Hoi hoi, ik heb gezocht op dit topic maar vond het niet. Mocht het toch al bestaan, mijn excuses. Ik zag wel een link ergens maar dat werkt bij mij niet?
Ik vind het een sport om lekker, gezond en goedkoop te eten. Ik zet een paar ideetjes hier neer, waaronder ook gemakkelijke en snelle recepten.
- spinazieomelet
Spinazie uit de diepvries, ik gebruik deelblokjes en vind het handig omdat dit lang houdbaar is.Deze koken met heel weinig water. Eieren klutsen en spinazie er doorheen roeren. Beetje olie in de pan en bak er een mooie omelet van. Dit is de allersimpelste versie. Je kan er ook aardappelblokjes, knoflook, tomaat, ui, resterend groente doorheen doen. Soms doe ik het lekker simpel. Vergeet ik het bijna, ik gooi er wel vaak kaas overheen. Daarbij wat brood en klaar. Dit wadden overigens ook een van de weinige dingen die mijn dochter lustte als peuter.
- wortelpannekoeken
Pannekoekmeel maken met bloem, nog beter met volkorenmeel, wel wat duurder, ik gooi er ook vaak een handje havermout doorheen, melk en eieren. De wortels raspen, ik doe er ook vaak appel bij en rozijnen is ook lekker, dit door de meel roeren en bakken maar! Het smaakt niet naar gewoon wortel, je kan evt nog honing, vanillesuiker door de meel heen doen of serveren met stroop, poedersuiker als een gewone pannekoek.
- Chinese kool, rijst, oosterse schijf
Laatste keer dat ik Chin kool heb gekocht bij de Lidl kostte het 0,89. Hier doen mijn dochter en ik goed twee dagen mee. Oosterse schijf ook bij de Lidl, twee voor 1,59? Ongeveer. Je kan deze makkelijk door twee delen want ze zijn behoorlijk groot. Ik begin altijd met de rijst opzetten. Zelf gebruik ik zilvervliesrijst, bij Dirk 1 kg voor 0,99. Dan de chin kool tot de helft snijden en roerbakken, lekker met knoflook (eten wij veel

, evt ui en tomaatje. De oosterse schijf hoeft maar heel even in de pan. Lekker met veel sambal. Sneller klaar met eiermie, wel iets duurder 0,69 per pak.
Je kan ook in een keer veel rijst koken en dan in bakjes in de vriezer, smaakt ook prima en dan is de rijst al klaar
- Chin kool salade
Omdat ze best groot zijn hebben we er altijd veel van over. Ik snij de chin kool in kleine stukjes en doe daar ook appel in kleine stukjes bij met wat honing en evt rozijntjes. Supersnel, makkelijk en gezond. Lekker met gebakken aardappels
- Broccoli, rijst/mie
in kleine roosjes roerbakken met uitje, knoflook evt tomaatje, wij eten dit vaak met eiermie maar met rijst is ook lekker. Heerlijk met kip/kipfilet in beetje ketjap, maar ook dit is lekker met een oosterse schijf. Oh ja en sambal als je daarvan houdt uiteraard
- Bruine bonen, rijst, speklap
Rijst opzetten, spek in repen snijden en bakken, ik gebruik bij mie/rijst standaard knoflook, sambal en vaak ook een beetje ketjap, als het vlees klaar is doe ik de bruine bonen erbij (die, ik afspoel met water, ik weet ook niet waarom) en alles nog even laten opstaan.
Geen recept maar wel handig
Ik gebruik geen pakjes en zakjes, alleen voor de macaroni gebruik ik een pakje mix aangezien ik geen goede saus kan maken. Verder gebruik ik 1 zak macaroni, gehakt en 2 zakken groente als ik makkelijk doe en wij kunnen hier met z'n tweeen vier keer van eten. Macaroni is ideaal om in je vriezer op voorraad te hebben. Is er te weinig groente dan eten we er rauwe paprika bij.
Het zijn een paar simpele receptjes, misschien heeft iemand er wat aan. En wellicht hebben jullie ook gezonde, makkelijke en goedkope recepten?
Staat weinig aardappel in, dat bak ik meestal, hou niet van gekookte aardappel, alleen door de stampot haha. Ook van stampot gooi ik nooit weg al is het nog zo weinig, alles invriezen en op een dag heb je een gevarieerde maaltijd bij elkaar