wat te doen bij scheiding met de schulden

Started by robb, Dec 11, 2014, 06:27 PM

Previous topic - Next topic

robb

Goedenavond allen,

Mijn vrouw en ik gaan scheiden. We hebben gelukkig goede afspraken over onze meiden kunnen maken. Maar nu komt het zakelijke gedeelte. De boedel, het huis en de schuldenverdeling.
Ik blijf in onze koopwoning achter, deze heeft een onderwaarde van 15.000 euro op dit moment ten opzichte van de hypotheek. Ook hebben we nog een lening lopen bij een kredietbank van 50.000 euro.
Ik verdien best redelijk, mijn vrouw komt in de bijstand, omdat ze een parttime baan heeft.
Om de alimentatie te kunnen berekenen moeten de schulden verdeeld worden.
Heeft er iemand tips hoe we dit kunnen doen? Ik wil haar natuurlijk van het koopcontract af hebben. Maar hoe verdelen we de schulden, zonder dat we beiden aansprakelijk blijven ?

Lizayra

Moeilijk, aangezien zij op bijstandsniveau gaat uitkomen. Ieder 32500, normaal zou je denken dat jij die hypotheek met 15000 onderwaarde houdt, en een lening van 17500 erbij. Je ex een lening van 32500 maar die gaat ze natuurlijk nooit krijgen. En dan dat krediet van 50000 aflossen en de hypotheek volledig op jouw naam.

Neem jij de volledige lening over dan krijg jij een vordering op haar ter waarde van de helft van de schuld. De vraag is natuurlijk of je daar ooit iets van terug gaat zien.

chapter

de vraag is of er wel aanvullende bijstand komt.
Je wordt bij de bijstand nu altijd gezien als alleenstaande en via toeslagen krijg je er iets bij
Het is nog onduidelijk wat met alimentatie gaan gebeuren nu wordt deze van bedrag van bijstand afgetrokken en betaal jij dus indirect haar bijstand via de kinder en als die er komt  partnerallimentatie.
Verdelen is leuk maar voor schuldeisers totaal niet relevant, kan de 1 niet betalen komen ze bij de ander.
Advocaat die scheiding doet kan je daar toch in adviseren deze doet ook vaak berekening alimentatie waarna rechter bepaald hoeveel het wordt

robb

Ja die verrekening komt wel goed, op den duur, denk dat het wel even duurt namelijk.
De vraag is alleen hoe we de rest gaan regelen. Zij krijgt nooit een lening op haar naam en ik voel er ook weinig voor mijn leven lang aan haar naam vast te zitten op papier. Maar om nu maar meteen alle schulden op me te nemen lijkt me ook niet reeel.

QuoteVerdelen is leuk maar voor schuldeisers totaal niet relevant, kan de 1 niet betalen komen ze bij de ander.
Ze heeft straks niks, dus kunnen ze weinig halen dan.

sacredfour

Robb, probeer de koopwoning op je naam te krijgen.  Ik zou dan alleen de schuld van het krediet officieel verdelen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

robb

Ja ik blijf toch in de woning, dus dat lijkt me redelijk. Maar hoe zorg ik ervoor dat de lening officieel verdeeld wordt ? Zij kan nooit een eigen lening kijgen.

Boeddha

De verdeling kan toch in jullie scheidings convenant gezet worden?

Be strong, have faith!

tuthola

Dit officieel regelen gaat niet daar de schulden op beide naam staan in geval je in gemeenschap van goederen ben getrouwd. Zoals chapter al zei als de een niet betaald gaan ze naar de ander.
Het huis op jou naam krijgen is tegenwoordig niet zo makkelijk daar er nog een schuld van 50.000 euro is. Ik weet niet op welke basis het huis gekocht is maar je kan het altijd proberen.

Hou er wel rekening mee dat bij scheiding jou vrouw (kinderen) naar de gemeentelijke schuldhulp moeten omdat dit bedrag voor haar niet op te brengen is.
Als jou vrouw een aanvulling krijgt op haar loon van de bijstand ben je de klos, die gaan proberen om zoveel mogelijk geld bij jou weg te halen voor het onderhoud van vrouw en kinderen.

Boeddha een scheidings convenant zegt een bank niets ze blijven beide aansprakelijk.

Boeddha

Ja dat is waar! Dit gaat vermoedelijk om getrouwd zijn in gemeenschap van goederen. Dan houdt het op en zal je moeten afwachten wat de bank gaat doen.

En hoezo moeten de schulden berekend worden om de alimentatie vast te kunnen stellen? Dit wordt vastgesteld door de rechter als jullie er zelf niet uitkomen. Als zij de bijstand in gaat zal de gemeente ook bij haar er op aandringen om alimentatie te vragen en als zij doorhebben dat er te weinig betaald wordt zullen zij bij haar erop aandringen om meer alimentatie te vragen.
Be strong, have faith!

chapter

schulden kunnen opgevoerd worden ivm de draaglast maar idd ingewikkelde situatie en afwachten wat bank doet met de schuld van 50.000 ernaast.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze geen wwb gaat krijgen en jij de aanvulling als kinderalimentatie betaald aangezien gemeente deze toch van de wwb afhaalt...

bv werk 500
wwb is nu ongeveer 645 (per 1-1-2015 wordt je als alleenstaande gezien rest komt via toeslagen erbij) Dan zou je 145 vanuit wwb aangevuld krijgen.

Maar er wordt kinderalimentatie betaald ligt aan jou inkomen lasten etc maar zeg wat niet abnormaal is 150 per kind. Je praat in meervoud dus zeg 2 kinderen 300 alimentatie is 500 werk en 300 alimentatie dus geen wwb recht.
Aangezien deze 645 is.

tuthola

Chapter volgens mij klopt die 645 euro niet, je hebt hier te maken met een alleenstaande ouder die dan een aanvulling krijgt omdat zij de woonkosten niet kan delen het bedrag van de bijstand zou dan uitkomen om en nabij de 900 euro.

robb

QuoteHou er wel rekening mee dat bij scheiding jou vrouw (kinderen) naar de gemeentelijke schuldhulp moeten omdat dit bedrag voor haar niet op te brengen is.

En wat houdt dit dan is, kunnen de schulden dan wel verdeeld ? Zou een mooie oplossing zijn toch ?
Betreft de alimentatie, denk niet dat daar veel voor overblijft als ik voor alle kosten moet opdraaien. Het huis uiteraard geen probleem, ik blijf daar wonen, maar ook de maandelijkse lasten van de lening. Kan moeilijk die alleen dragen en alimentatie betalen, dan kan ik straks geen eten meer veroorloven.

Boeddha

Quote from: robb on Dec 12, 2014, 12:55 PM
QuoteHou er wel rekening mee dat bij scheiding jou vrouw (kinderen) naar de gemeentelijke schuldhulp moeten omdat dit bedrag voor haar niet op te brengen is.

En wat houdt dit dan is, kunnen de schulden dan wel verdeeld ? Zou een mooie oplossing zijn toch ?
Betreft de alimentatie, denk niet dat daar veel voor overblijft als ik voor alle kosten moet opdraaien. Het huis uiteraard geen probleem, ik blijf daar wonen, maar ook de maandelijkse lasten van de lening. Kan moeilijk die alleen dragen en alimentatie betalen, dan kan ik straks geen eten meer veroorloven.

Helaas houdt een rechter daar geen rekening mee Rob. Dan zal in het ergste geval je huis wel verkocht moeten worden om de maandelijkse lasten te kunnen betalen.

Je vrouw houdt ook weinig over om van te leven samen met de kinderen in de bijstand en dan zal je toch ook moeten bijdragen in hun (in ieder geval van de kinderen) onderhoud.
Be strong, have faith!

robb

Het is ook niet dat ik het niet wil, het zijn mijn meiden, daar zorg ik graag voor, maar het wel kunnen. Het huis verkopen levert alleen meer schulden op gezien de onderwaarde (15.000 volgens taxatie).
Als zij een gedeelte zou kunnen overnemen van de schuld, dan heb ik meer draagkracht voor alimentatie. maar ze krijgt geen lening met een partime inkomen (met aanvulling van bijstand).
Ik prbeer tot een oplossing te komen maar het lukt maar niet lijkt het.

sacredfour

Met de gezamenlijke schuld van 50.000 euro zal toch rekening gehouden moeten worden als er alimentatie betaald moet worden. De afbetaling van deze zal eventueel in mindering gebracht moeten worden met de maandelijkse betalingen alimentatie.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.