Goedkope recepten

Started by Joy2014, Dec 20, 2014, 05:07 PM

Previous topic - Next topic

Joy2014

Hoop dat het je gaat smaken Knibbel :)

Joy2014

Gisteren niet gezond maar wel heel lekker gegeten. Wij hebben normaal op vrijdag altijd een PPP-dag (pizza, patat of pannekoeken). Maar ik vond dat het in de vakantie zo af en toe eens wat extra mag dus had gisteren 2 marharitapizza's bij Dirk gehaald voor 0,69 per stuk! Daar hebben we 2 plakken salami opgelegd en het was heerlijk :).

Wij eten ook bijna dagelijks een tostie als lunch ook heel vaak zonder kaas omdat ik dat best prijzig vind, daarbij lust m'n dochter het niet.
Vaak met salami (broodbeleg) en sambal, als ik nog tomaatjes of paprika heb doe ik dat er ook op, of ui. Ui is trouwens ook lekker met kaas, wellicht ook met smeerkaas?

En heb je geen oven of tostieapparaat, dit kan natuurlijk ook in de pan he. Ik heb ook maandenlang geen oven gehad en ik deed alles in de pan, pizza, afbakbroodjes, worstenbroodjes. Ik meld het even want niet iedereen weet dat. Elke verjaardag kijken mensen mij weer vreemd aan als ik dat zeg ;)

flits

dat van die tosti's wist ik al dat doe ik al jaren gewoon aan allebei de buitenkanten een beetje smeerboter smeren en je kan het in de koekenpan bakken
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Joy2014

Is ook lekker zo he Flits, ik doe er zelf vaak niet eens boter bij maar spet wat druppels water in de pan en zet het vuur laag. Maar met boter moet ik ook maar weer eens doen, geeft wel een wat lekkerder smaakje

Met kerst aten we bij m'n ouders en er was veel vlees over waarvan ik nog behoorlijk wat in de vriezer heb liggen dus dat is weer mooi :)

Verder nog wat broccolie, chinese kool en paprika over van vorige week waar ik straks nog even macaronie mee maak met gehaktballetjes uit de vriezer die ik fijn maak, Alleen voor macaroni gebruik ik wel een pakje mix moet ik zeggen, kost nu zo'n 0,50 geloof ik, even geleden nog 0,35. Moet toch nog maar eens een poging doen voor lekkere gezonde zelfgemaakte tomatensaus, op de een of andere manier ben ik daar niet zo goed in ::). Heb deze keer wel volkoren macaroni gekocht. Als het klaar is afkoelen en in bakjes in de vriezer, zijn weer 4 avondmaaltijden:). Als de groente er door heen niet genoeg is eten we er meestal nog wat paprika bij.

Hoop dat ik me er toe kan zetten om dat straks nog te maken, de groente wordt er niet beter op. Maar zo eerst nog Home Alone 5 kijken ;D

Boeddha

Tomatensaus maak ik als volgt;
2 blikken gepelde tomaten (verse tomaten is natuurlijk de beste optie, maar bij tijdsdruk kun je ook ingeblikte tomaten gebruiken)1 blikje tomatenpuree (voor extra tomatensmaak)
2 gemiddeld grote uien
2 wortels (een hele mooie combinatie met de tomaten en is natuurlijk ook nog eens gezond)
1 rode paprika (hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de paprika mooie combinatie en boordevol vitamines)
1 à 2 teentje(s) knoflook
1 wijnglas rode wijn of bouillon (dit geeft de tomatensaus een karakter. Of je nou kiest voor de rode wijn of runder-, kippen- of groentebouillon. Als bouillon basis kies dan het liefst zoutarme bouillon. Ikzelf neem als ik geen eigen bouillon heb altijd een fond van de AH (ingekookte bouillon). Hierin zit bijna geen toegevoegd zout)zeezout (gebruik nooit teveel zout en voeg op smaak toe. Erbij kan altijd, zout eruit halen niet. Ik gebruik altijd zeezout, omdat deze ook nog vaak sporen bevat van mineralen.

HOE MAAK JE DE SAUS

Ontvel de tomaten door aan de onderkant een kruisje te snijden en leg ze 30 seconden in heet water en vervolgens een minuut in ijskoud water. Hierdoor je gemakkelijk de tomaten ontvellen.
Maak de groentes schoon en snij deze allemaal klein.
Begin met het fruiten van de ui en wortels oftewel doe ze in een pan met olijfolie die op een laag vuurtje staat.
Doe er vervolgens de paprika bij. En een snufje zout. Als de ui glazig is doe dan de tomatenpuree erbij en de knoflook en blijf af en toe roeren. Na een minuut of 3 mag de rode wijn erbij of de bouillon en laat deze even inkoken. Doe nu de in stukken gesneden gepelde tomaten in een pan en laat het geheel een minuut of 20 à 30 zachtjes koken.

Dit is een heerlijke basis en je kunt later nog van alles ertoe voegen (wat je in huis hebt!)

Belangrijk als je weinig ervaring hebt is om de saus niet te snel te willen maken. Snij eerst alles en zet de pan op een laag vuurtje, zodat niet het één en ander aanbakt. Kost dus wat wel meer tijd in het begin, maar oefening baar kunst en de snelheid zal alleen maar toenemen.

Be strong, have faith!

Joy2014

Hey dank je boeddha! :)

Ik had gisteren ook al even gegoogeld.

Ziet er goed uit, je hebt de saus niet meer gepureerd toch? En je gebruikt inderdaad veel groenten zo, mooi. Ik was gisteren om 11 uur 's avonds toch nog aan de slag gegaan en had nog meer broccoli over als ik dacht en chinese kool, verder nog een stuk paprika en een winterwortel en een stuk ui dat ook over was gebruikt. Als ik nu ook nog jouw saus zou maken dan hoeft er helemaal geen groente meer naast. Ik heb altijd zo'n grote bak maggieblokkjes in huis en wanneer dat op is wil ik ook eens op zoek naar een gezondere versie.

Deze week ga ik het niet meer zelf maken aangezien ik de weekboodschappen al in huis heb ;), alleen nog even een zakje oliebollen halen bij de lidl, ik ga ze niet zelf maken want dan moet ik ook meer olie in huis halen en ben ik duurder uit. En scheelt weer gesmeer in de keuken ;) Bij de Lidl hebben ze een zak van 10 bollen voor 1,79