Wat is de beste energiemaatschappij voor iemand dat leeft van BVV ??

Started by Temudjin, Jan 14, 2015, 06:48 PM

Previous topic - Next topic

Meelezertje

Hier wonen wij in een hoekwoning met 3 volwassenen. G.reenchoice voor 98 euro per maand. Geen schulden. Maar om de vaste lasten en laag inkomen in evenwicht te houden hebben we gekozen heel scherp op energie verbruik toe te zien, sinds 2012, na inkomen terugval. Met succes. 2011 maandbedrag 184 euro. Zelf teruggezet naar 120. Nu 98. En maar bezuinigen. Uittellen hoeveel kuub gas en kwh je per jaar mag verbruiken om niet boven je maandbedrag uit te komen.  En dat gebruik heel goed monitoren. Het gaat steeds beter, en dingen worden een gewoonte.  Max 10 x was draaien per maand. Veel keer kleding luchten. Ieder 2 handdoeken in eigen kleur per week. Goed uithangen na gebruik. En dan kan het best. Kort douchen. Spaarknop.  Lage temperaturen wassen. 30 max 40 graden. Weinig wasmiddel. Was aanzetten , na 5 minuten uitzetten, een aantal uren laten weken en dan weer aanzetten. Wasverzachter is azijn. 1 x in de 2 maanden een 90 graden was , anders krijg je wasluis. Verder alle opladers, stekkers eruit bij geen gebruik. TV modem ook uit. Droger niet gebruiken, vaatwasser ook niet (gemiddeld nog 2 keer per jaar). Keuken boiler met tijdklok, zodat deze alleen 's avonds een kwartiertje opwarmt ( scheelt echt heel veel). Lamp kapot: vervangen door led. Verwarming alleen zaterdagavond op 19 graden, verder 17,5. Wen je echt aan. Warme trui/ vest en legging onder je pantalon! s Nachts terug naar 12 ipv 15. Anders slaat hij soms aan en het hoeft voor mij geen 15 graden te zijn als er toch niemand beneden is. Koken: veel gebruik van zelfgemaakte hooikist. bijv rijst aan de kook brengen. Dan inpakken in een paar fleecedekentjes en het is na een poosje gewoon goed. Zo ook met grote pan erwtensoep bijv. Aan de kook brengen, nachtje over inpakken, en alles is gaar.  Eventueel tussendoor nog een keertje aan de kook brengen. Porties invriezen en  s avonds eruit halen en in de koelkast laten ontdooien voor de volgende dag. Scheelt weer dat de koelkast niet aanslaat.  Trouwens heel veel vriezerkoken is makkelijk en voordelig. De keuze voor g.reenchoice is een bewuste, wegens de groene energie. Maar ik heb ontdekt dat het qua prijs allemaal niet veel scheelt. En dat minder gebruik pas echt zoden aan de dijk zet. Al kan echt heel bewust ieder jaar overstappen wel schelen door dat je vaak een bonus krijgt. maar let op, na dat jaar zijn de prijzen vaak flink hoger. Want zonder die bonus zou ik meer betalen dan bij g.reenchoice nu.
Het is uiteindelijk zo dat we, ondanks ons laag inkomen, nu 86 euro per maand 'extra' te besteden hebben.  En dat is heel leuk. 
Maar wil je dit ook gaan doen? Trek er een tijdje voor uit. Iedere keer een kleine verandering ; dan wen je eraan en is het helemaal geen offer meer.
Je moet maar zo denken: ieder kuub gas bespaard is 65 cent bespaard.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

sacredfour

Ja nachts moet je de verwarming uit zetten. Dit scheelt kosten. Ik doe dit al een uur voordat ik naar bed ga . Ik heb een vaatwasser , maar die gebruik ik niet. Een keer per dag was ik de vaat af in een teiltje. Mijn wasmachine gebruik ik ook niet al te vaak. Handdoeken in de badkamer kunnen gerust een aantal weken gebruikt worden als je ze na het douchen over de verwarming legt, je bent tenslotte schoon na het douchen!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Bloem2

Temudjin, je betaalt altijd je WERKELIJK verbruik. Zoals al door anderen aangegeven is dus van belang om dat goed in de gaten te houden. Handig om je verbruik te peilen is eenmaal per week je standen te noteren. Daarmee krijg je inzicht én je komt niet voor verrassingen te staan bij de eindafrekening.
Er zijn diverse vergelijkingssites die je kunt raadplegen om te kijken waar je het voordeligst uit bent, bijvoorbeeld : gaslicht.com , prisewize.

Temudjin

Ik wil graag overstappen, wie heeft daar ervaring mee ? is het niet zo dat je pas ken overstappen wanneer het contract is beeindigd ?

Meelezertje

Verschilt per energiemaatschappij. Wanneer krijg je altijd de jaarafrekening? En bij wie ben je nu ook alweer?
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

gewoon

Hoi

Met het overgaan naar een nieuwe energiemaatschappij is  het belangrijk wanneer.

Als je overgaat na de dure wintermaanden dan krijg je een grote bijbetaling voor je kiezen bij de oude leverancier,  omdat je maand bedrag berekend is op een heel jaar verbruik.

Dus maak deze fout niet

Immers de nieuwe leverancier geeft ook een voorschot nota,  maar daar zit winter 2016 in opgenomen.

Weg  geld, en bedacht voordeel.

tuthola

Temudjin, ik denk niet dat op dit moment overstappen jou gaat helpen je hebt een verbruik van 170 euro en dat is veel te veel voor jou alleen. Ga bij jezelf na waar deze hoge rekening vandaan komt en ga hierop bezuinigen. Ik had met 3 personen in een tussen woning een maandtermijn van 150 euro en kreeg altijd minimaal 200 euro terug op de jaarrekening. Nu ik alleen ben  is het maandtermijn  gedaald naar 104 euro.
De meeste kosten zijn vaak je stookkosten dus probeer hier zoals andere al aangeven op te letten.

lonkes1984

Ik zet de verwarming 'snachts op 16, idd wel al voordat ik naar bed ga. Overdag staat ie op 19 als ik bezig ben, savonds een uurtje op 20.
Handdoeken gebruiken wij ook vaker, in het weekend was ik ze.
Don't look back.... You're not going that way!