Wie heeft ervaring of/en verstand van PGB schuld

Started by Temudjin, Dec 10, 2014, 04:49 PM

Previous topic - Next topic

Temudjin

Ik heb PGB schuld bij Agis/Achmea.

Mijn betalingsregeling met hun werd eens verlaagd door andere schulden die ik had en sinds er beslag is gelegd is het nog maar de vraag, hoe nu verder ?

Ze hebben mij laten weten dat er een formulier naar me wordt gestuurd om te kijken welk bedrag ik dan wel ken betalen wat acceptabel zou zijn aangezien er beslag is gelegd op m'n inkomen en ik al leef met het beslagvrije voet.

Ik zie de kansen klein..erg klein..om eerlijk te zijn kan ik geen cent aan ze kwijt. Misschien minimaal 10 of 20 euro p/m

Mijn vraag is dan ook, hoe fierce is de Zorgkantoor ? Wat voor bevoegdheden hebben zij ?

tuthola

Als je al op de beslagvrije voet leeft kan het zorgkantoor geen betalingsregeling treffen en zal zich achter aan je andere schuldeisers moeten voegen.

An0niempje

Mag ik vragen hoe je de PGB schuld bent gekomen, of is dat een erg gevoelige vraag?
Ik vraag dit, omdat ik zelf ook met een PGB schuld zit sinds 2012, die ergens in 2013 al overgeheveld is naar een incassobureau en dat incassobureau hijgt behoorlijk in mijn nek moet ik zeggen. Ik ga hier niet het hele verhaal vertellen, in mijn eigen topic staat er wel meer over, maar in het kort gezegd: mijn PGB schuld is ontstaan wegens fraude door hulpverleners.
Ik zeg je dit, omdat ik weet dat ik niet de enige ben die op deze manier in problemen is gekomen met het PGB. Het is ook regelmatig een nieuwsitem, dat er weer een zorgverlener is opgepakt wegens PGB-fraude.
Mocht dit bij jou ook zo zijn, dan zul je andere stappen moeten ondernemen.
Ik heb onlangs aangifte gedaan tegen de zorgverleners in de hoop, dat de ze achter de daders aangaan ipv achter mij aan. Kwijtschelding door het zorgkantoor hoef ik echter zeer waarschijnlijk niet op te rekenen, dus zal het waarschijnlijk verhalen worden op de gene die fraude gepleegd hebben en dan zal ik mogelijk aan de kant van schuldeiser komen te staan  :-X
Bij mij liep/loopt het trouwens via Menzis zorgkantoor.
Probleem op het moment met PGB is, dat ze er tegenwoordig waarschijnlijk extra op gebrand zijn om het terug te krijgen, juist omdat er al zoveel belastinggeld verloren gaat door de vele fraudezaken.... :(
Ben er zelf dan ook een groot voorstander van,  dat de sociale verzekeringsbank budgethouder is/wordt, ipv de zorgvrager of een familielid daarvan, of de veel zorgkantoortjes die een hoop eigen belang hebben in het krijgen van extra PGB.

chapter

hoi anoniempje
Het was toch een combinatie gaf je toen aan van hulpverlener maar ook dat het bij jou op rekening verweven was met andere betalingen dat je zelf ook deel ervoor had gebruikt. Dat staat mij nog bij van het topic in die tijd.

Temudjin

Uuh
Laat ik het zo zeggen ik betaal gewoon PGB terug sinds 2011 en jah ik zat destijds in het minnelijke traject.
Eerst 75 euro, toen 50 euro en nu er beslag is gelegd op m'n inkomen maar afwachten of ze akkoord willen gaan met 20 euro

An0niempje

oei, dat gaat dan waarschijnlijk een lange rit worden, wetende dat een PGB schuld snel flink op kan lopen :(
Hoop en bid echt voor je, dat er een andere oplossing mag komen Opnieuw minnelijk traject, schuldsanering of wat dan ook, en dat je er over een paar jaar echt helemaal vanaf bent. En dat je snel je leven weer op kan bouwen. Dat wens ik je echt toe.

Chapter, inmiddels is er een hoop nieuwe info boven gekomen en daaruit blijkt wel, dat ik een tijd ten onrechte gedacht heb, dat de schuld toch mijn eigen fout was en nu komt steeds meer boven water, wat een vuil spel die hulpverlener gespeeld heeft. Bericht(en) waar jij nu op doelt, zullen wel ergens daartussen in hebben gezeten.
Als het mijn eigen schuld geweest zou zijn, dan had ik geen aangifte gedaan (valse aangifte is strafbaar) en dan had ik nu ook geen advocaat op de zaak gezet. Maar verder wil ik over mijn situatie niet doorgaan in dit topic, gezien het niet mijn topic is.
Noemde het hier alleen, omdat ik Temudjin er op wilde wijzen, dat PGB fraude op het moment een hot-item is in de media. Onlangs nog in Almere een hulpverlener gearresteerd en dan zijn ook vaak de hulpvragers de dupe.
Begrijp dus ook wel, dat de overheid steeds voorzichtiger wordt met afgeven van een PGB, alleen jammer, dat de goeden dan weer onder de kwaden moeten lijden :(

Temudjin

Ik schat de kansen klein in. Heb zelf aan gedacht om misschien de intake gewoon te annuleren. Ik speel liever pas een spel wanneer ik weet dat ik goede kaarten vast heb.
Maja we zullen zien, ik moet het hoe dan ook onder ogen zien.

tuthola

Temudjin ik kan natuurlijk niet je kansen inschatten maar zou het toch naar de intake gaan, misschien kunnen ze je helpen met je kostenplaatje te stabiliseren.
Zoals ik het nu begrijp word jou pgb schuld niet als fraude bestempeld dus GO FOR IT, wat heb je te verliezen?

Temudjin

Nou was er vorige week geweest en het resultaat is niet best. Minnelijke traject is moeilijk want alle schuldeisers moeten akkoord gaan en aangezien mijn Minnelijke traject al mislukt was bovendien heb ik de PGB schuld ook achtergehouden maar ik hoef het ze ook niet te laten weten want waarheid is ik maak het mezelf alleen erger plus er is al geen kans. WSNP is er wel kans maar zoals ik al zei ik was de PGB schuld vergeten te melden dus het houd op voor mij. Helaas !

tuthola

WSNP is er wel kans maar zoals ik al zei ik was de PGB schuld vergeten te melden dus het houd op voor mij. Helaas !

Ik snap deze zin even niet....aan de ene kant zeg je WSNP kan wel aan de andere kant zeg je dus het houd op voor mij???

Temudjin

Als ik die PGB schuld niet had was er een betere kans

Temudjin

Ik zat in het minnelijke traject, vanaf 2011 en het moest duren tot en met 2013. De PGB schuld is ontstaan in 2012 onbewust maar alsnog geen excuus van mij.

Het traject is beëindigd doordat een schuld van 2007 niet is meegenomen, het is beëindigd (zonder kwijtschelding) twee maanden voor het einde en die aardige meneer van de financiele dienstverlening vond dat erg zonde en lijkt erg enthousiast om me te helpen, hij vond de manier hoe het beëindigd is schandalig.

Minnelijke traject opnieuw duurt lang om op te zetten , namelijk 4 maanden ongeveer of langer plus de kans dat het lukt is erg erg klein want alle schuldeisers moeten akkoord gaan en aangezien de laatste keer al is beëindigd zonder kwijtschelding (mislukking dus) waarom zouden ze dan weer akkoord gaan..ik zelf zou het niet doen.

Dus hij schat de kansen voor WSNP hoger.. vooral omdat het betere te beargumenteren is zei hij volgens mij. Maar zoals ik al zei ik was vergeten de PGB schuld te melden. Dusja het houdt al snel op, over 10 jaar probeer ik het weer dan.

Tot nu heeft slechts 1 schuldeiser beslag gelegd, ik heb nog niets vernomen van een tweede of dergelijke..als dat anderhalf jaar zo blijft ben ik in ieder geval wel van die 1 schuldeiser die beslag heeft gelegd af aangezien die schuldeiser alles incasseert en nog niets hoef te verdelen met anderen maar ik denk zelf dat andere schuldeisers wel gaan volgen hoor ik heb namelijk ze al op de hoogte gebracht namelijk.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

chapter

waar bstaat pgb schud uit dan heb je het voor eigen gebruik gebruikt in je minnelijk traject. zo wie zo hadden ze traject moeten beeindigen aangezien schuld in minnelijk traject is gebeurd... na pgb als niet te goede trouw is kun je 2017 weer aanvraag wsnp indienen.
je kunt ook 10 jaar wachten dan 3 jaar wsnp is 13 jaar schuldenvrij mits er niet meer schulden bijkomen.
lijkt mij keuze niet zo moeilijk

Temudjin

Dat goed trouw en al weet ik niet precies.
Het zorgkantoor waren wel erg meegaand en al,het termijnbedrag waarmee ik afloste is eens een keer omlaag gegaan.
Ik wou dat meerdere schuldeisers zo waren. Ik denk niet dat ze het als fraude zien, na mijn idee

Temudjin

Ik ga voor poging tot minnelijke traject , ook al is de kans 0 op de 10.