Minnelijk traject en geld ontvangen

Started by cp2014, Dec 18, 2014, 01:59 PM

Previous topic - Next topic

sacredfour

Als er bedragen zijn die je terugkrijgt i.v.m. ww of zw die betrekking hebben op een tijdvak dat valt voordat je getekend hebt voor de schuldsanering kan je dit geld gewoon aanwenden om familie mee te betalen. Het lijkt mij sterk dat er in je overeenkomst staat dat je ook tegoeden uit het verleden moet aanwenden om je schuldeisers mee af te betalen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

chapter

normaliter valt het wel degelijk in boedel aangezien het as hakbijl effect werkt.
Schulden voor de tijd mag je wel aanmelden oor regeling maar ontvangsten niet inleveren beetje krom
In traject is een nabetaling van belasting bv toeslagen ook in boeldel of aangifte.
Ze moet doen wat haar goed dunkt maar dan niert raar opkijken dat ze voorlopig niet meer in traject komt. Ze kan natuurlijk altijd overleggen maar gewoon uitgeven zou ik niet adviseren zeker niet als je je schulden niet zelf kunt betalen

tuthola

Sacredfour er zijn inderdaad regels als je voor een sanering getekend hebt, de gemeente had hier wel even wat duidelijker kunnen zijn tegenover cp2014. Ook ik wist in het begin niet dat dit niet mocht, ik heb toen wel mijn achterstand van de zorgverzekering betaald. De rechter vroeg mij hier wel degelijk naar waarom ik dit gedaan had. Na uitleg van ziekte en dat ik daardoor heel mijn leven geen aanvullende verzekering meer  kon krijgen vond de de rechter dit een geldig excuus om dit te doen en mocht gelukkig toch de WSNP in.

sacredfour

Ik zou graag wat meer inzicht hebben in het minnelijke schuldtraject. Zou iemand voor mij de overeenkomst die je moet tekenen hiervoor geanonimiseerd op het forum kunnen plaatsen?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Bloem2

CP, begrijp ik het goed dat je al een lijst met schuldeisers en bedragen
hebt meegegeven?
Zoniet, zou je in ieder geval met de familie en vrienden apart een schuldbekentenis
op papier moeten maken met daarin het bedrag, datum ontvangst bedrag, hoe je het bedrag ontvangen hebt en ondertekend door beide partijen.
Deze kan dan in ieder geval ook meegenomen worden in het traject zodat er al gespaard gaat worden voor ze.

cp2014

Quote from: Bloem2 on Dec 20, 2014, 02:28 PM
CP, begrijp ik het goed dat je al een lijst met schuldeisers en bedragen
hebt meegegeven?
Zoniet, zou je in ieder geval met de familie en vrienden apart een schuldbekentenis
op papier moeten maken met daarin het bedrag, datum ontvangst bedrag, hoe je het bedrag ontvangen hebt en ondertekend door beide partijen.
Deze kan dan in ieder geval ook meegenomen worden in het traject zodat er al gespaard gaat worden voor ze.

Het is alweer een tijdje geleden, maar het zit zo.
We hebben wel een brief teruggestuurd met namen van schuldeisers en bedragen. Maar ze stonden er niet allemaal op en niet alle bedragen klopten. Ik heb onze contactpersoon duidelijk verteld dat b.v. bedragen van de belastingdienst niet kloppen en dat ik dit kan bewijzen.  Ook heb ik  een brief van de laatste "vergeten" schuldeiser heb bijgevoegd.
Ik lees net dat hier iemand de zorgverzekering mee heeft afbetaald. Wat had ik dat ook graag gedaan zeg. Met een basisverzekering moet jezelf nog veel bijbetalen. Nu mag ik een beetje van dat geld zeker ook niet gebruiken om naar de tandarts te gaan? Mijn gezondheid gaat echt achteruit omdat ik niet naar de tandarts kan.

Bloem jij hebt het over sparen, maar wij kunnen nog kiezen of we alleen leefgeld willen ontvangen met sparen erbij, of we krijgen een vtlb en moeten het daarmee doen. Ik weet nog niet welke manier beter voor ons.
Iemand tips?

Bloem2

CP, wat ik bedoelde met sparen is de "grote pot met geld" voor de schuldeisers.
Niet sparen in de zin zoals jij het bedoelt.

cp2014

Quote from: Bloem2 on Jan 06, 2015, 12:08 PM
CP, wat ik bedoelde met sparen is de "grote pot met geld" voor de schuldeisers.
Niet sparen in de zin zoals jij het bedoelt.

Oh ok, He verwarrend allemaal als je er nog niet echt in zit.

tuthola

Nu mag ik een beetje van dat geld zeker ook niet gebruiken om naar de tandarts te gaan?

Nee dat mag niet, ik weet niet wat jou weekgeld is maar als daar ruimte is om naar de tandarts te gaan dan mag dat wel maar dit gaat weer ten koste van je eetgeld.
Even terugkomend op mijn betaling achterstand zorgverzekering dit heb ik gedaan omdat ik chronisch ziek ben en in een scootmobiel zit als ik dit niet gedaan had dan zou ik na WSNP geen aanvullende verzekering mogen nemen omdat de zorgverzekering mij dan weigert i.v.m. hoge ziektekosten.

Boeddha

Sterker nog....ik mocht ook mijn achterstand zorgverzekering betalen, ook al hield dat in dat mijn dochter niet meer welkom was bij de orthodontist en zij niet verder behandeld kon worden.
Be strong, have faith!

cp2014

Quote from: tuthola on Jan 06, 2015, 09:29 PM
Nu mag ik een beetje van dat geld zeker ook niet gebruiken om naar de tandarts te gaan?

Nee dat mag niet, ik weet niet wat jou weekgeld is maar als daar ruimte is om naar de tandarts te gaan dan mag dat wel maar dit gaat weer ten koste van je eetgeld.
Even terugkomend op mijn betaling achterstand zorgverzekering dit heb ik gedaan omdat ik chronisch ziek ben en in een scootmobiel zit als ik dit niet gedaan had dan zou ik na WSNP geen aanvullende verzekering mogen nemen omdat de zorgverzekering mij dan weigert i.v.m. hoge ziektekosten.

Er is voor ons een vtlb berekend, en wij hebben een nieuw bankrekening moeten openen. Dus nu gaat er nog niks naar de boedel en krijg ik gewoon mijn loon nog. Wij krijgen straks geen weekgeld omdat wij het zelf goed kunnen regelen volgens haar.
Dus we komen nog maar net kijken. Het zou nog een paar maanden kunnen duren voordat we echt in het traject zitten, als alle schuldeisers akkoord gaan dan. Gaan ze niet akkoord dan moest het via de rechter.

Joy2014

Allereerst sterkte met deze situatie. Ik had je topic reeds eerder gelezen maar ik weet bijna niks van het minnelijk traject. Wel hoop ik echt voor je dat je naar de tandarts kan, ik zou het ook schandalig vinden a
S dat niet het geval is. Zo vind ik het ook onbegrijpelijk dat de behandeling bij Boeddha's dochter niet afgemaakt kon worden.

tuthola

Met het vtlb mag je doen wat je wilt zolang je de vaste lasten betaald en er geen nieuwe schulden bijmaakt. Meestal begin je meteen te sparen voor de boedel, op dit moment zal er bij jullie geen ruimte zijn om dit al meteen te doen ?
Mocht je toch naar de tandarts willen zou je het kunnen overleggen met je contactpersoon of je dit van je vtlb mag doen zodat je zeker weet dat het je niet aangerekend wordt.

cp2014

Quote from: tuthola on Jan 08, 2015, 09:37 PM
Met het vtlb mag je doen wat je wilt zolang je de vaste lasten betaald en er geen nieuwe schulden bijmaakt. Meestal begin je meteen te sparen voor de boedel, op dit moment zal er bij jullie geen ruimte zijn om dit al meteen te doen ?
Mocht je toch naar de tandarts willen zou je het kunnen overleggen met je contactpersoon of je dit van je vtlb mag doen zodat je zeker weet dat het je niet aangerekend wordt.

Ik heb met de tandarts ook een betalingsregeling getroffen, en op dit moment betaal ik dat ook gewoon van het vtlb. Ja als ik pijn heb moet ik gewoon naar de tandarts, ik kan die kies er moeilijk zelf uittrekken.  ???. Ik durf al bijna niet meer te lachen, maar dat is meer een esthetisch probleem, wat natuurlijk wel erg vervelend is als je iedere dag onder de mensen bent.

Maar we krijgen nu nog meer dan het vtlb omdat er dus nog niks wordt ingehouden.

Tuthola, moet ik dan zelf nu alvast sparen voor de boedel?
Ik zal binnenkort toch maar weer even contact opnemen met de tussenpersoon, want ik heb nog zoveel vragen.

Boeddha

Even voor alle duidelijkheid, probeer het zo snel mogelijk helder te krijgen!

Als je in het minnelijke of in wsnp zit, mag je geen betalingsafspraken meer nakomen! Anders doe je andere schuldeisers benadelen! (en dat kan einde traject betekenen!)

Be strong, have faith!