leningen Joy gaat de goede kant op

Started by Joy2014, Dec 19, 2014, 03:55 PM

Previous topic - Next topic

Joy2014

Hallo allemaal,

Wat een fijn forum is dit waar mensen elkaar helpen. Ik wil ook graag mijn verhaal doen, wellicht kunnen mensen er wat van leren en niet dezelfde fouten maken als ik heb gemaakt.

Jaren geleden toen ik nog thuis woonde leefde ik veel te ruim. Ik kocht gewoon wat ik leuk vond en deed wat ik leuk vond. Handig ook dat rood staan, zo kon ik nog meer leuks kopen. Toen ging ik nog meer rood staan en toen na een gesprek gehad te hebben met een bank is het overgezet naar een persoonlijke lening van een nog wat hoger bedrag, ik geloof destijds 16000,- gulden. Toen uiteindelijk overgezet in een doorlopend krediet want dan kon ik er geld blijven afhalen. Dat deed ik dus ook. Vraag me niet wat ik in vredesnaam van zoveel geld heb gekocht, je zou op zijn minst denken een auto of zo, maar nee hoor. Veel kleren, veel lekker eten, met de trein leuke uitjes. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk en bijna niet te geloven dat ik ooit zo heb geleefd. Ondertussen kon ik overigens ook nog wat rood staan.

Zo'n 10 jaar geleden gok ik heb ik voor het eerst wat bij Wehkamp besteld, ook ideaal, nu kopen, direct in huis en dat betalen is handig per maand. Zo ook Primeline, handig, je kan iets nu kopen en later afbetalen en extra geld opnemen!  En uiteindelijk betaalde ik behoorlijk wat af per maand wat ik ook gerust weer op nam. Toen ik m'n dochter kreeg bijna 10 jaar geleden veranderde het ook niet. Zij had, in mijn ogen, toch echt nodig wat ik kocht. Natuurlijk moest ik een mamafiets met zitje etc. want het kon allemaal. Ook die huur 2 weekjes later betalen was niet zo erg, dan konden we nog even pizza bestellen in de tussentijd. Kan me herinneren dat zelfs de energieleverancier op het punt stond de boel af te sluiten.

Het enige goede waar ik destijds ook geld aan gaf waren goede doelen, Unicef, Het Nelson Mandelafonds, Stop aids now. En verder???

Sinds ongeveer 8 jaar geleden ben ik wel meer gaan opletten en waren in ieder geval alle rekeningen bij. Zo'n 6 jaren geleden gingen mijn ex en ik uit elkaar. Gelukkig werkte ik gewoon, parttime en daarmee kon ik me redden. Heb wel alle goede doelen toen opgezegd aangezien ik niet zo goed wist wat me te wachten stond en ben erg gaan kijken naar overige vaste lasten. Daar heb ik behoorlijk op kunnen bezuinigen. Toch betaalde ik tot begin januari dit jaar meer dan 300,- af per maand.

Mijn beginstand van januari was
Rabo doorlopend krediet 9640
Rabo rood 2000
Wehkamp 2046
Primeline 1368
Totale schuld: 15054,-

En nu, december 2014 ongeveer
Rabo doorlopend krediet 9780
Rabo 1650
Wehkamp afbetaald:-)
Primeline afbetaald:-)
Totale schuld: 11430,-

Edit Afname van 3624,-

Ik ben er gigantisch blij mee en trots op dat ik Eindelijk van de wehkamp en primeline af ben. Rabo is niks van afbetaald en had ik zelfs een deel van opgenomen zodat ik wehkamp kon afbetalen ivm de veel hogere rente. Maar zelfs met dat, en het feit dat ik een groot deel van dit jaar werkloos was (nu nog steeds helaas) en met mijn WW rond bijstandsniveau zit, ben ik daar tenminste van af.

Ik snap dat dit echt een 'dubbeltje op zijn kant' verhaal is waarvan je niet snapt dat iemand dit zo laat gebeuren. Geen lening voor iets belangrijks als een studie ofzo of ivm hoge zorgkosten maar gewoon voor niks. Sinds ik alleen ben met m'n meissie heb ik ook alles in Exel gezet, mijn inkomsten (salaris/WW, toeslagen) en vaste lasten. Heb verschillende tabs met inkomsten/uitgaven tijdens werk, tijdens WW en de worst case noem ik het altijd, dat is als ik van WW overgang naar bijstand wat eigenlijk dit jaar geen verschil uitmaakte aangezien ik WW ontvang over parttime uren.

En sinds oktober hou ik een kasboek mee, dit doe ik in een dik notieboek. Nibud verkoopt ze ook, maar dat is veel duurder. Ik heb de inhoud bekeken op hun site en ben zelf met liniaal aan de gang gegaan. Ik raad echt iedereen een kasboek aan, je duwt precies wat je kwijt bent per week en waaraan. Je koopt automatisch al minder omdat je op een zo laag mogelijk weekbedrag wilt uit komen. Als er een maand voorbij is tel ik ook het maandbedrag bij elkaar op. Ik vind het echt een uitkomst! Met de uitkomst van deze maand ben ik niet blij, maar dat compenseer ik met volgende maand. Maar alle rekeningen worden tenminste op tijd betaalt, heb deze week al zelfs de huur voor januari overgemaakt. Ik sla nu bijna een beetje door naar de andere kant ;).

Fijn dat ik mijn verhaal hier mocht delen:-)

tuthola

Hoi    Joy2014, wat een prestatie heb je al geleverd in de strijd tegen de schulden.
Fijn om te lezen dat je op tijd hebt ingegrepen in je uitgave patroon.
Slim van je dat je de schulden met de hoogste rente hebt kunnen afbetalen ik hoop dat je snel een baan kan vinden om de schulden tot een nulpunt te kunnen laten zakken.

Robin Hood

Hoi Joy2014, bedankt dat je je verhaal hebt gedaan. Het is erg herkenbaar. Geld uitgeven wat je eigenlijk niet hebt.. Respect voor datgene wat je tot nu toe al voor elkaar hebt gekregen. Ga zo door met oa je administratie bijhouden en met het aflossen, kleine stapjes worden uiteindelijk ook grote stappen..

An0niempje

Fijn, dat het nu zo de goede kant uit gaat.
Hou zo vol en put moed uit het lager zien worden van je schuld...

Joy2014

Heel erg bedankt voor jullie lieve positieve reacties :)

Tuthola, jij hebt de schuld al overwonnen zie ik, toppie! Wat een last gaat er dan af zeg! Al moet ik zeggen dat ik al heel blij ben dat ik dit jaar eindelijk van wehkamp en primeline af ben, nu de rest. Rente van primeline is overigens echt niet normaal! Als ik 20,- afbetaalde eerder er zo weer 10,- bijgeteld voor rente, je legt 20,- in maar je lost maar 10,- af! Dat nooit meer!

Robin Hood, helaas is het hekenbaar, maar gelukkig leren we van onze fouten :). Ik denk dat ex schuldigen en ook mensen die druk bezig zijn hun schulden af te lossen beter met geld kunnen omgaan dan wie dan ook! Je kan de tijd niet terug draaien dus dan maar het positief bekijken. :)

An0niempje, ik ga zeker door! Het nieuwe jaar wil ik heel graag die rood stand hebben opgelost dan heb ik alleen nog die lening. Als ik werk heb moet dat sowieso lukken. Die stand is niet helemaal correct overigens aangezien daar eind deze maand zo'n 195,- voor de lening wordt afgetrokken, kleine 20,- voor rente roodstand en rond 130,- WA en inboedelverzekering. Dus eigenlijk is de stand 2000,-.

Even een vraagje, stel het lukt niet om die hele 2000,- af te betalen ivm geen werk. Doorlopend krediet wordt automatisch afgelost. Zouden julie dan van het krediet af halen om die roodstand af te lossen? Alleen wanneer het me niet anders lukt uiteraard. Rood staan is ook meer rente namelijk dan het doorlopend krediet.

tuthola

Als ik het goed begrepen heb leef je nu van een inkomen rond bijstand niveau, ik denk dat het moeilijk is om dit om te zetten, je kan het natuurlijk proberen. Mocht dit lukken dan wel zorgen dat je niet meer rood kan staan bij de bank.

Joy2014

Tuthola, ik begrijp je niet helemaal denk ik. Ik hoef niks om te zetten. Ik kan opnemen van mijn doorlopend krediet wanneer ik wil. Ik betaal nu een kleine 200,- per maand, dit gaat automatisch, en nadat de rente is verrekend kan ik er direct weer goed 120,- afhalen. Dit is uiteraard niet wenselijk, maar het is nog altijd minder rente dan de 20,- rente die ik maandelijks betaal zonder aflossing op rood staan van tot 2000,-. Ik ga dan inderdaad het rood staan direct opheffen!

Ik hoop dat ik het kan aflossen zonder aan mijn krediet te komen natuurlijk maar dat zal wel pittig zijn. Zoals het nu gaat gaat het ook. Alles wordt op tijd betaald, maar ja, je wilt er altijd sneller vanaf zijn natuurlijk ;)

Bloem2

Knap gedaan Joy, petje af!
Met de roodstand erbij ben je wel heel erg kwetsbaar. De bank hoeft maar
1 betaling terug te draaien en het domino-effect gaat rollen.
Als de rente van de roodstand inderdaad hoger is als je doorlopend krediet
zou ik met dat DK de roodstand opheffen.
Dan begin je met een schone lei en dan zou ik daarna elke euro over in dat
doorlopend kredit stoppen.
Op de downloadpagina vindt je een spreadsheet aflosschema doorlopend krediet,
hier kun je dan leuk mee spelen en het effect van je aflossingen zien.

Joy2014

Dank je Bloem :)
Mijn loon, nu WW uitkering komt binnen bij de ING, daar worden ook alle rekeningen afgehaald en daar kan ik niet rood staan. Mijn doorlopend krediet en rood staan heb ik bij de Rabo. Daar wordt alleen mijn maandbedrag voor krediet afgehaald, rente voor rood staan en 1x in het jaar mijn WA en inboedelverzekering van Interpolis wat ik ook ooit bij de Rabo heb afgesloten. Zodra mijn inkomen binnen is op de ING stort ik altijd rond de 225,- op de Rabo zodat dat altijd doorloopt.

Ik heb trouwens ook verschillende spaardoelen bij de ING, eentje voor exta's en leuke dingen, eentje voor buffer en eentje voor terugbetalen Belastingdienst, deze laatste kan binnenkort weg maar het kan zijn dat ik 70,- moet terugbetalen en dat staat alvast klaar. Dit raad ik trouwens iedereen aan, het is ook gratis en je kan meerdere spaardoelen aanmaken en ook zo weer verwijderen.

Ik ga zo direct even op de downloadpagina kijken, ben benieuwd! Ik denk dat ik idd het rood staan eerst doe desnoods mbv DK, dan heb ik er nog maar eentje :)

Joy2014

Gevonden, leuk! Nog een exelsheet om bij te houden haha, super :)

tuthola

Joy ik had het verkeerd begrepen, ik dacht dat je er extra voor moest lenen.
Ik zou het dan zo doen zoals bloem al aangaf 20 euro is toch veel geld in de maand :-)

Joy2014

Oké Tuthola, dan snap ik jou ook :)
Het is ook veel geld. Ook van het DK overigens, zo'n 200,- afbetalen waarvan dus ongveer 80,- rente is.

Wat ik trouwens vreemd vind. Ik geloof dat het bij Dubbeltje op zijn kant was waar ze weleens leningen overzetten naar Frea waar de rente veel lager is. Ik wilde dat ook graag maar dat kon dus niet helaas. Volgens mij is de stadsbank nog wel een optie maar volgens mij moet het binnen 3 jr dan afbetaald zijn en dan wordt het wel een hoge maandlast. Nu ben ik wel van die maandlast van wehkamp af wat 62,- per maand was maar helaas zijn mijn inkomsten ook met 50,- gedaald vanaf 2015 ivm alle veranderingen. Wat weer goed komt als ik werk :)

In ieder geval ga ik het toch zo doen. Eerst het rood staan en dan het DK. Ja, dat wordt mijn challenge voor 2015 :D.

Het is belachelijk maar ik hoop dat er geen folderbezorger nu aan de deur komt om fijne dagen te wensen want ik wil graag een streep zetten in mijn kasboek en het totaal van deze week optellen haha ::)

Knibbel

Als ik het zo lees Joy heb je het nu allemaal redelijk in de hand. Ondanks alles wat in het verleden is gebeurd ben je nu bezig de goede richting in te gaan. Houden zo!! Het kost wat discipline maar ik weet zeker dat je jouw doel zal bereiken.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Joy2014

Dank je Knibbel, ik voel me daar nu ook sterk in. :)

Joy2014

Oh toch een duurdere maand dan verwacht hoor, december. Had er wel rekening meegehouden maar toch.

Ik sla wel een beetje door door deze site hoor haha. Nee hoor, ik ben blij dat ik toch nog veel kan leren hierover. Zo wilde ik ook alles zo snel mogelijk aflossen. Nu heb ik wel een krediet waar ik telkens kan af halen wanneer het echt nodig is maar liever niet. Ik heb nu bij mijn bank inmiddels 5 spaardoelen aangemaakt, dat zijn de volgenden: buffer, zorgkosten, kleding-schoenen, cadeaus, uitjes-vakantie.

En voor het eerst sinds jaren hoef ik nu niks met de kinderbijslag en ga ik dat verdelen in mijn spaardoelen en er gaat wat naar mijn roodstand. Twijfel nog steeds of ik niet alles daar naar toe moet doen ivm de rente, hmm lastig, het voelt namelijk ook zo heerlijk om wat in die spaardoelen te hebben staan ::)