het Psychische kant..

Started by Temudjin, Jan 14, 2015, 01:33 PM

Previous topic - Next topic

Temudjin

Ik weet dat dit een schuldenforum is en geen psychische stoornis forum maar toch wil ik dit posten.

Schulden hebben is niet leuk en het kan enorm veel effect hebben op iemand's bui, iemand's gedrag op lange termijn en ook het psychische. Klinkt gek maar soms is voor jezelf zorgen belangrijker dan schulden.
Als je schulden hebt kun je weleens doordraaien en dat overkwam mij.. ik stond in de rij bij de supermarkt en ik barste in tranen, ik klaagde in mezelf eerst over de lange rij, hoe langer de rij, hoe langer ik moet wachten, hoe langer ik kan nadenken en dat is exact waar ik de hele dag bang voor ben >>Nadenken<<< oftewel piekeren, soms ken ik het niet meer aan en wens ik gewoon te slapen, de stress is vermoeiend. Alles doet me denken aan mijn situatie en opeens boeit een belangrijke voetbalwedstrijd op TV me niet meer..ben ik nog mezelf ? God wat ben ik moe,, ik wil slapen. En soms wens ik zelfs dat ik nooit meer wakker word want het leven in m'n dromen is mooier.. de schaamte wanneer je op straat loopt, de haat tegenover jezelf wanneer je je schuldenlijst bekijkt.

Hoe kon ik zo ontzetend stom en dom zijn !! De angst dat een dag TE lang duurt, wat ga ik morgen doen ? Zal ik mij morgen beter voelen ??En opeens durf ik niet te slapen want in de nacht voel ik me wat bevrijde, alles is dicht, de wereld staat even stil..wat nou als ik morgen weer wakker word met depressie . Is er iets op TV vanavond wat ik ken kijken zodat mijn gedachten even weg zijn ? En dan de teleurstelling dat niets helpt.. niet piekeren ! Niet piekeren !! Het psychische effect is aanwezig en sterk..en ik weet zeker dat ik niet de enige ben die dit ook ervaart. Hoe ga jij ermee om ??

Want het is zwaar, uitermate zwaar !

Joy2014

Schulden hebben is inderdaad zwaar, het is een last. Probeer toch ook van leuke dingen te genieten. Je leeft nu ook. Er zijn veel leuke dingen die gratis zijn.

Volgens mij had je ook hulp met je schuld toch?
Heb je misschien nog dingen waar je op zou kunnen bezuinigen? Vaste lasten bijvoorbeeld? Heeft mij een aantal jaar geleden behoorlijk wat extra geld per maand opgeleverd. Zo ook met boodschappen doen, geen pakjes/zakjes maar gewoon groente, rijst/aardappel/pasta, vega/vlees/ei. Dat is ook iets waar je op kan besparen vaak. Wellicht voel je je iets rustiger als je ondanks je schuld en het aflossen daarvan toch af en toe iets kan sparen.

Ik heb verder niet echt een tip voor je maar.vergeet niet dat na regen zonneschijn komt. Kan me voorstellen dat je er nu niks aan hebt, maar ik denk dat het heel belangrijk is dat je je schulden op een rijtje hebt en dat er een plan van aanpak is. Dat je je dan al iets rustiger zal voelen. Dat heb ik zelf ook. Nee, het gaat me niet altijd snel genoeg maar je ziet vooruitgang en vele kleine stapjes samen is een grote stap.

Praat je hier met iemand over? Iemand waarbij je je hart kan luchten? Zo niet een maatschappelijk werker/vrijwilliger? (ik heb overigens geen idee hoe het zit met de kosten hiervan)

jan

QuoteWant het is zwaar, uitermate zwaar !

Het is echt heel zwaar, ik had gelukkig een aantal vrienden waar ik mijn verhaal in vertrouwen kwijt kon. Je gaat toch piekeren, dit kan je niet stoppen. Wat je kan doen, is veel wandelen, sporten en lezen.

En je hoeft je niet te schamen, je bent bezig aan het oplossen. En ja de weg is lang, en we hebben eigenlijk geen keuze dan het op te lossen.

Schulden en psychische problemen gaan veelal samen :)
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Temudjin

Ik heb er ook helemaal geen zin meer in lijkt het. Ik moet dan opnieuw op intake plus er moeten zoveel dingen gebeuren, moet nog veel doen..het proces voor een minnelijke traject is lang. De eerste keer mislukte het al en de kans is klein dat ik weer in aanmerking kom voor het minnelijke traject is klein maar toch moet ik het weer proberen.
Vermoeiend.

Chrissie

Als we het nu eens omdraaien wat denk je dat er gaat gebeuren als je gewoon de boel de boel laat en er niets aan doet?
Dan komt het helemaal niet meer goed dan zak je nog verder weg waar je dan belandt dat wil je liever niet.

Weet het is vermoeiend want schulden oplossen of in een traject komen is heel zwaar mega zwaar en je mag gerust sputteren maar blijf wel voor de ogen houden je krijgt er veel voor terug. En dat is je inzet meer dan waard als je hem goed hebt afgerond dat traject  en je bent naar een paar jaar schuldenvrij dan ben je dubbel zo trots op jezelf!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

StilleStormen

Heel herkenbaar Temudijn!

Ik heb al jaren een Bipolaire Stoornis. Dat houdt in dat ik extreme stemmingswisselingen heb.
Wat in het 'normale' dagelijkse leven al een uitdaging is en met medicijnen blijft het redelijk onder controle maar in mijn huidige situatie dubbel zo zwaar en werken mijn meds ook niet naar behoren.
De ene periode wil ik ook alleen maar slapen want daar kun je je wegdromen in een mooie wereld.
Andere periode (zoals nu) wil ik juist niet slapen omdat de nacht bevrijdend werkt, zoals je zelf ook al ervaren hebt.
Van stevige huilbuien tot woede uitbarstingen is dagelijkse kost voor mij.
Ik wandel veel met mijn hond, dat ontspand mij enorm maar dan moet er niet iemand iets negatiefs zeggen want dan explodeer ik.
Tot overmate van ramp zit mijn vriendin thuis omdat haar auto door een boete bij het CJIB in beslag is genomen door politie en nu niet op haar werk kan komen. (wisseldiensten en geen openbaar vervoer mogelijk, geen fiets) en de bewindvoering blijft stil.
Soms vliegen we elkaar in de haren wat ook niet ten goede komt van je psychische koppie, voor beide niet.
Ook ik wil wel eens in slaap vallen en niet meer wakker worden!

Maar dan denk ik weer aan mijn 2 zoons, die het zo goed doen in deze verzotte wereld en ik zo trots op hen, dat ik zeker wel wakker wil worden.
Het is zo dubbel allemaal!
Schulden en psychische problemen.... gaan volgens mij hand in hand.