Editie Enigma

Started by An0niempje, Dec 16, 2014, 04:39 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Zijn er hier mensen die problemen hebben met Editie Enigma?
Zo ja, dan wil ik die mensen graag een tip geven.
Normaal kap ik mensen die telefonisch komen leuren direct af.
Begin september echter, ik had weer een flinke dip qua depressie en was daardoor op dat moment verbaal niet zo sterk. Ik werd gebeld door Editie Enigma. Ik gaf aan, dat ik geen interesse had, maar door de geniepige, agressief aanhoudende verkoopmethode ging ik op een gegeven moment toch overstag. (wat ik normaal dus echt nooit doe, normaal kap ik ze al af met geen interesse voordat ze überhaupt hun eerste zin uitgesproken hebben en officieel mogen ze me niet eens bellen omdat ik in het bel me niet register sta).
Maar goed, toen dus een moment van zwakheid en ik ging in op een gratis proefexemplaar en vervolgens bleek ik vast te zitten aan een duur half jaar abonnement. Daar zat ik natuurlijk niet op te wachten.
Op internet gaan zoeken en ze bleken bij Editie Enigma allerlei wetten overtreden te hebben. In de wet oneerlijke handelspraktijken staat bv, dat een verkoper bij een duidelijk nee, niet mag blijven aandringen. Dit valt onder agressieve verkoop. Hun telefoonnummer is wettelijk te duur. Dwaling etc etc. (als er interesse is in de linken waar al die info staat, dan wil ik die ook nog wel plaatsen. Maar je kan ook zoeken op colportagewet, wet oneerlijke handelspraktijken, nieuwe regels verkoop op afstand, wet van Dam. Allemaal wetten om de consument te beschermen tegen foute verkooppraatjes.
Maar goed, ik mailen mailen mailen, met welke wetten ze allemaal niet overtreden hebben, maar daar wilden ze niet naar luisteren. Ze bleven volhouden dat ik moest betalen (inmiddels waren er al extra kosten bijgekomen), maar ik bleef voet bij stuk houden, omdat ik wist dat ik in mijn recht stond. En volgens mij wisten ze dat zelf ook donders goed, maar maken ze gewoon misbruik van mensen die uiteindelijk toch bang worden en dan toch gaan betalen. Ik heb daarom ook via consuwijzer meerdere klachten ingediend, die zij op hun beurt weer door sturen naar ACM (autoriteit Consument en Markt).
Maar goed, ik zat hier nog steeds met een rekening van meer dan 70 euro.
Tot ik op een gegeven moment een 06-nummer voorbij zag komen. En zoverre ik heb na kunnen gaan van de directeur van Editie Enigma. En nu blijkt: als je direct naar hem mailt/belt, dat kan de boel ineens wel stopgezet/ingetrokken worden. Blijkbaar wordt het hem dan te heet onder zijn voeten, ook weer een reden voor mij om aan te nemen, dat ze donders goed weten, dat hun praktijken niet kunnen.
Dus als er hier nog iemand problemen heeft met Editie Enigma: Ben@focusontargets.nl / 0620398908

En de volgende callcentermedewerker die mij nog probeert te bellen, die zal de wind van voren krijgen, als ze mijn NEE niet accepteren.

peter

Het internet staat vol met klachten over Editie Enigma en ook bij trosradar, de vara enz. Dit bedrijf plecht een economisch delict en dit is strafbaar. Goed dat je er achter aan hebt gezeten.
Peter
Administrator Forum

An0niempje

Klopt helemaal Peter en ze maken misbruik van mensen, die denken dat ze wel verplicht zijn om te betalen.
Ik heb geprobeerd aangifte te doen, maar dat kon niet volgens de politie.
Wat ik wel heb gedaan is in diverse topics (idd tros, radar, opgelicht, klacht.nl) aangegeven (met een verzonnen naam), dat het dus nog steeds speelt.
Maar dat telefoonnummer/emailadres werkt dus echt!
Iedere persoon, die ik er nu mee kan helpen, is er weer 1...
Blij dat ik niet gezwicht ben.
Denk ook niet, dat ik veel andere keus had, want ik kon niet eens betalen  :P
In dat geval was dat een heel handig excuus... ;D
Toen ik dat nummer ergens op een forum zag staan, wist ik nog niet dat het de directeur was, daar kwam ik pas achter, nadat ik de hele mailwisseling had doorgestuurd, incl alle beschuldigen van mij naar hun toe :P
Het heeft mij nu alleen maar tijd en ergernis gekost, maar ik weet helaas dat er een hoop mensen zijn, die toch zwichten en toch gaan betalen, omdat ze bang worden voor/van de incassokosten of erger...
Maar ja, ik ben gelukkig inmiddels zoveel wijzer geworden wat betreft incassokosten en mijn rechten daarin, dat ik me niet bang laat maken door een bedrijf als Editie Enigma, zeker niet als ik zie, dat het halve internet vol staat met klachten over hun...

marco

Je kan gewoon aangifte doen tegen deze "oplichters", ze plegen een economisch delict. Je kunt ook melding maken bij consument en markt.

Editie Enigma komt vanzelf in de problemen. Ze laten het niet voor de rechter komen, want de verlies kans is heel groot. En door slecht nieuws gaan de verkopen minder.

Het is niet de vraag of Editie Enigma failliet gaat, maar de vraag wanneer..........
Marco en Bianca

An0niempje

Ik heb de politie gebeld en gevraagd hoe ik hier aangifte over kon doen, maar toen werd mij gezegd, dat ik er geen aangifte van kon doen, omdat het om een civiele zaak gaat....
Maar van van de Autoriteit Consument en Markt kreeg ik vandaag via consuwijzer wel de volgende mail terug:

Geachte mevrouw ........,

Hartelijk dank voor uw bericht van 16 december 2014. Hierin geeft u aan dat u eerder telefonisch contact hebt gehad met ConsuWijzer. U hebt toen om advies gevraagd over uw situatie, namelijk dat Editie Enigma u een abonnement heeft opgedrongen. U hebt op internet een telefoonnummer gevonden dat is verbonden aan dit bedrijf. U hebt contact gezocht met de ondernemer via dit telefoonnummer en de vordering is ingetrokken. U wilt hiervan melding doen bij ConsuWijzer. Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om uw klacht bij ons te melden.

Wat gebeurt er met uw melding?
ConsuWijzer registreert uw melding. Daarna komt uw melding terecht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

Wat heeft ACM aan uw melding?
Voor ACM is het belangrijk dat u uw vragen en klachten meldt. De toezichthouder gebruikt uw melding om te zien waar problemen zijn. Met uw melding helpt u ACM ook bepaalde vragen te beantwoorden:
•in welke sectoren zijn de meeste problemen?
•welke bedrijven houden zich niet aan de wet?
•waar moet de toezichthouder iets aan doen?

Wat doet ACM met mijn melding bij ConsuWijzer?
Als ACM één of meer meldingen over een bedrijf krijgt, kunnen de volgende dingen gebeuren:
•ACM gaat een onderzoek doen naar een bedrijf;
•ACM kan bij een overtreding een boete geven aan een bedrijf;
•ACM kan een bedrijf dwingen om een oplossing te zoeken voor een bepaald probleem;
•ACM kan via ConsuWijzer extra voorlichting geven over een bepaald onderwerp.   

Lossen ConsuWijzer en ACM uw probleem met een bedrijf op?
Nee. ConsuWijzer geeft u advies over uw rechten en hoe u uw recht kunt halen. U kunt dan zelf actie ondernemen om uw probleem op te lossen.

Meer lezen over de toezichthouder ACM?
Meer informatie vindt u op onze website www.consuwijzer.nl. Op de homepage staat een link naar de pagina Over ons. Daar staat meer informatie over ConsuWijzer en ACM.

Welke acties heeft ACM de afgelopen jaren ondernomen?
Wilt u weten welke acties ACM de afgelopen jaren heeft ondernomen dankzij uw meldingen bij ConsuWijzer? Kijk dan op www.consuwijzer.nl.

Hebt u nog vragen?
Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen we naar uw contactnummer. Dat nummer is 100417875. Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70

Volg ons op:
www.consuwijzer.nl
facebook.com/consuwijzer
twitter.com/consuwijzer

An0niempje

Ik heb het telefoonnummer en mail dus ook doorgegeven aan consuwijzer, in de hoop, dat als er nog iemand belt over Editie Enigma, dat consuwijzer op hun beurt en het telefoonnummer/mailadres ook weer als tip doorgeeft.