Tweede kans

Started by Temudjin, Dec 14, 2014, 05:36 PM

Previous topic - Next topic

Temudjin

Hallo,

Ik werd ongeveer een jaar geleden uit de hulp gezet met andere woorden mijn minnelijke traject was voortijdig beeindigd zonder kwijtschelding..

Nu heb ik in Januari ergens een intakegesprek. Ik vraag me af hoe het dan nu gaat, misschien nog een keer een minnelijke traject starten ?
Belangrijkste vraag is, word je behandeld als een nieuweling of als een persoon die eerder weleens hulp had en dat mislukte ? Ook vraag ik mij af of ze nog een dossier van jou hebben en waar ik ook benieuwd naar ben is dat wanneer je een nieuwe schuld heb eventueel,een recente ofzo of dat ook een rol gaat spelen ofzo.
Mijn minnelijke traject werd stopgezet omdat er een schuld niet was meegenomen, met andere woorden een schuld die er was voordat ik het minnelijke traject ging doen.. als je een schuld maakt tijdens je minnelijke traject stopt het ook.

Kortom hoe behandelen ze jou als een nieuweling of als een persoon die al eens mislukte.
Zijn er vooroordelen ?

chapter

je zaak wordt opnieuw bekeken en je moet dus alles weer opnieuw aanleveren.
Er zal vast nog wel dossier zijn en schuldenlijst dus nieuwe schulden vallen snel op aangezien ze vaak ook ontstaan data willen.
Althans dat ik hier, moest ook voor wsnp jaar erbij zetten.
vorige traject wordt natuurlijk we meegenomen.
Het mislukken was toen een pech maar ik zou er wel rekening mee houden en misschien zelfs voorstellen om in budgetbeheer te gaan mede ook gezien je vraagt of nieuwe schuld mee gewordt gewogen. Neem ik aan dat je een nieuwe schuld hebt opgebouwd
Voor je eigen veiligheid en stabiliteit zou dat wel een voorwaarde kunnen zin.
Je zou nu gestabiliseerd moeten zijn dat wil eggen laatste 6 maanden je vaste lasten bv hebben voldaan en daar geen achterstanden meer in hebben opgebouwd

Temudjin

Kunnen ze je dan niet afwijzen als je een recente schuld heb ? Aangezien ze je oude lijst er ook bij pakken ?

chapter

ze zullen in ieder geval er vragen over stellen.
Kan ook nog verschil zijn om welk bedrag het gaat en of het als te goede trouw wordt gezien bv op afbetaling kopen kan als niet te goede trouw gezien worden omdat je al wist dat je het niet betalen kon.

Temudjin

Dan kan ik het schudden blijkbaar

chapter

ligt maar net aan oorzaak.
als je moeite hebt met je portemonnee bewaken zou ik wel budgetbeheer.
Ze verwachten misschien ergens wel dat je gestabiliseerd was en zou blijven.
Lees je elke maand je vaste lasten op tijd betaalt.
bv waa 20.000 nu 25000 dan niet meer als logisch dat ze vragen hoe dat komt.

Temudjin

Budgetbeheer kan volgens mij alleen maar als je WSNP of Minnelijke Traject doet.  Anders dan dat bedoel je waarschijnlijk beschermd bewindvoerder die je ondersteunt met jouw financien.

chapter

iedereen kan in budgetbeheer en lijkt mij in jouw situatie niet onverstandig beslag na beslag en vaak willen ze sneller meewerken als er budgetbeheer is. In mijn tijd met vrijwillig budgetbeheer hielp dat wel zeker met beslagen en ook bij rechtbank met wsnp. Zat toen iets meer als jaar in budgetbeheer en was dus goed gestabiliseerd en deze verklaarde ook dat het omgaan met geld prima ging.
Na toelating is deze ook opgezegd en doe ik het zelf

Temudjin

Ik zal erover nadenken..het klinkt wel oke maar het moet stap voor stap gaan. Eerst eens kijken bij de intakegesprek wat nog mogelijk is en dan zien we wel verder. Ik wou dat de intakegesprek gewoon nu was.. dan weet ik in ieder geval wat mijn kansen zijn.
ik word gekker na iedere seconde. Pas na 18.00 uur en in het weekend ben ik pas rustiger omdat ik weet dat deurwaarders dan niet aan je deur komen.

Ik had gebeld en na gevraagt en ze zeiden zelf dat ik op een intake kon komen dus ga ik ook maar waar ik bang voor ben is deze ene nieuwe schuld die ik heb opgebouwd. Naja schuld..er is nooit een incasso of deurwaardersbureau betrokken geweest dus ik vat het meer op als terugbetaling.

tuthola

Beste Temudjin
Naja schuld..er is nooit een incasso of deurwaardersbureau betrokken geweest dus ik vat het meer op als terugbetaling.

Hoe jij het opvat daar heeft de gemeente niets aan het is gewoon een nieuwe schuld.
Als je zo een houding aanneemt bij de gemeente kan je het inderdaad wel schudden, ik zou me goed voorbereiden op dit gesprek en proberen met goede argumenten komen waarom er een nieuwe schuld is.

Ik snap het wel een kat in het nauw maakt rare sprongen dus hoop ik dat je een nieuwe kans krijgt van de gemeente.

An0niempje

Ik hoop ook voor een nieuwe kans voor je.
Laatste tijd te druk gehad, dus kwam niet aan dit forum toe, dus verder niet ingelezen in je situatie.
Ik wil wel echt benadrukken: mocht je kiezen voor beschermingsbewind, mocht je denken, dat dit voor jou echt de goed oplossing is (goed tegen elkaar afwegen, omdat hier boven ook budgetbeheer wordt genoemd, daar heb ik geen ervaring meer), laat je dan goed informeren en als je een bewindvoerder hebt gevonden, probeer er dan achter te komen wat voor ervaringen mensen met die bewindvoerder hebben. Zelf er 2 gehad, waar ik hele slechte ervaringen mee heb en dan raak je nog verder van huis. Een bewindvoerder die stopt met de huur van je huis te betalen en die rekeningnummer van een andere cliënt voor jouw toeslagen doorgeeft, daar zit je niet op te wachten. Ik ben tot de conclusie gekomen, dat ik het zelf beter kon en ben ook, nadat ik de ergste puinhopen van bewindvoering opgeruimd had, stabiel gebleven qua vaste lasten. Ik weet wat er inkomt en ik weet wat er uitgaat. Ook nog een optie misschien: schuldmaatje (oa kerken doen dat, hoef je naar mijn weten geen lid van de kerkelijke gemeente voor te zijn)/hulp bij thuisadministratie van Humanitas).

Little Sunshine

Quote from: Temudjin on Dec 14, 2014, 05:36 PM
Hallo,

Ik werd ongeveer een jaar geleden uit de hulp gezet met andere woorden mijn minnelijke traject was voortijdig beeindigd zonder kwijtschelding..

Waarom voortijdig beeindigd?