Verjaring en BKR registratie

Started by schuldvraag, Jan 13, 2015, 09:10 PM

Previous topic - Next topic

schuldvraag

Ik ben benieuwd of ik mij kan beroepen op verjaring van een schuld en ook van de negatieve BKR notering af kan komen. Op internet en dit forum heb ik al veel informatie kunnen vinden, maar ik zou graag jullie advies en mogelijk persoonlijke ervaringen willen lezen.

Afgelopen week heb ik een BKR overzicht ontvangen, omdat ik dit jaar graag een huis wil kopen. In het overzicht staat een krediet geregistreerd die nog niet is beëindigd van een VISA creditcard die ik in het verleden heb gehad. In 2009 / 2010 had ik veel zakelijke en privé schulden. Hier heb ik regelingen voor getroffen en netjes betaald. Deze zijn door de schuldeisers afgemeld bij het BKR.

Echter kom ik er nu achter dat ik nooit met deze partij een regeling heb getroffen. Zij hadden de vordering destijds al uit handen gegeven aan een deurwaarderskantoor waar ik in het verleden ook contact mee heb gehad. Uit 'angst' voor een gigantisch opgebouwd bedrag aan rente en bijkomende kosten durf ik deze partij niet te benaderen. Helaas spreek ik uit ervaring aangezien de oorspronkelijk schuld +/- â,¬2500 euro (incl rente) was in 2007 en 1 jaar later al â,¬8500, mede door de extreem hoge rente en ivm het niet retourneren van de creditcard die ik ook al had vernietigd (â,¬23 euro per dag) en tevens door hen was geblokkeerd (waar ik nog een bevestigingsbrief van heb).

De laatste keer dat ik contact heb gehad met deze deurwaarder was per mail in maart 2009, waarin ik hen informeerde dat ik mij had aangemeld voor een Schuldhulpverleningstraject. Doel was een WSNP, maar helaas afgewezen. Vanaf januari 2010 heb ik alle financiën zelf weer opgepakt en regelingen getroffen (behalve dus met deze schuldeiser).

Ik ben de afgelopen jaren een paar keer verhuisd, maar ik heb mij altijd direct ingeschreven bij de gemeente op mijn nieuwe adres en de post een maand laten doorsturen. Ik was dus gewoon vindbaar in het GBA. Daarnaast hebben ze mij ook nooit mee per mail benaderd. Ik heb geen idee of ze de afgelopen jaren een brief hebben gestuurd naar een oud adres. Zou dit een stuiting van de verjaringstermijn kunnen zijn, ondanks ik wel vindbaar was op mijn nieuwe adres en per mail?

De laatste BKR notering betreft een A3 codering geregistreerd op eind 2008, de ingangsdatum van de schuld staat op begin 2008.

sacredfour

Heb je het vermoeden van verjaring dan moet je dit zelf bij de schuldeiser aangeven, met de mededeling dat de schuld is verjaard. De schuldeiser zal dan zelf moeten bewijzen dat de verjaring gestuit is. Is er geen bewijs van stuiting dan is de vordering definitief verjaard. Je kan nu een verzoek bij het BKR doen om je notering te laten verwijderen. Dit duurt dan nog wel 5 jaar na de melding.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

schuldvraag

Even weer een 'upje'.

Ik ben nog steeds bezig met deze zaak. Ik wil graag van deze registratie afkomen, maar zit in beetje in mijn maag met een mogelijke stuiting.  Ik ben van plan om de kredietverstrekker een brief te sturen om ze aan te spreken om de verjaring, maar ik ben bang dat ik dit niet kan bewijzen. Ik zit er vooral mee dat ik de laatste jaren een paar keer ben verhuisd ben en ze daar niet van op de hoogte heb gesteld.

Ik ben er 100% zeker van dat ik nooit een brief / stuiting van ze heb ontvangen. De verhuizing is altijd direct doorgegeven bij de gemeente en ik heb de post minimaal een maand laten doorsturen. Hoe sterk staan zij als ze een herinnering / aanmaning hebben verstuurd naar mijn oude adres? Na ruim 5 jaar zou je toch wel denken dat ze een keer het GBA raadplegen? Daarnaast heb ik in het verleden mailcontact met ze gehad, dus ze hadden mij ook per mail kunnen benaderen.

Het gaat ook echt om een boevenpartij die gigantische rente heeft doorgerekend en waarschijnlijk nog steeds doorloopt (een aantal keer het oorspronkelijke bedrag), anders was ik zeker wel bereid om een regeling te treffen.

Ik zag een soortgelijke vraag via dit topic (http://www.schulden-vrij.info/index.php?topic=47221.0), waarbij de verjaring wel is erkend ondanks niet doorgegeven verhuizingen. Ik lees echter zoveel verschillende verhalen over het bewijzen van stuiting en daarbij horende voorwaarden dat ik het niet meer weet.

Rechtshulp heb ik niet en ik kan helaas niet gebruik maken van het Juridisch Loket. Zij gaven nog wel aan dat de verjaring is ingegaan na mijn laatste mailcontact (december 2009), tenzij deze is gestuit.  Ik wil eerst kijken wat de mogelijkheden zijn voordat ik een een dure advocaat in de handen zou moeten nemen, vandaar ook mijn vraag of iemand verder nog tips heeft of een soortgelijke situatie heeft meegemaakt?

sacredfour

Hier vindt je het antwoord op je vraag:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,48328.0.html
Schijf ze dat je er vanuit gaat dat de vordering verjaard is tenzij ze bewijs van stuiting kunnen overleggen. Laat ze ook weten dat in geval van verjaring je verder geen morele verplichting voelt om nog te betalen en dat voor jouw de zaak nu is afgedaan.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

schuldvraag

Bedankt voor je reactie! In dit topic staat een een doorverwijzing naar de incassobrief waar je het over hebt.
Erg veel juridische termen en verwijzingen staan erin, maar ik kan er niet uit halen dat ik mij beroep op verjaring en eis dat ze de registratie met terugwerkende kracht verwijderen bij het BKR.

Ook lijkt het of deze brief niet vanuit mij persoonlijk komt, maar is verstuurd vanuit een derde partij die voor mij bemiddelt. Of lees ik dit door alle termen verkeerd?

Ik hoor he nog graag. Bedankt!

sacredfour

Ik verwees niet naar de brief maar naar dit:

QuoteWat telt is dat de vermeende vordering van rechtswege is verjaard, en dat deze verjaring verondersteld niet rechtsgeldig is gestuit. Of dit laatste Gio010 te verwijten valt bepaalt of een beroep hierop zinvol is. Gio010 dient dus na te gaan of:
a) de vermeende stuitingsbrieven van L op zijn minst aantoonbaar verzonden zijn (bewijs aangetekend versturen), en of
b) u aantoonbaar een adreswijziging heeft verstuurd (aangetekend, bevestiging door IJ van ontvangst door reactie).
a: ja, b: nee -> probleem
a: ja, b: ja -> geen probleem
a: nee, b: nee -> geen probleem
a: nee, b: ja -> geen probleem

An0niempje

Als ik het goed begrijp, heb je nog geen bericht gehad van het bedrijf en ben je bang om te vragen of er nog een bedrag open staat? De laatste jou toegekomen info over de hoogte van de schuld en dat je moet betalen is dus van meer dan 5 jaar geleden? Dus in theorie (ik zeg bewust in theorie) zou het kunnen, dat je sowieso niets meer hoort van het bedrijf, omdat je er al 5 jaar niets meer van gehoord heb, maar in theorie kan het ook zo zijn, dat je morgen ineens wel een vordering op je mat hebt liggen/in je mail-box hebt zitten?

Dus ff de 2 uitersten...

Dus eigenlijk ook een keuze tussen zelf initiatief nemen en het niet wakker willen maken van mogelijk slapende honden...?

schuldvraag

Als ik het dus goed begrijp kan ik ondanks mijn verhuizingen wel aanspraak maken op verjaring, omdat zij niet zouden kunnen aantonen dat ik poststukken getekend in ontvangst heb genomen (als ze die überhaupt verstuurd hebben)?. Is dit ook wettelijk bepaald?

In het andere topic van Gio lees ik ook dat ze zich proberen te beroepen op stuiting en dat je een meldplicht hebt als je gaat verhuizen. Het betreft in mijn geval trouwens de incasso afdeling (bedrijf) van de creditcard maatschappij, die wellicht geen GBA gegevens van mij kon opvragen. Maar mailgegevens waren zoals eerder benoemd wel bekend.

Ik ben er inderdaad bang voor dat het een lang verhaal gaat worden en dat de tegenpartij nooit zal toegeven en de openstaande som met eventueel extreme rente zal opeisen. Daarom wil ik er ook 100% zeker van zijn dat ik in mijn recht sta.

Heb je toevallig een voorbeeld brief die ik kan gebruiken?

Bedankt voor je hulp!

sacredfour

Laat ze in een brief weten dat er zonder tegenbericht van een rechtsgeldige stuiting de vordering is verjaard en dat je geen morele verplichting voelt om de schuld alsnog te voldoen.  Geef ze 14 dagen om eventueel rechtsgeldige stuiting aan te tonen.

schuldvraag

Even weer een update..

Uiteindelijk heb ik uit wanhoop de hulp ingeschakeld van Dynamiet (van de reclame). Na een telefonisch interview gaven ze aan dat ze wel konden helpen. Omdat ik totaal geen schulden heb, een een goede baan met een vast contract en voldoende spaargeld gingen ze ook proberen om de (beëindigde) negatieve BKR registraties te laten verwijderen om meer kans te maken op een hypotheek. Uiteindelijk de deal gemaakt dat ik 500-600 euro zou betalen en als ze alle registraties met succes konden verwijderen dat ik nogmaals 500-600 euro zou afrekenen. Het is gelukt om aanspraak te maken op verjaring, maar de overige registraties zijn niet verwijderd. Een partij als Dynamiet hoopt gewoon op registratie fouten van de kredietvertrekkers om registraties ongedaan te maken.

Nu komt meteen mijn andere vraag. Ik heb helaas nog 2 negatieve BKR registraties (met code 2 en 3) die nog 2 jaar zichtbaar blijven en de verjaarde registratie van VISA die nog 3 jaar blijft staan (met code A, 2 en 3). Geen enkele bank zal mij met deze registraties een hypotheek verstrekken, ondanks dat onze situatie al vele jaren zeer goed is. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een normale hypotheek met soortgelijke registraties of ervaring met het 'afkopen' van registraties bij de kredietvertrekkers of het aanvragen van een soort van coulance?

Vincent76

Goedenmorgen,

Ik zit met een vraag!

Na een gelukkige leven te hebben gehad in Nederland huisje ,boompje, beessie, ben ik in juli 2008 vertrokken naar het buitenland.
Mijn vader kwam te overlijden en ik zat zonder werk op dat moment, mijn relatie kwam aan een eind en ik belande in een diep gat waar ik niet uit kwam met mijn onbetaalde rekeningen. Zover ik weet had ik schulden lopen bij telefoon providers, rood staan bij de Postbank, Eneco schulden, oude hypotheek schuld van 4000 Euro en ziekenfonds die ik maandenlang niet betaalde.
Ook had ik een koophuis, maar die had ik in goed overleg met mijn ex overgeschreven op haar naam, zodat zij daar kon blijven.
Heb een tijdlang ik zuid amerika gewoond en gewerkt en nu ben ik sinds 2 jaar werkzaam in Gibraltar en woon in zuid Spanje.
Heb mijn leven weer goed op orde en zelfs verbeterd, in Nederland was ik kitter in de bouw en nu in het buitenland ben ik VIP Marketing Manager, dus ja heb mijn leven weer aardig opgepakt.
Ik zit eraan te denken om weer terug naar Nederland te gaan en hier een baan te zoeken in mijn sector, heb genoeg ervaring opgedaan en goede references!
Nu is mijn vraag het volgende: wat gebeurd er met mijn schulden, bestaan die nog?
Mijn hypotheek schuld van 4K die is er nog, kreeg voorheen altijd aan het einde van het jaar een email, met de vraag of ik de schuld wil aflossen, sinds 2 jaar ontvang ik niks meer van de SNS bank, maar deze wil en kan ik wel betalen.
Maar hoe zit het met mijn andere open rekeningen bijvoorbeeld Eneco die is nooit betaald, niemand kon mij vinden in Nederland, heb mijzelf ook uitgeschreven in Rotterdam.
Kan ik als ik terug gaat naar Nederland gewoon weer Elektriciteit aanvragen, ik bedoel er zijn genoeg andere energieleveranciers.
Wat kan ik het beste doen? Hoe kan ik achter mijn code komen bij de BKR terwijl ik in het buitenland zit, zodat ik kan zien wat er nog allemaal open staat, maar als open rekeningen verjaard zijn, verdwijnen deze codering ook bij de BKR of blijven die voor altijd genoteerd?
Ik bedoel als ik de draad weer heb opgepakt in Nederland, kan ik weer een hypotheek afsluiten?

Alvast vriendelijk bedankt voor alle informatie en hulp.

Met vriendelijke groet,
Vincent

Smile

hallo,  bij BKR  kun je jouw  schuldenlijst  opvragen , online, kosten zijn  dacht ik rond  de â,¬15,succes , groet  :)Smile

chapter

En verjaren gaat niet zo snel. Zeker als rechter het verwijtbaar kan vinden verhuisd met bestemming onbekend. Natuurlijk kun je ergens elektra krijgen maar schuldeisers weten je ook te vinden zodra je je inschrijft. Alleen aan rente en kosten zullen deze wel verhoogd zij