Minnelijk traject en geld ontvangen

Started by cp2014, Dec 18, 2014, 01:59 PM

Previous topic - Next topic

cp2014

Quote from: Boeddha on Jan 09, 2015, 11:11 AM
Even voor alle duidelijkheid, probeer het zo snel mogelijk helder te krijgen!

Als je in het minnelijke of in wsnp zit, mag je geen betalingsafspraken meer nakomen! Anders doe je andere schuldeisers benadelen! (en dat kan einde traject betekenen!)

Maar dit is gewoon een tandartsrekening, als ik deze niet betaal kan ik niet meer bij de tandarts terecht en ook niet overstappen naar een ander. Ik moet deze maand ook nog een keer langs voor gaatjes.
Of bedoel je andere schuldeisers? En het is mij niet zo duidelijk of we nu wel of niet in het minnelijk traject zitten. De overeenkomst die we hebben getekend klopt nog gedeeltelijk.

Boeddha

Ik heb met de tandarts ook een betalingsregeling getroffen, en op dit moment betaal ik dat ook gewoon van het vtlb. Ja als ik pijn heb moet ik gewoon naar de tandarts, ik kan die kies er moeilijk zelf uittrekken.  ???. Ik durf al bijna niet meer te lachen, maar dat is meer een esthetisch probleem, wat natuurlijk wel erg vervelend is als je iedere dag onder de mensen bent.

Maar we krijgen nu nog meer dan het vtlb omdat er dus nog niks wordt ingehouden.

Je hebt het over een betalingsregeling. Dat is wat anders dan een normale factuur die je krijgt na een behandeling.

Een regeling moet je stoppen als je in het minnelijke zit.
Een factuur mag (moet je zelfs) wel betalen.

Be strong, have faith!

tuthola

Ik heb met de tandarts ook een betalingsregeling getroffen.........dit zijn jou eigen woorden en boeddha heeft gelijk hier heb je een nieuwe schuld te pakken en staat de de opstart van een minnelijke regeling op spel.
Ook als je deze maand weer voor behandeling gaat en weer een betalingsregeling treft dan heb je 2 schulden op je naam staan die voorkomen had geworden.
Ik vind het heel naar om te schrijven maar eigenlijk kan je het je niet veroorloven om naar de tandarts te gaan, begrijp met goed ik vind dat iedereen de juiste zorg moet krijgen ,  in schuldenland word hier helaas niet naar gekeken.
Mocht je nog twijfelen bel dan je contactpersoon zoals ik in eerder bericht al aangegeven had die kan precies zeggen waarvoor je getekend hebt en wat je rechten en plichten zijn.
Dat jij nog niet hoeft te sparen voor de boedel kan een oorzaak hebben ook hier kan jou contactpersoon het antwoord op geven, ik kan je hier geen antwoord op geven daar elke gemeente zijn eigen regels van de schuldhulp heeft.

Joy2014

Ik sta hier echt van te kijken zeg :-[

Wat hiervoor al is gezegd, ik zou inderdaad direct contact opnemen hoe alles precies zit, ook met die tandarts. Dit is gewoon onmenselijk

tuthola

Helaas is dit heel normaal in schuldenland, ik heb 3 kiezen moeten laten trekken omdat ik een wortelkanaal behandeling niet kon betalen, ondanks dat ik een tandarts verzekering heb kwam het op 400 euro per kies !! Ging hem natuurlijk niet worden.

burningspirit

het is schandelijk maar het is waar
als je met schulden zit en iets voor jezelf probeert te bereiken in een traject, kunnen ze ieder klein dingetje aangrijpen om je te weigeren of uit bestaand traject te zetten
en dus ook dingen die ogenschijnlijk onvermijdelijk zijn, zoals een tandartsbehandeling

ik had het ook, gesteggel met de schulddienstverleners, over een rekening van de tandarts
het liep met een sisser af omdat ik niet met de tandarts, maar met de zorgverzekeraar een betalingsregeling had afgesproken
maar sindsdien denk ik dus bij alles drie keer na en gedraag me totaal anders
de zin: "het spijt me, maar ik begrijp het nog niet helemaal" ligt als het ware vastgeplakt op mijn lippen
en ik maak aan elke keer, als ik maar half voel dat de rook uit mijn oren begint te komen, snel en super beleefd een eind aan het gesprek met een belofte terug te zullen bellen

mee eens, het zou niet zo moeten zijn, maar ik zie het als een uitdaging om onverkwikkelijke situaties te vermijden nu, puur uit eigen belang, dat dan weer wel
en dus train ik me in een positief werkend toneelspel, reageer me, buiten het zicht, af en toe af in een 'veilige' omgeving

het is inmiddels een vaste overtuiging van me geworden dat ik alleen op deze manier mijn doel kan bereiken: hoofd boven water houden en op den duur, ooit, een schuldenvrije toekomst

succes en hou je taai! liefs van mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Joy2014

Jeetje zeg, wat zonde Tuthola :( Dat is inderdaad duur, ik heb ook een paar wortelkanaalbehandelingen ondergaan maar gelukkig niet in 1 jaar.

Burningspirit, wat moet dat moeilijk zijn om je zo te moeten inhouden soms. Maar ja het is dan inderdaad in je eigen belang. Lastig hoor.

Maar kan de gemeente hier niet mee helpen of kan je deze kosten niet aangeven bij de voorlopig teruggafe van de Belastingdienst? Ik heb hier zelf de Belasting er eens over gebeld (ivm een brug) maar het hing van de behandeling af als ik het goed begreep, het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk.

tuthola

De meeste gemeentes geven bijzondere bijstand voor tandarts als je inkomen op bijstand niveau is en ook daar moet je een aanvullende tandartsverzekering hebben sommige gemeentes houden rekening met de schulden last.  De belasting kan je wel wat van terug krijgen maar dat is een jaar later dus op het moment dat je de behandeling moet betalen heb je hier niks aan op korte termijn...de rekening moet betaald worden.
En ja burningspirit heeft het aan de lijve ondervonden hoe een tandartsrekening tegen werkt in de aanloop naar het minnelijk  traject.

Joy2014

Och ja daar had ik even niet aan gedacht dat je inkomen rond bijstandsniveau moet zijn.

Je kan wel voorlopig aangifte doen he, of indien je dat al hebt gedaan een wijziging indienen, dan heb je het  binnen een maand ongeveer. Al heb ik geen idee hoeveel je dan krijgt. Als je via de computer aangifte doet kan je alvast kijken wat er als bedrag uit komt. Stel je weet dat het een wortelkanaalbehandeling wordt en je vult 450,- bijvoorbeeld. Maar je zou dan wel eerst een begroting moeten hebben en dat kan pas als je er bent geweest natuurlijk. Is het mogelijk om te gaan en de tandarts kijkt alleen wat er aan de hand is en hij geeft dan een indicatie van de kosten?

Boeddha

Helaas, ook geld wat je terugkrijgt van de belasting behoor je af te dragen naar de boedelrekening.
Be strong, have faith!

Joy2014

Ook hetgeen wat je vergoed krijgt voor een medische behandeling? Ik sta hier echt versteld van, vind dit gewoon onmenselijk

sacredfour

Burningspirit, hoe werkt dit minnelijke traject nu eigenlijk? Laten we voor de eenvoudigheid hier aannemen dat de gemeente het minnelijke traject runt. Maakt de gemeente dan de afspraken met de schuldeisers? Hoe ziet zo’n afspraak eruit? Moet de schuldenaar ook zijn handtekening zetten bij elke afspraak met de schuldeiser? Hoe ziet het contract eruit van de schuldenaar met de gemeente?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

cp2014

He! Dus ook als ik die tandartskosten met mijn vtlb kan betalen mag ik niet naar de tandarts???? Ik schrik hier van. En wat moet ik doen als ik pijn heb en die kies moet eruit? Ik hoop toch echt dat jullie dit niet bedoelen want dan kunnen wij het vergeten. Ik weet dat het streng is en dat is ook wel logisch, maar het is toch zo dat je een vtlb hebt en daar van moet leven?
Wij mochten trouwens ook de auto behouden en in ons koophuis blijven. De auto gaat wel weg ivm de kosten.

Boeddha

Nee dan begrijp je het verkeerd. Natuurlijk mag je naar de tandarts als je dat kan betalen van je VTLB. Alleen je mag geen afbetalingsregelingen maken en/of nakomen.
Factuur moet je in 1x kunnen betalen van je VTLB.

Be strong, have faith!

Joy2014

Als je het lukt zou ik nu proberen als het kan om geld opzij te zetten tot je dan geld genoeg hebt om het te betalen. Dus je zet het zelf alvast in termijnen in een envelop/potje. Heb zo geen idee wat het kost, heb wel 100,- betaald of meer maar dat was een moeilijk te trekken kies.  Heb je deze mogelijkheid en zou het zo lang kunnen wachten?

Nog even voor de zekerheid, weet je wel zeker dat die getrokken moet? Wellicht is het een wat groter gaatje wat gevuld moet?