Minnelijk traject en geld ontvangen

Started by cp2014, Dec 18, 2014, 01:59 PM

Previous topic - Next topic

cp2014

Hallo Allen,

Wij zitten nu in een traject. Het minnelijk traject wordt opgestart er is iemand langs geweest, en er is een plan van aanpak getekend. Nu is het zo dat mijn man misschien, als hij zijn recht krijgt, met terugwerkende kracht zijn zw uitkering van de afgelopen 6 maanden krijgt. Dus hij kont dan in de zw. Moeten wij het bedrag dat ineens dan uitgekeerd zou worden bewaren voor de schuldsanering, want eigenlijk willen we hiermee de schulden aan familie en vrienden voldoen. Die hebben ons de afgelopen maanden geholpen en verwachten het dan wel terug.

chapter

nee dat mag niet je mag schuldeisers niet tegenover elkaar benadelen
Dan is het einde traject.

Waar had hij nu zijn inkomen dan van ww of iets anders. Dan wordt dat toch eerst verrekend

burningspirit

sorry maar ik begrijp het niet helemaal geloof ik
cp2014, had je helemaal geen inkomen of alleen jij wel en je man niet?
als jullie geld van familie en vrienden hebben gekregen om van te leven, begrijp ik dat je het gevoel hebt dat dit eerst terug moet
maar als je in een minnelijk traject al start, dan mag je dit dus onder geen beding doen.... hoe krom het misschien ook voelt
maar wat ik niet begrijp is dat er een minnelijk traject wordt gestart als jullie situatie zó onstabiel is
zit er misschien in het plan van aanpak als eerste een stabiliseringsperiode?

je zult aan je familie en vrienden moeten uitleggen dat ze voorlopig weinig van hun geld terug zullen gaan zien....althans dat vrees ik
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

cp2014

Ik werk gewoon, redelijk goed inkomen. Man was ziek en na een jaar is besloten dat hij niet meer ziek is. Hij heeft hoger beroep aangetekend en in de tussentijd niks ontvangen. Als jij zijn gelijk krijgt heeft hij nog recht op ziekteuitkering en daarna nog ww uitkering. Tenzij hij beter wordt.
Ik raak hierdoor waarschijnlijk familieleden kwijt omdat ik min of meer heb toegezegd dat ze hun geld terugkrijgen.

cp2014

Maar wij beheren nu dus ook nog gewoon ons geld zelf. De mevrouw die bij ons thuis kwam zei dat het nog wel een paar maanden gaat duren voordat het traject echt wordt opgestart ivm veel aanvragen.

chapter

dat kan wel ff duren maar je hebt getekend.
Daarbij controleren ze dan vaak afschriften van 6 maanden ervoor.
Familieleden raak je niet zomaar kwijt.
Je kan er ook voor kiezen te stoppen met minnelijke en het zelf te doen.
Dan kun je geld na goed dunken besteden.
Hou er wel rekening mee als je denkt meld mij half jaar later weer dat ze wel checken.

cp2014

Chapter, wat bedoel je met zelf regelen? Dat ik zelf met schuldeisers ga regelen dan of zo?
Dat kan? Weet niet hoe ik zoiets dan moet aanpakken. Krijg je dan na 36 maanden ook een schone lei?

Boeddha

Welkom hier. Ik weet niet of jullie precies inzichtelijk hebben hoeveel schuld jullie hebben?
Wellicht is het geen 36 maanden dat jullie er over doen, maar als je besluit om het zelf te doen dan weten de schuldeisers dat ze 100% terugbetaald krijgen.
Dat vergt veel zelfdiscipline en structuur! Want als je regelingen gaat treffen dan moet je die ook nakomen.

Het is de moeite waard! Want als je dan extraatjes krijgt, kan je ze in je buffer stoppen (want ook dat moet, je moet bufferen om tegenslagen op te kunnen vangen!) in een traject ben je alle extraatjes kwijt.

Mocht je meer willen weten, stel je vragen gerust!

Be strong, have faith!

cp2014

Boedha bedankt.
Ik zie niet de mogelijkheid dat we onze schuld zelf kunnen oplossen. Daar is het gewoon te veel voor. Met de belastingdienst komen we er niet aan uit wat betreft kinderopvangtoeslag. We moeten geld terugbetalen wat we nooit hebben gekregen (of de gastouder ook niet). \
Dat zou inderdaad beter zijn, maar voor ons niet haalbaar.
Ik schaam me wel een beetje tegenover de familieleden, want ze hebben het zelf ook niet makkelijk, maar hebben ons toch geholpen met de hypotheek. Ja en ze wachten toch op hun geld, snap ik wel. Als wij straks echt in het traject zitten houden we niks meer over om terug te betalen.

lonkes1984

Helaas... Het geld moet gereserveerd worden voor de schuldeisers.
Ik heb toen ik net in het minnelijk traject zat een terugbetaling gekregen van de ziektewet omdat ik 2 jaar veel te weinig gekregen had. Heel veel geld. Moest allemaal gespaard worden.
Ik moest sparen vanaf dat ik plan van aanpak getekend had.
Don't look back.... You're not going that way!

cp2014

Ok....
Maar dan had ze dat wel beter mogen uitleggen hoor. Voor hetzelfde had ik het wel de familie terugbetaald en had ik me niet aan de regels gehouden. Want je wordt eruit gezet als je je niet aan de regels houdt heb ik begrepen.

Boeddha

Je schrijft dat je het geld nooit hebt ontvangen van de belastingdienst; dat is makkelijk na te gaan de Belastingdienst kan zien op welk bankrekeningnummer dat betaald is!

En als het goed is heb je een plan van aanpak getekend wat jullie rechten en plichten zijn tijdens het hele traject, daarin staat dat ook vermeld.
Be strong, have faith!

cp2014

Oh Boedha, was het maar zo makkelijk. Zelfs de advocaat kwam er niet aan uit. Want in het systeem staat het er wel, maar ze konden niet zien wie dat was (de naam enzo). En dan nog denken ze dan dat je het aan je oppas hebt gegeven, terwijl die je dan al lang hebt stopgezet. Lang verhaal zonder eind. Ik krijg een brief dat ze het aan het uitzoeken zijn, terwijl er van de andere kant beslag wordt gelegd.

Maar ik mag dan met dat geld ook niet andere rekeningen betalen bv? Zodat je een nieuwe plan van aanpak maakt met minder schuldeisers.
In het plan van aanpak staat wel dat we moeten informeren als er iets bekend is omtrent de zw zaak.

tuthola

cp2014 wat ben ik blij dat je dit forum gevonden hebt, en dat bovenstaande forumleden je geholpen hebben om niet de fout te maken waardoor het minnelijk bij voorbaat al word afgeblazen.
Ik snap je gevoel van schaamte tegenover je familie, ik zou voor de zekerheid overleggen met je contactpersoon misschien kan er iets geregeld worden, denk het eigenlijk niet maar niet geschoten is altijd mis en kan je aan je familie aantonen dat je je best hebt gedaan.

Sterkte met deze moeilijke situatie.

cp2014

Dank je tuthola. Het idee dat hun nog 3 jaar dan moeten wachten, maakt mij nu op het moment zelfs ziek. Want 1 daarvan is weduwe en het was spaargeld van haar kinderen. Ik dacht echt dat het mocht als je nog niet in echt officieel in het traject zit. :'(
Dan zullen we de broekriem nog strakker moeten trekken om ieder beetje voor haar te sparen, en hopen dat er niks anders gebeurd.