpremie betaald aan de Menzis, was erg blij dat me dit lukte... jaja ik leer het nog wel eens hoor  ;D ::)
Toen op sites gerommeld net zo lang tot ik wat antwoorden had
Vanmorgen dus begonnen met het bellen van de BD: te horen gekregen dat zij van CJIB bericht moeten krijgen als de ZT weer naar mij toe mag.... bericht was nog niet binnengekomen.
CJIB gebeld. Deze zei: ZIN moet dit aan ons melden en heeft het nog niet gedaan.
ZIN gebeld: zegt dat ze het gemeld hebben maar dat het CJIB verwerkingstijd heeft van 4 weken  :o
Weer CJIB gebeld: ZT van deze maand komt terug op onze rekening maar dit duurt minimaal twee weken, zitten we dus al een eind in februari....
Menzis gebeld om te vragen of dit problemen zal opleveren (te laat betalen van de premie) en gehoord dat het allemaal wel zou moeten loslopen..... wel meteen de premiebetaling automatisch gemaakt vanaf eind februari!
Toen het BAC gebeld: mijn cp was wéér vrij.....! Een mompelend manspersoon meldde me dat pas vanaf ferbuari het VLTB van kracht zou zijn.... Okay dan.

En tot slot: mijn werkgever gebeld over het nog steeds niet ondertekende arbeidscontract en.... de wet van murphy dus : hij was er niet en belt me terug... eens of ooit

whahahahhah..... nog een wonder dat ik zo rustig en bedaard ben gebleven  ;D ;D ;D