Goedkope recepten

Started by Joy2014, Dec 20, 2014, 05:07 PM

Previous topic - Next topic

Joy2014

Hoi hoi, ik heb gezocht op dit topic maar vond het niet. Mocht het toch al bestaan, mijn excuses. Ik zag wel een link ergens maar dat werkt bij mij niet?

Ik vind het een sport om lekker, gezond en goedkoop te eten. Ik zet een paar ideetjes hier neer, waaronder ook gemakkelijke en snelle recepten.

- spinazieomelet
Spinazie uit de diepvries, ik gebruik deelblokjes en vind het handig omdat dit lang houdbaar is.Deze koken met heel weinig water. Eieren klutsen en spinazie er doorheen roeren. Beetje olie in de pan en bak er een mooie omelet van. Dit is de allersimpelste versie. Je kan er ook aardappelblokjes, knoflook, tomaat, ui, resterend groente doorheen doen. Soms doe ik het lekker simpel. Vergeet ik het bijna, ik gooi er wel vaak kaas overheen. Daarbij wat brood en klaar. Dit wadden overigens ook een van de weinige dingen die mijn dochter lustte als peuter.

- wortelpannekoeken
Pannekoekmeel maken met bloem, nog beter met volkorenmeel, wel wat duurder, ik gooi er ook vaak een handje havermout doorheen, melk en eieren. De wortels raspen, ik doe er ook vaak appel bij en rozijnen is ook lekker, dit door de meel roeren en bakken maar! Het smaakt niet naar gewoon wortel, je kan evt nog honing, vanillesuiker door de meel heen doen of serveren met stroop, poedersuiker als een gewone pannekoek.

- Chinese kool, rijst, oosterse schijf
Laatste keer dat ik Chin kool heb gekocht bij de Lidl kostte het 0,89. Hier doen mijn dochter en ik goed twee dagen mee. Oosterse schijf ook bij de Lidl, twee voor 1,59? Ongeveer. Je kan deze makkelijk door twee delen want ze zijn behoorlijk groot. Ik begin altijd met de rijst opzetten. Zelf gebruik ik zilvervliesrijst, bij Dirk 1 kg voor 0,99. Dan de chin kool tot de helft snijden en roerbakken, lekker met knoflook (eten wij veel :)), evt ui en tomaatje. De oosterse schijf hoeft maar heel even in de pan. Lekker met veel sambal. Sneller klaar met eiermie, wel iets duurder 0,69 per pak.
Je kan ook in een keer veel rijst koken en dan in bakjes in de vriezer, smaakt ook prima en dan is de rijst al klaar

- Chin kool salade
Omdat ze best groot zijn hebben we er altijd veel van over. Ik snij de chin kool in kleine stukjes en doe daar ook appel in kleine stukjes bij met wat honing en evt rozijntjes. Supersnel, makkelijk en gezond. Lekker met gebakken aardappels

- Broccoli, rijst/mie
in kleine roosjes roerbakken met uitje, knoflook evt tomaatje, wij eten dit vaak met eiermie maar met rijst is ook lekker. Heerlijk met kip/kipfilet in beetje ketjap, maar ook dit is lekker met een oosterse schijf. Oh ja en sambal als je daarvan houdt uiteraard

- Bruine bonen, rijst, speklap
Rijst opzetten, spek in repen snijden en bakken, ik gebruik bij mie/rijst standaard knoflook, sambal en vaak ook een beetje ketjap, als het vlees klaar is doe ik de bruine bonen erbij (die, ik afspoel met water, ik weet ook niet waarom) en alles nog even laten opstaan.

Geen recept maar wel handig
Ik gebruik geen pakjes en zakjes, alleen voor de macaroni gebruik ik een pakje mix aangezien ik geen goede saus kan maken. Verder gebruik ik 1 zak macaroni, gehakt en 2 zakken groente als ik makkelijk doe en wij kunnen hier met z'n tweeen vier keer van eten. Macaroni is ideaal om in je vriezer op voorraad te hebben. Is er te weinig groente dan eten we er rauwe paprika bij.

Het zijn een paar simpele receptjes, misschien heeft iemand er wat aan. En wellicht hebben jullie ook gezonde, makkelijke en goedkope recepten?

Staat weinig aardappel in, dat bak ik meestal, hou niet van gekookte aardappel, alleen door de stampot haha. Ook van stampot gooi ik nooit weg al is het nog zo weinig, alles invriezen en op een dag heb je een gevarieerde maaltijd bij elkaar :)

flits

ik ben zelf alleen staand en kook altijd meerdere dagen vooruit en maak van rijst mie en pasta altijd eenpersoonsmaaltijden en vries altijd alles in en de groente die je aan het eind van de week over houd kun je weer voor de soep gebruiken
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

An0niempje

Hier ook een alleenstaande, die vaak een grote pan kookt en dan porties invriest :)

Mag ik er nog een recept aan toevoegen?

Chinese kool stamppot.
Aardappels koken
spekjes uitbakken in een koekenpan
aardappels stampen
Chinese kool snijden en rauw door de aardappels heen doen.
Beetje melk er doorheen (zelf vind ik het lekkerde om ipv melk een kruidenroomkaas erdoorheen te doen, koop altijd de goedkoopste bakjes hiervan ;) )
Eventueel nog op smaak maken met peper en/of zout (zelf laat ik het zout weg, omdat de spekjes al zout genoeg zijn)  of andere kruiden naar keuze :) Misschien is een beetje (verse) verse knoflook er door heen ook wel erg lekker.

An0niempje

Ik ben trouwens ook fan wokken, gewoon kijken welke groente op dat moment goedkoop/in de aanbieding is en wokken maar.
Tijdje terug was mijn moeder hier en zij neemt wel eens een pak wereldgerechten mee, die koop ik zelf echt alleen maar als ze in een euro aanbieding bij de C1000 zijn ;).
Ik had per ongeluk teveel water bij de gekruide rijst gedaan en vond het zonde om dit water zomaar af te gieten, omdat het water door de kruiden helemaal op smaak gebracht was, dus dat vervolgens als basis voor mijn woksaus gebruikt.

Joy2014

Goed idee Flits, ik doe dat eigenlijk nooit, die groente voor soep gebruiken, groentesoep is niet zo geliefd bij mijn dochter helaas, maar met lekkere gehaktballetjes erbij kan ik haar vast wel omkopen ;)

Natuurlijk An0niempje, graag zelfs
Klinkt ook lekker! Zal dat ook eens proberen, nog nooit gegeten

An0niempje

Hier worden die groenten dus gewokt.
Vind soep wel lekker, maar ben eigenlijk niet echt een goede soepkoker, meer een soepeter, als anderen het gekookt hebben :P

Joy2014

Haha, dat herken ik wel. M'n dochter houdt van tomatensoep maar niet als ik het zelf maak ::)
Wat ik wel lekker kan maken is okersoep en pindasoep, al heb ik beiden lang niet gemaakt, maar ik doe het wel simpel met bouillonblokjes hoor, geen vlees laten trekken ofzo ;)

tuthola

Ik ben meer van de Hollandse pot maar onderstaand gerecht is nog steeds favoriet als mijn jongens bij mij eten.

- 1 pond shoarma                        2,50
- 1 pak rijst                                  0,40
- 1 pakje nasimix eigen merk       0,50
- 1 kant en klaar wok groente     1,25
                                     Totaal     4,65

Rijst koken, shoarma bakken, wok groente bakken daarna alles bij elkaar en smullen maarrrr.
Hier kan ik nog een kliekje van maken voor in de vriezer.
Een klein gezin kan hier natuurlijk langer mee doen, dat de jongens nog thuis woonde deed ik het een week later uit de vriezer halen en deed het tussen een wrap aangevuld met gebakken champigons en een gebakken ei.
Of het echt gezond is weet ik niet maar vulde wel de maag.

Ik doe bewust kant en klaar wok groente daar ik met verse producten duurder uit ben.

Joy2014

Klinkt lekker hoor Tuthola :)
Wij eten ook vaak aardappels hoor! Wel gebakken of uit de oven. Bloemkool eten we ook bijna elke week, doen we twee dagen mee. Dat eten we vaak met een vegakaasding vd Lidl voor 1,59 of met een nep viscuisine van Dirk voor 1,49.

Die wokgroenten zijn wel heel gevarieerd, als je dat los koopt is het ook veel meer. Ik gebruik ook voor de macaroni vaak zo'n bak macaronigroenten hoor.

Ook snel heel makkelijk en goedkoop nu je het over een wrap had
- wrap met sla met krokante kipscnitzel, evt met plak kaas of sambal of mayo met wat zwarte peper
- wrap met kidneybeans met gehakt, lekker nog met uitje en tomaatje erdoor, is ook lekker met plakje kaas en evt beetje ketchup
Voor wie het niet weet, wraps kan je gewoon invriezen, dus een alleenstaande of mini gezin doet best lang met 1 pak
Je kan ze ook makkelijk zelf maken van bloem en water maar ik krijg dan een hele harde plaat die niet rolbaar is, waarschijnlijk doe ik iets niet goed ???
Heb wel laatst hartige pannekoekjes van volkorenmeel gemaakt met veel knoflook er door heen en nog wat geraspte wortel waar ik nog wat van over had. Hier had ik spinazie in gedaan en opgerold als een wrap maar dit was niet lekker. Heb er nog veel van in de vriezer, hopelijk is het wel lekker met iets anders er tussen en desnoods maar eten tussendoor met spek er tussen ofzo, bakje sla erbij en klaar.

Wij eten trouwens ook wel eens een hamburger uit de vriezer bij het avondeten, zo een die bij de snacks ligt. Minder gezond maar wel makkelijk en vooral goedkoop, en lekker.

Boeddha

Snel en goedkoop en lekker!

Aardappelpuree (zelf maken of uit pakje)
Rode kool (uit vriezer of pot)
Gehakt
Appelmoes of appelcompote
Panneermeel
Ovenschaal ingevet

Laat rode kool uitlekken of ontdooien (vocht weggooien)
Rul het gehakt, laten uitlekken

doe rode kool in ovenschaal
dan het gerulde gehakt
doe aardappelpuree er boven op
strooi paneermeel erover

15 minuten in oven op 200 graden

dien op met appelmoes/compot

ik strooi zelf nog Italiaanse kruiden over de rode kool maar dat is ieder haar/zijn eigen smaak.

Be strong, have faith!

tuthola

Lekker boeddha ik ga dit zeker maken van de week daar ik bij het kerstdiner bij mijn vader rode kool heb gegeten wat ik nooit lekker vond......smaak veranderd met de jaren zeker :-)

Vraagje....bak je de gehakt dan eerst op ??

Boeddha

Het gehakt even rullen. Dus losroeren in een warme koekepan, zonder boter want gehakt is al vet genoeg van zichzelf. :-)
Be strong, have faith!

jan

Het ziet er best wel lekker uit, allemaal.  ;)
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Joy2014

Ben ik helemaal met je eens Jan :)

Klinkt goed Boeddha!, al ben ik niet zo van de rode kool, kan natuurlijk ook met andere groenten :)

Over gehakt gesproken, had vanmiddag al de gehaktballetjes gemaakt voor bij de soep straks.
Ik maak ze meestal als volgt:
gehakt in een kommetje, eitje erbij als ik dat in huis heb, vandaag wat havermout erbij gedaan, soms verkruimel ik beschuit, paneermeel heb ik nooit in huis, verder knoflook fijn persen,uitje gehakt erbij, beetje ketjap en wat sambal, lekker roeren en bakken maar. :). Soms doe ik er ook een restje paprika doorheen als ik over heb.

Knibbel

Dames, bedankt voor al die recepten.

Klinkt  heerlijk en.... goedkoop. Ga het zeker allemaal eens uitproberen,
Ook al ben je op leeftijd, je leert iedere dag weer bij.....  :D :D
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron