leningen Joy gaat de goede kant op

Started by Joy2014, Dec 19, 2014, 03:55 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Een buffer creëren, is wel belangrijk hoor, zeker voor zorgkosten.
Niet handig als je niets in je buffer hebt zitten en dan ineens qua gezondheid iets overkomt, dan ben je verder van huis ;) Net als dat het goed is om een buffer op te bouwen voor het geval je koelkast of je droger opeens besluiten om er mee op te houden...
Succes met het maken van de juiste keuzes.
Wij kunnen niet op je rekening kijken, hoeveel buffer je al hebt, dus de beslissing zul je toch echt zelf moeten nemen ;)
Er staat mij bij, dat ik hier een keer gelezen heb, wat goede verhoudingen zijn qua buffer, maar weet zo even snel niet waar het staat. Volgens mij ging dat ook in combi met betalen van huur/hypotheek.
Anderen hier, kunnen je daar vast meer over vertellen.
Burningspirit? Buster?

Joy2014

An0niempje, dank voor je reactie :), een buffer opbouwen doe ik sowieso hoor, die 5 spaardoelen laat ik staan.
Maar voor de 2000 die ik rood sta gaat maandelijks 20,- rente af en ik los niks af.
Als ik 100,- stort scheelt me dat weer iets rente maar bij nood kan ik het wel opnemen. En als alles op 0 staat zou ik dus niet meteen het rood staan opheffen, ik zou dan nog harder aan de buffer werken en als die er is pas het opheffen.

Joy2014

Nou, ik heb de beginstand van januari 2015 opgemaakt. Het doorlopend krediet is zo correct, de Rabo roodstand is ongeveer, ik heb de rente en de inboedel en WA daarin verrekend, op een paar cent na moet dit dus kloppen.

Rabo DL:                9634,68
Rabo roodstand:  1770,-
Totaal:                11405,-

Ondanks de duidelijk duurdere maand december heb ik toch nog wat extra kunnen storten om mijn roodstand te verminderen. Deze januari was tevens de eerste keer dat ik de kinderbijslag 'over' had. Hiervan heb ik een groot deel overgemaakt naar de Rabo. Kleren, schoenen en dingen voor m'n dochter koop ik wanneer dat nodig is tussendoor in het jaar. Op dit moment is zij ruim voorzien, heb ook al nieuwe schoenen in de kast staan maar die zijn nog iets te groot (deze waren afgeprijst van 90 naar 35, het model zit haar gelukkig ook goed, want zo'n twee jaar geleden heeft ze deze ook gehad)

Ik ben blij met deze beginstand, mijn doel voor dit jaar is in december onder de 9500,- in totaal komen, mocht ik werk vinden dan kan ik op nog een veel mooiere eindstand komen maar zo lang dat niet zo is ga ik hier voor. :)

tuthola

Hoi Joy, goed bezig meid, als het tegenzit dan ben je  met ongeveer 4 jaar schuldenvrij als het meezit met een baan dan natuurlijk eerder  ;)

In een eerder topic had je het er over om je roodstand bij het krediet te doen ivm de rente, zie je hier van af ??

Joy2014

Dank je Tuthola :) Ik ga voor eerder dan die vier jaar ;), maar zo gaat het ook prima, het wordt steeds minder zwaar doordat de maandlast daalt en het is een fijner gevoel om vrijwillig te storten wat je over hebt. :)

En klopt, alleen andersom, dus m'n dl is 10000 waarvan ik (10000-9635) 365,- van heb afbetaald, als ik dit bij m'n rabo rood stort zakt de roodstand naar 1405, -, roodstand betaal ik dan 14,05 rente voor per maand ipv 17,70. Voor rood staan betaal je iets meer rente dan voor het DL als ik het goed heb.

Verder is het zo dat bij overlijden het DL wordt kwijt gescholden en de roodstand niet. Omdat ik bij geval van nood toch nog kan opnemen van mijn roodstand twijfel ik ook of ik misschien m'n buffer, die bedraagt nu 500,-, overmaak om de roodstand aan te vullen, dit bespaart me dan toch weer 5,- per maand.

Plus dat ik dan nog maar 1 vervelende last tussen m'n vaste lasten heb staan als die roodstand is aangevuld.

tuthola

Een buffer is natuurlijk fijn voor als er onverwachts iets stuk gaat in huis aan de andere kant kan je dit aflossen en mocht het nodig zijn dan kan je altijd nog wat van de lening snoepen dus tja hier zal je zelf je keuze in moeten maken.

Ik ben benieuwd wat je doet  :)

Joy2014

Nou uiteindelijk toch gedaan, (nog) niet van het DL afgehaald maar wel met de 500,- buffer de roodstand aangevuld. Wel in delen gedaan, eerst 300 en toen 200, het kostte me wel moeite haha. Maar ik heb nu wel direct een verlaging van mijn vaste lasten met 5,-! Ik heb meteen per 1 febr een automatische maandelijkse overschrijving van 5,- naar mijn buffer ingesteld. Ben blij met m'n beslissing en zit nu ook onder de 11000,-.

M'n stand is nu:

Rabo DL:                9634,68
Rabo roodstand:  1270,-
Totaal:                10905,-

Oh kan niet wachten tot ik onder de 10 zit,  zonder tegenslagen zal dat in juli zijn, als ik werk heb al is het maar voor 20 uur tegen mijn oude uurloon dan kan dat al goed een maand eerder zijn. Gemiddeld heb ik sinds de geboorte van m'n dochter 25 uur gewerkt, de laatste jaren wel iets meer, tot 30 uur, maar als ik een baan vind van 24 uur tegen hetzelfde loon dan zou ik minstens 200,- extra per maand kunnen aflossen!! Dan zou ik zelfs binnen twee jaar klaar kunnen zijn. Kan het me bijna niet voorstellen. Ik heb dan niet de extra inkomsten zoals vakantiegeld en kinderbijslag bij gerekend

Kaatje

Joy, een tijd terug heb ik geleerd om naar het totale plaatje te kijken, dus je schulden en de positieve bankstanden. Want dit is het totaal dat je hebt aan schuld. Dus eigenlijk zat je met je buffer erbij al onder de 11.000.

Joy2014

Daar heb je ook gelijk in Kaatje, maar zo lijkt de schuld voor mij lager haha, scheelt in ieder geval al 5,- rente ;)

Knibbel

Joy, pluimpje voor je, je doet het heel erg goed.

En ik ken dat ongeduldig zijn als het erom gaat om de schuldenlijn omlaag te krijgen. Maar het is altjd goed om een doel te hebben waar je naar toe kunt leven!! Je komt zeker, misschien wel sneller dan gedacht, onder die 10.000-grens.

Helaas kunnen wij niet in een glazen bol kijken hoe 2015 zal verlopen, maar 'doelen' kun je gelukkig bijstellen.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Joy2014

Dank je Knibbel :)

Helaas gisteren al de eerste tegenslag gehad :(. Buurman kwam langs en vroeg of ik de schutting wil overnemen. Ik vroeg waarom want ik wist niet dat hij ging verhuizen. Ik vroeg wat hij er voor vraagt en het had hem 8 jr geleden meer dan 1500 gekost, hij vraagt 300,-. Tja, beetje boven mijn budget. Ik was nogal overdonderd en ook omdat hij deed alsof het een soort vriendenprijsje was, ik heb geen idee wat normaal is. Had m'n ouders er over gebeld en die vonden het belachelijk. Vandaag met de woningbouw contact opgenomen of dit überhaupt wel mag, een schutting meenemen. Aangezien hij hem destijds zelf betaald heeft mag dit, maar ook de dame vd woningbouw vond het een hoge prijs, zeker omdat hij al 8 jr oud is. Ik probeer nu of ik de prijs kan verlagen voor de helft, zo niet dan neemt hij het maar mee. Hoop dat hij akkoord gaat anders moet er toch wat anderskomen. En anders is dat maar zo.

Ff balen, maar ja, ook dit komt uiteindelijk wel weer goed.

tuthola

Beetje raar van de buurman, ik zou er goed over nadenken om er geld in te steken, misschien kan hij een mooi prijsje maken bij de nieuwe bewoner als hij dat al niet gedaan heeft !!

Joy2014

Nou helaas vond hij dat toch echt te weinig. Ach weet je Tuthola, die man staat in zijn recht, hij doet niks wat niet mag, maar dit kwam even totaal onverwacht. Hij had hem destijds ook helemaal betaald. Er zijn nog geen nieuwe mensen, maar zodra die er zijn zal hij ook vragen of zij het willen overnemen. Toen zei ik nog dat als zij het te prijzig vinden dat ik de helft, dus die 150 betaal. Ik hoop dat het zo door kan gaan!

Hij haalt tevens ook de klinkers uit de voor- en achtertuin, dus dat wordt een grote zandboel. Dus voor de nieuwe mensen wordt het wel een klus, hopelijk kunnen ze gratis tegels vinden, en schrikt dit mensen niet af. Aan de andere kant is dit een superbuurt, zeer kindvriendelijk en een mooi uitzicht, komt vast goed.

Nou we zullen zien :)

gewoon

Denk het zelfde als Tuthola is zijn schutting en mag dit aanbieden aan de nieuwe eigenaar,  ter overname

En is raar bij de buur nu opeens geld te willen zien.

Wat moet immers een nieuwe bewoner met... is dit de tuin ?

Ja nee

Niet helemaal meer,  heb jou schutting vorige maand verkocht aan de buren.

Joy2014

Haha Gewoon, zo klinkt het ook wel heel raar ja. Maar ja, hij mag dit dus vragen aan mij. Ik heb rekening gehouden met max 200,-, of het nu voor deze is of een andere schutting gezamenlijk met de nieuwe buren. Komen er voorlopig geen nieuwe buren heb ik een hele grote tuin ;) Tja, moet er maar een positieve draai aan geven he.

Ondanks deze eerste tegenslag ga ik mijn einddoel bijstellen, ik wilde eerst eind dit jaar onder de 9500 komen maar nu wil ik onder de 9000 komen, ik wil die acht in beeld zien ;)

Ik ben weer druk aan het rekenen geweest en dit kan lukken, ook met tegenslagen. Tenzij ik dit jaar echt die brug 'moet' ( moet is niet het juiste woord, ik bepaal dit natuurlijk zelf). De tandarts had zo'n twee jaar geleden al een begroting gemaakt van zo'n 2800, tja, dat werd hem dus niet. Ondertussen zou dit bedrag minder moeten zijn aangezien de twee kiezen vorig jaar reeds zijn getrokken, zeg 2500. Tevens gaat de tandarts weer proberen om de rekening over twee jaren te verdelen dan zal dit 1250 zijn (vorig jaar ging zijn baas niet akkoord). Nu heb dit jaar weer gekozen voor een hogere verzekering, hier wordt 750 vergoed, wat dus inhoud dat ik 500 zelf moet betalen, kan het niet gesplitst is het dus 1750, dat feestje gaat dan niet door ;)